Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med luftrenser?


Anbefalte innlegg

Hei,

Noen her som har noen erfaringer med å ha en luftrenser hjemme? Merker en forskjell, og har det noe for seg eller lager en bare ekstra arbeid for seg selv ved at det er nok en ting en må rense/bytte filter på/vedlikeholde?

 

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg er blitt så oppmerksom på støv. Synes at jeg har så mye støv hjemme hos meg (først og fremst fordi jeg ser det, ikke fordi jeg kjenner det spesielt når jeg puster). Når sola skinner inn gjennom vinduene om ettermiddagen ser jeg jo fullt av støvpartikler. Kan en luftrenser hjelpe på det, og er det mye arbeid med vedlikehold?

 

Hvor mye penger synes dere det er verdt å bruke på noe slikt og hva slags type skal en velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En luftrenser for fort litt plass og skal gjerne stå på hele tiden - ikke optimalt i alle hjem. Har selv hatt dette tidligere pga allergi og det hadde en effekt, men måtte ha fire stk fordelt på 250kvm.

 

Noe som for min har hatt større effekt er faktisk en robotstøvsuger. Den tar alt støvet som legger seg og forhindrer at man virvler dette opp senere. Den gjør jobben fort og godt, tar liten plass og avlaster egen støvsuging.

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har en Elextrolux Z9124, som de ikke selger lenger, kjøpt via CDON.com. Synes den merkbart bedrer luft inne. Har ikke sett etter om det blir mindre støvpartikler i lufta, som du skriver, i sterkt lys, Men jeg merker at det blir friskere luft inne. Den bruker HEPA-filter og kullfilter. Jeg tror HEPA-filteret renser lukt også, hvis noen har røyket i leiligheten, så kjører jeg den på fullt i ett minutt, så er lukta merkbart borte. Dette er en kostnad dog, filteret kan vaskes ca 3-4 ganger før det må kjøpes nytt. Kullfilteret kan også bankes for å få vekk mesteparten av støvet, men må også kjøpe ny av den over tid.

 

Jeg er veldig for å ha godt inneklima, har mye med å gjøre at jeg har leid mye kjellerleiligheter osv. Så jeg har også blitt obs på luftfuktighet innendørs. Tror mange undervurdérer dette. Kjøp en luftfuktighets/temperaturmåler på Clas Ohlson, den til ca 140 kr. Hvis du har konstant over 60%, bør du vurdére å kjøpe en avfukter. Tørker klær på opp til noen få timer også. Denne har jeg, og den er helt genial. Bruker kun 300 watt per time, det er så langt jeg fant den beste effekten for pris. Lager ikke mye støy og virker veldig bra: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/vifter-og-aircondition/luftavfukter/SDH20L18E/sandstrom-avfukter-sdh20l18e

 

Har prøvd å undersøke litt rundt oksygeninnhold inne også, dette med "frisk luft", uten å ha blitt så mye klokere. Man føler seg jo friskere når man lufter ut, men samtidig slipper man inn mer støv og partikler. Men dét er liksom hele greia ^^ Å rense den "friske" lufta ^^ Det går an å få kjøpt luft/gassmålere, men de koster maaange tusenlapper, og dét er mer enn jeg er villig til å betale per i dag. Det ville dog vært interessant å ha muligheten til å måle når man bør lufte osv.

 

Så anbefaler jeg også å kjøpe oscillerende gulvvifte. Finnes av og til på tilbud, sist var denne for 200 kr på Jula, ikke nå lenger dog, den virker veldig bra: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/kaldluft/gulvvifter/gulvvifte-412006/

 

 

Ett problem du må belage deg på, er støy. De lager lyd, disse maskinene. Derfor kan ørepropper fra Clas Ohlson være et godt råd ^^ Disse er helt geniale, man merker ikke at man har dem i øra selv over lang tid: https://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper-av-silikon/34-886

 

De kan du bruke ved søvn også. Hvis du er lydsensitiv når du skal sove, kan det likevel hende du hører en veldig svak lyd. Hvis du likevel vil sove med dem, så anbefaler jeg også øreskylleballong, fåes på apotek, for å skylle øra om morgenen. Bedrer hørsel også, generelt. Mye bedre for øra enn q-tips.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...