Gå til innhold

Enkle hjemmeøvelser for overkropp


Anbefalte innlegg

Jeg er relativt aktiv. Lidensksplig syklist, skigåer og elsker skog og mark. Ganske god kondis. Ikke superrask men ganske seig og utholdende. Går og bruker mye sparkesykkel til hverdags.....har også en jobb hvor jeg knapt sitter stile.

 

.....men styrketrening....gjeeesp.

 

Hatt noen runder før med litt push-ups og sånn.... men igjen...gjeeesp.

 

Helsestudio har jeg prøvd litt av og på for ca 10 år siden. Det er i hvert fall xxxx

 

Tips til noen øvelser som man kan ta hjemme, som ikke er så gørr kjedelig.

Vil ikke ha store muskler og sipack... bare en litt 'bedre' kropp.....(er meget komfortabel og fornøyd med vekt og utsende)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du motivert for dette?

 

Fordi det første du må endre er inntaket av protein og grønnsaker. Frokosten din med brødskive, ost og syltetøy blir ikke nok. Du må bytte den ut med litt mager sommerskinke, avocado og grapefrukt. I ovnen putter du fire pakker med fisk, kryddersmør og frosne grønnsaker. Til middag blir det ytrefilet av svin, kryddersmør og ris sammen med grønnsaksblanding. Kvelds blir omelett med røkelaks til salat. Kanskje noe protein-is til dessert, eller vaniljeproteinshake med frosne frukter og bær. Eller sjokoladeproteinpudding med sukkerfri vaniljesaus.

 

Du må ha dette klart i frysern og kjøleskapet. Du har ikke råd til brød. Drit i brød, invester i rent kjøtt, salat og grønnsaker. Du kan ikke bare banke opp kroppen uten å ha det du trenger for å bygge den opp igjen.

 

Legg merke til hvor mye dette er. Det er i grunn så mye at om du gjør det riktig, så er fokuset på å spise det riktige så stort at fokuset på å ikke spise feil blir mye mindre enn om du bare plutselig skulle bli sunn. Dette krever arbeid.

 

For treningen din sin del er det veldig enkelt. Du trenger en kjapp løsning. Det er å få deg en sånn stang på finn, få i hvertfall nok plater til å laste opp din egen kroppsvekt. Push-ups er en bra øvelse, spensthopp er en bra øvelse. Men rygg og markløft er vanskelig å få til med kroppsvekt, fordi det er vanskelig å belaste skikkelig. Har du ikke plass til stang, skaff deg noen frivekter, noen som du kan legge av og på vekten til, så du kan endre fra 10-30 kg ca.

 

Øvelsene du bruker er veldig enkelt. Du vil bare gjøre en full body og bli ferdig med det. Dette er knebøy(kan erstattes med spensthopp), markløft, stående roing, benkpress(kan erstattes med push-ups) og overhead-press/millitærpress. Pass på at teknikken er riktig.

 

Settene blir dette: Løft til du nærmer deg utmattelse, så tar du en kort pause sånn at du akkurat tar deg inn, kanskje bare to rolige pust, fem til, ny kort pause, fem til, ny kort pause, fem til. La det første settet irritere muskelen, så blir du sint og løft litt til og litt til.

 

Begynn å sov middag. 20 minutter. Pass på å få minst 7.5 timers søvn. Hold deg alltid godt hydrert.

 

 

OM du greier alt dette vil du se resultater etter 6 uker, fordi det er hvor lang tid muskelen bruker. Men fordi at du putter bra ting i kroppen din, så vil du føle deg mye bedre etter 2 dager. Det du spiser blir til kroppen din, spiser du dritt så bygger kroppen seg med dritt og du føler deg som dritt.

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg vel kanskje litt feil.

 

Jeg har et veldig bra kosthold, drikker nesten bare vann. Røyker/snuser ikke, er avholds og spiser veldig lite sukker/salt/mettet fett (er avhengig av nøtter og frø)

Og som du ser, mer en nok av mosjon og utholdenhetstrening/mosjon. Men bittelitt mer kjøtt på armene. Overhodet ikke interessert i store armer og sixpack. Jeg har en veldig fin kropp syntes jeg selv.

 

Tenker også litt på rygg/skulder/øvelser etc. Har en koffert med små manualer, som jeg brukte til opptrening eter ulykke. Kan jo ta fram de igjen.

 

Vil bare gjøre noe enkelt, som ikke er så kjedelig, som gjør at kroppen har et godt. Begynner å nærme meg 40, og greit å trimme noe mer en bein/lår.

 

Veit jo og om sit/push-ups selvsagt. Hatt noen runder med det.

 

Må vel tvinge meg litt starten. Sykkel/ski/fotturer driver jeg med opptil 7 ganger i uka, og gjort det i snart 17 år, så det er en del av dagliglivet.

Endret av Habazut
Lenke til kommentar

Hold vekter rett ned ved hofter. Løft opp skrått mot sidene så høyt du klarer.

 

Biceps curl.

 

Triceps curl.

 

Ta beinløft.

 

Søk opp øvelser på youtube, velg ut 5-6 som du holder deg til over tid. Skift ut til det som føles riktig over tid.

 

 

Billigste og beste manualsett så langt jeg fant billigst og lettest tilgjengelig var på Jula. Tror den koster 350 kr, mye dyrere andre steder. Google det. Genial kvalitet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...