Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppussing: rive ned gammel 80talls-strie eller sparkle over?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å pusse opp et rom det det er en god del 80talls-strie limt opp til gipsplater. Jeg ser for meg at det er mye lettere å sparkle gipsplatene om jeg fjerner stria først, men da står jeg igjen med en ru papiroverflate - kan jeg sparkle rett på den? Jeg har lagt ved et bilde. Det sitter ikke hardt fast, men spørsmålet er hvordan det går å sparkle rett på denne papiroverflaten?

post-119760-1089549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er på ingen måte noen ekspert på sparkel, eller opppussing for den sakens skyld, men jeg tror ikke det vil funke å bare sparkle rett på papprestene. er det mye arbeid å ta vekk papprestene først?

 

eventuelt montert nye gipsplater først? jeg vet de legger som oftest 2 lag med gips i nye bygg nå, og du får ganske tynne gipsplater, 8mm tror jeg

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

dette er et gammelt bygg. gipsplatene ligger utenpå gammel panel fra (sannsynligvis) 1800-tallet. Det er mange rare vinkler og kriker og kroker, så å bytte gipsplatene er nok en større jobb enn å helsparkle.

Å ta vekk papir-restene så man kommer helt inn på gipsen er nok en mulighet, men jeg tror dette er papiret som satt på platene fra fabrikk - vet ikke om det er en god idé å ta det av?

Lenke til kommentar

Jeg trodde sparkel måtte ha en viss sugeevne fra underlaget for å få feste, særlig over tid? Slik strie er vel malt, og dét har vel så og si ingen sugeevne. Da vil vel sparkelen flasse av eller miste feste over tid? Så vil du få buler og bullshit over lang tid.

 

Jeg er av typen som fjerner alle slike ting og får hele underlaget helt likt før jeg legger på noe. Ned til beinet ^^ Da fjerner man all tvil også for fremtiden. Selvgjort er velgjort. Litt ekstra investering av tid for å fjerne tvil er aldri en dårlig deal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Taurean: du har noen gode poeng der - både pappen og gipsen under har suge-evne. Om dette er en forutsetning for at sparkel skal sitte godt, ja da bør det helt klart være en fordel å få stria av og bort! Om jeg kan sparkle rett på pappen her ligger jeg godt an - det er nok mange timer spart i forhold til å bytte gipsplater :)

jeg får prøve på et lite felt og se om det sitter.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å fjerne strien først, blir jobben med etterarbeid/sparkling mye enklere. Ikke alltid det er mulig, noen steder er det brukt unødvendig kraftig lim på strien, men dersom det er brukt enkelt lim for tørre rom bør det gå greit. Skjær strien i strimler fra tak til gulv, og riv av strimlene. Prøv deg frem med bredden på strimlene.

 

Hva du gjør videre kommer an på hvor slett du vil ha underlaget før du maler. Du kan prøve å pusse med et grovt sandpapir (bruk pussebrett) for å fjerne limrester og større ujevnheter før du maler. Helsparkling er et alternativ, men det er en mye større jobb enn man tror (for meg, vaffal). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt råd, TS: Ikke tenk på å rive av 1980-tallsstrie en gang. Å gjøre det er jevngodt med å bestille seg selv tre ganger mer arbeid enn ved å la strien være akkurat der den er og så  sparkle - i hauger og lass.

 

1980-tallstrie fjernes ikke ved riving så lenge den som satte strien opp vsste hva han/hun hun gjorde. Da fjernes den delvis med riving, mer - vesentlig mer - med sandpapir, stålskrape, vinkelsliper og syrevask!  Etterpå må du likevel sparkle. 

Lenke til kommentar

Profesjonelle bruker limsparkel og smører det utover hele veggen. Der gammelt belegg slipper pga fuktighet og dårlig feste bruker de kniv og skjærer ut den løse stria og sparkler på nytt. Så pusses alt flatt og jevnt, og maler. Fin vegg.

 

Hvis man ikke gidder det brukes veggfornyer, en glatt strie som gir like bra eller bedre resultat enn gips

Lenke til kommentar

Veggfornyer er tingen

Glatt strie som er grunnet i forkant. Vær nøye i skjøten, og alt blir perfekt

 

Jeg tror jeg støtter dette forslaget. Men om du benytter det så sjekk underlaget, samt sjekk det også for utstikkende ujevnheter. Disse må du sikker få til å skrape bort (for bruk på betongutstikk i vegger, gulv og tak (for man vet aldri hvor grundig el. slett arbeid utbygger, tidl. eiere..) så finnes det diamant håndskraper eksempelvis) og sparkle de områdene jevne før veggfornyer nyttes. Her er et produkt. Finnes sikkert mye forskjellig i markedet å velge i:

 

 

Om du har glede av gipstykkelsen så kan du jo gå for det. Den kan jo gi litt brannhemmende, varmeisolerende og lydisolerende egenskaper.

 

Ofte så lar gammel tapet seg rive lett av. Det går jo an å skjære fra tak til gulv et stykke, og testrive det. Så sparkle det lille feltet om nødvendig for å ikke få forskjeller mellom revet felt og urevet felt.

 

Det er dine valg, og du får sikkert like mange forslag som det blir vanskelig å velge. Men det finnes nok helt klart tydelige guider på dette temaet.

Endret av G
Lenke til kommentar

En litt mer omfattende oppgave kan være å rive gamle gipsvegger helt bort. Det er mye arbeid og koster også litt penger. Det gir deg muligheten til å etterisolere om det er et poeng, og/eller å få lagt nye elektriske punkter, bytte gamle vannrør (legge om på det evt.) rundt om i hus/leilighet dersom det er et stort ønske.

Endret av G
Lenke til kommentar

dette er et gammelt bygg. gipsplatene ligger utenpå gammel panel fra (sannsynligvis) 1800-tallet. Det er mange rare vinkler og kriker og kroker, så å bytte gipsplatene er nok en større jobb enn å helsparkle.

 

Å ta vekk papir-restene så man kommer helt inn på gipsen er nok en mulighet, men jeg tror dette er papiret som satt på platene fra fabrikk - vet ikke om det er en god idé å ta det av?

 

Papiret kan kanskje suge for mye fukt ut av sparkelet for raskt. Der ville jeg forhørt meg med fagfolk først. Det går jo an å grunne det papiret før sparkling vil jeg anta. Men i utgangspunktet så burde det vel la seg sparkle rett på tipper jeg, men ikke ta det for god fisk i fra meg.

 

Det finnes faktisk murbasert sparkel som henger på omtrent hva som helst. En fagmann benyttet det hos meg en gang pga. overflaten var helt "glassaktig" glatt. Det ble veldig bra resultat, men produktet var svindyrt og det tørket også inn lynkjapt (så obs der også) på bearbeidingstidsrommet du har tilgjengelig. Tror ca. 600 kr sekken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...