Gå til innhold

Finner mye mer olje og gass i verden i år – Norge er langt unna funntoppen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Triste nyheter. Ser ut til at vi først slutter å forurense når det ikke lenger er noe å forurense.

 

Hva er det realistiske alternativet for verden som helhet mener du? Tatt i betraktning dagens rovdrift på fattige mennesker på jakt etter sjeldne råstoffer som knapt dekker 5-10% av dagens behov. Hva slags rovdrift skulle vi få dersom vi skulle avskaffe 90% av fossilt drivstoff.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva tror dere vil skje med skoger og ville dyr når oljen tar slutt?

 

Vi mennesker har ikke teknologi til å være så mange. Hvert menneske trenger en energimengde på 3,5kwh PR dag tilført via maten vår. Hadde vi vert færre kunne vi ha brukt noe an den energien til å lage strøm, jordbruksmaskiner og transport.

 

Vi skal være glad vi har olje inntil befolkningen kommer under kontroll og håpe at våre unge studerer fysikk og finner løsninger som kan gi oss fusjonsenergi eller andre bærekraftige løsninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så vi finner i snitt 37 mill fat o.e. per dag, og bruker 100 mill fat bare i olje. Det blir med andre ord snart slutt på ekstremt billig og tilgjengelig energi, klimakrise eller ei...

 

Problemet er at du glemte en faktor, altså kjente reserver. Og der har vi pr 2013 ca 50 år med produksjon/forbruk(uten nye funn, som du selv siterer er ekstreme siden 2013). Innen den tid har forbruket gått ned vesentlig. Bransjen går en tøff tid i møte og en dag knekker en av de store i opec og prisen imploderer så det suser. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Global rovdrift er å fortsette med dagens forbruk!

 

En reduksjon på 90% vil være en fantastisk gave til våre etterkommere.

 

Uten å gå i de praktisle detaljene hvordan en global energireduksjon på 90% selv over flere år er ikke mulig i det hele tatt med mindre det er snakk om enten 3VK eller føydalsamfunn...

 

Det som alltid slår meg er folks holdninger og hvordan de selv anser sitt eget ansvar og egne valg. Miljø og energiforbruk for eksempel: jammen har jeg hørt fra de som eier bensinbil.og alle normale goder av dagens teknologiske samfunn at dette med miljø er viktig. Ja men ta kollelivtransport, sykle eller gå, ikke bruk fly og ikke reis til utlandet, ikke kjøp oliven og parma-skinke kjøp kun lokale og kun økologiske/grønne matvarer. Er din arbeidagiver ikke grønn? Slutt å jobbe der, finn en grønn jobb. Finansieres du av statens skitne oljepenger? Nekt å ta imot samtlige typer statlig støtte, krev kun grønn økonomi. Mobilen er gammel, TVen dårlig, GET-boksen svak? Ikke bytt ut, reparer, eller behold de som de er. Eller les bøker og mal solnedganger med akvareller som du lager av grønne grønnsak- og fruktjuice. Barna skal ha siste moteklær, undommen i huset en lett MC, og samtlige den siste iPhone samt en kul sommerferie på Malaga? Nix. Fretex, sparkesykkel, og de mobilene de har er plenty gode nok. Ferien går til tante Frøydis som bor på landet.

Forbruket av strøm stort? 1 svak led-pære per rom, som lades opp på vonduakanten av sollyset om dagen. Trenger IKKE mer enn 17-18 grader i boligen om vinteren. Maten kan best kokes som gryteretter, eller spises rå hvis mulig - sunt og energisparende. Kun lokal norsk mat, ingenting annet.

Skal du gjøre kutt - kjør på. Ikke vent, vis både mot og vilje. Jeg venter I SPENNING når du og dine likesinnede - selv en eneste av dere - startet med dette selv i stedet for å bruke alle moderne goder mens dere syter om miljø.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forbruket må gå ned for at produksjonen går ned. Olje blir henta opp pga. etterspørsel, ikkje omvendt. Vil du redusere produksjonen kan du bidra ved å redusere ditt bidrag til forbruket. Nessuno lista opp ein god del relevante ting.

 

Ikkje at det har den heilt store effekten om eit knippe menneske i Norge klarar å redusere sine utslepp litt, men det er ein måte den enkelte kan bidra.

 

Kjøp mindre, ta bussen, ikkje kjøp bil/elbil, et mindre kjøt, fly mindre osv... Det nyttar ikkje å skulde på petroleumsindustrien for å supplere verda med det den treng og vil ha.

 

Det er litt forunderleg å sjå klimastreikande born marsjere i regnkle av olje, kjørt på plass av ein bil, mobiltelefon i lomma osv. Du finn knapt produkt i dag som ikkje har oljeprodukt i seg.

 

Men dei færraste vil endre levestandarden sin, for det er jo kjekt med nye kle, nymalt hus, biff til middag og Tesla i garasjen. Så det enklaste er å klage på dei som hentar opp olja, mens eins eige forbruk er stabilt eller aukande.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke i Norge hovedproblemet med populasjons-vekst, er i uland at veksten stor og det er estimert at over en halv milliard vil emigrere til Europa etterhvert som grensene blir mer åpne, og ifølge EU har vi i Norge kapasitet til og ta i mot drøye 300 millioner immigranter så populasjonen her på berget blir nok ikke et problem på sikt, vi nordmenn må bare bli flinkere og tilpasse oss et multikulturelt samfunn med dets sedvaner og regler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

"..... inntil befolkningen kommer under kontroll " står det. Og når tror du det skjer, da? Aldri, hvis man ikke gjør noe. Idag er det jo tabu å snakke om årsaken til ALLE problemer på jorda, nemlig overbefolkningen.

Ååå slutt! For det første er det ikke "verden" men heller visse helt konkrete land i verden. Verdens nest-største land Kanada er overhode ikke overbefolket heller tvert om.

For det andre: hvem setter grenseme for hvor mange mennesker er "for mange"? At igjen - VISSE land har for lite vann, mat, generell infrastruktur og normal (sett med våre øyne) levestandard er heller beviset på at de konkrete landene har absolutt ikke snøring på hvordan de skal styre seg /er korrupte/har inngrodde holdningsproblemer hos befolkningen.

 

Så la oss ta ett av disse store hvite elefantene: India. De sliter nå med vannmangel pga staten er talentløs. De har null sikkerhet på veiene pga folks holdninger og politiets nærmest totale ukompetanse. De har ekstrem fattigdom og sult, igjen, av samme årsakene. Så har de igjen takket ukulturen sin et konsept som løst heter "å ja en søppelbil... elv, mener jeg!" og kaster så mye søppel i elvene at det vi har av havforsøpling er nettopp takket være bla.a. India og noen få andre land som bidrar mest til dette.

 

Så for å ytteligere understreke at det er et rent holdnings- og politikkproblem kan vi ta Japan. Grade-A holdninger, alle har mat, veiene er rene, teknologien høy, levestandard meget god, etc.

 

Argumentet om såkalt "overbefolkning" er ett av klisjeargumentene til de moderne "progressive" sosialister. Dette og miljøkulten. Så snart en begynner å grave så ser man at hele argumentet er et korthus som holdes sammen av pølsevev.

Lenke til kommentar

Det er ikke i Norge hovedproblemet med populasjons-vekst, er i uland at veksten stor og det er estimert at over en halv milliard vil emigrere til Europa etterhvert som grensene blir mer åpne, og ifølge EU har vi i Norge kapasitet til og ta i mot drøye 300 millioner immigranter så populasjonen her på berget blir nok ikke et problem på sikt, vi nordmenn må bare bli flinkere og tilpasse oss et multikulturelt samfunn med dets sedvaner og regler.

 

Klimaendringer vil være hovedårsaken til store migrasjoner i fremtiden. Innvandringskritiske burde være de første til å omfavne en politikk for å raskest mulig kutte klimagassutslipp.

 

On-topic: Det vil være enormt kostbart for Norge å slutte med oljeutvinning, men det blir mer kostbart jo lengre vi venter og jo flere nye felt vi starter opp. Regjeringen skyver altså problemet over på neste generasjon.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke vanskelig å se at Norge er kraftig overbefolket. Det er jo bare å se på boligprisene. Der er nermest umulig å få seg bolig hvis man er alene. Med mindre man har en unormalt høy lønn.

Unormalt høy lønn? Hva i all verden er det du snakker om? Hvis du har ikke råd å bo i sentrum - ikke bo i sentrum. De aller fleste med fast jobb og ca 500-600 i brutto inntekt får 2 mill lån på stedet, mer hvis de ikke svidde BSUen vekk. Jeg svidde min vekk og fikk 2, og dette var way back when! Så hva slags "unormalt høy lønn" snakker du om her, og hva i hyleste har dette med overbefolkning å gjøre? Nå kaster du bare rundt tilfeldige argumenter og håper å treffe noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ååå slutt! For det første er det ikke "verden" men heller visse helt konkrete land i verden. Verdens nest-største land Kanada er overhode ikke overbefolket heller tvert om.

For det andre: hvem setter grenseme for hvor mange mennesker er "for mange"? At igjen - VISSE land har for lite vann, mat, generell infrastruktur og normal (sett med våre øyne) levestandard er heller beviset på at de konkrete landene har absolutt ikke snøring på hvordan de skal styre seg /er korrupte/har inngrodde holdningsproblemer hos befolkningen.

 

Så la oss ta ett av disse store hvite elefantene: India. De sliter nå med vannmangel pga staten er talentløs. De har null sikkerhet på veiene pga folks holdninger og politiets nærmest totale ukompetanse. De har ekstrem fattigdom og sult, igjen, av samme årsakene. Så har de igjen takket ukulturen sin et konsept som løst heter "å ja en søppelbil... elv, mener jeg!" og kaster så mye søppel i elvene at det vi har av havforsøpling er nettopp takket være bla.a. India og noen få andre land som bidrar mest til dette.

 

Så for å ytteligere understreke at det er et rent holdnings- og politikkproblem kan vi ta Japan. Grade-A holdninger, alle har mat, veiene er rene, teknologien høy, levestandard meget god, etc.

 

Argumentet om såkalt "overbefolkning" er ett av klisjeargumentene til de moderne "progressive" sosialister. Dette og miljøkulten. Så snart en begynner å grave så ser man at hele argumentet er et korthus som holdes sammen av pølsevev.

Altså, forskjell i levestandard er ikke et holdningsproblem. Europa har vært avhengig av Asia både som fabrikk for vårt forbruk og for å håndtere vårt avfall. 95% av EU's innsamlede plastavfall har blitt sendt til Kina. Vi har et like stort "ute av syne - ute av sinn" holdningsproblem til avfall som andre. Den største forskjellen er nok at vi pga. rikdom har kunnet betale andre for å overta problemet.

 

Og argumentet om overbefolkning er det klimaendring-fornekter som bruker for å avspore debatten. 

 

https://e360.yale.edu/features/piling-up-how-chinas-ban-on-importing-waste-has-stalled-global-recycling

Endret av spiff42
Lenke til kommentar

Altså, forskjell i levestandard er ikke et holdningsproblem. Europa har vært avhengig av Asia både som fabrikk for vårt forbruk og for å håndtere vårt avfall. 95% av EU's innsamlede plastavfall har blitt sendt til Kina. Vi har et like stort "ute av syne - ute av sinn" holdningsproblem til avfall som andre. Den største forskjellen er nok at vi pga. rikdom har kunnet betale andre for å overta problemet.

 

Og argumentet om overbefolkning er det klimaendring-fornekter som bruker for å avspore debatten.

 

https://e360.yale.edu/features/piling-up-how-chinas-ban-on-importing-waste-has-stalled-global-recycling

Først så blander du hummer (energiforbruk) og kanari ("overbefolkning"), så gjør du samme prosessen på nytt ved å blande forsøpling med kommersiell avfallshåndtering.

 

Elvene av søppel som jeg nevnte er IKKE grunnet avfall for resirkulering som vi selger (ja selger, ikke bare sender dit).

Kina KJØPER ufattelige mengder med avfall for å resirkulere dette, for å så selge det enten som ferdigbehandlet råvare eller i produktene vi selv kjøper fra de.

At noen ser borte hiver søppelet sitt i elven (dvs, hiver penger ut) fordi de ikke vet bedre har ingenting med oss eller vårt avfall som vi sender dit med å gjøre.

Du vil sikkert se en sånn "gotcha" øyeblikk i argumementeringen min som jeg tar meg friheten å frarøve deg med en gang: ja, det finnes der borte både skiphøgging og "resirkulering" som utføres under åpent tak av lutfattige folk, det er sant og det er faktisk noe vi kan ta ansvaret for, delvis. Men jeg snakker om politikk og holdninger.

At folk der ikke skjønner hva "family planning" er for noe, at de hiver sitt (ikke vårt!) avfall i elven, og at de er gjennomkorrupte og politisk sett arkaiske har ingenting med oss å gjøre.

Hvis du da ser en annen "gotcha" øyeblikk her og vil peke på en viss kolonial fortid og kriger med vestlig deltakelse, kan jeg med en gang peke på Korea og Vietnam som hadde det 10x verre i viss relativt nylig historie, og den ene er skamrik og høyteknologisk mens den andre har store ambisjoner og klarer seg bra, tross at de ble bombet mer enn samtlige land under 2vk flere ganger om igjen, etter å ha vært okkupert i ca 1000 år av forakjellige aktører.

 

Og til slutt - ja, visst fornekter jeg klimareligionen din for jeg er en pragmatisk teknologi-interessert ateist! Der du see global oppvarming ser jeg unngått istid del II, der du ser forferdelig CO2 ser jeg historisk fanget karbon som biomassen vil lett fange, atter en gang, den siste gangen hvis du gikk glipp av den inkluderte hverken mennesker eller utvinning av hudrokarboner. Der du ser problemer som enten finnes eller ikke finnes, ser jeg teknologisk fremgang (slik som elbussene i Kina som kuttet mer dieselforbruk enn samlet norsk oljeeksport). Sånn er det å bli igjen på skolen i stedet for å skulke for å så streike og forsøple stedene man streiket, som man gjorde for ... hø hø... "miljøet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...