Gå til innhold

Hvor følsom er Raspbian/Debian for oppgradering til ny hovedversjon vs. oppgradering?


Anbefalte innlegg

Jeg har et smått innviklativt hjemmeautomasjonssystem som kjører Home Assistant og Node-RED på fem forskjellige 3B(+) Pi-er med 433 mHz og Z-Wave, pluss en egen Pi som MQTT-broker. Jeg anser 99 % pålitelig som upålitelig, og med redundancy (egentlig trengte jeg bare to Pi-er) er jeg på 100. Ingenting har sviktet på det siste året som ikke de andre Pi-ene kunne ta opp, på tross av en ødelagt strømforsyning og et ødelagt Micro SD-kort (jeg har någått over til SSD på USB-portene istedenfor). Men jeg vil opp på nyeste versjon, og da er spørsmålet om det fungerer annerledes enn Windows., For hvis man oppgraderer Windows, blir det før eller siden noe som svikter. Man må ha en ren nyinstallasjon for å komme noen vei. Men det tar noen timer å gjøre det på dette oppsettet, så derfor lurer jeg på om jeg like godt kan oppgradere innenfra:

grep -rl stretch /etc/apt/ | sudo xargs sed -i 's/stretch/buster/g'
sudo apt update && sudo apt dist-upgrade

Eller bør jeg ta en ren nyinstallasjon for å få det til å fungere pålitelig? Jeg har også tenkt å bytte den ene av Pi-ene ut mot en 4, siden jeg har flere enheter på denne, og da må jeg ha powered hub. Med USB C-strømforsyning og USB 3 bør det ikke være noe problem. Og da er det jo helt nødvendig å ha Buster, 4 funker ikke på Stretch.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært i full freeze siden mars, så jeg tror ikke det er noe problem i det hele tatt. Det er jo ikke Windows det er snakk om... ;) Det kommer sjelden store overraskelser etter release. Pi 4 er mer interessant, pga. ustandard strøminntak på USB C-porten (men det funker med Samsung mobilladere) og et par andre småting, men de er enkle å komme rundt.

Lenke til kommentar

Fleskefjeset, nuc blir ganske dyrt med så mange. Og som sagt har oppetiden vært på 100 % med Pi, så jeg er godt fornøyd. :)

 

RattleBattle, det kan nok stemme. Men den neste måneden har jeg muligheten til å kjøre systemet hardt mens jeg er til stede, så derfor tar jeg sjansen. Vanligvis er jeg et sted ti minutter unna, og uten umiddelbar tilgang til systemet, så da tar jeg ingen sjanser.

Lenke til kommentar

Fleskefjeset, vanskelig hus fra 1820-tallet. Gammel pipe med brannmur på størrelse med et bomberom, så jeg må ha flere rundt forbi. HA bruker jeg egentlig bare som platform for Z-Wave, mens Node-RED, som jeg bruker i de andre Pi-ene, er platformer for tre RFXtrx og et par Tellstick (RFXtrx tar ikke alle protokollene jeg bruker like godt og omvendt). Alt sender på Mosquitto, og så har jeg en egen Pi bare som Mosquitto broker (fordi det er den viktigste enheten i hele systemet), og en Pi med et ekstra Z-Wave-nettverk på HA som slår av og på strømmen til de andre Pi-ene hvis en av dem skulle ha låst seg fullstendig. Det skjer iblant, men fordi jeg har så mange, merkes det ikke på de to minuttene som går før den er oppe igjen.

 

På en virtuell maskin på serveren (en server som har to digre båtbatterier koblet til UPS-en, så den kan kjøre i 20 timer ved strømbrudd) kjører EventGhostPython-skriptene som styrer alt og har nettverkskontakt med forsterkere, mens Girder har kontakten med brukerne gjennom en webserver for hver enhet (huset består av en utleiedel og egen del) og spesialprogrammerte nettsider for lyd/bilde (nettradio med Foobar og multisonelyd fra lokalt bibliotek med J.River Media Center), lys og temperatur. Systemet har vokst fram over nesten 20 år, det ville tatt en j... evighet å lage alt på en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Høres innviklet ut ja :-) selv kjører jeg HA, mqtt, grafana og influxdb som containere. Nginx kjører på en vm, styrer all trafikk utenifra via den. Har to stk pi som jeg kun bruker til å lese av data fra plantesensorene mine.

Lenke til kommentar

Vel, da har du jo litt å styre med selv også. ;) Men uansett, jeg har kommet over et snålt problem. Pi 4 funker greit med SSD-en på USB2, men ikke med SSD-en på USB 3-porten. Og jeg har prøvd flere forskjellige SSD-er. Så enten er det en feil i koden for USB 3, eller så er det strømforsyningen. Jeg bruker en mobillader for nå, men jeg har den originale Pi 4-adapteren på vei i posten. Får se hva det blir da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...