Gå til innhold

VW-sjefen kan ha forsnakket seg på et talkshow. Det kan få store konsekvenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW burde måtte betale alle de 50 millioner eiere de har svindlet. Bilene bruker 30&% mer drivstoff enn oppgitt, og slipper ut opp til 18000% mer enn oppgitt fra fabrikk( passat 2010 mod) andre hadde "bare" 3000% mer utslipp, men de fleste lå veldig langt over, og faktisk ikke lov og kjøre på vei, skal avskiltes på stedet ved en kontroll. Dieselbiler bør egentlig bare forbyes, de kan bygges om til gass, det kan også alle bensinbiler enkelt gjøre, så sparer alle både utslipp, penger og miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verden har ikke råd til å gå over på kun fornybare kilder. Diesel er ett billig og extremt bra drivstoff.

Alt kan ikke gå på batteri og bensin kommer til kort på store kjøretøyer.

Synderne i miljøet er ikke biler men kullkraft og bulkdrivstoffet. Frakteskip går på det dårligste og billigste drivstoffet helt uten rensing.

Selskap slutter nå helt med utvikling av diesel teknologi. Men diesel forsvinner ikke og vi vil bli sittende på gammel tek fordi alle mener batterier er tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden har ikke råd til å gå over på kun fornybare kilder. Diesel er ett billig og extremt bra drivstoff.

Alt kan ikke gå på batteri og bensin kommer til kort på store kjøretøyer.

Synderne i miljøet er ikke biler men kullkraft og bulkdrivstoffet. Frakteskip går på det dårligste og billigste drivstoffet helt uten rensing.

Selskap slutter nå helt med utvikling av diesel teknologi. Men diesel forsvinner ikke og vi vil bli sittende på gammel tek fordi alle mener batterier er tingen.

 

Man sa sikkert det samme om hvalolje i sin tid. Diesel har bare eksistert i en ørliten brøkdel av menneskehetens historie. Den kan forsvinne like fort som den kom.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Verden har ikke råd til å gå over på kun fornybare kilder. Diesel er ett billig og extremt bra drivstoff.

Alt kan ikke gå på batteri og bensin kommer til kort på store kjøretøyer.

Synderne i miljøet er ikke biler men kullkraft og bulkdrivstoffet. Frakteskip går på det dårligste og billigste drivstoffet helt uten rensing.

Selskap slutter nå helt med utvikling av diesel teknologi. Men diesel forsvinner ikke og vi vil bli sittende på gammel tek fordi alle mener batterier er tingen.

 

Vi kan om vi vil, men vi vil ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

de kan bygges om til gass, det kan også alle bensinbiler enkelt gjøre, så sparer alle både utslipp, penger og miljø.

 

Høres bra ut. Antar du tilrettelegger for første hydrogenbombe-stasjon rett ved siden av eget hus slik at vi andre kan kjøre ditt, så langt fra våre egne hus og kjære, det er mulig å komme seg når man skal fylle opp bilen med knallgass.

Lenke til kommentar

 

de kan bygges om til gass, det kan også alle bensinbiler enkelt gjøre, så sparer alle både utslipp, penger og miljø.

 

Høres bra ut. Antar du tilrettelegger for første hydrogenbombe-stasjon rett ved siden av eget hus slik at vi andre kan kjøre ditt, så langt fra våre egne hus og kjære, det er mulig å komme seg når man skal fylle opp bilen med knallgass.

LPG eller Autogas. Var i Armenia for noen mnd siden og der var det ekstremt godt bygget ut. Bedre en Bensin og Diesel og rimeligere også.
Lenke til kommentar

Verden har ikke råd til å gå over på kun fornybare kilder. Diesel er ett billig og extremt bra drivstoff.

Alt kan ikke gå på batteri og bensin kommer til kort på store kjøretøyer.

Synderne i miljøet er ikke biler men kullkraft og bulkdrivstoffet. Frakteskip går på det dårligste og billigste drivstoffet helt uten rensing.

Selskap slutter nå helt med utvikling av diesel teknologi. Men diesel forsvinner ikke og vi vil bli sittende på gammel tek fordi alle mener batterier er tingen.

 

En må tenke større. Ja Diesel er ett bra drivstoff det. Men det er ikke mye effektivt i en bil. Varmen kan ikke brukes for en ting og det er vanskelig å rense pga reproduserbarheten er dårlig. Men i ett kontrollert miljø er det langt mer effektivt, som i ett kraftvarmeverk feks. Der får en utnyttet varmen og en har mye bedre egenskaper for rensing. Da kan en også få vekk kullkraftverkene.

 

Men så lenge vi fortsetter å "sløse" dette i biler holder prisene seg "høye" og derfor fortsetter en med billig kull, eller bulk. Går en over til å bruke mindre diesel i trafikken blir det ett stort overskudd og prisen synker. Da kan en starte å bytte ut det aller værste(kull, bulk osv) med noe som er bedre.

 

Vinn vinn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verden har ikke råd til å gå over på kun fornybare kilder. Diesel er ett billig og extremt bra drivstoff.

Alt kan ikke gå på batteri og bensin kommer til kort på store kjøretøyer.

Synderne i miljøet er ikke biler men kullkraft og bulkdrivstoffet. Frakteskip går på det dårligste og billigste drivstoffet helt uten rensing.

Selskap slutter nå helt med utvikling av diesel teknologi. Men diesel forsvinner ikke og vi vil bli sittende på gammel tek fordi alle mener batterier er tingen.

 

Hva er det egentlig du prater om?

 

Dette er en artikkel som omhandler VW, og VW sin innrømte svindel i USA, og angivelige svindel i Europa (som alle tror på, men som selskapets ledelse ikke har bekreftet før Diess var litt løsmunnet nå).

 

VW lager ikke store kjøretøyer. Crafter er vel den største, og den selges vel knapt. Og er ikke så stor heller.

 

Og når en artikkel handler om BILER, og BILERS påvirkning på miljøet, så hjelper det ikke å peke på noe HELT annet som kullkraft og bulkdrivstoff. Det har ikke noenting som helst med hverandre å gjøre. Ett snev av strømmen som brukes til å lade elbiler kommer nok fra kullkraft, men denne andelen faller raskere og raskere mot null.

 

Og frakteskip? Hva har med med lokalmiljøet i ett bysentrum å gjøre? Muligens blir bilene fraktet på disse frakteskipene, men det gjelder nå isåfall alle typer biler. Sier ikke at kampen mot dårlig drivstoff ikke skal gjøres, men den har fint lite med agendaen i denne artikkelen å gjøre.

 

At selskap (spesielt de som produserer personbiler) slutter med utvikling av dieselteknologi er vi derimot helt enige om. Og uansett hvordan du vrir og vender på ting, så vet du sikkert like godt som meg og alle andre at diesel, som er laget av olje, er en ikke-fornybar ressurs. Det betyr at en eller annen gang, før eller senere, så går verden tom.

Og i en periode før det går helt tomt, så vil utvinning bli vanskeligere og vanskeligere, og dermed så vil også prisene stige på produktet. Slå opp og les om Peak Oil. Der vil du finne tidsestimater.

Ett eksempel på at det blir færre forekomster av olje er fracking, skiferolje, shale-oil. Dette er ikke noe de gjør i USA for moro skyld, nå de sammenligningsvis på 50-70 tallet brukte "derricker" som jukket olja rett opp av bakken til veldig lave kostnader (slik de fremdeles kan gjøre enkelte plasser i midt-østen). Men kostnaden på fracking den har blitt kompensert av teknologisk utvikling fram til nå.

 

Og energiforbruket det stiger og stiger, som vil øke forbruket av olje om man ikke satser på alternative metoder der det er mulig. Å lage asfalt av elektrisk energi alene er f.eks veldig vanskelig pr idag. Men å bruke elektrisk energi til framdrift istedet for å sette fyr på olje er enkelt.

 

En eller annen gang vil de fleste mennesker komme til en korsvei, der de aksepterer det gamle ordtaket: "Steinaldern tok ikke slutt, fordi vi gikk tom for stein".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...