Gå til innhold

Raspberry Pi innrømmer feil på USB-C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Hvordan ser dette e merket ut?

 

Jeg mener dette er noe man ikke kan se på kabelen, det er en integrert krets. Det er mulig man kan slutte seg til at kabelen er av denne typen om den støtter 5A lading eller 10Gb overføring (som forsåvidt kan være markert på kabelen).

Lenke til kommentar

Er så mye kule SBC's å velge mellom idag at det er ingen krise for de som ennå ikke har kjøpt Pi4. Om du ikke har passende usb c kabel kan du enten kjøpe en av Pi alternativene eller vente til Pi4 rev1 kommer ut. 

 

Er det forresten noen av SBC'ene som fikser 4K blue ray rip uten buffering eller lagg? Kunne vært hyggelig med en superportabel sbc som takler 4k ripps. Gjør ingenting om de koster mer enn Pi4. Kravet er 4K i god nok kvalitet til å brukes på 4K TV'er, er det ingen som takler det får jeg bare vente :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt heft og plunder, men ødelegger ikke moroa med Pi4 (og for mange av oss starter ikke moroa før tilgangen på 4GB-kort blir bedre). Ettersom jeg fikk en strømforsyning levert med det første Pi4-kortet har jeg ikke oppdaget dette problemet selv.

 

For min del er jeg litt skuffet over at Pi4 ikke utnytter DMA-kapasiteten til brikkene slik at jeg kan koble dobbelt kamera på dette kortet, slik jeg kan på Compute-kortene til Raspberry.

Endret av EWNN849Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på om dette er ment som DRM, men heller for å hindre en husbrann når du skal trekke opp mot 100W gjennom kabelen.

Det er den offisielle begrunnelsen, ja. Samtidig vet vi jo hva veien til helvete er brulagt med…

 

La meg raskt få bemerke at navnet er « Electronically Marked Cable Assemblies, » ikke « Electronically Rated Cable Assemblies. »

 

Der var allerede i USB 2.0 spesifikasjonen krav om å måle overgangsmotstanden i kabel og kontakter i form av Voltage Drop & Droop. En EMCA merking eliminerer ikke dette behovet, da også sertifisert kabel og/eller kontakter kan bli skadet, feilmonteret eller bare oksidert. Intel sitt dokument «USB Voltage Drop and Droop Measurement» kan jo i den anledning være av interesse.

 

 

Men rosinen i pølsa er likevel « USB Authentication Specification Rev. 1.0 » Må innrømme jeg ikke har lest akkurat den standarden, da jeg ikke kan forestille meg at jeg noensinne kommer til å designe elektronisk utstyr etter denne spesifikasjon. Men et rask søk i nettopp nevnte spesifikasjon kommer likevel fort opp med flere interessante felt, slik som «Vendor Extension» i TLV tabellene, samt en «Additional Certificate Data» verdi «0x04 :: CABLE_CAPABILITIES :: TYPE-C Cable Required»

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Det er den offisielle begrunnelsen, ja. Samtidig vet vi jo hva veien til helvete er brulagt med

 

Er det vanskelig å få godkjent en EMCA-kabel da? Slik jeg forstår det så er det ikke noe hokus pokus der man må spandere lunsj til de rette folka. Det er heller slik at man fortsatt kan bruke gamle kabler laget for 500mA, men at billige kinakabler nå må ha innlagt en slik EMCA-chip med vilje for at den skal selvantenne når du prøver å trekke 100W gjennom den.

Lenke til kommentar

Dette er litt heft og plunder, men ødelegger ikke moroa med Pi4 (og for mange av oss starter ikke moroa før tilgangen på 4GB-kort blir bedre). Ettersom jeg fikk en strømforsyning levert med det første Pi4-kortet har jeg ikke oppdaget dette problemet selv.

 

For min del er jeg litt skuffet over at Pi4 ikke utnytter DMA-kapasiteten til brikkene slik at jeg kan koble dobbelt kamera på dette kortet, slik jeg kan på Compute-kortene til Raspberry.

 

Power har hatt over 100stk på lager av 4gb i en uke nå. Nå i de siste dagene har de begynt å komme ut i butikkene.

 

 

 

 

 

Det er ingen feil med USB C inngangen. Bruk original PSU.

 

Er det mange her inne som bruker andre strømforsyninger til laptop, mobil etc. enn den som fulgte med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk hentet Raspberry Pi4 2GB modellen, RPi PSU, Pimeroni case med heatsink og hdmi-micro hdmi. Kostet meg ca. 1060kr inkl. mva og gebyr.

Jeg bruker Pi4 til denne posten. Fungerer utmerket. Kunne glatt ha klart meg med en Pi4 som desktop PC.

Den blir varm, men det blir 3b og spesielt 3b+.
Det er direkte ubehagelig å kjenne på heatsinken. Har Flirc case til Kodi boksen min med 3b+ og den blir ubehgalig varm etter å ha sett en 1080p film.

Spiller fint 1080p Youtube.
Kan lage 3d dingser på tinkercad og redigere bilder med Photopea. Dette er morro :-)

 

 

Har vært oppe i 78grader. 1080p film i vlc samtidig som jeg har 5 faner opp i chromium og prøver diverse filter i gimp.

Den fungerer overraskende godt til å være en 1000kroners PC.

 

Men ser at aktiv kjøling kan være en nødvendighet, kommer an på bruken.

 

https://www.youtube.com/watch?v=pf23VA8yzpE

Endret av DiskusDød
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det vanskelig å få godkjent en EMCA-kabel da? Slik jeg forstår det så er det ikke noe hokus pokus der man må spandere lunsj til de rette folka. Det er heller slik at man fortsatt kan bruke gamle kabler laget for 500mA, men at billige kinakabler nå må ha innlagt en slik EMCA-chip med vilje for at den skal selvantenne når du prøver å trekke 100W gjennom den.

 

Du tenker for snevert. Eller naivt. Tenk monopol, tenk 'technological/brand lock-in,' tenk 'Captive Customer.'

 

Tenk « Made for iPhone, bare med Samsung … Nokia … LG … Motorola … osv. » 

 

Tenk USB uten « Universal. » 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...