Gå til innhold

For første gang på mange år er AMDs kort tilnærmet like strømgjerrige som Nvidias


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

AMDs store problem har – blant annet – vært at grafikkortene deres har trukket veldig mye mer strøm enn Nvidias tilsvarende ytende kort. Dette førte til at folk som kjøpte AMD-kort måtte ha større strømforsyninger, fikk høyere strømregninger og ikke minst mye mer varmeutvikling i kabinettene sine.

Tja RX570\RX580 hadde ikke det problemet så vidt jeg vet, de kortene er kupp på bruktmarkedet til 2000-3000 kr i dag.

Er ikke så langt unna GTX 1060.

 

Men er usikker på Vega, prisen per ytelsen i det segmentet er nok dårligere en GTX 1080 TI brukt.

Ramprisene er vel ikke eneste grunn, nvidia har vel bedre drivere en AMD i windows vertfall.

 

Selv om de nyeste kortene funger nok dårligere i linux.

Problemet med AMD kort er vel viftene går fortere på maks hastighet en nvidia. Og strålesoring er vel nvidia bedre på en AMD?

Så hvorfor kjøpe AMD kort utenom bruktmarkedet? Hvorfor bilde av enkeltvifte GPU? Skal man først ha toppkort, bør det kunne overklokkes noe? Dermed tviler jeg AMD har like mye å stille opp med som nvidia har.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

AMDs store problem har – blant annet – vært at grafikkortene deres har trukket veldig mye mer strøm enn Nvidias tilsvarende ytende kort. Dette førte til at folk som kjøpte AMD-kort måtte ha større strømforsyninger, fikk høyere strømregninger og ikke minst mye mer varmeutvikling i kabinettene sine.

Tja RX570\RX580 hadde ikke det problemet så vidt jeg vet, de kortene er kupp på bruktmarkedet til 2000-3000 kr i dag.

Er ikke så langt unna GTX 1060.

 

Men er usikker på Vega, prisen per ytelsen i det segmentet er nok dårligere en GTX 1080 TI brukt.

Ramprisene er vel ikke eneste grunn, nvidia har vel bedre drivere en AMD i windows vertfall.

 

Selv om de nyeste kortene funger nok dårligere i linux.

Problemet med AMD kort er vel viftene går fortere på maks hastighet en nvidia. Og strålesoring er vel nvidia bedre på en AMD?

Så hvorfor kjøpe AMD kort utenom bruktmarkedet? Hvorfor bilde av enkeltvifte GPU? Skal man først ha toppkort, bør det kunne overklokkes noe? Dermed tviler jeg AMD har like mye å stille opp med som nvidia har.

570 bruker mer strøm enn 1070 og 580 bruker mer enn 1080, sistnevnte nesten det dobbelte av 1060. 570 koster rundt 1300-1500 nytt nå og 580 rundt 1800-2k så de gir mye for pengene.

Lenke til kommentar

"Ytelsesmessig virker RX 5700 å legge seg tett på Nvidias RTX 2060 Super, mens RX 5700 XT legger seg tett opptil RTX 2070 Super"

 

Hmm...

https://youtu.be/-SAWtKEIYbw

 

Synes det virker som et litt dårlig kjøp for tiden.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rz47WqRDDK4&t=0s

 

hmm...

 

Verdt å merke at de HU er ikke de eneste med desidert mer positive anmeldelser enn GN. Derimot kommer garantert AIB kort til å yte mye bedre uansett, man må bare smøre seg med litt med tålmodighet til august når de tydeligvis skal lanseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Ytelsesmessig virker RX 5700 å legge seg tett på Nvidias RTX 2060 Super, mens RX 5700 XT legger seg tett opptil RTX 2070 Super"

 

Hmm...

https://youtu.be/-SAWtKEIYbw

 

Synes det virker som et litt dårlig kjøp for tiden.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rz47WqRDDK4&t=0s

 

hmm...

 

Verdt å merke at de HU er ikke de eneste med desidert mer positive anmeldelser enn GN. Derimot kommer garantert AIB kort til å yte mye bedre uansett, man må bare smøre seg med litt med tålmodighet til august når de tydeligvis skal lanseres.

Det er opp og ned i forskjellige tester.

Noen sier de er litt bedre enn NVIDIA kortene (uten å ta med Ray tracing) mens andre sier de er litt dårligere.

 

Får meg til å lure på hva det er som gjør at de leverer så ulike resultater.

Lenke til kommentar

En av youtuberne jeg har sett på hadde et viktig poeng. Det at nvidia kortene har modne drivere mens de nye amd kortene har umodne drivere. Så ytelsen vil bli bedre på amd får man anta.

 

Siste Nvidia driver som kom i går gir opp til 31% mer fps i Metro Exodus. Ikke bare AMD som forbedrer driverne vet du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...