Gå til innhold

G2A med gigantisk etisk overtramp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gamer.no er så klart ikke dumme nok til å legge ut ferdigskrevne artikler for andre selskap i bytte mot penger.

På den andre siden avhenger Gamer.no av annonsører og er desperate nok til at de også ber leserne om penger. Og akkurat som det er kjent at spillselskap noen ganger ikke vil gi spill til medier på forhånd hvis de har gitt negative kritikker før, kan spillselskap velge å ikke annonsere på et nettsted.

Jeg er ikke sikker på at dette forekommer, men Gamer.no har helt klart finansielle incentiv for generelt å ha en "positiv profil" og skrive lettfordøyelig samme hva leserne måtte foretrekke. Av å skrive "reklamerende".

Jeg håper jeg tar feil altså. Hvordan kan Gamer.no bevise at dette ikke er praksis for oss lesere?

Endret av vindmølle
Lenke til kommentar

Trist hvordan business og politikk fungerer i deler

av samfunnene våre. Glad for å høre at noen varsler. Kan samtidig undre på hvor dumme de som styrer hos G2A er. Må da være mange andre tilnærminger de kunne foretatt seg uten å eksponere G2A på denne måten. Kanskje vanskelig å få pubilsert en artikkel om noe sånt uten at det er stor aktør/utgiver/skribent står bak den med fullt navn? Godt å se at dette kommer frem i allmenheten.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å forstå hvordan det er mulig å bestille ting på kreditt uten å nekte å levere pengene?

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å kjøp av varer.

Så å skylde på G2A svindler steam\orgin og uplay blir vel litt drødt.

Kan jo være ansatte i disse firmaene tidlig har jobbet med salg av nøkkler ståljet av disse firmaene. Men det er ikke kjøpes feil.

Så da får heller spillselvskapene ha kontroll på dette.

 

Så jeg tror det hele handler om steam\orgin vil ha monipol fordi andre kan svindle nøkler.

Men å laste ned priatkopier risker man virus\spyware og man vet man gjør noe ulovlig.

kjøp av nøkler på ebay er det mere usikkert. Men så sant man får et produkt, og ikke åpenbart kopi får heller produsenten finne ut av det, hvis ikke er det ikke kjøpers feil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Gamer.no er så klart ikke dumme nok til å legge ut ferdigskrevne artikler for andre selskap i bytte mot penger.

 

På den andre siden avhenger Gamer.no av annonsører og er desperate nok til at de også ber leserne om penger. Og akkurat som det er kjent at spillselskap noen ganger ikke vil gi spill til medier på forhånd hvis de har gitt negative kritikker før, kan spillselskap velge å ikke annonsere på et nettsted.

 

Jeg er ikke sikker på at dette forekommer, men Gamer.no har helt klart finansielle incentiv for generelt å ha en "positiv profil" og skrive lettfordøyelig samme hva leserne måtte foretrekke. Av å skrive "reklamerende".

 

Jeg håper jeg tar feil altså. Hvordan kan Gamer.no bevise at dette ikke er praksis for oss lesere?

På grunn av at norsk lov påkrever at slik reklame må markeres tydelig som det.

Endret av Sirius Cobra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal være ærlig og si at jeg har brukt G2A på ett par spill på Steam, tok meg litt på senga når det ble en så stor diskusjon.

 

Samme her. kjøpte to spill der for rundt 5 år siden, da jeg ikke var klar over hvor shady de var. Har lært at her er det bare å holde seg langt unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å forstå hvordan det er mulig å bestille ting på kreditt uten å nekte å levere pengene?

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å kjøp av varer.

Så å skylde på G2A svindler steam\orgin og uplay blir vel litt drødt.

Kan jo være ansatte i disse firmaene tidlig har jobbet med salg av nøkkler ståljet av disse firmaene. Men det er ikke kjøpes feil.

Så da får heller spillselvskapene ha kontroll på dette.

 

Så jeg tror det hele handler om steam\orgin vil ha monipol fordi andre kan svindle nøkler.

Men å laste ned priatkopier risker man virus\spyware og man vet man gjør noe ulovlig.

kjøp av nøkler på ebay er det mere usikkert. Men så sant man får et produkt, og ikke åpenbart kopi får heller produsenten finne ut av det, hvis ikke er det ikke kjøpers feil.

 

En av fordelene med kreditkort, du kan blokkere trekk for kjøp som er utført. Veldig fint om du blir svindlet eller kreditkortet blir stjålet.

 

Ja det var betydelig mer nytting i gamle dager der kortet ble trukket i vaffel pressa og et stjålet kort kunne rotere i måneder.

 

Løsningen er selvsagt at steam kansellerer koder solgt med stjålet kort automatisk.

Send kunde tilbake til G2A for å få en ny kode.

Lenke til kommentar

På grunn av at norsk lov påkrever at slik reklame må markeres tydelig som det.

 

Så vidt jeg vet finnes det ingen norsk lov som krever at man oppgir at man lærer opp og presser skribenter til å skrive et flytende reklamespråk. Eller å gjengi påstander fra reklamematerial i anmeldelser istedenfor å analysere hva mekanikkene i et spill faktisk gjør. Eller å alltid gi spillene til anmelderne som virker mest entusiastiske for det og nedprioritere "negative" anmeldere. Jens Erik Vaaler, som lenge skrev for Gamer.no, jobber nå med å reklamere for Funcom så vidt jeg vet. Jeg sier ikke Gamer.no er korrupt på noen måte. Men de har mulighet til det. Og de har motiv til det (såpass pengelens at de spør leserne om pengestøtte ved hjelp av pop-ups).

 
Personlig har jeg aktivert adblocker på Gamer.no og leser anmeldelsene deres med mange klyper salt. Jeg anbefaler alle andre å gjøre dette også frem til enten Gamer.no, 1) Slutter å blande børs og katedral (mottoet er "spill er kultur"), 2) Begynner å arbeide på en mer etterettlig og gjennomsiktig måte. Det kan godt være de har tiltak innad som virker mot blindsonene jeg beskriver. Men de burde publisere disse for eksternt innsyn og diskusjon fra leserne. Er det logisk å la bjørnene designe sikkerhetssystemet for honningbanken helt på egenhånd?
 
post-398633-0-20420400-1562668566_thumb.png
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av fordelene med kreditkort, du kan blokkere trekk for kjøp som er utført. Veldig fint om du blir svindlet eller kreditkortet blir stjålet.

 

Ja det var betydelig mer nytting i gamle dager der kortet ble trukket i vaffel pressa og et stjålet kort kunne rotere i måneder.

Tja man kan vel klage til banken eller kredittlevrandøren.

Men ser ikke hvordan man skulle gjøre det? For ferreste gjør det, og man må vel ha grunn\bevis?

Men alikevell ser jeg ikke G2A som useriøse blir som å si ebay er useriøs fordi mange som selger fra kina selger søppel.

Lenke til kommentar

 

En av fordelene med kreditkort, du kan blokkere trekk for kjøp som er utført. Veldig fint om du blir svindlet eller kreditkortet blir stjålet.

 

Ja det var betydelig mer nytting i gamle dager der kortet ble trukket i vaffel pressa og et stjålet kort kunne rotere i måneder.

Tja man kan vel klage til banken eller kredittlevrandøren.

Men ser ikke hvordan man skulle gjøre det? For ferreste gjør det, og man må vel ha grunn\bevis?

Men alikevell ser jeg ikke G2A som useriøse blir som å si ebay er useriøs fordi mange som selger fra kina selger søppel.

Du klager til kredittkort leverandøren, om du melder kortet stjålet virker dette veldig godt. Også Visa vil ringe deg om du har merkelige transaksjoner.

Prøve å ta ut penger i Nigeria 2 timer etter bruker kortet på esso i Kalbakken er merkelig.

Steam er ikke merkelig

 

Igjen kredittkort har ingen realistisk sikkerhet, innebygd fingeravtrykk sensor hadde hjulpet, legg på en kode for litt mer.

Lenke til kommentar

Du klager til kredittkort leverandøren, om du melder kortet stjålet virker dette veldig godt. Også Visa vil ringe deg om du har merkelige transaksjoner.

Prøve å ta ut penger i Nigeria 2 timer etter bruker kortet på esso i Kalbakken er merkelig.

Steam er ikke merkelig

Visa vil ikke ikke ringe, de har ingen ting med banken å gjøre, de designer kortet og sikkerheten men det er banken som må følge opp dette. Til hvis grad har banken mulighet å stoppe transaksjoner eller utsette betaling hvis man klager fordi man ikke har fått varen eller varen har problemer, men det betyr ikke man kan kjøpe spill som man vil å ta kontakt med banken å slippe å betale. I slik tilfelle blir man svartelistet ut fra steam\orgin regner jeg med. Eller de tar saken til domstolen. Så får man bevise at spillene ikke funger. Har ikke steam\orgin et system som også gjelder bedrifter, G2a kjøper vel heller på kreditt, men kan jo tenkes noen av nøklene stammer fra svinde forsøk. Men å si alle nøklene på g2a eller cdkeys.com er stjålet mangler bevis for.

 

Vet desverre om noen som blir utsatt for negera svindel, som har tapt 15 000 kr på det.

Da sier banken ved grov misbruk er kredittaker ansvarlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...