Gå til innhold

Toyotas konsept-Prius går 44 kilometer per dag på solkraft


Anbefalte innlegg

 

Det er akkurat hybrider der solpaneler blir konge. Er vel ikke noen som gidder å lade et 10kwh batteri hver gang en parkerer bilen.

 

Men med solpanel å re-gen ved bremsing så kan jo faktisk en slik hybridbil komme til god nytte

 

Ikke noe mer enn en elbil har nytte av det. Det er selvfølgelig bedre å lade bilen med solceller montert på taket. Er du heldig får du kanskje 5% mer rekkevidde på en Model 3 med solceller mens du kjører.

Selvfoelgelig er det bra for en 100% batteridreven bil å men det er noe helt annet.

 

For meg ville en hybrid vaert perfekt. Har ikke mulighet til å lade hjemme og 100% elbil ville heller ikke passet meg som det er idag. Har kjikket på hybrider som lader med re-gen men for det meste med bilmotoren å da blir jo litt av poengen borte synes jeg. Å hva er vitsen med en plugin hybrid som ikke lades ved kabel hver dag?

 

For meg er det å spare bensin, mere kraft og 4x4 men fortsatt mulighet å kjoere langt som er fordelen med hybridbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare bullshit! I solrike land har de fleste som eier en bil en parkeringsplass under tak fordi bilen ikke umiddelbart skal bli matt og klarlakken flasser av.

Dette er enda ett forsøk på å gjøre «bil-med-bensintank» miljøvennlig. De _klarer_ikke_ å fjerne den forbindelsen med Big Oil. Skulle ikke forundre meg om en av de største oljeselskapene eier Toyota...

 

I solrike land har de fleste som eier en bil en eller flere biler som går på shitloads av bensin eller diesel, og de kunne ikke brydd seg mindre.

Lenke til kommentar

For meg er det å spare bensin, mere kraft og 4x4 men fortsatt mulighet å kjoere langt som er fordelen med hybridbil.

Alt dette får du men ren elbil da (les Tesla) og nå nor man også kommer seg 50 mil på en ladning vil jeg si man kommer seg ganske langt også.

 

Har heller ikke mulighet til lading hjemme (enda) men siden jeg bor i en by så er det bygd ut mye ladestasjoner ved kjøpesenterene og slikt. Har og lademuligheter på jobben.

Solseller ville nok hjulpet meg litt på dager som dette men resten av året er det ikke mye sol å finvær her i nordnorge. Enten lite energi å hente eller så er panelene dekket av sne.

 

Men er morro med gratis energi fra sola da. Håper det utvikles enda mere.

 

Paneler i segselv er jo veldig billig å produsere, og tror det gjør en del nytte i dag på campingbiler og vogner for å lade fritidsbatteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla elbiler slipper ut mer co2 enn en diesel bil viste tysk rapport for en tid tilbake. Hybridbiler er nok de som har lavest co2 utslipp over bilens levetid.

Fra best til verst:

1. Hybrid eller ladbar hybrid

2. dieselbil (+10% co2)

3. bensinbil eller elbil (+20% co2)

 

Kommentar:

Hybrid: For at disse skal gå mest mulig økonomisk bør de kjøres på en økonomisk måte slik at motoren får jobbe bare på lavt turtall.

Ladbar hybrid: For at disse skal gå mest mulig økonomisk er det viktig å lade de så en kan kjøre nesten bare på batteri.

Kjøremønsteret bør altså være korte turer med lading mellom hver tur.

Dieselbil: Egner seg best for langkjøring og lenger turer dvs 20 km og mer. Unngå for by og kø-kjøring.

Bensin: Egner seg best om en bruker bilen lite.

Elbil: Egner seg best om en bruker bilen minst 10000km per år for at utslippet skal bli lavere enn de andre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tesla elbiler slipper ut mer co2 enn en diesel bil viste tysk rapport for en tid tilbake. Hybridbiler er nok de som har lavest co2 utslipp over bilens levetid.

 

Gjesp. Rapporten er hamret istykker for å fare med usannheter. Er artikler på samtlige tekniske sider om dette, men spesielt teknisk ukeblad hadde en god en.

Lang historie kort; masse løgn and antagelser om at elbiler blandt annet kun nesten går på kullkraft og at batteriene må byttes hver 150 000 km - for ikke å snakke om at dem overhode ikke regner med hele livsløpet til oljen når dem gjorde regnestykkene i originale rapport.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gjesp. Rapporten er hamret istykker for å fare med usannheter. Er artikler på samtlige tekniske sider om dette, men spesielt teknisk ukeblad hadde en god en.

Lang historie kort; masse løgn and antagelser om at elbiler blandt annet kun nesten går på kullkraft og at batteriene må byttes hver 150 000 km - for ikke å snakke om at dem overhode ikke regner med hele livsløpet til oljen når dem gjorde regnestykkene i originale rapport.

Det er ikke usannheter. Den beskriver hvordan den har kommet frem til konklusjonene, og innenfor de rammene så har dem rett.

 

Kritikken omhandler at man helst må vise den andre "siden" også. Elbil i f.eks Norge, eller Island vil jo ikke kunne sammenlignes med elbil i Spania f.eks. angående elkraftmiksen og dermed CO2 avtrykket gjennom livstiden til elbilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta heller å søk opp tilsvarende på artikkelen, de er ikke nådig og mine korte svar gir ikke en rettferdig oversikt. Uansett:

 

* Kraftmiksen som ble benyttet var f.eks utdaterte tall som i beste fall blir misvisende.

* Masse løse påstander om urealistiske batteri degenerasjon

* Flere av dem som utarbeidet rapporten er nå pensjonerte

* Dem regnet på hele forbruket knyttet til strøm gjennom opprinnelse til sluttprodukt, men valgte å utelate faktorer som lete/bore og fremstilling av olje, noe som er... interessant

* Bilene som ble sammenliknet var ikke av samme type/sement, irrelevant.

+ etc

 

Edit:

* https://e24.no/bil/elbil/slakter-tysk-elbil-analyse-dette-er-en-ubrukelig-studie/24606515

* https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-selv-elbiler-pa-kullkraft-er-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

* https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-forskere-mener-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende/463604

* Oppsummert: https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1120327764543004672?s=19

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla elbiler slipper ut mer co2 enn en diesel bil viste tysk rapport for en tid tilbake. Hybridbiler er nok de som har lavest co2 utslipp over bilens levetid.

Fra best til verst:

1. Hybrid eller ladbar hybrid

2. dieselbil

3. bensinbil eller elbil

 

Når man får svaret 5 på 2 + 2 har noe gått galt

 

Hvordan strømmen lages har så lite å si at det forsvinner i ligningen.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

I praksis går det begge veier.Selv tolket til din fordel er ikke vekt utslagsgivende. Ingen del av det resterende gav mening.De hadde etter lenken å dømme solkraftverk, som jeg mener varmer opp salt som så driver vanlige turbiner.Elmotorer blir faktisk mer effektive ved høyere turtall, opp mot 93-94%. Du kan kjøre så fort du vil med fossilbil, den blir vesentlig mer effektiv enn oppstart, og småkjøring, som dette solcellepanelet kan dekke, men fremdeles langt langt unna. Vindmotstand blir deretter utslagsgivende.???? Riktignok dårligere kull i Tyskland, men hva er det du sikter til?Nå er det vel bare Saudi-Arabia som primært bruker gassturbiner. Fremdeles mer miljøvennlig dog.Linjetap og effektivitetsgrad i lading er langt unna å ha innvirkning av interesse.Nei, og det kommer til å ta enda lenger tid å få det på markedet. Per dags dato tull. Med mindre du skal på camping har ikke dette noe for seg. I Norge må du regne inn et solid tap i antall soltimer. Du får både billigere og mer miljøvennlig strøm i stikkontakten hjemme. Det er dessuten fordelaktig å kjøpe elbiler her.

Så du mener at industrien bruker milliarder på å lage biler lettere til ingen som helst nytte?

 

Spørr en som kjører sykkeldrosje om det er like tungt med og uten passasjer!

 

Øker du vekta 10% så stiger energiforbruk tilsvarende.

 

At du ikke forstod at man kan drive en bil med elmotor og måle energiforbruket til bilen var vel litt komplisert.

 

Hvor finner du turbinen som går på salt?

 

Turbinene som det finnes tusenvis av rundt om i Europa går på naturgass eller diesel.

 

Om du søker på gass turbin og virkningsgrad ved ulik temperatur så vil du forstå hva jeg mener. Det er helt vanlig termodynamikk.

 

Tapet i kraftlinjene er relevant for hvor mye av strømmen som går over i varme i ledningstap.

 

Skulle tro at det var Rock Fjellstad som uttalte seg.

Lenke til kommentar

Du er jo litt stein i huet når du ikke kan forstå noen ting selv.https://www.solarreserve.com/en/technology/molten-salt-energy-storage.html

Energien blir lagret i salt og lager damp. Eller som på den gamle bilen min der salt varmet opp kjølevannet når jeg startet bilen.

 

Dette har ingenting med gassturbinene som brukes på Mallorca å gjøre. Disse bruker diesel eller naturgass.

 

Dette er bare lagring av varme. Gammelt prinsipp. Du må uansett varme opp saltet. Akkurat som du må lade et batteri.

 

Turbinene brenner ikke salt.

Lenke til kommentar

 

Enda et forsøk på å gjøre bensin mer miljøvennlig

Husk at biler ikke primært blir utviklet for Norge. I mange land vil en slik være mere miljøvennlig enn en el bil som får strømmen fra et fossilt kraftverk

Du er en av de som tror man ikke bruker strøm til å hente, utvinne, distribuere og lagre drivstoff frem til du heller det på tanken, ja?

 

Noen ganger skulle jeg ønske jeg også ikke hadde fullført grunnskolen. Da hadde jeg kunnet stole på alt som ble skrevet på Internett og levd et lykkelig uvitende liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er en av de som tror man ikke bruker strøm til å hente, utvinne, distribuere og lagre drivstoff frem til du heller det på tanken, ja?

 

Noen ganger skulle jeg ønske jeg også ikke hadde fullført grunnskolen. Da hadde jeg kunnet stole på alt som ble skrevet på Internett og levd et lykkelig uvitende liv.

Du burde muligens ha studert hvor strømmen kommer fra. Det høres ut som om Rock Fjellstad.

 

 

https://m.youtube.com/watch?v=zsO9up2apzc

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke riktig. Energiforbruket øker ,men 10% økt vekt gir ikke 10% økt forbruk.

Det er forsåvidt rett. Kjører du rett frem på stålhjul uten å endre hastighet betyr ikke vekta noe. Skal du endre hastighet ofte blir det annerledes. Bilen bevegeses energi er 0,5*m*v*v. Øker m 10% må du tilføre 10% mere energi for å oppnå hastighet.

 

På biler med Otto og diesel motor blir noe av dette borte pga at motorens virkningsgrad blir høyere. Som ved trekking av tilhenger eller campingvogn. På en biler vil henger gi større utslag fordi virkningsgrad er rimelig konstant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...