Gå til innhold

Test: Campingferie med Teslas folkebil byr på mange besøk på ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Diskusjon er bra.

 

Minner litt om den eg av og til tar med ungdomen som har best kamera.

 

Eg har et noen år gammel modell av LUMIX kamera som tilsvarer 20-1200 mm 135 format til 2 500,-, og Ungdomen har et som sitter i telefonen til godt over 10 000.

 

Joda, eg lover dei 1 000,- om dei tar et betre bilde i mer en 50% av vanlig situasjoner. Dei stiller ikke, for noen pyser.

Samme tilbudet har eg gitt Tesla Model S 85 Performance eigere (den klarer elgtest i 68 km/t som bare er 1 km/t slappere enn den 5 år eldre Volkswagen Transporter 2,5 TDI med fult lass) mot en Ford Transit 2,5 liter sugediesel til tanker er tom, på Nurungbring.

 

Bra biler klarer over 70 km/t og gode over 80, og noen er best ved parkering:

https://teknikensvarld.se/algtest/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal være spesielt interessert og helst entusiast hvis man velger elbil til campingvogn og ferie. De fleste vurderer ikke en gang elbil til vanlig bruk når de ikke har kraftige insentiver.

VW Crafter med batteridrift kan bli et godt valg som eneste bil, da den fås med høgt tak og er liten og letthåndterlig.

 

Biltema har stikksag, skrutrekker og diverse, og IKEA møbler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW Crafter med batteridrift kan bli et godt valg som eneste bil, da den fås med høgt tak og er liten og letthåndterlig.

 

Biltema har stikksag, skrutrekker og diverse, og IKEA møbler

Med en praktisk rekkevidde på ca. 10 mil, blir det neppe noe storselger på verdensbasis.......

Eneste som fungerer til den type bil er enten fossilt drivstoff eller hydrogen. Batteri er i dag bare tull på den type biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal være spesielt interessert og helst entusiast hvis man velger elbil til campingvogn og ferie. De fleste vurderer ikke en gang elbil til vanlig bruk når de ikke har kraftige insentiver.

Vi er på 2 ukers ferie med fullpakket Model 3 med takboks nå, en uke i telt og en uke hos familie. 700km til nå, blir nok rundt 1300km før vi kommer hjem, men null stress pga god rekkevidde, mange raske superladere og en super bil.

 

Hvis man skal trekke campingvogn fra Oslo til Kristiansand så risikerer man da å måtte ta en ca 15 min stopp et sted på veien for å hurtiglade, mener du seriøst at man må være "spesielt interessert" for å stoppe 15 min på ferietur fra Oslo til Kristiansand? Det er jo uansett mye mindre tid enn hydrogenbileierne bruker på å leie seg en dieselbil for samme turen... for ikke å snakke om prisforskjellen, man sparer jo mye penger og utslipp på å bruke elbilen i ferien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi er på 2 ukers ferie med fullpakket Model 3 med takboks nå, en uke i telt og en uke hos familie. 700km til nå, blir nok rundt 1300km før vi kommer hjem, men null stress pga god rekkevidde, mange raske superladere og en super bil.

 

Hvis man skal trekke campingvogn fra Oslo til Kristiansand så risikerer man da å måtte ta en ca 15 min stopp et sted på veien for å hurtiglade, mener du seriøst at man må være "spesielt interessert" for å stoppe 15 min på ferietur fra Oslo til Kristiansand? Det er jo uansett mye mindre tid enn hydrogenbileierne bruker på å leie seg en dieselbil for samme turen... for ikke å snakke om prisforskjellen, man sparer jo mye penger og utslipp på å bruke elbilen i ferien.

Hvis vi tenker verdensbasis (noe jeg gjør), så ja - dette er et miniatyrmarked for spesielt interesserte. Neppe mange som deg som bruker campingvognen til så korte distanser.

Lenke til kommentar

Samme tilbudet har eg gitt Tesla Model S 85 Performance eigere (den klarer elgtest i 68 km/t som bare er 1 km/t slappere enn den 5 år eldre Volkswagen Transporter 2,5 TDI med fult lass) mot en Ford Transit 2,5 liter sugediesel til tanker er tom, på Nurungbring.

 

Bra biler klarer over 70 km/t og gode over 80, og noen er best ved parkering:

https://teknikensvarld.se/algtest/

Eh, hva har det du skriver her med tråden å gjøre? Hvorfor begynner du å snakke om Model S 85?

 

Her er forøvrig Model 3 på elgtesten:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, hva har det du skriver her med tråden å gjøre? Hvorfor begynner du å snakke om Model S 85?Her er forøvrig Model 3 på elgtesten:https://www.youtube.com/watch?v=XRCWBFSQsp4

Dette er ikke samme test, fullastet blir noe annet. Svenskene er seriøse når dei tester bil.

 

Det må vere trygt å kjøre bil også på ferie. Og da er fullastede “Transportere” og “Transitter” som i prinsippet er små bobiler å foretrekke fremfor å dra på en henger som gjør Teslaen enda mer tvilsom som tur bil.

Dette er vansklig å forstå for enkelte.

 

Men ulykkesstatestikken med EV’er kommer neppe bare av noe utdaterte kjøretekniske bil egenskaper (stor iPad i midtkonsoll med GT4 forandrer ikke dette), andre forhold som litt sedate sjåfører kan være en medvirkende årsak. Dette må det forskes på, en 4x bør jo i prinsippet medføre et forbud eller en tilsvarendes høy forsikring.

 

Eg er ikke i mot batteri verktøy eller leiketøy, bare sørg for at verktøyet gjør jobben og utgiftsfør det gjærne. Et eksempel til håndbruk i og runt villaen.

https://www.makita.no/product/dvr350z.html

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Med 500 km rekkevidde så er Model 3 mer enn bare en bybil til "mindre kjøring". De færreste trekker også campingvogn i det daglige.

 

Logikken "rekkevidden går ned når man trekker campingvogn, så derfor egner en elbil med over 500 km rekkevidde uten campingvogn seg bare til mindre kjøring i byene" er jo ganske fantastisk da. Hva som helst for å promotere den livsfarlige blindveien hydrogen, og rakke ned på vinneren BEV?

 

Batterikapasiteten øker uansett stadig.

He skrev når man ikke kan lade hjemme. Og rekkevidden du oppgir er i praksis ikke oppnåelig med variert kjøreforhold, hastighet, temperatur osv. Skal man i tillegg ikke lade mer enn til 80% på stasjoner (som anbefales), så ender fort på nedre 30 mils tallet om sommeren og en god del lavere enn vinteren.

 

Det er helt uinteressant at man kan oppnå en viss rekkevidde under perfekte forhold, enkel veirute, alene i bilen uten bagasje osv. Det interessante er hva folk oppnår til bruken de har og som for nesten alle er meget variert når det er bil nr 1.

 

Rekkevidden til elbiler er da meget begrenset, ladetiden er forholdsvis lang og hurtiglading dyr. Ergo, det er først og fremst en bil som appellerer til kortere kjøring med lading hjemme for folk flest. Det er en grunn til at elbiler selger svært lite på verdensbasis. Faststoff batterier vil sikkert øke markedet noe, men fortsatt neppe noe for flertallet i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

He skrev når man ikke kan lade hjemme. Og rekkevidden du oppgir er i praksis ikke oppnåelig med variert kjøreforhold, hastighet, temperatur osv. Skal man i tillegg ikke lade mer enn til 80% på stasjoner (som anbefales), så ender fort på nedre 30 mils tallet om sommeren og en god del lavere enn vinteren.

 

Det er helt uinteressant at man kan oppnå en viss rekkevidde under perfekte forhold, enkel veirute, alene i bilen uten bagasje osv. Det interessante er hva folk oppnår til bruken de har og som for nesten alle er meget variert når det er bil nr 1.

 

Rekkevidden til elbiler er da meget begrenset, ladetiden er forholdsvis lang og hurtiglading dyr. Ergo, det er først og fremst en bil som appellerer til kortere kjøring med lading hjemme for folk flest. Det er en grunn til at elbiler selger svært lite på verdensbasis. Faststoff batterier vil sikkert øke markedet noe, men fortsatt neppe noe for flertallet i verden.

 

Her var det mye svimeri. Ja rekkevidden er ikke 500 når man lader til 80% og bruker bilen i hverdagen, da den bruker strøm når den står i ro, ekstra mye når den flytter seg korte distanser(varming av batteri, kupe osv). Ingen tvil om det. Men du glemmer at i disse tilfellene har en ekstremt mange muligheter til lading, som når en handler, er på kino, trener osv inn i evigheten. Så da er det absolutt ikke noe problem å få unna noe lading de tja 5-10 dagene en har på seg i hverdagen for folk flest. Det er faktisk under disse forhold det er enklest å kjøre elbil. Utfordringene kommer når en skal langt og ikke vill stoppe, da begrenser bruken seg for promillen som driver på slikt. 

 

Dyr lading? Det koster 1,7 kroner pr kWh å lade hos Tesla. Snittforbruket på min er rundt 1,8kWh pr mil eller 3 kroner. Kjempe dyrt altså. Sist dieselbil jeg hadde lå på 0,7 i snitt, eller rundt 11 kroner pr mil....

 

Salget verden over er i ekstrem økning, det er ingen tvil om at markedet ønsker elbiler. Folk står åresvis på ventelister for bilene.

 

Påtide å sjekke fakta. 

 

Kan føye til at jeg ikke lader hjemme om dagen da jeg "ferierer" på landstedet der jeg ikke har lagt opp til lading enda. Det er 100% problemfritt, lader når jeg er i byen og handler eller gjør andre gjøremål. Så lenge en har en plan for alt dette løser det seg veldig fint. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vogna er vel noe av det minste man får . Mangler det meste . Ellers burde testen hvert utført med hele familien i bilen å full oppakning . Hvem kjører på ferie med tom bil og vogn ?

 

Disse vognene er ikke for småbarnsfamilier. Den er for folk som kjører på stevner eller på festivaler uten barn, og ofte uten kone/mann.

Lenke til kommentar

He skrev når man ikke kan lade hjemme. Og rekkevidden du oppgir er i praksis ikke oppnåelig med variert kjøreforhold, hastighet, temperatur osv. Skal man i tillegg ikke lade mer enn til 80% på stasjoner (som anbefales), så ender fort på nedre 30 mils tallet om sommeren og en god del lavere enn vinteren.

 

Det er helt uinteressant at man kan oppnå en viss rekkevidde under perfekte forhold, enkel veirute, alene i bilen uten bagasje osv. Det interessante er hva folk oppnår til bruken de har og som for nesten alle er meget variert når det er bil nr 1.

 

Rekkevidden til elbiler er da meget begrenset, ladetiden er forholdsvis lang og hurtiglading dyr. Ergo, det er først og fremst en bil som appellerer til kortere kjøring med lading hjemme for folk flest. Det er en grunn til at elbiler selger svært lite på verdensbasis. Faststoff batterier vil sikkert øke markedet noe, men fortsatt neppe noe for flertallet i verden.

Alt dette for å bortforklare den tåpelige påstanden din om at elbiler med 500 km rekkevidde kun egner seg for småkjøring i bilene til daglig?

 

Gjesp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mye svimeri. Ja rekkevidden er ikke 500 når man lader til 80% og bruker bilen i hverdagen, da den bruker strøm når den står i ro, ekstra mye når den flytter seg korte distanser(varming av batteri, kupe osv). Ingen tvil om det. Men du glemmer at i disse tilfellene har en ekstremt mange muligheter til lading, som når en handler, er på kino, trener osv inn i evigheten. Så da er det absolutt ikke noe problem å få unna noe lading de tja 5-10 dagene en har på seg i hverdagen for folk flest. Det er faktisk under disse forhold det er enklest å kjøre elbil. Utfordringene kommer når en skal langt og ikke vill stoppe, da begrenser bruken seg for promillen som driver på slikt. 

 

Dyr lading? Det koster 1,7 kroner pr kWh å lade hos Tesla. Snittforbruket på min er rundt 1,8kWh pr mil eller 3 kroner. Kjempe dyrt altså. Sist dieselbil jeg hadde lå på 0,7 i snitt, eller rundt 11 kroner pr mil....

 

Salget verden over er i ekstrem økning, det er ingen tvil om at markedet ønsker elbiler. Folk står åresvis på ventelister for bilene.

 

Påtide å sjekke fakta. 

Rekkevidden er langt lavere i praksis med variert bruk også når man lader til 100%. La oss ikke prøve å fremstille fakta feil, det er bare å se på mange praktiske tester der ute.

 

For det første snakker jeg om om hurtiglading på generelt basis og ikke bare Tesla stasjoner. Er Tesla eneste ebilmerke? Du må forholde deg til temaet som diskuteres. For Tesla betaler du selvsagt for lading ved bilkjøp. Husk at Model 3 er en bil som er særdeles dårlig bygget sammnelinget med andre biler i samme prisklasse, slik at der sparer de inn mye. Bare hør med mekaniker som har jobbet med både denne bilen og andre.

 

Salget av elbiler på verdensbasis er fremdeles ekstremt lavt. På tide å forholde seg til fakta som vi har unge mann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...