Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Mr_Spock skrev (8 minutter siden):

Mine høytalere er noen rare skapninger. Det er faktisk 4 aktive elementer og 2 passive i hver.

CbPWctt.jpg

Mellomtone og diskant som "vanlig, mens det finnes 2 aktive basser, innvendig - ikke synlig fra utsiden, som jobber mot/med hverandre i samme kammer, ut mot hvert sitt kammer - som har en passiv radiator utvendig både foran og bak:

MGjkOx5.jpg

Åpenbart et prinsipp som fungerer, for det er ingen mangel på bass.

Samtidig ble de konstruert mitt under High Rez hypen som var rundt år 2000 med både DVD Audio og SACD, som ble markedsført aggressivt med større dymaikk og oppløsning - 96 kHz og 24 bit.

Så disse høytalerene har en spec på 35Hz - 70 kHz (-16 dB)  ? Vi snakker altså om høytalere som selv en flaggermus vil sette pris på ?

Følsomhet på 86 dB

Technics? Er ikke det High end merket til Panasonic?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Technics? Er ikke det High end merket til Panasonic?

Jeg har ikke oversikt over det. Men hvis jeg ikke husker feil - så sto det faktisk Panasonic på eskene høytalerene kom i.

Men dette er ikke noe high end greier - budsjett høytaler klassen kalte bladet Lyd & Bilde det, når disse vant mot Yamaha, PSB, Dali, JBL og SD i en test.

Det er Technics høytalere altså ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Jeg har ikke oversikt over det. Men hvis jeg ikke husker feil - så sto det faktisk Panasonic på eskene høytalerene kom i.

Men dette er ikke noe high end greier - budsjett høytaler klassen kalte bladet Lyd & Bilde det, når disse vant mot Yamaha, PSB, Dali, JBL og SD i en test.

Det er Technics høytalere altså ?

Joda Technics er de dyrere mer seriøse Panasonic, Platespillere osv det er good stuff. Tror det er Panasonics hifi avdeling.

 

Luxman er ikke de eid av Panasonic også? (Edit de er eid av gigantiske IAG basert i uk og produsert i Kina)

 

Konstruksjon og teknisk av høytalerne dine ser ikke budgett ut, så da tror jeg Panasonic Technic var Generøse. Det hender, mine Xtz med Fountek og Seas Excel var jo ganske generøst det også for 6,5 laken pluss stativ.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Joda Technics er de dyrere mer seriøse Panasonic, Platespillere osv det er good stuff. Tror det er Panasonics hifi avdeling.

 

Luxman er ikke de eid av Panasonic også? (Edit de er eid av gigantiske IAG basert i uk og produsert i Kina)

 

Konstruksjon og teknisk av høytalerne dine ser ikke budgett ut, så da tror jeg Panasonic Technic var Generøse. Det hender, mine Xtz med Fountek og Seas Excel var jo ganske generøst det også for 6,5 laken pluss stativ.

 

XTZ er vel kjent for å gi veldig mye for pengene - noe du vel også synes.

Ellers spiller Technics høytalerene uforskammet bra. Jeg kan ikke huske at de låt i nærheten så bra tidligere. Samtidig har de forbedret seg ganske mye fra jeg først koblet de til for noen dager siden. Særlig mellomtone & diskant har løsnet veldig og føles mye nærmere frontene i hjemmekinoen i oppløsning og detaljer enn de gjorde først.

Jeg har nok heller aldri hatt de plassert i et så godt lydmessig rom tidligere. Og - tidligere har de kun blitt brukt sammen med en budsjett receiver fra år 2000. Drivlinjen nå er av en helt annen klasse - i alle ledd.

o5DvUZj.jpg

Slik så det ut den gangen, CD-karusell, dobbel kassettspiller, VHS Video osv - til og med Nintendo 64 er fremme ?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en liten runde med REW, fant frem UMIC-1 mikrofon og kjørte litt testsveip. Er veldig rusten, noen år siden jeg holdt på med det sist.

Fant en stygg dipp ved 75 Hz som jeg fikk krympet fra 17 dB til 9 dB - med Equen på Ultracurven. Det hjalp lydmessig, får teste litt videre om jeg kan temme bassen litt til.

Andre som pusler litt med dette?

Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (43 minutter siden):

Ikke enda, men tenkte å kjøpe meg miniDSP og målemic snart. Tenker jeg må sett av litt tid, men det har jeg ikke så mye av fortiden dessverre. Men tenker å kanskje få til noe i slutten av februar kombinert med litt akustikkforbedringer. 

Spennende - hvilken minidsp har du planer om å skaffe? Hva må man ut med for en minidsp som kun jobber digitalt - så man i stedet kan bruke en separat dac?

Jeg skal se hvor langt jeg kommer med Behringer Ultracurve equalizeren først, så får jeg se om det holder.

Jeg har bare nå kjørt REW i mono, begge kanaler samlet, men skal kjøre hver høytaler for seg og eq hver kanal - etterhvert.

Har også planer om å gjøre litt akustikkforbedringen, første refleksjoner - til å begynne med.

Lenke til kommentar

En litt enklere dings, med mulighet for digital inn/ut:

https://www.minidsp.com/products/dirac-series/product-line-summary

Jeg har ikke peiling på Dirac Live romkorr funker.

Er mest interessert i å måle i rew, gjøre tilpassninger, legge de inn i en dings og sjekke om endringer i målekurver er noe jeg liker. 

Men det er litt høye priser på disse dingsene, tror jeg får mer ut av å for eksempel skaffe meg et par nye/brukte høytalere ?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Mr_Spock said:

Spennende - hvilken minidsp har du planer om å skaffe? Hva må man ut med for en minidsp som kun jobber digitalt - så man i stedet kan bruke en separat dac?

Jeg skal se hvor langt jeg kommer med Behringer Ultracurve equalizeren først, så får jeg se om det holder.

Jeg har bare nå kjørt REW i mono, begge kanaler samlet, men skal kjøre hver høytaler for seg og eq hver kanal - etterhvert.

Har også planer om å gjøre litt akustikkforbedringen, første refleksjoner - til å begynne med.

Tenkte vel i utgangspunktet MiniDSP 2x4HD. Men har ikke satt meg noe særlig inn i det enda. 

Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (1 time siden):

Tenkte vel i utgangspunktet MiniDSP 2x4HD. Men har ikke satt meg noe særlig inn i det enda. 

Jeg går for en så transparent lydkjede som mulig, frem til høytalerne og jeg tviler veldig på at dac ytelse i 2x4HD er noe særlig bra. Slik sett er den uaktuell for meg.

Prisen er grei da ?

Tror den er perfekt for bruk til Subwoofer. Men jeg har ikke noen sub i mitt oppsett - rein stereo!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

 Har justert og testet litt equalizing med Behringer Ultracurve Pro dingsen jeg har - den gjør dette digitalt. All behandling av dipper gjør jeg aldri ved å øke ved den frekvensen, men ved å senke de rundt i stedet - for å ikke spise av headroom. Ser lett at bare noen få dB økning får vu-meterne til å fly rett opp i rødt område. 

Det fikk meg til å tenke på den automatiske romkorreksjonen i hjemmekinoreceiveren. Ser at den øker visse frekvenser opptil 3 dB for  for å korrigere lyd. Har det noe for seg å gå manuelt inn og senke level på alle høytalerne med 3 dB?

Jeg kjører i tillegg på med dynamisk loudness - som antagelig også skjer digitalt før dac - som vel kanskje legger på enda mer dB for visse frekvenser. Kanskje senke level på høytalerne enda mer?

 For gode innspillinger med masse headroom er det sikkert ikke nødvendig å gjøre noe. Men hva med innspillinger som er kjørt til maks og ikke har noe headroom igjen - som er innspilt med gjerne 10 dB høyere i level? Med andre ord - mesteparten av de som er utgitt de siste 25 årene. Har det noe for seg - å senke level?

Kan dette ha noe med at musikk høres best ut ved å kjøre "Pure Direct" - at man har max headroom - i stedet for en "renere" signalvei?

Eller er jeg totalt ute å kjøre her? ? ?

Lenke til kommentar

Regner med du er inne på noe. Bedre å kjøre -3DB enn +3DB. Det meste musikk produsert de siste årene har ikke headroom på -6DB lengre.

 

Edit: Så lenge du kan få høy nok lyd er det bare å justere ned med mer enn 3DB. 6DB burde ikke føre til noe problem. Jeg kjører -6DB  DSP attenuasjon i ROON (tidal). Det gir headroom for annen DSP. Roon selv anbefaler å starte med -3 og sette på indikator for clipping. Jeg har enkelte utgivelser de rjeg har hatt clipping indikator helt til jeg satt det på -6, så dette er endel prøv og feil i mitt spesifikke DSP setup (Convolution, Crossfeed mm.).

https://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Headroom_Management

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (15 minutter siden):

Regner med du er inne på noe. Bedre å kjøre -3DB enn +3DB. Det meste musikk produsert de siste årene har ikke headroom på -6DB lengre.

 

Edit: Så lenge du kan få høy nok lyd er det bare å justere ned med mer enn 3DB. 6DB burde ikke føre til noe problem. Jeg kjører -6DB  DSP attenuasjon i ROON (tidal). Det gir headroom for annen DSP. Roon selv anbefaler å starte med -3 og sette på indikator for clipping. Jeg har enkelte utgivelser de rjeg har hatt clipping indikator helt til jeg satt det på -6, så dette er endel prøv og feil i mitt spesifikke DSP setup (Convolution, Crossfeed mm.).

https://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Headroom_Management

Se der ja - der står det jo beskrevet akkurat det jeg "trodde" - og hvorfor man bør sørge for ekstra headroom. Merkelig at jeg aldri har hørt noen nevne det tidligere. Roon virker til å være bra greier.

Nå har jeg "gain" redusering på alt jeg spiller fra rippede cder osv. Så der forventer jeg ingen særlig forbedring. Men alt annet - filmer, tv, streaming, konserter osv har ikke dette.

Jeg dro ned 5 dB på alle 13 høytalere ? får prøve en stund, nok guffe i massevis allikevel.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, AveMORphine said:

Regner med du er inne på noe. Bedre å kjøre -3DB enn +3DB. Det meste musikk produsert de siste årene har ikke headroom på -6DB lengre.

Det som anbefales til de som jobber med dette er å ha -1 dBFS  som minimum for normal digital distribusjon slik at lossy codecer takler komprimeringen bra.

Lenke til kommentar

Her er forresten erstatningskortet som jeg fikk her om dagen:

xpRVfFE.jpg

Skiftet på 5 minutter. Og nå fungerer alle 5 kanalene!! ?

Da blir det bi-amping og tilgjengelig 400W (4 Ohm, 0,03% THD) per kanal. Forventer et skikkelig løft - eh, neida forventer egentlig ikke å høre noen forskjell, handler mer om å benytte seg av muligheten.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Her er forresten erstatningskortet som jeg fikk her om dagen:

xpRVfFE.jpg

Skiftet på 5 minutter. Og nå fungerer alle 5 kanalene!! ?

Da blir det bi-amping og tilgjengelig 400W (4 Ohm, 0,03% THD) per kanal. Forventer et skikkelig løft - eh, neida forventer egentlig ikke å høre noen forskjell, handler mer om å benytte seg av muligheten.

Virker som Klasse D kort er mye lettere å fikse, enn å reparere en A/AB forsterker.

Kortene er ikke så altfor dyre heller, ene mitt koster 1500 til subwoofer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...