Gå til innhold

TEST: Bang & Olufsen Beoplay H9 3rd Gen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Too litte, too late. Jeg elsket BeoPlay H7, de var utrolig komfortable, fantastisk lyd, ser utrolig bra ut, kan faktisk brukes i kulda osv.. Men hadde jo ikke aktiv støykansellering.

 

Så fikk vi BeoPlay H9 som var temmelig bortkastet. Samme lydelementer som BeoPlay H7, men dyrere på grunn av aktiv støykansellering som fungerte så middelmådig at det ikke var noe vits og lydkvaliteten ble dårligere med funksjonen aktiv samtidig som den fungerte så dårlig at den gav deg jo tilnærmet ingenting. Komfort og alt var identisk med H7, så du betalte mer uten å få noe som helst tilbake.

 

Deretter var det BeoPlay H9i, som endelig gav oss fungerende aktiv støykansellering. Det er ikke helt Sony og Bose nivå, men den gir nå hvertfall en merkbar effekt. Lyden er ikke helt på H7 og H9 nivå, men ikke langt unna. Men de valgte å gjøre øreputene langt tynnere så de gikk fra å være ekstremt komfortable til å være direkte ukomfortable i bruk... Da hjelper det jo ikke at de endelig fikk på plass fungerende aktiv støykansellering osv.. De la også til støtte for multipoint som fungerte temmelig ymse og sensor som skulle detektere om hodetelefonene var i bruk eller ikke å skru av / på lyden deretter og det fungerte ikke i det hele tatt.

 

 

Så nå kommer de med enda et forsøk hvor de egentlig bare innser at det å gå for tynnere øreputer var et horribelt valg, så når får du BeoPlay H9i, bare med samme utforming og øreputer som BeoPlay H9? Støykansellering osv forblir den samme?

 

Dette blir alt for mye frem og tilbake, det er fint å se at de innser at de nye putene på H9i var en fiasko men det å lansere enda en modell som er så lik med de foregående blir litt håpløst spør du meg.

 

 

Det store spørsmålet, for de av oss som gjorde tabben å anskaffet BeoPlay H9i og er litt lei av å gå fra modell til modell.. Hvordan er festemekanismen på øreputene? De endret jo fra H7 og H9 til H9i så du kunne ikke montere på puter fra H7 og H9 på H9i for å redde komforten. Har de nå gått tilbake, eller benytter H9 3rd Gen samme fester som H9i så de av oss med H9i kan anskaffe puter fra disse nye og sånn sett ende opp med H9 3rd Gen for prisen av øreputene?

Lenke til kommentar

For min del er disse dessverre litt for ukomfortable over tid, jeg fikk låne dem på jobb i noen timer av en kollega som kjøpte dem nylig. De er litt mer komfortable enn H9i men ikke stor forskjell, det er som om de trykker ned midt på toppen av hodet mitt og ikke har nok polstring der. Det er veldig synd fordi de jeg liker lydkvaliteten deres og ikke minst at de oser av kvalitet. Dette kan godt skyldtes at hodeformen min ikke passer med disse og at jeg skjemt bort med komforten til Bose QC35´ene mine.

 

Har forhåndsbestilt Bose NC 700 og er spent på om de er en verdig erstatter for QC35´ene, selv om jeg misliker at de ikke er skikkelig sammenleggbare. Det jeg ser frem til er om mikrofonene er gode nok til å erstatte Jabra og Plantronics som jeg bruker i Skype-møter på jobben og dermed kan brukte samme headsett til flere ting. QC35´ene sin mikrofon er altfor følsom og fungerer bare skikkelig i veldig stille omgivelser, og det er sjelden jeg sitter i et tomt rom når jeg tar en telefonsamtale eller deltar i et Skype-møte.

 

Om bare Sony XM3 støttet ekte multipoint så hadde jeg nok gått over til dem, men inntil Sony får dette på plass blir det noen som støttet to enheter på en gang da jeg er bortskjemt med denne funksjonaliteten og ikke kan leve uten det. Og litt bedre mikrofoner hadde heller ikke skadet.

 

Jabra 85H føltes som en god pakke om ikke støykanselleringen var for langt unna QC35´ene til at jeg føler de var verd prisen og at de ikke var superkomfortable. De har en totalt overlegen mikrofon dog sammenlignet med noen andre hodetelefoner jeg har prøvd med aktiv støykansellering, så de var kjempebra for møter på jobb og telefonsamtaler. De bare klarte ikke fjerne så mye støy.

 

Av andre headsett som ikke har overbevist meg siste par årene og blitt returnert på åpent kjøp/angrerett er Jabra 85H, B&W PX, Microsoft Surface Headpones, Sennheiser 550/Momentum Wireless AE, Sony 1000X/XM2/XM3, B&O H8/H9/H9i, PSB M4U-8, Beats Studio 3, Definitive Technology Symphony 1 med flere.

Lenke til kommentar

Er eier av de originale H9.

Disse synes jeg har grei lyd og komfort, men de er særdeles lite i bruk. Hovedgrunnen til det er at det ikke går an for meg å bruke de f.eks. i senga eller i sofaen der de kan komme borti puter og lignende. En liten bevegelse, og avspillingen stopper  :hrm:

Er dette blitt noe bedre på de nyere variantene eller er det samme type touch betjeningen på alle sammen?

 

Jeg har også Sennheiser Momentum Wireless, og foretrekker disse på det meste. Bedre støykansellering og bedre betjening. Komfort og lyd er muligens ett lite knepp bedre på H9, men ikke avgjørende. Derfor er disse mye mer brukt, og vil anbefale de over B&O til de fleste som spør.

Lenke til kommentar

Har til gode å finn et trådløs headset med støy kansellering som faktisk får bedre lyd med støykannselleringen påskrudd. Har nettop vært en runde og prøvelyttet sony, Bose, sennheizer, jabra, b&w, og diverse andre mer eller mindre ukjente merker, ALLE fikk merkbart dårligere lydkvalitet med ANC påskrudd. Endte opp med et headsett av type Bowers and Wilkings PX, Da jeg synes det ga mest lydkvalitet for pengene (var på tilbud), men også på dette headsettet forringes lyden betraktlig med ANC på kraftigste nivå.

Lenke til kommentar

Har til gode å finn et trådløs headset med støy kansellering som faktisk får bedre lyd med støykannselleringen påskrudd. Har nettop vært en runde og prøvelyttet sony, Bose, sennheizer, jabra, b&w, og diverse andre mer eller mindre ukjente merker, ALLE fikk merkbart dårligere lydkvalitet med ANC påskrudd. Endte opp med et headsett av type Bowers and Wilkings PX, Da jeg synes det ga mest lydkvalitet for pengene (var på tilbud), men også på dette headsettet forringes lyden betraktlig med ANC på kraftigste nivå.

 

PX er et bra headsett, men jeg syntes lyden forringes veldig mye når du setter støykanselleringen på Flight sammenlignet med andre produsenter. I Office-modus fungerte de greit dog, brukbar støykansellering og lite forringelse av lydkvaliteten. Uten støykansellering aktivert er lyden derimot veldig bra. Det som gjorde at de gikk i retur til Hifiklubben for min del var at de ble for ukomfortable for meg som er avhengig av briller og at mikrofonen under telefonsamtaler (med moderat støy rundt meg) var for dårlig.

 

Dette er vel som du sier en vanlig problemstilling for flertallet av hodetelefoner med aktiv støykansellering at lydkvaliteten forringes en god del når denne er aktivert. Tror det kan ta en stund før de klarer å komme rundt dette, om noensinne det blir mulig.

 

Jeg får Bose NC 700 i posten i dag og er spent på hvordan de er, men har ingen tro på noe revolusjon sammenlignet med B&O, Sony, B&W og co sine støykansellerende headsett. Men alltid artig å prøve nye headsett. :)

Lenke til kommentar

I Posten i dag? Hvor har du bestilt ifra om du får de så tidlig?

Elkjøp.no. Hentet de i tre-tiden.

 

post-13363-0-67329200-1562786406_thumb.jpeg

 

Førsteinntrykket er blandet. Lyden er ganske lik Bose QC 35´en, støykanselleringen er marginalt bedre enn 35´ene føler jeg med litt A/B-testing. Skal sammenligne dem med H9 og XM3 i morgen på jobb ved å låne headsett fra kolleger. Gjennomførte to telefonsamtaler med dem i ettermiddag og det fungerte veldig bra, koblet de også til bærbaren fra jobben og mikrofonkvaliteten med Skype for business var også veldig bra.

 

Det som plager meg mest er etter en litt over to timers gåtur med dem er «klunkelyd» i hodetelefonene for hvert steg jeg tar, noe jeg har opplevd med en enkelte andre ANC-headsett tidligere men aldri Bose sine. Det virker som om det er hodebøyle-løsningen som er skyld i dette. En annen ting er at øreputene er litt grunnere og muligens mindre enn QC35 sine, ørene mine var borti toppen og siden på øreputene i tide og utide under gåturen som var plagsomt da det lage lyd og førte til at jeg måtte justere dem litt. Jeg har ikke veldig store ører heller. Og når jeg først klager litt så er de ikke like komfortable som QC35 men det er det få hodetelefoner som er, de er litt stramme rundt hodet men det tipper jeg vil gå seg til etter noen ukers bruk.

 

Skal gi de noen uker til før jeg bestemmer meg for om jeg skal beholde dem eller om de går i retur.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...