Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjeggkre i leiligheten oppdaget før overtakelse


Nikkor

Anbefalte innlegg

Fordi det er ikke sånn de kommer inn. De blir med inn i pappemballasje (IKEA flatpack, f.eks.) og byggematerialer.

 

Vi må bare innse at vi ikke kan klare å holde småkryp ute. Fluer, mygg, edderkopper, og nå skjeggkre. De er plagsomme, men ikke skadelige. Vi må bare håndtere det på beste måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det er ikke sånn de kommer inn. De blir med inn i pappemballasje (IKEA flatpack, f.eks.) og byggematerialer.

 

Vi må bare innse at vi ikke kan klare å holde småkryp ute. Fluer, mygg, edderkopper, og nå skjeggkre. De er plagsomme, men ikke skadelige. Vi må bare håndtere det på beste måte.

 

Jojo, men hvis man har en minimalistisk, luftig (i form av ventilasjon og mye vinduer) og tett leilighet (i form av tidligere nevnte metoder), så får de jo ikke steder å formére seg på, og de vil dø med tanke på støvsuging, vask og rengjøring.

 

Jeg klarer å holde fluer, mygg og edderkopper ute meget enkelt ved å montére insektsnetting i vinduer og dør. De må dog være helt tette, så man må lage innretninger som passer inn og blir bra.

 

Det finnes -alltid- permanente løsninger på de fleste plager. Det er bare folk som har monetære interesser i å opprettholde problemet som sier andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dub tror gjerne du holder edderkopper ute men det gjør du ikke.

 

Med mindre du lever i et habitat hvor du har full kontroll over hva som entrer så lever du i en illusjon. Eller i det minste Norges best konstruerte bolig. (eller dårligste alt ettersom hvordan du forsyner ditt habitat med luft)

 

Vi har skjeggkre. Det kom mest sannsynlig fra damas arbeidsplass via hennes veske eller lignende ettersom vi ikke hadde skjeggkre, vet at hennes arbeidsplass har skjeggkre, skjeggkre ikke kan overleve ute i Norge og kun har sett én.

 

Er vi heldig la den ikke egg.

Men om den gjorde så er det ca like farlig som edderkopper noe samtlige boliger i Norge har - inkludert din.

 

Det finner ikke alltid permanente løsninger. Hvis du har en permanent løsning sitter du på en automatisk "win button" ettersom du sitter på et patent verdt millioner om ikke mer.

Endret av Invader Zim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da tar jeg det som et kompliment, og at min personlighet er verdt millioner om ikke mer ^^ Jeg velger å tro at vier man nok tid og tankekraft til et prosjekt, så vil man finne permanente løsninger.

 

Det er klart, å for eksempel stenge inne en supervulkan og hindre den fra å sprenge, er vel umulig. Men å holde ute skjeggkre, og hindre dem som kommer inn via andre utenfrakommende faktorer, -er- mulig.

 

Hva om du har kun hvite overflater i hele huset, og lange, tynne stol-, bord-, sofa- og sengebein, sånn at du sér alle hjørner og alt som foregår, og sånne kryp ikke får noe sted å gjemme seg? Og svært tett og gjennomført bygningskonstruksjon? Som granittstein? Litt urealistisk der, men bare for å ta et eksempel.

 

Så løsningen min er altså å eliminére deres tilholdssteder.

Lenke til kommentar

Men er det en realistisk og praktisk løsning å bygge om boligen samt bytte alt interiør så den ligner en glattcelle?

Ikke minst er jo kostnaden i million-klassen for en enebolig, mer om man ikke vil bo i glattecellen sin etter at de siste har dødd, noe som tar noen år om man skal være sikker.

Folk flest er vel ute etter faktiske gjennomførbare løsninger, ikke total ombygging av hele huset så det er designet kun for en ting, og det er ikke å bo i.

 

Brenne ned boligen fjerner de jo også..

 

 

På samme måte kan man stenge inne en supervulkan også, men heller ikke der med realistiske og praktiske løsninger.

Lenke til kommentar

Du skal legge ned en hel del arbeide om du skal sikre deg mot skjeggkre. Under forutsetning av at du ikke allerede har de i huset, må du nok tette absolutt alle sprekker - mellom vegger og gulv/tag/vegger, tette mellom lister og gulv/fliser/vegger/lister. Samme gjelder bak/under alle skap...

 

...men så var det el-uttakene da.....

 

Satt på spissen - meldingen er at det er svært vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er det en realistisk og praktisk løsning å bygge om boligen samt bytte alt interiør så den ligner en glattcelle?

Ikke minst er jo kostnaden i million-klassen for en enebolig, mer om man ikke vil bo i glattecellen sin etter at de siste har dødd, noe som tar noen år om man skal være sikker.

Folk flest er vel ute etter faktiske gjennomførbare løsninger, ikke total ombygging av hele huset så det er designet kun for en ting, og det er ikke å bo i.

 

Brenne ned boligen fjerner de jo også..

 

 

På samme måte kan man stenge inne en supervulkan også, men heller ikke der med realistiske og praktiske løsninger.

 

Har sett en del fine hvite klassiske boliger på slike bolig-programmer, hvor man for eksempel har fargesterke blomster og bilder på veggene, noe jeg har sterk sans for.

 

Vel, jeg antar det er individuelt da. Det foregår så mye i hodet mitt at jeg liker å ha rene og rette omgivelser uten for mye kluss og klabbogbabb. Det kan godt være uttrykksfulle gjenstander, så lenge det er orden i kaoset. Tror de fleste vil ha det sånn.

Lenke til kommentar

En 100% tett bolig er en feilkonstruert bolig og jeg tror ikke det finnes en seriøs entreprenør som er gal nok til å sette på papir at bedriften garanterer insektfri/sikker bolig.

 

Så det er nok en praktisk umulighet med mindre en har noen millioner på å gjøre boligen fullstendig tett ved å bytte ut alle organiske materialer som er avhengig av lufting og forsyne boligen med en slags custom lukket ventilasjonsløsning med filtrert inntak/avkast og samtidig bytter ut alle dører med et slusesystem med en form for biologisk rensesystem med gass eller avkledning/inspeksjon før entring. :p

 

Alt er mulig for den som har penger nok

Lenke til kommentar

Man kan lage den tett nok, altså, listefritt over alt, gips fra tak til gulv, helt slett både tak, gulv og vegger, ventilasjon med filtrering, knapt møbler, og ingen møbler med mulige skjulesteder.

 

 

Ikke stort problem sånn sett, bare følge prinsippet fra en glattcelle.

Trenger ikke være hermetisk lukket, bare sterilt uten noe unødvendig.

 

Slik som dette, bare over alt:

Nakahouse-by-XTEN-Architecture-9.jpg

 

3840486-16x9-700x394.jpg

Millionprosjekt og må kaste alt og kjøpe nytt, like greit å brenne ned huset og bygge nytt :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Næh tull. Få no lilla og andre fargesterke blomsterkasser, og antikke bilder som koster en formue og ikke synker i verdi på veggene, så er det i boks. Man trenger ikke bullshit dyre overganger og andre byggmaterialer. Bygg billig, men dekorér antikk. Mitt råd. Da holder man sølv- og skjeggkré unna.

Lenke til kommentar

Men er det en realistisk og praktisk løsning å bygge om boligen samt bytte alt interiør så den ligner en glattcelle?

Ikke minst er jo kostnaden i million-klassen for en enebolig, mer om man ikke vil bo i glattecellen sin etter at de siste har dødd, noe som tar noen år om man skal være sikker.

Folk flest er vel ute etter faktiske gjennomførbare løsninger, ikke total ombygging av hele huset så det er designet kun for en ting, og det er ikke å bo i.

 

Brenne ned boligen fjerner de jo også..

 

 

På samme måte kan man stenge inne en supervulkan også, men heller ikke der med realistiske og praktiske løsninger.

Jeg lever minimalistisk og har mindre problemer med edderkopper, maur og sølvkre nå som jeg har kvittet meg med mye ting. Fordi det er lettere å holde det ryddig/rent. Og dermed mindre mat for krypa/dårligere levevilkår. Har det praktisk og koselig i mitt minimalistiske hjem! Hjelper med grønn vegg og en plante også så det ikke blir så sterilt.

 

For noen kryp (maur, eddekopper) hjelper det med lavendel. Har lavendel-blokk + spray og det holder de litt unna pga de ikke lukten. Når det kommer til skjeggkre og sølvkre så er jeg litt usikker på hva de ikke liker av lukter, men tipper de ikke er begeistret for sitruslukt, som jo blir heavy for en del insekter.

Lenke til kommentar

Folk er kaklende pga disse krea! 

Ser ikke forskjell, fordi om det er stor forskjell.

Skjeggkre trives ikke på badet, så ville prøvd å holde hodet kaldt og heller prøvd å fange en for bevis, enn bare å drepe den første du ser.

Når jeg leser om at folk har sett skjeggkre på badet, så tenker jeg enten at folk er hysteriske eller at de prøver å svindle til seg kroner på forsikringen...

Ser for meg at det er derfor rettsaker også havner ut som de gjør.

TS: TA DEG SAMMEN! ;) Har du skjeggkre på badet, så bader du bokstavlig i skjeggkre og du har en god sak som er lett å påvise.

 

Skjegg og sølv - kre kan følge med alt av emballasje du har med deg inn og spre seg fra leilighet til leilighet eller følge trenings/bade tøy eller håndtverkere ol. Kampen mot disse insektene er tapt for lenge siden, vi kan vel bare prøve å begrense antallet..

 

Selv har jeg bare sett sølvkre og edderkopper her hjemme et par ganger, men sett skjeggkre et par andre plasser. 

Ekle skapninger som det sikkert bare er et tids spørsmål før jeg har hjemme selv, uten at jeg kan skylde på andre eller snylte til meg penger for.

Sorry, men shit happens! 

Lenke til kommentar

En 100% tett bolig er en feilkonstruert bolig og jeg tror ikke det finnes en seriøs entreprenør som er gal nok til å sette på papir at bedriften garanterer insektfri/sikker bolig.

 

Helt tette bygninger er litt utopisk så dette blir søkt - hvordan man rent hypotetisk kan sikre boligen. En skal være ganske ivrig for å sikre byggene helt - dvs alle lukkede konstruksjoner. Men det er ikke HELT umulig. Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha bodd i en bolig som er ulevelig for kre.

 

Gitt at hele bygningen er sikret på samme måte vil problemstillingen være å forhindre at krypene kommer seg inn i konstruksjonen hvor det blir svært vanskelig å kontrollere bestanden.

 

Det er ikke feilkonstruksjon å sørge for at alle sprekker og overganger mellom flater er tette. Mht ventilasjon må en sørge for at det er tett mellom vegger/tak og ventilasjonsrør, og en må sørge for det samme mellom vann/kloakk-rør, el-kabler osv. Om de kommer seg gjennom ventilasjonsrør så er poenget at de ikke kan komme seg derfra og inn i veggene.

 

Slik jeg ser det er de 2 største utfordringene lysbrytere og stikkontakter, samt tregulv/trepanel. Alt annet går det fint å tette.

 

Det er høyst sannsynlig at noen på et eller annet tidspunkt vil dra med seg kre/egg inn i huset, og det kan man ikke beskytte seg mot. Men det gjelder altså å forhindre at de kommer seg inn i konstruksjonene.

 

...et "lite" problem: Man har jo ingen garanti for at de materialene som kommer fra byggvarebutikken er fri for kre/egg, så man kan jo bygge de inn mens man sikrer..... ;o)

 

...samme problemstilling gjelder forøvrig kakkerlakker, og når det gjelder de krabatene der er det nok større forståelse for at de må holdes ute. Jordomseilere vet nok hvor vanskelig det er å gjøre det umulig for kakkerlakker å finne skjulesteder....

Lenke til kommentar

Dub tror gjerne du holder edderkopper ute men det gjør du ikke.

 

Med mindre du lever i et habitat hvor du har full kontroll over hva som entrer så lever du i en illusjon. Eller i det minste Norges best konstruerte bolig. (eller dårligste alt ettersom hvordan du forsyner ditt habitat med luft)

 

Vi har skjeggkre. Det kom mest sannsynlig fra damas arbeidsplass via hennes veske eller lignende ettersom vi ikke hadde skjeggkre, vet at hennes arbeidsplass har skjeggkre, skjeggkre ikke kan overleve ute i Norge og kun har sett én.

 

Er vi heldig la den ikke egg.

Men om den gjorde så er det ca like farlig som edderkopper noe samtlige boliger i Norge har - inkludert din.

 

Det finner ikke alltid permanente løsninger. Hvis du har en permanent løsning sitter du på en automatisk "win button" ettersom du sitter på et patent verdt millioner om ikke mer.

Her skriver du noe interessant og som er nøkkelen til å bli kvitt Skjeggkre . De tåler ikke kulde.

Jeg er blitt fortalt ar hvis man senker temperaturen i et hus/leilighet til under 10 grader i et døgn så dreper man alle Skjeggkre. Man må gjøre dette en gang til senere for å drepe alle som senere ble klekket ut fra egg. På vintertid i Norge burde dette la seg gjøre hvis man har et annet sted å bo i et døgn *2.

Lenke til kommentar

Mnjaa....

De slutter vel å formere seg ved 14-16 grader, og små nymfer dør etter uker med rundt 10 grader. Det påstås at de dør ved over 40 grader i en time, men du vil slite med å jobbe opp 45 grader i hele konstruksjonen - yttervegger/gulv/såle/tak vil nok lekke alt for mye.

Lenke til kommentar

Her skriver du noe interessant og som er nøkkelen til å bli kvitt Skjeggkre . De tåler ikke kulde.

Jeg er blitt fortalt ar hvis man senker temperaturen i et hus/leilighet til under 10 grader i et døgn så dreper man alle Skjeggkre. Man må gjøre dette en gang til senere for å drepe alle som senere ble klekket ut fra egg. På vintertid i Norge burde dette la seg gjøre hvis man har et annet sted å bo i et døgn *2.

 

Som sagt, det er utrolig hva man får til med 2 uker til syden med varmepumpen skrudd av.

Det er litt av samme problemet som med kakkerlakkene: De tåler heller ikke kulde

Lenke til kommentar

Skjeggkre er en bagatell. Med relativt liten innsats er det lett å minimere problemet. Jeg hadde en drøss i leiligheten for et par år siden, nå finner jeg nesten ingen (over en måned siden sist).

Jepp.

Og nå finner man jo midler man kan bekjempe de med nokså enkelt. Men det tar altså litt tid å redusere bestanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...