Gå til innhold

Så mange ganger brukes sparkesyklene hver dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor ikke i Oslo og kjenner ikke nok til problematikken med sykler som slenger. Leser ellers at andre byer i Europa sliter med for mange slike liggende rundt omkring.

 

Med prising per minutt uavhengig av hastighet og kjørt avstand, ser jeg at noen kan drive uvettig kjøring for å gjøre turen billigst mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så mesteparten av tiden står de ubrukt og forsøpler i bybildet. Få det bort!

 

Ja, mesteparten av døgnet står også de fleste privatbiler parkert. Bare å forby. Brukes jo ikke.

Forskjellen er nettop den! Altså at en privatbil er nettopp privat og dermed privat eiendom. De står derfor ikke rundt og slenger i bybildet men på designere plasser i offentlig rom, ellers i private rom.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forskjellen er nettop den! Altså at en privatbil er nettopp privat og dermed privat eiendom. De står derfor ikke rundt og slenger i bybildet men på designere plasser i offentlig rom, ellers i private rom.

 

Biler står ofte i veien der de er parkert, og mange av dem er leid/leaset, slik som sparkesyklene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Forskjellen er nettop den! Altså at en privatbil er nettopp privat og dermed privat eiendom. De står derfor ikke rundt og slenger i bybildet men på designere plasser i offentlig rom, ellers i private rom.

Alle norske byer har store områder som ble designet før bilen ble allemannseie. I veldig mange av disse områdene står bilene parkert i gaten, noe som skaper trafikkfare for syklister, barn, fotgjengere, i tillegg til at det gjør hele gatemiljøet mer utrivelig. Jeg vil si at privatbiler er et veldig mye større problem enn noen sparkesykler som står oppstilt langs noen vegger her og der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nordmenn synes kanske prisen er grei. I kina betalte jeg 10kr for å hoppe i en taxi med plass for 4 inkludert foerste 2km.

 

Bensin koster godt 10kr literen i kina og biler er neppe gratis, men det er millioner av mennesker som lever på å kjoere taxi å da tjener 10000kr i måneden på det.

 

4 turer om dagen totalt 30km er fryktelig lite for et kjoeretoy. Enten ser ikke nordmen bruk for slike dingser eller så er det for dyrt?

 

Hva sier dere?

Lenke til kommentar

Nordmenn synes kanske prisen er grei. I kina betalte jeg 10kr for å hoppe i en taxi med plass for 4 inkludert foerste

 

Hva sier dere?

Jeg sier at du ikke evner å forstå at priser i to land må sammenlignes med lønninger i de landene. Lykke til med å dekke transportbehovet i Oslo med en drosje fra Kina.

Jeg er forresten på ferie i Asia nå og har en drosjesjåfør til å kjøre meg rundt hele dagen for omtrent 150kr. Begynner å bli dyr den drosja du har i Kina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, mesteparten av døgnet står også de fleste privatbiler parkert. Bare å forby. Brukes jo ikke.

 

Nå er jo akkurat dette et av argumentene for å sterkt begrense bilkjøring i sentrum. Biler tar ekstremt mye plass når de bare står parkert.

 

(vet ikke om dette var det du ville få frem eller ei, beklager hvis jeg misforsto)

Lenke til kommentar

Hurra! Et halvt døgn gikk før noen ville gjør et billig politisk poeng ut av dette.

Tar jeg feil? Jeg er ikke den første som poengterer dette. Forbud som virker "dustete" gjør plutselig ikke det når man ser konsekvensene etterpå. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Siden tråden er litt avsporet, men allikevel relevant..

For en høy andel av befolkningen er det grunn til å sette på bremsen for passivitet. Norge har en høy økning av overvektig ungdom. Skoler har innført lås på heiser, så ungdom skal gidde å gå 1-2 etasjer og ikke stå i kø til heis.

Se i kjøpesenter mm. der står unge i kø for heis, enn å gå en trapp.

Kombo av å gå og sykle mindre og mindre til fordel for alt elektrisk og motorisert har en negativ side.

En vanlig god sparkesykkel ville fungert like godt for å komme seg litt raskere fram i storbyer. -I de fleste tilfeller.

 

Så noen burde fint tenke på om man gjør seg selv eller sin tenåring en dårlig tjeneste med elsparkesykkel O.l.

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tar jeg feil? Jeg er ikke den første som poengterer dette. Forbud som virker "dustete" gjør plutselig ikke det når man ser konsekvensene etterpå.

Jo, du tar faktisk litt feil der. Segwayforbudet ble opphevet før man vurderte hvorvidt elsparkesykler og lignende skulle defineres som sykler eller kjøretøy, og hvilke aldersgrenser som skulle gjelde.

 

Man landet etterhvert på at de med fartsbegrensningen i lovverket kunne defineres som sykler, og kjøres uavhengig av alder.

 

Dog, veitrafikklovens §3 slår fast at man skal færdes hensynsfult og uten fare for andre. Den lovparagrafen kan faktisk benyttes mot villmannskjøringen, om den blir observert på stedet. Problemet er selvsagt at en på elektrisk sparkebrett ikke er like lett å ta, så lenge politiet i beste fall bare kan bruke sparkesykler med samme fartsbegrensning, selv om de uniformeres.

 

Her burde loven i aller høyeste grad gi unntak for politi i tjeneste, uavhengig om de var i sivil eller uniformert bekledning.

 

Les forøvrig denne saken så ser du det skillet jeg snakker om.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/fjerner-aldersgrense-pa-bruk-av-stahjuling-segway-og-hoverboard/3423435852.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...