Gå til innhold

Hva bør man helst bruke for å fjerne thermal paste fra CPU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bygd pcer i hopetall i årevis og har stort sett brukt kondensfjerner (som er 99% iso/2-propanyl) fra bensinstasjon .

Og kaffefilter for å gni/tørke over tilslutt med er kjekt da det ikke «loer» som dasspapir/tørkepapir/bomullswabs

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1641707

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665089

 

@G

Aceton «smelter» plastbaserte materialer og må holdes langt unna en pc. Søler du aceton på hovedkort/kretskort/cpusokkel er du i trøbbel.

 

Hva med slike "industrial cleaning wipes". Men det er jo like mange bokser som det er merker av det der. Og jeg har noen bokser stående som jeg fikk kjøpt billig en gang, men har forsøkt å lese innholdsfortegnelse, men den finnes ikke på disse boksene, og da kjenner jeg dessverre ikke til kjemien. Så sikkert best å holde seg unna det inntil man vet hvilken kjemi det går i.

Lenke til kommentar

Hva med slike "industrial cleaning wipes". Men det er jo like mange bokser som det er merker av det der. Og jeg har noen bokser stående som jeg fikk kjøpt billig en gang, men har forsøkt å lese innholdsfortegnelse, men den finnes ikke på disse boksene, og da kjenner jeg dessverre ikke til kjemien. Så sikkert best å holde seg unna det inntil man vet hvilken kjemi det går i.

Nå skal man bare «vaske» metall lokket av stål på en cpu. Ikke akkurat rocket science :)

Lenke til kommentar

Sant det. Og dersom man bruker samme type kjølepasta for å etterfylle, så behøver man vel egentlig strengt tatt ikke vaske det helt ned til metalloverflaten.

 

Poenget er jo først og fremst å ha en kjølepasta der som kan fylle de tomrom som finnes mellom kjøleblokk og CPU-lokket. Så jeg tipper at et grovt overtrekk, med et etterfølgende påfyll av ny kjølemasse oppå den gamle som regel bør være mer enn nok rengjøring. Men dette er jo tråden for diskusjon om hvordan man kan gjøre det.

 

Men dersom man er usikker på om kjølepastaen er av en type som har potensiale til å tørke litt inn, så lønner det seg muligens å vaske den helt bort for så smøre på ny eller velge en annen bedre type kjølepasta. Velger man en annen type kjølepasta så ville ihvertfall jeg ha vasket alt bort. Det gjør ihvertfall ingen skade å gjøre grundig rent og smøre på helt ny kjølepasta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Jeg kjøpte en sprit fra apoteket - husker ikke hvilken. Basert på anbefalinger herfra - funket veldig bra.

 

Fyren i kassa skjønte umiddelbart hvorfor jeg skulle ha det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...