Gå til innhold

RYKTE: Alt vi vet om iPhone 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville personlig glatt valgt iPhone om endringene jeg foreslo ble gjennomført. Tror det er mange som har Samsung sine nyere modeller, og som ikke orker å gå over til feit busslomme. :)

 

 

Vil tro at de som kjøper toppmodeller fra Samsung som jo ligger såpass tett opptil iPhone hva gjelder pris gjør det av flere grunner som går langt utover "busslomma" så bare fordi Apple eventuelt fjerner den så tror jeg neppe eiere av Samsung Galaxy S10/S10+ plutselig hopper over på iPhone.

 

Altså noen finnes det nok, finnes nok noen som gjør det selv med busslomma også for den del, men sånn i det store bildet så tror jeg igjen at den busslomma påvirker salgstallene i temmelig minimal grad. Finnes jo mange som skriker og hoier på grunn av "punch-hole" på Galaxytelefonene også, men tror ikke akkurat at det har stort å si for salget til Samsung i det store bildet.

Lenke til kommentar

 

Er ikke enig i alt det du skriver ...

 

«- Fjerne notch.»

Den plager meg lite og så lenge den har en funksjon kan den fint være der.

 

«Fingeravtrykk-leser i skjerm (altså Face-ID overflødig)»

Uenig, uansett om fingeravtrykk ligger under skjerm foretrekker jeg fortsatt Face-ID. Ikke før fingeravtrykk kan registreres over hele skjermen kan Face-ID muligens bli overflødig.

 

«- Endre kantene»

Uenig, syns telefonen er bedre å holde i slik den er nå og den glir lettere ned i bukselommen.

 

«- Bytte til USB-C»

Uenig, liker selve Lightning kontakten mye bedre enn USB-C (som jeg har på iPad Pro, Dell laptop og DJI drone) og det at huset allerede er fullt av Lightning ladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro at de som kjøper toppmodeller fra Samsung som jo ligger såpass tett opptil iPhone hva gjelder pris gjør det av flere grunner som går langt utover "busslomma" så bare fordi Apple eventuelt fjerner den så tror jeg neppe eiere av Samsung Galaxy S10/S10+ plutselig hopper over på iPhone.

 

Altså noen finnes det nok, finnes nok noen som gjør det selv med busslomma også for den del, men sånn i det store bildet så tror jeg igjen at den busslomma påvirker salgstallene i temmelig minimal grad. Finnes jo mange som skriker og hoier på grunn av "punch-hole" på Galaxytelefonene også, men tror ikke akkurat at det har stort å si for salget til Samsung i det store bildet.

Det spørs hvor snevert du ser på det. For meg representerer busslomma mer enn bare dårlig utnyttet skjermareal. Jeg tenker at det ødelegger formatet til videoer, det gjør at menyer blir lagt opp på en rar måte. Det ødelegger all mulighet for VR, f. eks. Det er veldig mange begrensninger som kommer fra å ha den notchen. Slik Steve Jobs en gang sa, deres jobb er av og til å skape et behov du ikke trodde du hadde. Notch-designet begrenser muligheten til det. 

 

Og nei, det er slik jeg nevnte i første innlegg av tråden, mange flere ting som gjør at iPhone ligger for langt bak konkurrentene, til at det er verdt byttet for min del. Selv om jeg sverger til MacBook Pro. :) 

 

 

Er ikke enig i alt det du skriver ...

 

«- Fjerne notch.»

Den plager meg lite og så lenge den har en funksjon kan den fint være der.

 

«Fingeravtrykk-leser i skjerm (altså Face-ID overflødig)»

Uenig, uansett om fingeravtrykk ligger under skjerm foretrekker jeg fortsatt Face-ID. Ikke før fingeravtrykk kan registreres over hele skjermen kan Face-ID muligens bli overflødig.

 

«- Endre kantene»

Uenig, syns telefonen er bedre å holde i slik den er nå og den glir lettere ned i bukselommen.

 

«- Bytte til USB-C»

Uenig, liker selve Lightning kontakten mye bedre enn USB-C (som jeg har på iPad Pro, Dell laptop og DJI drone) og det at huset allerede er fullt av Lightning ladere.

Igjen, her er det fordi du kanskje ikke ser potensialet i disse endringene.

 

Fjerne notch - beskrevet ovenfor. Til stort hinder for videre utvikling av telefonen.

 

Fingeravtrykk-leser i skjerm - det er ikke enten eller. Jeg bruker fingeravtrykkleser på Samsung når den ligger flatt, for eksempel på et bord. Jeg bruker ellers iris scanner, som jeg opplever som like kjapp og pålitelig som FaceID på Galaxy S10. Og teknologi for å registrere fingeravtrykk langs halve delen av skjermen, eksisterer allerede. Det er bare for Apple å implementere det. Her bør en ha begge deler, og ansiktslås uten å måtte bruke en svær bussleppe.

 

Endre kantene

Du er uenig i hva? Tror du at det ikke finnes andre kanter på en telefon, som kan tilby tilsvarende god ergonomi i hånden? Om noe, så er iPhone X og XS for stor for de fleste, og de sliter å håndtere telefonen med en enkelt hånd uten å gjøre masse mikrojusteringer til enhver tid.

 

Bytte til USB-C

Hva er mye bedre med Lightning synes du, i tilfelle med iPhone? Har du tenkt på at med USB-C, så kunne du hatt én enkelt lader for alle moderne tekniske produkter, i tillegg til fast charge, og mulighet til å koble til skjerm for eksempel? Igjen, for å ta eksempel med Steve Jobs. Av og til må en drepe av populære standarder, fordi en ser at det ikke er riktig hest for fremtiden. 

Lenke til kommentar

 

Bytte til USB-C

Hva er mye bedre med Lightning synes du, i tilfelle med iPhone? Har du tenkt på at med USB-C, så kunne du hatt én enkelt lader for alle moderne tekniske produkter, i tillegg til fast charge, og mulighet til å koble til skjerm for eksempel? Igjen, for å ta eksempel med Steve Jobs. Av og til må en drepe av populære standarder, fordi en ser at det ikke er riktig hest for fremtiden. 

 

 

Jeg har allerede ladere og kabler for ligthning. Jeg har 2 par USB-C -> Lightning kabler som gir meg den hurtigladingen jeg trenger. 

Jeg bruker macbook laderen min til min iPhone og den lader fort nok for meg. For eksisterende iPhone kunder så vil bakdelene ved å bytte være større en fordelene pga eksisterende utstyr med lightning port. 

 

Det meste av maset om å gå over til USB-C på forumet her kommer fra android brukere som jeg har liten tro på at vil bytte selv om apple kommer med en USB-C plugg.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede ladere og kabler for ligthning. Jeg har 2 par USB-C -> Lightning kabler som gir meg den hurtigladingen jeg trenger. 

Jeg bruker macbook laderen min til min iPhone og den lader fort nok for meg. For eksisterende iPhone kunder så vil bakdelene ved å bytte være større en fordelene pga eksisterende utstyr med lightning port. 

 

Det meste av maset om å gå over til USB-C på forumet her kommer fra android brukere som jeg har liten tro på at vil bytte selv om apple kommer med en USB-C plugg.

Så det du i prinsippet sier, er at du vil ha tilbake 30-pins strømadapteren i gamle iPhone. Ettersom det var et enormt utvalg tilbehør til den, og folk hadde masse kabler liggende.  :hmm:

 

Jeg skjønner tankegangen at en klarer seg med liggende adaptere osv. Men faktum er at i dag er det KUN iPhone som bruker Lightning, så og si. Selv i Apple sin egen portefølje. Legg til Go Pro med USB C, ekstern SSD med USB C, hodetelefoner med USB C, skjermer med USB C etc. etc. Da vil du innse etter hvert at det hadde vært enklere med en felles standard der alle kablene i hjemmet fungerte til alle produkter.  :wee:

Lenke til kommentar

Og hvilke ulemper er det med heldekkende skjerm egentlig? Du får en mer kompakt telefon (positivt), og du får større skjermareal til bruk (positivt). Ser absolutt ingenting negativt jeg. :)

 

For meg er det en stor ulempe. Jeg liker å ha en stor bumpercase av silikon på telefonen, det både beskytter den og sørger for at den sitter godt i hånden (er ikke glatt som alu eller glass). Men det fungerer dårlig om skjermen skal gå helt bort til kanten, siden bumpercase'n da vil dekke til kantene på skjermen. 

 

Det blir uansett ingen iPhone 11 på meg, har SE nå og venter nok på SE2 (om den noensinne kommer). 5,8 tommer er ca. 1,5" over smertegrensen min størrelsesmessig...

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig glatt valgt iPhone om endringene jeg foreslo ble gjennomført. Tror det er mange som har Samsung sine nyere modeller, og som ikke orker å gå over til feit busslomme. :)

 

Tror nok det er flere som har forlatt Samsung og gått over til feks Huawei, som bla har notch.

Og med tanke på inntjening så sliter vel Samsung mer enn Apple, selv om de tydeligvis har de tingene du foretrekker...

 

-iPhone sales aren’t currently going up, but they are well and above those of any other company’s smartphone sales by a significant margin.-

 

https://www.slashgear.com/apples-q1-iphone-sales-vs-samsung-guess-whos-winning-29564002/

Lenke til kommentar

Tror nok det er flere som har forlatt Samsung og gått over til feks Huawei, som bla har notch.

Og med tanke på inntjening så sliter vel Samsung mer enn Apple, selv om de tydeligvis har de tingene du foretrekker...

 

-iPhone sales aren’t currently going up, but they are well and above those of any other company’s smartphone sales by a significant margin.-

 

https://www.slashgear.com/apples-q1-iphone-sales-vs-samsung-guess-whos-winning-29564002/

Folk misforstår.  :wee: Det er ikke slik at noen går over Huawei pga den har notch, men fordi det er en rimelig toppmodell med ekstremt godt kamera og batteritid. Det er det som tiltrekker folk. Notch er fortsatt ikke en positiv greie, selv om det kommer fra den leiren. Blir den eliminert, vil ENDA flere vurdere å dra dit. 

Lenke til kommentar

Så det du i prinsippet sier, er at du vil ha tilbake 30-pins strømadapteren i gamle iPhone. Ettersom det var et enormt utvalg tilbehør til den, og folk hadde masse kabler liggende.  :hmm:

 

 

Hvis du var gammel nok til å huske alt bråket som kom når apple gikk fra 30 pin konnektoren så vil du få en forsmak på bråket de vil få hos eksisterende brukere når de bytter. Og lightning hadde mange fordeler framfor 30 pins konnektoren.

 

USB-C har ikke de samme fordelene i forhold til lightning. Den eneste fordelen den har er at den er en standard plugg. Men siden det er solgt nesten 1.5 milliarder telefoner med lightning pluggen siden den kom ut så vil det bety at veldig mange vil måtte kaste sine eksisterende kabler.  Jeg foretrekker heller at de bytter ut den medfølgende usb-a til lightning  kablen til en usb-c til ligning kabel og en USB-C lader. dette vil forhindre et fjell av søppel og gjøre gamle og nye brukere glade. 

Lenke til kommentar

Hvis du var gammel nok til å huske alt bråket som kom når apple gikk fra 30 pin konnektoren så vil du få en forsmak på bråket de vil få hos eksisterende brukere når de bytter. Og lightning hadde mange fordeler framfor 30 pins konnektoren.

 

USB-C har ikke de samme fordelene i forhold til lightning. Den eneste fordelen den har er at den er en standard plugg. Men siden det er solgt nesten 1.5 milliarder telefoner med lightning pluggen siden den kom ut så vil det bety at veldig mange vil måtte kaste sine eksisterende kabler.  Jeg foretrekker heller at de bytter ut den medfølgende usb-a til lightning  kablen til en usb-c til ligning kabel og en USB-C lader. dette vil forhindre et fjell av søppel og gjøre gamle og nye brukere glade. 

Ikke egentlig. Apple har et notorisk rykte på seg for å lage verdens dårligste kabler. De smuldrer opp etter veldig kort tids bruk. Folk kjøper nye kabler igjen og igjen for Apple-produkter. Jeg er på min tredje USB-C ledning for MacBook Pro 15 (2017-modell). Det at det er en standard plugg, betyr tvert imot at du kan bruke hvilken som helst ledning som du har liggende til de 5 andre produktene du har i hjemmet på USB-C. Hvis en hele tiden skulle tviholdt på det gamle, ville verden aldri gått videre. 

Lenke til kommentar

Er jo dessverre ikke så enkelt, Anker selger USB-C ledninger som ikke er gode nok til å benyttes som strømkabel for MacBook Pro, relativt få USB-C kabler er gode nok for bruk for Thunderbolt-3 osv osv..

 

Så selv om kontaktpunktene er like, så betyr ikke det automatisk at hvilken som helst kabel kan benyttes til hva som helst. Men det er jo naturligvis til god hjelp, er kontaktpunktene ulike så vil de jo aldri kunne fungere på tvers.

 

Det er bare utrolig synd at markedet generelt gjør en såpass dårlig jobb med å sørge for at samtlige USB-C kabler følger en standard som er høy og god nok til å sikre at det fungerer til alt. Og produsenter av tilbehør er jo virkelig trege med å erstatte USB-A med USB-C.

 

 

Føler også du overdriver en smule igjen med påstander om at "Apple har et notorisk rykte på seg for å lage verdens dårligste kabler.". Er helt enig i at USB-A til Lightning, spesielt de på 0,5-1,5 meter var temmelig håpløse, og det var endel håpløse kabler på diverse strømadaptere med T-plugger og litt sånt opp igjennom. Men USB-A til Lightning på 2-meter, USB-C og Thunderbolt-3 kablene har vært av god kvalitet og ikke stått noe tilbake for USB-C kabler osv jeg får med på diverse annet utstyr.

 

Føler vel dette med kabelkvalitet er et problem i markedet sånn generelt og ikke noe utpreget Appleproblem, men det hører vel også ofte sammen med at temmelig mange brukere har et temmelig forskrudd forhold til hvor mye de kan forvente at en kabel skal tåle av stress og slitasje.

 

 

EDIT:

 

Jeg er forøvrig en veldig stor forkjemper av USB-C. Konseptet og ideologien bak er jo helt prima, men utførelsen har jo vært helt elendig. Noen strømadaptere og porter på diverse stasjonære og bærbare støtter USB-C PD, noen gjør det ikke. Noen gir deg displayport over USB-C, andre gjør det ikke, noen gir deg Thunderbolt-3, andre gjør det ikke. USB-C til minijack overganger som følger med diverse telefoner fungerr på de enhetene, og ikke de enhetene til tross for at alle har USB-C. Det er ingen selvfølgelighet at alle strømadaptere er kompatible på tvers av hverandre selv om alle er USB-C. Noen bærbare kommer med 1-2 USB-C porter men ingen kan benyttes til ladning. Noen kommer til og med med USB-C som kan benyttes til ladning men det fungerer ikke om maskinen allerede er utladet, da må du bruke den "tradisjonelle" strøminngangen. Altså hva fader?

 

 

Situasjonen til Apple er jo også litt spesiell ettersom USB-C gir de så forsvinnende få fordeler over Lightning. USB-C er jo en kjempefordel over USB Micro-B da pluggen var så sårbar og kabler måtte plugges i med rett orientering og endel ting som OTG osv var jo ikke endel av de opprinnelige spesifikasjonene og mye dilldall.  Men stortsett alt av dette har jo Apple allerede hatt og tilbudt med Lightning.

 

Nå har de allerede et stort økosystem av enheter, kabler og tilbehør som baserer seg på Lightning, så med såpass relativt få fordeler med USB-C kontra Lightning så er det jo ikke så rart at de kvier seg litt. Men det er jo til alles fordel om absolutt alt går over til USB-C når alt kommer til stykke.

 

 

Det er bare så vanvittig trist at USB-C allerede nå har klart å bli et såpass stort virvar av tull så kort tid etter det ble introdusert.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Folk misforstår. :wee: Det er ikke slik at noen går over Huawei pga den har notch, men fordi det er en rimelig toppmodell med ekstremt godt kamera og batteritid. Det er det som tiltrekker folk. Notch er fortsatt ikke en positiv greie, selv om det kommer fra den leiren. Blir den eliminert, vil ENDA flere vurdere å dra dit.

Nå skrev jeg at de bytter selv om den har notch, ikke pga det. Vi har bla iPhone XR og Mate 20 Pro i huset, Mate kostet mer enn XR, kun når det er helt mørkt at Mate tar bedre bilder, batteritid er nokså lik. Men ja, eieren av Huawei er godt fornøyd med det meste, batteritid er milevis foran de Samsungene hun har hatt, eneste hun har slitt med er at hun har måttet taste kode noen ganger, enkelte ganger streiker både Face ID og fingeravtrykk.
Lenke til kommentar

Nå skrev jeg at de bytter selv om den har notch, ikke pga det. Vi har bla iPhone XR og Mate 20 Pro i huset, Mate kostet mer enn XR, kun når det er helt mørkt at Mate tar bedre bilder, batteritid er nokså lik. Men ja, eieren av Huawei er godt fornøyd med det meste, batteritid er milevis foran de Samsungene hun har hatt, eneste hun har slitt med er at hun har måttet taste kode noen ganger, enkelte ganger streiker både Face ID og fingeravtrykk.

Ja, altså anerkjenner du at en gjør et bytte på tross av notch. Med andre ord vil det å fjerne den, gjøre telefonen mer attraktiv. Spekteret av kjøpere er jo forskjellig. For noen vil det å fjerne notch, være tungen på vektskåla. For andre vil det være f. Eks. kamera eller batteritid. Hva akkurat DU bedømmer som essensielle kriterier er egentlig ikke relevant. Det som er relevant er å kunne krysse av på flest mulige essensielle kriterier, som majoriteten er enig at har en viss betydning. Altså takle alle svakheter som overhodet finnes, for å gjøre telefonen komplett.

 

Det er tross alt lite som skiller toppmodeller i dag. Klarer Apple å lage en totalt sett mer fullkommen modell, vil den tiltrekke seg langt flere. Det er vel poenget mitt. Ikke at notch ene og alene bestemmer om salgstallene er pill råtne eller kjempegode. Gode er de nok uansett, men med potensiale til å bli enda bedre. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...