Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 307 strøm problemer - dynamo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her et par videoer med feilsøkingstips:

 

 

https://youtu.be/ab5Kk6JkbsI?t=351

https://youtu.be/5DdCNzge_s0?t=374

 

Feilsøkingen må selvfølgelig gjøres når ladingen har falt bort.

 

 

Jeg forsøkte å måle direkte på dynamoen, men jeg kunne ikke finne noen ledninger.

Mulig ledningene er lite tilgjengelige i din bil (da er det kanskje ikke lurt å forsøke det), men prinsippet er vist i videoen over.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har erfart at oljesøl i motorrommet kan ta livet av en dynamo.

 

De tåler vannsøl, men olje som drypper/renner inn i en dynamo vil gi de symptomer som du beskriver (ingen lading som igjen gir flatt batteri på rekordtid).

Lenke til kommentar

Den må nok byttes mente mannen på verkstedet. Utfordringen er at det er veldig liten plass på å få den ut. Hvis den sitter veldig godt må de av med eksosmanifolden også, og da går timene. Hvilke dynamo det er fant vi heller ikke ut fordi skiltet med modell er ikke synlig før den er demonter. Den som var så smart skal få gullmedalje av meg. :p Det er 9 ulike dynamoer til bilen min, så jeg kan ikke få pris på hva det koster å fikse eller bytte den før den er av. Det er liksom mellom 3 og 10.000 kroner, også kommer eventuelle ekstra timer utenom. 

Lenke til kommentar

Jeg fant 4 forskjellige Bosch dynamoer og klarer ikke å finne ut hvilken.

 

Det du evt. kan gjøre er å snakke med f.eks. delesalg hos Peugeot-forhandleren og spørre om prisen på laderegulator. Da vil du få vite om de kan skaffe det til din bil. Laderegulator skal ikke koste så mye, men så er spørsmålet hvor lang tid det tar å bytte.

 

Jeg vet ikke om det er tilstrekkelig å bytte laderegulator.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et bra tilbud fra et annet verksted nå. De kunne gjøre jobben til rundt 5000 med alt, så tror jeg går for det. Da bytter de alt og tar utgangspunktet i den dyreste dynamoen. Sikkert en annen produsent enn originalt men så lenge den holder er det bra nok for meg. Original dynamoen kostet 8500 hos BOS sa de.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...