Gå til innhold

Finnes ikke utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Måtte jeg velge elektrisk drift på en båt i dag måtte de bli som erstatning på en

seilbåt som fra før har en påhenger

på diesel/bensin til mekanisk fremdrift. Vet ikke på stående fot hvilke elektriske fremdriftssystemer i "løs vekt" som finnes, men en påhenger kunne det være. Motoren trenger ikke være stor, og batterivekt er ikke til stor begrensning for fremdriften.

Slike båter er jo designet for å kreve minst mulig energi til fremdrift fra før.

For den som trives med seil kunne det vere mulig med noe slikt.

En vindmølle/slepeenerator til lading på lens/slør og i havn, og et lite aggregat i reserve, (tror jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Dette er vel mer en jolle sammenlignet med eksemplene i artikkelen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Blir man ikke henvist til å kjøre bare fra marina til marina, eller steder hvor det et ladeuttak,...en "boks" i fjæra,

altså mellom boksene?

 

Vinden er den eldste og foreløpig den

den suverent "lengste" rekkeviddeforlenger.

Og den virker også utenfor "boksen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror utslippene på 1 liter PR nautisk mil er optimistisk på båter oppimot 30 fot. Kanskje det går om de er helt nye og tom for stæsj men når skroget er grodd og alskens duppeditter,mat,utstyr er ombord øker vekta og forbruket stiger.

 

Det som er riset bak speilet her er at moderne dieselmotorer er ikke på langt nær så robust og vedlikeholdsvennlige som gamle mekaniske motorer. Mange har høye vedlikeholdsutgifter som gjør at besparelse med dieselmotor er marginal. Kommer det veiavgift på toppen kommer svært mange til å kjøpe båt med bensin motor. Disse bruker mye mere drivstoff men er vesentlig billigere i innkjøp og vedlikehold. Dette kan føre til at utslippene stiger. Bensin båtmotorer er som regel basert på amerikanske v8 motorer konstruert på 50 og 60-tallet. De er ikke spesielt økonomiske. På lav belastning har de store drosseltap. På høy belastning går over 10% av bensinen rett igjennom for å kjøle motoren

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror utslippene på 1 liter PR nautisk mil er optimistisk på båter oppimot 30 fot. Kanskje det går om de er helt nye og tom for stæsj men når skroget er grodd og alskens duppeditter,mat,utstyr er ombord øker vekta og forbruket stiger.

 

Det som er riset bak speilet her er at moderne dieselmotorer er ikke på langt nær så robust og vedlikeholdsvennlige som gamle mekaniske motorer. Mange har høye vedlikeholdsutgifter som gjør at besparelse med dieselmotor er marginal. Kommer det veiavgift på toppen kommer svært mange til å kjøpe båt med bensin motor. Disse bruker mye mere drivstoff men er vesentlig billigere i innkjøp og vedlikehold. Dette kan føre til at utslippene stiger. Bensin båtmotorer er som regel basert på amerikanske v8 motorer konstruert på 50 og 60-tallet. De er ikke spesielt økonomiske. På lav belastning har de store drosseltap. På høy belastning går over 10% av bensinen rett igjennom for å kjøle motoren

 

Ja, kan virke som moderne dieseler er

like sårbare og servicetrengende som de er moderne.

Det enkle er ofte det beste, når det gjelder pålitelighet.

På sjøen er man ofte langt fra land.?

Lenke til kommentar

 

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Dette er vel mer en jolle sammenlignet med eksemplene i artikkelen...

Det virker selv om det skaleres opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Dette er vel mer en jolle sammenlignet med eksemplene i artikkelen...

Det virker selv om det skaleres opp.

Her snakkes det om jolle på 25 fot!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakkes det om jolle på 25 fot!

Det som er fantastisk med denne båten er energiforbruket. Å kjøre en 25fots båt i 25knop i 3 timer med 40kwh betyr at det kun trengs ca 17kw for å drive båten. Det betyr at om båten hadde hatt en 25hp påhenger ville den klart samme fart.

 

Påhengeren ville brukt ca 22liter på samme båt og strekning. Det ville ha vert 0,3 liter PR nautisk mil.

 

Hydrofoil prinsippet har vert kjent siden 50 tallet. Problemet er det praktiske. Vanskelig å komme i land pga stor dyptgående.

 

Vanskelig å frakte på land. Svært vekt følsom. Kostbart å komme borti bunn. Egenskaper i lange bølger er også et problem.

 

Pga at vannet i bølger har skiftende hastighet blir det ofte risting i krapp sjø.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hydrogen da?

Hydrogen gir en smooth overgang til himmelen. Du begynner på båttur, et lite blink uten forvarsel og så er du i himmelen, hos Sankt Peter ved perleporten, om du har vært snill. Eller i kjelleren hos han med horna i panna. Du må gjøre det beste ut av det uavhengig av hvor du havner. Kanskje møter du venner og familie? Det går uansett så raskt at du ikke merker noe som helst.

Endret av TorEEE_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Dette er vel mer en jolle sammenlignet med eksemplene i artikkelen...

Løysingar for større båtar er på veg: https://www.evoy.no/products/
Lenke til kommentar

Løysingar for større båtar er på veg: https://www.evoy.no/products/

Man må ta transportstrekker på veg, da bruker man under 20% og kommer raskere frem i dei all er fleste tilfeller.

Båter av i dag er jo for dinosaurer å rekne i forhold til Bobiler, som er en moden industri.

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/201307/DKMR99071513/avspiller

 

Her et artig patent. Rett nok utgått, men hadde dato messig så fin samhørighet med egen korespondannse:

https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?CC=US&NR=6840825B1&KC=B1&FT=D&ND=3&date=20050111&DB=EPODOC&locale=en_EP

 

Basen har 110 milioner patenter, som blir ca 1 pr 70 personer.

Det finnes en del patenter under B60F3 IPC klassen, og utgåtte lærer man jo av.

Han over holder en del patenter og er opprinnlig fra Italia. NASA og Airstream er bedrifter han kjenner godt, og å holde patenter er heller ikke helt risikofritt, på alle måter.

GIBBS TECH Ltd fra Storbritania er jo den store patent holder i klassen, og har produkter på lager: 2, 3, 4 og flere hjul, men kan jo intet om bobil.

 

Her noe skrap, nok til 10 stykker:

post-401853-0-95370200-1563025189_thumb.jpg

 

Her resultatet, til ”Ta Sjangsen”

post-401853-0-13102900-1563025352_thumb.jpg

 

0 utsepp er det ikke.....

Ville Tesla tjent penger fra dag 1 hadde dei hørt etter meg.....! Er jo ikke mindre enn et gedigent hull i markedet dette, nett som studenthybler. Og slappe gutter med penger gjør intet, bare spiser og dritær.

 

Er ikke bra at TU tillater å kalle energibærer utslippsfri. Alle luksusartikler er pr dags dato olje eller kull drevne og produsert med slik energi.

Hva i all verdin er det artikkelforfattere lærer på Jouralist “Høgskulen”, Bibelsoge

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

spørs om elektrifisering av fritidsbåter er en spesielt lavthengende frukt. Jeg syns det er bra man starter med det enkleste - biler i bymiljø - og skalerer det opp på de sektorene det er enklest å overføre teknologien.

Landet vårt har kompetanse i verdensklasse på hybridifisering av skip, og det syns jeg er utrolig flott. Kanskje teknologien kan dryppe nedover på store fritidsbåter først og senere de mindre. Dorging for strøm og transport med drivstoff. Kanskje man kan greie seg med nødgenerator på seilbåt uten at vekten endres fra den store motoren i dag? Men hva blir gevinsten kontra kostnaden? Båtparken er betydelig eldre enn bilparken, båter holder seg godt. Miljøavtryklet på å bytte alle disse i stort tempo må jo være langt høyere enn å la det skure og gå noen år til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

spørs om elektrifisering av fritidsbåter er en spesielt lavthengende frukt. Jeg syns det er bra man starter med det enkleste - biler i bymiljø - og skalerer det opp på de sektorene det er enklest å overføre teknologien.

Landet vårt har kompetanse i verdensklasse på hybridifisering av skip, og det syns jeg er utrolig flott. Kanskje teknologien kan dryppe nedover på store fritidsbåter først og senere de mindre. Dorging for strøm og transport med drivstoff. Kanskje man kan greie seg med nødgenerator på seilbåt uten at vekten endres fra den store motoren i dag? Men hva blir gevinsten kontra kostnaden? Båtparken er betydelig eldre enn bilparken, båter holder seg godt. Miljøavtryklet på å bytte alle disse i stort tempo må jo være langt høyere enn å la det skure og gå noen år til.

Hva mener du egentlig man skal gjøre? Forby salg av nye båtmotorer og slik tvinge folk til å vedlikeholde/reparere gamle båtmotorer istedet for å kjøpe ny? Det tror jeg rett og slett ikke er særlig gjennomførbart.

 

Da er det langt bedre om man får til en utskiftning slik at flest mulig av de nye båtmotorer som kjøpes er elektriske.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...