Gå til innhold

Havarikommisjonen retter søkelyset mot nattsyn hos eldre etter Svolvær-ulykken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En tragisk ulykke, men dessverre ikke unik.

VFR piloter sliter av en eller annen grunn med overgangen fra VFR til IFR, selv når livet avhenger av det!

 

"Hobby-piloter" får nemlig grunn-opplæring i IFR, og i tillegg skulle man tro at mennesker som går så langt som å skaffe seg flysertifikat, har en glødende interesse for flyging, og derfor leste litt om IFR, og kanskje hadde flysimulator på PC'en o.l.

 

Jeg har selv flysertifikat uten IFR utsjekk. Men likevel: skulle alle visuelle referanser forsvinne (noe som har skjedd mer enn én gang), så er det veldig enkelt å holde flyet straight and level ved hjelp av instrumentene, mens man navigerer tilbake til flyplassen.

De som tar IFR utsjekk klarer det, så hvorfor klarer ikke "hobby-piloter" den enkle operasjonen når det virkelig gjelder?

 

Ikke godt å si, men muligens har det noe med at man "tviholder" på den visuelle flygingen, og egentlig nekter å innse at man faktisk har mistet muligheten til å fly visuelt. Kanskje fordi man vet at man er "nødt" å fly visuelt (fordi man på en måte har gått ut over sine fullmakter ved å fly i forhold man ikke skulle), eller at opplæringen av "Hobby-piloter" ikke har noen leksjon om når man skal skifte over til å se på instrumentene, men bare gir en basic innføring i hvordan de virker, og hvordan man flyr med dem, "men du skal jo aldri bruke dem..."

 

Hadde denne piloten bare innsett hva som foregikk, og tvunget seg selv til å se på den kunstige horisonten og høydemåleren istedet for å fortsette å lete etter noe utenfor vinduet, så kanskje...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...