Gå til innhold

Diverse problemer + oppgraderings spm (Landevei Nybegynner)


Stampy

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en eldre Bianchi sykkel fra starten av 2000 tallet. Jeg er nybegynner innen landeveissykling eller sykling generelt.

 

Dette blir litt lang post, å jeg håper du tar deg tid til å lese igjennom. Jeg trenger sårt hjelp, da jeg ikke kjenner noen som har peiling på å mekke sykkel.

 

Jeg opplever problemer med giringen. Frontskifteren klarer ikke å få kjedet over til det store drevet. Det er ikke rom for å stamme wiren noe mer.

Og når jeg er på midten av kassetten bak så glepper kjedet / legger seg ikke ordentlig på tannhjulet.

 

Kjedet subber også i framgiret når jeg har på øverste giret på kassetten. men det er ikke mulig å få justert det slik at det ikke subber lengere.

 

Girhendlende er kun kosmetisk slitt. Men her går fremgiret 3 hakk men jeg har kun 2 delt krank.

 

Fremgir og krank er Shimano 105 (2 delt)

Bakgir og kassett er shimano ultegra (9-delt)

Shimano Sora

Bremser shimano 105

Rammen er hel og fin aluminium ramme med carbon gaffel. Komplett sykkelen veier 8,5 kg.

 

Jeg har en mistanke om at det er satt på forskjellige deler av tidligere eier som hadde mindre peiling enn meg. (Ettersom han monterte terreng bremseklosser)

 

Greie er at jeg vurderer å oppgradere kassetten og kranken til ultegra 11-delt ila vinteren.

Men er dette mulig når jeg har 9-delt nå i dag?

Må jeg også bytte gir hendler da?

Evt. Må jeg bytte hjulsett også, eller har dette noe med ramma å gjøre med hvordan kassett og krank jeh kan ha?

Er så begrenset utvalg i 9-delt deler. Da må det bli Shimano sora å det har jeg ikke lyst på.

 

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette denne sesongen?

Må jeg bytte framgir?

Har kjøpt ny 9-delt kassett som ikke er montert på enda.

Har også fått nye wirere som jeg fikk sport1 til å montere.

 

Takk for at du har lest igjennom hele. Jeg håper du kan hjelpe meg.

Beklager om set ble litt rotete skrevet. Alt er skrevet på mobil.

Endret av Stampy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du skal over på 11 girs ultegra, så må hendler, bakgir, framgir, kassett,kjede og krank skiftes. Samtidig må bosset på bakhjulet støtte 11 girs kassett.

11 girs 105 gruppe er endel billigere og like bra.

Jeg ville gått for et GS bakgir, så kan man ha en 32 som største tannhjul bak.

Jeg kan anbefale Fulcrum hjulsett, om du er som meg av den tyngre garden. Har syklet over 6000 km på mine Fulcrum Racing 7 LG Hjulsett og det er enda ikke antydning til kast i de.

 

Har sommerjobb som sykkelmekaniker og om du kjøpte delene selv og kom til oss for jobben, så ville vi tatt mellom 1500 - 2000 kroner for montering og justering av disse delene.

 

Shimano 105 5800 4 499.-

WEB_Image%20Shimano%20105%205800%20Kompl

Shimano 105 R7000 5 799.-

WEB_Image%20Shimano%20105%20R7000%20Komp

 

Shimano Ultegra R8000 8 999.-

WEB_Image%20Shimano%20Ultegra%20R8000%20

Lenke til kommentar

Om du skal over på 11 girs ultegra, så må hendler, bakgir, framgir, kassett,kjede og krank skiftes. Samtidig må bosset på bakhjulet støtte 11 girs kassett.

11 girs 105 gruppe er endel billigere og like bra.

Jeg ville gått for et GS bakgir, så kan man ha en 32 som største tannhjul bak.

Jeg kan anbefale Fulcrum hjulsett, om du er som meg av den tyngre garden. Har syklet over 6000 km på mine Fulcrum Racing 7 LG Hjulsett og det er enda ikke antydning til kast i de.

 

Har sommerjobb som sykkelmekaniker og om du kjøpte delene selv og kom til oss for jobben, så ville vi tatt mellom 1500 - 2000 kroner for montering og justering av disse delene.

 

Shimano 105 5800 4 499.-

WEB_Image%20Shimano%20105%205800%20Kompl

Shimano 105 R7000 5 799.-

WEB_Image%20Shimano%20105%20R7000%20Komp

 

Shimano Ultegra R8000 8 999.-

WEB_Image%20Shimano%20Ultegra%20R8000%20

 

Tusen takk for svar :)

 

Stemmer at jeg er av de litt tyngre (95 kg)

Mulig jeg får kjøpt et hjulsett av en på jobb, dette fulgte med en sykkel som han kjøpte i fjor. Som har rullet max 500km.

Han setter alt bort, fordi han ikke kan skru og har økonomien til det.

 

GS bak gir, hva er det?

Lurte på om jeg skulle gå for 11-28

Har rett og slett ikke noen erfaring med de forskjellige str på tannhjulene. Vet bare at jeg har 11-26 idag. Å det går greit. Men blir fort tungt.

 

Skal virkelig vurdere 105 serien.

Skal lese meg litt opp på forskjellene mellom 5800 og R7000

 

Eneste jeg kan sammenligne med er han på jobb som tjener en mill i året. Å derfor tenkte jeg å gå for ultegra siden han hadde det.

 

 

Har du noen forslag på hva jeg kan gjøre med problemene denne sesongen?

Har ikke mulighet å kjøpe nytt gir sett før til vinteren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tusen takk for svar :)

 

Stemmer at jeg er av de litt tyngre (95 kg)

Mulig jeg får kjøpt et hjulsett av en på jobb, dette fulgte med en sykkel som han kjøpte i fjor. Som har rullet max 500km.

Han setter alt bort, fordi han ikke kan skru og har økonomien til det.

 

GS bak gir, hva er det?

Lurte på om jeg skulle gå for 11-28

Har rett og slett ikke noen erfaring med de forskjellige str på tannhjulene. Vet bare at jeg har 11-26 idag. Å det går greit. Men blir fort tungt.

 

Skal virkelig vurdere 105 serien.

Skal lese meg litt opp på forskjellene mellom 5800 og R7000

 

Eneste jeg kan sammenligne med er han på jobb som tjener en mill i året. Å derfor tenkte jeg å gå for ultegra siden han hadde det.

 

 

Har du noen forslag på hva jeg kan gjøre med problemene denne sesongen?

Har ikke mulighet å kjøpe nytt gir sett før til vinteren.

Løsning for i år er å få skiftet begge girvaierne.

 

Om ikke hjulsettet til din kompis støtter 11 speed, så er det bortkastet å bytte med han.

 

GS gir er et medium cage gir. Det betyr at armen som skal ta opp kjedeslakken, er lenger enn på et Short cage (SS) gir.

Lenke til kommentar

Løsning for i år er å få skiftet begge girvaierne.

 

Om ikke hjulsettet til din kompis støtter 11 speed, så er det bortkastet å bytte med han.

 

GS gir er et medium cage gir. Det betyr at armen som skal ta opp kjedeslakken, er lenger enn på et Short cage (SS) gir.

Jeg fikk byttet begge wire rett etter at jeg kjøpte sykkelen, uten at det ble bedre.

Da skal reklamere på jobben de har gjort.

 

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg fikk byttet begge wire rett etter at jeg kjøpte sykkelen, uten at det ble bedre.

Da skal reklamere på jobben de har gjort.

 

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Du må be de om å justere girene også. Strømpene må også skiftes, om vaierne går tregt i de.

Lenke til kommentar

Du må be de om å justere girene også. Strømpene må også skiftes, om vaierne går tregt i de.

Jeg tok det forgitt at man justerte etter at man hadde byttet viere.

Skal ta en prat med dem om hva de har gjort.

 

 

Leverer sykkelen på et ordentlig sykkelverksted neste gang og ikke en sportsbutikk kjede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...