Gå til innhold

Test: Campingferie med Teslas folkebil byr på mange besøk på ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forbruket er omtrent 135 prosent høyere med denne campingvognen og sommerdekk enn med tom bil på sommerføre og vinterdekk som vi har testet tidligere.

Det burde ikke komme som en overraskelse at man mer en fordobler forbruket med og trekke en campingvogn med en sedan bil, i krevende miljø bruker en diesel/bensin også bortimot dobbel så mye drivstoff.

 

Skal man kjøre med campingvogn etter så burde man bruke en varebil, da bruker man betydelig mindre drivstoff.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det burde ikke komme som en overraskelse at man mer en fordobler forbruket med og trekke en campingvogn med en sedan bil, i krevende miljø bruker en diesel/bensin også bortimot dobbel så mye drivstoff.

 

Skal man kjøre med campingvogn etter så burde man bruke en varebil, da bruker man betydelig mindre drivstoff.

Ja, Model 3 er veldig effektiv og har veldig liten luftmotstand så det bør ikke være en overraskelse at om man legger til en diger kloss som en campingvogn så øker forbruket kraftig.

 

Likevel merker jeg meg at 3,3kWh pr mil er fremdeles ganske lavt, det tilsvarer ca 0,31 liter diesel pr mil mil og det er vel få eller ingen dieselbiler som klarer så lavt forbruk på en slik tur selv uten campingvogn, og ihvertfall ikke med campingvogn.

 

Og selv om forbruksøkningen i prosent er høy så er den bare på ca 1,8kWh/mil, dvs at en dieselbil som øker forbruket fra 0,6liter/mil til 0,78liter/mil har større reell forbruksøkning.

 

Jeg tror alle varebiler i markedet bruker mer energi på å trekke denne campingvogna over denne strekningen enn en Model 3.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror alle varebiler i markedet bruker mer energi på å trekke denne campingvogna over denne strekningen enn en Model 3.

Ikke vet jeg, men har dratt en båthenger med stor båt m/styrhus totalvekt på 2400kg fra Oslo til Stavanger med en Renault Trafic 1.9 liter og hadde en gjennomsnittlig forbruk på 0.81 l/mil, brukte faktisk mer hjemover uten båt men grunnen er nok at jeg kjørte tøffere uten båt på hengeren.

 

Samme oppsett etter en Nissan Terrano 3.0 liter ligger på ca. 2.9 l/mil og måtte koble inn firehjulstrekket i oppoverbakkene når det regnet eller så bare spant bakhjulene hvis jeg lå i ca. 80 km/t. grunnet det store vindfanget som hang etter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Jeg tror alle varebiler i markedet bruker mer energi på å trekke denne campingvogna over denne strekningen enn en Model 3.

Ikke vet jeg, men har dratt en båthenger med stor båt m/styrhus totalvekt på 2400kg fra Oslo til Stavanger med en Renault Trafic 1.9 liter og hadde en gjennomsnittlig forbruk på 0.81 l/mil, brukte faktisk mer hjemover uten båt men grunnen er nok at jeg kjørte tøffere uten båt på hengeren.

 

Samme oppsett etter en Nissan Terrano 3.0 liter ligger på ca. 2.9 l/mil og måtte koble inn firehjulstrekket i oppoverbakkene når det regnet eller så bare spant bakhjulene hvis jeg lå i ca. 80 km/t. grunnet det store vindfanget som hang etter.

Lurer på om du hadde litt negativ vekt på kula hvis du spant på bakhjulene i 80km/t.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på om du hadde litt negativ vekt på kula hvis du spant på bakhjulene i 80km/t.

Nei, hengeren var godt dimensjonert i forholdt til størrelsen. Måtte faktisk dra båten litt akterover på hengeren for å få mindre trykk på kula.

 

Ble selv overrasket når Terrano'en begynte og spinne, men dette fenomenet skjedde bare i rundt 80 km/t i regnvær, med en gang jeg krøp nedover i fart gikk det greit, tror jeg var på grensen til det bilen var kapabel til, fikk heller ikke noe mere fart en ca. 100km/t med full pådrag på slettene så det var nok en gedigen bremsekloss som hang etter, så begynte og bruke krympelast på båtene så det ble mer kileformet fasong og da gikk det mye bedre.

Lenke til kommentar

 

Lurer på om du hadde litt negativ vekt på kula hvis du spant på bakhjulene i 80km/t.

Nei, hengeren var godt dimensjonert i forholdt til størrelsen. Måtte faktisk dra båten litt akterover på hengeren for å få mindre trykk på kula.

 

Ble selv overrasket når Terrano'en begynte og spinne, men dette fenomenet skjedde bare i rundt 80 km/t i regnvær, med en gang jeg krøp nedover i fart gikk det greit, tror jeg var på grensen til det bilen var kapabel til, fikk heller ikke noe mere fart en ca. 100km/t med full pådrag på slettene så det var nok en gedigen bremsekloss som hang etter, så begynte og bruke krympelast på båtene så det ble mer kileformet fasong og da gikk det mye bedre.

Da skjønner jeg at forbruket lå på nesten 3 liter på mila. Høres jo nesten ut som bremsene var innkoblet. Men luftmotstand er en betydelig faktor når man kommer opp i motorveihastighet. Rart at båter ikke er mer aerodynamiske, mange er jo laget for fart på sjøen også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg at forbruket lå på nesten 3 liter på mila. Høres jo nesten ut som bremsene var innkoblet. Men luftmotstand er en betydelig faktor når man kommer opp i motorveihastighet. Rart at båter ikke er mer aerodynamiske, mange er jo laget for fart på sjøen også.

Tja, heldigvis er det et stort spenn på utseende på båter :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som har betydning fordi?

Rekkevidden ved høy fart (200 km/h) og med campingvogn er fortsatt begredelig, selv for markedets mest effektive bil med størst batteri.

Det var en reell observasjon.

 

200km/t med campingvogn er vell både ulovlig og galskap. Prøv nå å være litt seriøs.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, rekkevidden når man kjører i 200 er dårlig. Og når man drar campingvogn. Jeg tenkte kanskje du hadde såpass fornuft at man ikke kombinerte dette.

Altså, en kan jo aldri vite helt sikkert hva folk mener. Og siden topic er campingvogn hadde jeg ingen grunn til å tro at det var dette du snakket om. Det er absolutt fordelsmessig å sette ned farten ørlite, rundt 170 er vell optimalt for tesla når en har tilgang på raske ladere. Bjørn kom vell rundt 2800km på 24 timer på dette i går. Det er vell ikke galt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Altså større energiforbruk enn elbilen.

Som har betydning fordi?

Rekkevidden ved høy fart (200 km/h) og med campingvogn er fortsatt begredelig, selv for markedets mest effektive bil med størst batteri.

Model 3 har ikke størst batteri. Model S, Model X , Mercedes EQ, Jaguar og Audi e-tron har alle større batteri.

Du formulerer deg svært rart angående 200km/t

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Effektivitet betyr ingenting i praksis. Jeg velger lett en 335d over Model 3 om jeg absolutt skal ta familien på Norgesferie med bil og vogn. Og da blir det en vogn som er størst mulig for den bilen. Hva forbruket er på betyr ikke noe, det som er viktig, er at jeg bruker minst mulig tid på en ladestasjon/bensinstasjon og mer tid på andre ting som å kjøre eller campe. Om jeg kan kjøre Bergen - Oslo på én tank, så er det en stor fordel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...