Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har da brukt dagen til å se over cd-samlingen her (3-400 stk). Legger med gru merke til at NOEN av de ikke har tålt tidens tann og har fått litt 'frost-utseende' i plasten. Trodde disse varte 'evig' men det er altså ikke tilfelle! 
Tømte også 22 magasiner for plater da selve spilleren gav seg, døde på rot!
Så hvis noen bruker sånne magasiner og trenger flere så si ifra..  ?

Spoiler

20200111_165911.thumb.jpg.f4b27630828b7b8da4c4a9479021050d.jpg


20200111_165925.thumb.jpg.bab499af7be8c72c67f05fec8ae86203.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en flott spiller i stereoanlegget mitt OG en spiller i bilen! ? Bilen er solgt for over 20 år siden med spiller, mens magasinspilleren i stereoanlegget døde på rot for et års tid siden. Fikk reddet ut magasinet men elektronikken var det ikke mye å gjøre noe med.. Var praktisk med sånne magasiner da du slapp å håndtere platene. Men som sagt var det noen som ikke har overlevd av de gitt. Får håpe dette ikke gjelder dvd-samlingen min! ?

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde en flott spiller i stereoanlegget mitt OG en spiller i bilen! ? Bilen er solgt for over 20 år siden med spiller, mens magasinspilleren i stereoanlegget døde på rot for et års tid siden. Fikk reddet ut magasinet men elektronikken var det ikke mye å gjøre noe med.. Var praktisk med sånne magasiner da du slapp å håndtere platene. Men som sagt var det noen som ikke har overlevd av de gitt. Får håpe dette ikke gjelder dvd-samlingen min! ?

 

Ikke dumt det å ha en spiller som tok det samme i bilen og i stua.

Jeg hadde selv en JVC cd-karusell i stua med plass til 200 discer. Kunne legge inn tekst og sjanger på alle og lage playlists, random og alt mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (8 minutter siden):

Jeg går ut fra at du / flere her har kjøpt plater fra https://www.discogs.com/ .. Hvilken erfaring har du og hva tar de forskjellige (ca) i porto? Fant jo noen SACD plater som kryper under den foreløpige grensa men porto stod det ikke noe om..

Jeg forstår at det kan variere men tips er jo greit å få. Er det noen måte å sjekke porto før bestilling? ?

 

Noen oppgir porto, ellers får du først beskjed om det etter du har "bestilt". Ofte kan de tilby forskjellig pris på porto - express litt dyrere osv. Porto har begynt å bli ganske dyrt uansett hvor du handler fra. Men er ganske ok fra land i Europa.

Klikke på "Details" under handlekurven kan gi videre info. Går vel også å spørre selger før kjøp.

Jeg har handlet en del titler på discogs og har uten unntak god erfaring.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er Technics SB-M500M2 høytalere, kjøpt nye av meg i 2000. Og en Vincent SA-93 forforsterker, som jeg kjøpte brukt i 2006.

Så står det en Rotel klasse D effekforsterker nederst til høyre i bildet. ICEPower kan vel være hifi det også?

Men jeg har noe effekt med klasse A jeg tenkte å prøve først. Bare finne den først ?

Edit: Her er stereokroken - med høytalere på plass. Blir å plassere elektronikken mellom høytalerene og en hylle til cder plassert over høytalerne. Skal kun bruke det jeg har tilgjengelig - så det blir antagelig en litt merkelig hylle & stereomøbel ?

znsfPK5.jpg

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 12.1.2020 den 17.32):

Så har juletreet blitt kastet ut - og jeg har vært en tur i kjelleren og hentet høytalere og forforsterker ?

Støvete og jævlig. Høytalerene har ikke vært i bruk på 15 år. mest interessant er kanskje ikke hvordan det låter - men om det virker 

Dette er jo FERSKVARE jo! Skru det opp og NYT! Du trenger ikke engang spille inn høyttalerne på nytt, har jo knapt vært AV enda! (Sier jeg som solgte mine forrige nedstøvede psb fronter og senter for noen måneder siden. Kjøper godt fornøyd! ?

 

Endret av Woff
Skriveleif
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 30.10.2019 den 23.46):

Da ankom denne omsider i postkassa! Fjernet noe om julepost, denne ble jo bestilt 30/10..
Herlig plate som nå går sin runde nr to.. Det er vanlig for meg å først HØRE ei runde for så å NYTE neste..
Fint med video-meny da!  Har kun testet Atmos-sporet så langt, men regner med at det ikke er ulikt det 5.1 DTS-HD MA sporet?
Selv om de kanskje burde spart seg den siste lydmiksen, plata i Dolby Atmos for hodetelefoner.. Ser at det er et stereospor og da er det jo kun dekoding i hodetelefonene som kan gi noe som helst Atmos (3d) virkning?
Jeg har og kommer nok ALDRI til å prøve meg på 3d lyd i hodetelefoner.. Men jeg har jo lest at sukker-piller kurerer diverse sykdommer også ved hjelp av noe lignende effekt.. Såkalt placebo.. ? (Se smiletegnet, kun skrevet for at folk skal våkne litt!)
Nok en gang min gode Mr_Spock, tusen takk for et brukbart tips!

Endret av Woff
Fjernet juletekst..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (8 minutter siden):

Dette er jo FERSKVARE jo! skru det opp og NYT! Du trenger ikke engang spille inn høyttalerne på nytt, har jo knapt vært AV enda! (Sier jeg som solgte mine forrige nedstøvete psb fronter og senter for noen måneder siden. Kjøper godt fornøyd! ?

 

Enig, dette er nye greier - tross alt fra dette århundret! ? Jeg sjekket membranopphenget på de - og det er ok, er ikke ukjent at det går i oppløsning på gamle høytalere.

Hehe, prøvde et par gamle Koss Porta Pro her om dagen, når jeg tok de av meg, drysset det av de og skumgummien rundt klokkene var borte, så meg i speilet og det så ut som om noen hadde drysset Oboy-pulver i ørene på meg, måtte ta meg en tur i dusjen. ?

Kult at du likte skiva til Kenny! Jeg har bare testet Atmos lydsporet på den. Håper på flere slike, ganske rimelige og morsomme utgivelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hodetelefoner er vel konstruert for fotgjengere som ikke bryr seg om de blir nedkjørt bakfra? Lyd klarer jeg ikke å nyte via klokker på øra, jeg HAR, men de har vel rommets største støv-belegg. ? 
Dette har KANSKJE noe med at jeg liker å følge med litt.. (Har faktisk 15 overvåkingskamera her, 5 inne og 10 ute..) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Hodetelefoner er vel konstruert for fotgjengere som ikke bryr seg om de blir nedkjørt bakfra? Lyd klarer jeg ikke å nyte via klokker på øra, jeg HAR, men de har vel rommets største støv-belegg. ? 
Dette har KANSKJE noe med at jeg liker å følge med litt.. (Har faktisk 15 overvåkingskamera her, 5 inne og 10 ute..) ?

Hva heter de klokkene du har?

Greia med anlegget her er at jeg liksom ikke kan spille behagelig høyt volum, fordi noen andre sover.

Så jeg er veldig glad i klokkene.

Til helgen skal de på lekeland, og da håper jeg det blir kult med anlegget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går veldig og lurer på dette vinyl opplegget. Jeg har ikke egen erfaring av at vinyl kan låte bedre enn cd - på grunn av for koprimerte mastere brukt på cd. Bare lest om det.

Men det hadde vært veldig interessant om for eksempel Kent (som er et favorittband) låter bedre på vinyl. Noen her som har noe av Kent på både cd og vinyl og kan fortelle?

Egentlig veldig mye jeg kunne tenkt meg å handle, hvis det låter bedre på vinyl, det er mange band som ikke har en eneste god cd utgitt, nevnte Kent, Coldplay, The Killers osv osv.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (2 minutter siden):

Jeg går veldig og lurer på dette vinyl opplegget. Jeg har ikke egen erfaring av at vinyl kan låte bedre enn cd - på grunn av for koprimerte mastere brukt på cd. Bare lest om det.

Men det hadde vært veldig interessant om for eksempel Kent (som er et favorittband) låter bedre på vinyl. Noen her som har noe av Kent på både cd og vinyl og kan fortelle?

Egentlig veldig mye jeg kunne tenkt meg å handle, hvis det låter bedre på vinyl, det er mange band som ikke har en eneste god cd utgitt, nevnte Kent, Coldplay, The Killers osv osv.

At LP har best dynamic range på nesten alt er fakta.

Men mange glemmer det at med Lp slipper man hele Dac styret.... Om man mener Dac problem er løst ok, men LP lyder uansett annerledes fordi alt enkelt og greit skjer analogt. Mer naturlig hører jeg ofte mange si.

Bakdeler er jo eventuelt støy og lavere oppløsning, samt knoting/tweaking og snuing av skiver.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (39 minutter siden):

At LP har best dynamic range på nesten alt er fakta.

Men mange glemmer det at med Lp slipper man hele Dac styret.... Om man mener Dac problem er løst ok, men LP lyder uansett annerledes fordi alt enkelt og greit skjer analogt. Mer naturlig hører jeg ofte mange si.

Bakdeler er jo eventuelt støy og lavere oppløsning, samt knoting/tweaking og snuing av skiver.

Ja, det er vel mer eller mindre fakta. Tallene viser det. Det jeg lurer på - er om opplevelsen er så stor som tallene indikerer.

Går ut i fra at det sikkert også varierer fra person til person - hvordan man opplever dette. Og det er vel bare en måte å virkelig få vite... ?

 Vinyl er et labert og gammledags format, men nå er det jo slik at visse gjør alt de kan, for å legge inn elendige versjoner på det overlegne cd-formatet. Man får bare innse at det er slik - og heller tilpasse seg - velge et dårligere format for bedre lyd.

Jeg får få stereokroken min igang og vurdere etterhvert. Fæl pris på vinyl for tiden også. Men for meg blir det da kun noen favorittskiver jeg gjerne ville opplevd med bra lydkvalitet - slikt er ikke mulig i dag.

Edit: Jeg ser at man i dag også får platespillere med usb, bluetooth osv. USB for å lage digitale filer hadde vært interessant - så kan jeg spille i bilen. Etter jeg oppgraderte anlegget der - så er det like avslørende på lav DR som i stua. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...