Gå til innhold

Forskning: Gaming gjør ikke ungdommer aggressive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ungdommer blir mindre agrressive ved å spille voldelige spill, fra egen erfaring

 

En meningsløs kommentar da du som enkeltmenneske ikke vil være i stand til å samle inn og bearbeide nok data til å fatte en konklusjon. Hvordan vet du barna du har egen erfaring med er blitt mindre aggressive av å spille? Hvordan vet du de ville vært mer aggressive om de ikke spilte?

 

Eneste mulige logiske konklusjon på dette nivået er at mye tid forran skjermen gir mindre anledning til å havne i trøbbel ute, eller å vise aggressivitet. Dette sier imidlertid ingen ting om hvor aggressiv en person er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En meningsløs kommentar da du som enkeltmenneske ikke vil være i stand til å samle inn og bearbeide nok data til å fatte en konklusjon. Hvordan vet du barna du har egen erfaring med er blitt mindre aggressive av å spille? Hvordan vet du de ville vært mer aggressive om de ikke spilte?

 

Eneste mulige logiske konklusjon på dette nivået er at mye tid forran skjermen gir mindre anledning til å havne i trøbbel ute, eller å vise aggressivitet. Dette sier imidlertid ingen ting om hvor aggressiv en person er.

Et meningsløst svar

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ungdommer blir mindre agrressive ved å spille voldelige spill, fra egen erfaring

 

En meningsløs kommentar da du som enkeltmenneske ikke vil være i stand til å samle inn og bearbeide nok data til å fatte en konklusjon. Hvordan vet du barna du har egen erfaring med er blitt mindre aggressive av å spille? Hvordan vet du de ville vært mer aggressive om de ikke spilte?

 

Eneste mulige logiske konklusjon på dette nivået er at mye tid forran skjermen gir mindre anledning til å havne i trøbbel ute, eller å vise aggressivitet. Dette sier imidlertid ingen ting om hvor aggressiv en person er.

Nå er vel faktisk svaret hans basert på at det har blitt gjort forskning på området og som enkeltmenneske så er det EKSTREMT lett å søke opp forskning gjort på diverse ting på nett. Det er mer en nok til å kunne gjøre opp en konklusjon av hva som er riktig og hva som er feil.

https://scholar.google.no blant annet er veldig fint til å søke opp slike ting.

 

For deg er kanskje eneste "logiske" forklaring at det blir mindre tid til tull og faenskap, men nå er faktisk internett slik at tull og faenskap befinner seg der også, lenge leve naiviteten....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ungdommer blir mindre agrressive ved å spille voldelige spill, fra egen erfaring

 

En meningsløs kommentar da du som enkeltmenneske ikke vil være i stand til å samle inn og bearbeide nok data til å fatte en konklusjon. Hvordan vet du barna du har egen erfaring med er blitt mindre aggressive av å spille? Hvordan vet du de ville vært mer aggressive om de ikke spilte?

 

Eneste mulige logiske konklusjon på dette nivået er at mye tid forran skjermen gir mindre anledning til å havne i trøbbel ute, eller å vise aggressivitet. Dette sier imidlertid ingen ting om hvor aggressiv en person er.

Nå er vel faktisk svaret hans basert på at det har blitt gjort forskning på området og som enkeltmenneske så er det EKSTREMT lett å søke opp forskning gjort på diverse ting på nett. Det er mer en nok til å kunne gjøre opp en konklusjon av hva som er riktig og hva som er feil.

https://scholar.google.no blant annet er veldig fint til å søke opp slike ting.

 

For deg er kanskje eneste "logiske" forklaring at det blir mindre tid til tull og faenskap, men nå er faktisk internett slik at tull og faenskap befinner seg der også, lenge leve naiviteten....

Nei, han kommer med en påstand om at ungdom blir mindre aggressive av å spille, og utdyper videre at denne er basert på hans egen erfaring.

 

Jeg sier ikke at tiden forran skjermen er forklaringen. Jeg sier at hans personlig erfaring kan konkludere lite ut over dette, at tid forran skjerm fører til mindre bråk ute. Dette sier lite om hvor aggressiv en person er, kun hvor mye synlig utløp for aggresjon det har vært. Du nevner ting på nett, hvordan vet han hvordan de han har observert oppfører seg på nett?

 

Han kan naturligvis snakke om seg selv, men det gir smalt grunnlag for konklusjonen, samt at folk ikke nødvendigvis er de flinkeste til å vurdere seg selv.

 

Jeg har aldri argumentert mot forskingsresultatene denne artikkelen omhandler.

Lenke til kommentar

For meg er det å skyte hoder i CS litt som terapi. Er jeg i litt dårlig humør, så åpner jeg fort en free for all death match og skyter så mye fiender som mulig. Så nerdete som det høres ut, så føler jeg meg som regel bedre etter 10min med det.

 

Men alle er forskjellig og reagerer forskjellig på ting. Kommer ann på individet. Jeg tror, uten noe forskning, at de sjeldne få som blir vippet av pinnen pga spill allerede har noe annet problem fra før, mens de aller fleste ikke blir påvirket i det heletatt. Folk forstår at spill er underholdning og i noen sammenhenger konkurranse, men ikke noe mer

Endret av seppo-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 39 og har fulgt med på dette siden jeg var rundt 16 år.

At folk flest ikke kan bli påvirket til å bli voldelig av spill er en ting. Men det er så lett å bli avhengig :laugh: .

 

Det er så utrolig gøy når man får det til og så utrolig frustrerende når man kun får juling. Tenker spes. på spill som Call of Duty, Battlefield eller typisk battle royal, som er populært nå i dag.

 

Det er sikkert flere enn meg som har opplevd at man ikke klarer å tenke på annet enn det spillet man brenner for. Eller at man klikker i vinkel og blir grinete når man har spilt litt for lenge og ting ikke går slik man vil :-p.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå er vel faktisk svaret hans basert på at det har blitt gjort forskning på området og som enkeltmenneske så er det EKSTREMT lett å søke opp forskning gjort på diverse ting på nett. Det er mer en nok til å kunne gjøre opp en konklusjon av hva som er riktig og hva som er feil.

https://scholar.google.no blant annet er veldig fint til å søke opp slike ting.

Det er lett å finne forskning, men det er ikke så lett for folk uten riktig utdanning å lese forskningen. Vet du for eksempel hva en p-verdi sier deg? Eller hva de forskjellige statistiske testene gjør, og når de kan anvendes? Vet du hva p-hacking er? (altså, kan godt være at du vet det, men jeg har mine tvil om at det gjennomsnittlige "enkeltmennesket" vet det)

 

Og mange går i fellen å legge for stor vekt til enkeltstudier. Skal man få et klart bilde på en påstand (f.eks. om dataspill gjør en voldelig) må en se på metastudier som oppsummerer forskningen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det er opp til forskerne og media å formidle forskningen på en slik måte at den når ut til alle. Det forutsetter vanligvis en viss forenkling av forskningsresultatene. Man må trekke ut essensen eller det mest interessante av det som er funnet, uten å trekke frem hver eneste nyanse. Det tenker jeg er helt greit; alle verken kan eller bør være forskere.

Lenke til kommentar

Ungdommer blir mindre agrressive ved å spille voldelige spill, fra egen erfaring

 

Kan nok stemme, ja. Jo mer man spiller, jo mindre aggressiv blir man. Lite søvn og mye bukfett gir oss ungdommer med mye østrogen og lite testosteron. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...