Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr_Spock skrev (50 minutter siden):

Ellers hadde jeg et lite håp om at dette veldig rimelige oppsettet jeg har ordnet i stereokroken - skulle gjøre det mulig å høre på innspillinger med litt lavere DR.

Er dette forklart før?
Kan noen forklare på en enkel måte dette rundt DR og 'Loudness war'?
Siden jeg har 11+1 kanaler er det å justere lyd (individuelt pr kanal?) ikke noe tema, loudness trodde jeg du kun fant på historiske forsterkere og bass  / diskant justering like så? ? 
Ellers er vel DAB ikke tema i en sånn tråd tipper jeg? Det JEG tenker på når jeg hører loudness war og dr.. Der gjør de jo alt for å tilpasse det snevre lydsporet til blikkboks-høyttalere høres det ut til...

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (25 minutter siden):

Er dette forklart før?
Kan noen forklare på en enkel måte dette rundt DR og 'Loudness war'?
Siden jeg har 11+1 kanaler er det å justere lyd (individuelt pr kanal?) ikke noe tema, loudness trodde jeg du kun fant på historiske forsterkere og bass >/ diskant justering like så? ?

Veldig kort fortalt om "DR og The Loudness War". Tilgjengelig på en cd/musikkfil osv  - så finnes det begrenset plass når det gjelder level/lydstyrke.

Man vil at musikken skal høres så høyt som mulig. Derfor øker man level på innspillingene. Begrensningen av tilgjengelig plass gjør at man må komprimere toppene, dette endrer hvordan musikken høres ut, jo hardere komprimering, jo større endringer hvordan vokal og instrumenter låter.

Selv ved ikke så ille komprimering - så inntreffer lett lyttetretthet etter en stund, på grunn av manglende dynamikk i musikken.

 

Loudness på forsterkere og receivere er noe helt annet. Men på en måte henger det i sammen: høyere musikk høres bedre ut. Våre ører og hjerne hører mer bass og andre frekvenser ved høyere lydstyrke. Vår opplevde frekvenskurve endres etter lysstyrke.

Derfor er en loudness funksjon på en forsterker genialt - særlig hvis den justerer seg etter volum. Jeg har det på min Yamaha prossessor - Dynamic YPAO tror jeg den heter.

Edit: Legger ved en link som forteller en del:

https://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/lydkvalitetens-skandalose-forfall

Kan også legge til at dette gjelder forst og fremst digitale filer og cd-utgivelser.

Musikk på vinyl og musikk i multikanal har veldig sjeldent dette problemet. Jeg har mange spesialutgaver av album - hvor det gjerne følger med både en cd og en dvd/blu ray med multikanal av samme album. Cden er ofte søppel, mens mulitkanalsutgaven er av høy klasse. Typisk DR6 på cden mens det er DR13 på multikanalen.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for grundig forklaring! 
Jeg sakset litt fra linken til Lyd og Bilde:

"– Jeg vil uten å blunke foretrekke et middelmådig surroundanlegg over et high-end stereoanlegg, fordi den ekstra dimensjonen er så utrolig sterk. Stereo begrenses til et flatt lerret, hvor man selvfølgelig kan illudere et dybdeperspektiv, men 5.1 surround gir oss en tredimensjonal skulptur hvor musikken oppleves som en helhetlig kropp. Dette forutsetter selvfølgelig at innspillingen har utnyttet potensialet i formatet maksimalt."

Kunne vel ikke vært mer enig! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan vise med litt eksempel - Dream Theaters siste album.

Her først vist multikanalsutgaven - med kun frontene valgt i den grafiske visningen (feltet rett under front coveret)

Vf6w2Ay.jpg

Zoomet inn:

L7Ff63t.jpg

Den røde pilen viser den tilgjengelige plassen som finnes i en musikkinnspilling - fra null lyd til absolutt maks. Ser ganske greit ut, litt headroom og topper i musikken får plass. Dette høres "rent" ut.

 

Så over til cd-utgaven av samme album og samme låt:

cU73YX6.jpg

Zoomet inn:

2w2Rjby.jpg

Alt vridd til maks, finnes ikke headroom, ingen topper eller bunner - alt er like høyt. I prinsipp er dette det samme som skjer når du vrir en dårlig bygget forsterker til maks - lyden vrenger seg og den klarer ikke å lever topper. Her får vi levert vrengt lyd allerede i cden.

I rene tall, cd utgaven har DR6 og surroundutgaven har DR12. Men i dette tilfellet låter ikke surroundutgaven heller spesielt bra - litt dårlig miksing generelt.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (7 minutter siden):

Takker for grundig forklaring! 
Jeg sakset litt fra linken til Lyd og Bilde:

"– Jeg vil uten å blunke foretrekke et middelmådig surroundanlegg over et high-end stereoanlegg, fordi den ekstra dimensjonen er så utrolig sterk. Stereo begrenses til et flatt lerret, hvor man selvfølgelig kan illudere et dybdeperspektiv, men 5.1 surround gir oss en tredimensjonal skulptur hvor musikken oppleves som en helhetlig kropp. Dette forutsetter selvfølgelig at innspillingen har utnyttet potensialet i formatet maksimalt."

Kunne vel ikke vært mer enig! ?

Haha, vi diskuterte dette en annet sted tidligere og jeg quotet akkurat det samme avsnittet ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snodig at musikere, studio og selskap med vilje 'ødelegger' opptakene sånn. Sikkert greit nok for den gjengse dude som har samlingen på det eneste anlegget vedkommende eier, telefonen, men for folk som faktisk bruker hele telefonbudsjettet bare på en kabel i anlegget blir jo dette bare trist! 
Jeg har nå STORKOST meg med 'skikkelige' innspillinger som jeg har fått tips om her og der mangler det IKKE på dynamikk.
Har forøvrig hele SACD samlinga til The Moody Blues underveis til landet! ?

Mr_Spock: Haha, vi diskuterte dette en annet sted tidligere og jeg quotet akkurat det samme avsnittet ?
UTROLIG hvor enige vi tydeligvis er om dette ja! ?

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (8 minutter siden):

Snodig at musikere, studio og selskap med vilje 'ødelegger' opptakene sånn. Sikkert greit nok for den gjengse dude som har samlingen på det eneste anlegget vedkommende eier, telefonen, men for folk som faktisk bruker hele telefonbudsjettet bare på en kabel i anlegget blir jo dette bare trist! 
Jeg har nå STORKOST meg med 'skikkelige' innspillinger som jeg har fått tips om her og der mangler det IKKE på dynamikk.
Har forøvrig hele SACD samlinga til The Moody Blues underveis til landet! ?

Mr_Spock: Haha, vi diskuterte dette en annet sted tidligere og jeg quotet akkurat det samme avsnittet ?
UTROLIG hvor enige vi tydeligvis er om dette ja! ?

Ja, det er en jævla tragedie. Virker som om kunnskapen rett og slett mangler hos de som driver med mastering osv i plateselskaper.

I tillegg har vi nå fått en hel generasjon som tror det er slik god lyd skal høres ut. De synes vel det høres feil ut når de får "rene" og dynamiske innspillinger presentert.

 

Kan nok hende du har havnet litt på surround-musikk kjøret av samme grunn som meg - det er som regel veldig gode innspillinger i multikanal musikk. Ikke bare flere kanaler - men også bedre lydkvalitet.

Antagelig det samme vi ser med vinyl entusiaster - kanskje de ikke helt har oversikt over det med DR, men de synes det høres bedre ut - selv om cd formatet er overlegent - teoretisk.

The Moody Blues sacdene er ikke noe lydmessige underverk, men ganske ok - du som fan av de liker de vel uansett, tenker jeg ?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (2 minutter siden):

The Moody Blues sacdene er ikke noe lydmessige underverk, men ganske ok - du som fan av de liker de vel uansett, tenker jeg ?

Det var vel noe med misunnelse siden du hadde alle.. Jeg hadde 'To our Children...' fra før da den kostet så lite og jeg er meget godt fornøyd med lyden på den.. De andre hadde jeg kun cd-utgavene av fra før og vil gjerne ha de på ett LITT bedre format.  ?
Er vel neppe hverken DR eller LW benyttet på de! ?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nesten sånn nå at om du vil ha generell god musikk med normal DR så må du nesten tråle bruktbutikker etter CDer og gå etter alderen på utgivelsen, ellers må du aktivt lete kritisk blandt nyere releaser og være temmelig selektiv.

Forsetter utviklingen sånn den har gjort de siste 10 årene så kommer jeg til å ta patent på hvitstøy og rake inn milliarder i lisenser om noen år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (15 minutter siden):

 men for folk som faktisk bruker hele telefonbudsjettet bare på en kabel i anlegget blir jo dette bare trist! 

Her har du et ganske viktig poeng.

Finnes nok av de som er utrolig opptatt av å ha det beste og bruker masse tid på bytting av utstyr, kabler osv.

Også streamer de musikk fra Tidal, Spotify osv. Uten å ha peiling på kvaliteten av det som streames - og det er som regel de dårligste utgavene av album som er tilgjengelige - remasters osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 minutt siden):

Også streamer de musikk fra Tidal, Spotify osv. Uten å ha peiling på kvaliteten av det som streames - og det er som regel de dårligste utgavene av album som er tilgjengelige - remasters osv.

Jepp, nok av de ja.. Har enda ikke engang sjekket ut Tidal / Spotify selv om det faktisk er valg for de på flere av mine komponenter i anlegget her.
Det er jo kanskje LITT spesielt å ha et lyd-anlegg bestående kun av Blu-ray spillere (4 stk..) og nå med X box.. Den 'utvidelsen' fungerte forøvrig ikke da den ikke støttet min ELDGAMLE tv's Dolby Vision (LG OLED65E6V).. Fikk riktignok Atmos lyd fra Netflix, men med dårligere bilde.. ?  

Lenke til kommentar

Tidal masters fungerer utmerket til å finne ny musikk. Når jeg skal kjøpe er jeg drittlei av digitale format. Der er det altfor mye møl, så jeg kjøper kun på LP som så rippes til ROON-server.

 

Edit: DT`s siste lyder crap på tidal så langt, men MQA utgaven blir nok snart tilgjengelig slik det har vært med det meste fra den kanten de siste årene. Kjøpte The Astonishing i 24/96 fra hdtracks mener jeg å huske, den har kommet på tidal masters med MQA 24/96 og det er samme master. CD utgaven er crappy spotify lyd med DR på maks 6 mot DR10 på 24/96 versjonen.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (37 minutter siden):

Tidal masters fungerer utmerket til å finne ny musikk. Når jeg skal kjøpe er jeg drittlei av digitale format. Der er det altfor mye møl, så jeg kjøper kun på LP som så rippes til ROON-server.

 

Edit: DT`s siste lyder crap på tidal så langt, men MQA utgaven blir nok snart tilgjengelig slik det har vært med det meste fra den kanten de siste årene. Kjøpte The Astonishing i 24/96 fra hdtracks mener jeg å huske, den har kommet på tidal masters med MQA 24/96 og det er samme master. CD utgaven er crappy spotify lyd med DR på maks 6 mot DR10 på 24/96 versjonen.

Har du noen Dream Theater album på vinyl? Eventuelt hvordan de låter?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr_Spock said:

Har du noen Dream Theater album på vinyl? Eventuelt hvordan de låter?

Har endel av de på vinyl. Er litt hit and miss på de. Eldre er generelt sett ikke bedre master enn cd, mens nyere utgivelser ser ut til å ha bedre lydkvalitet fra bedre master. Vil tro vinyl og MQA utgivelsene tar utgangspunkt i samme råopptak på de nyere utgivelsene mens på eldre utgivelser så har de kun mikset ned bassen til mono rett fra cd-master.

 

Desidert best lyd har jeg på Falling into infinity albummet fra 1997. Orginal-utgivelse på LP. Elsker Hell`s Kitchen låta på det albummet

Heldighvis var den utgivelsen gjort skikkelig i utgangspunktet da det albummet har DR8 på orginal CD utgivelsen. Aner ikke hva den reelle DR er på LP rippen, men ligger ett godt stykke over DR10 vil jeg tro. Vises som DR14 i ROON men vinylrip kan få høy DR pga "rillestøy". Tror som sagt neppe den er mye over DR10 i musikken.

Generelt sett har det vært god lyd, men de har hatt mye "print-dritt" som må renses bort for å lyde skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (59 minutter siden):

Har endel av de på vinyl. Er litt hit and miss på de. Eldre er generelt sett ikke bedre master enn cd, mens nyere utgivelser ser ut til å ha bedre lydkvalitet fra bedre master. Vil tro vinyl og MQA utgivelsene tar utgangspunkt i samme råopptak på de nyere utgivelsene mens på eldre utgivelser så har de kun mikset ned bassen til mono rett fra cd-master.

 

Desidert best lyd har jeg på Falling into infinity albummet fra 1997. Orginal-utgivelse på LP. Elsker Hell`s Kitchen låta på det albummet

Heldighvis var den utgivelsen gjort skikkelig i utgangspunktet da det albummet har DR8 på orginal CD utgivelsen. Aner ikke hva den reelle DR er på LP rippen, men ligger ett godt stykke over DR10 vil jeg tro. Vises som DR14 i ROON men vinylrip kan få høy DR pga "rillestøy". Tror som sagt neppe den er mye over DR10 i musikken.

Generelt sett har det vært god lyd, men de har hatt mye "print-dritt" som må renses bort for å lyde skikkelig.

Takk for svar. Virker ikke enkelt å få god lyd fra denne glimrende gruppen da. Får spille Images & Words cden jeg har - den låter bra!

Lenke til kommentar

Mine høytalere er noen rare skapninger. Det er faktisk 4 aktive elementer og 2 passive i hver.

CbPWctt.jpg

Mellomtone og diskant som "vanlig, mens det finnes 2 aktive basser, innvendig - ikke synlig fra utsiden, som jobber mot/med hverandre i samme kammer, ut mot hvert sitt kammer - som har en passiv radiator utvendig både foran og bak:

MGjkOx5.jpg

Åpenbart et prinsipp som fungerer, for det er ingen mangel på bass.

Samtidig ble de konstruert mitt under High Rez hypen som var rundt år 2000 med både DVD Audio og SACD, som ble markedsført aggressivt med større dynamikk og oppløsning - 96 kHz og 24 bit.

Så disse høytalerene har en spec på 35Hz - 70 kHz (-16 dB)  ? Vi snakker altså om høytalere som selv en flaggermus vil sette pris på ?

Følsomhet på 86 dB

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...