Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbud vs kontrakt


Anbefalte innlegg

Asfalt arbeid.

 

Selger (entreprenør) og kjøper av tjeneste (meg). Avtalt pris xxx kr og faktura 6000 kr dyrere. Vi hadde ikke en kontrakt men fikk beskjed før utført arbeid å forholde meg til tilbudet (som jeg hadde akseptert skriftlig). Som sakt faktura ble dyrere en avtalte og jeg betalte kun prisen vi var enige om i tilbudet. Jeg fikk purring på resterende beløp som jeg besvarte. Etter 5 nye henvendelser til selger fikk jeg omsider svar etter 2 uker at vi skulle møtes privat for å snakke om saken. Han møtte ikke opp og har heller ikke besvart noen av henvendelsene jeg har sendt etter det. Det gikk 2 uker og jeg fikk inkassobrev fra Lindorf på resterende beløp. Jeg sendte så en klage ved bruk av Forbrukerrådets klageskjema pr mail og rekommandert post, kopi til Lindorf.

 

Lindorf har tatt kontakt med selger som sier han ikke har mottatt klage. Kravet mot mot meg forløper.

 

Selger tok kontakt med meg pr mail nylig å ville bare informerer meg at han kom til å fakturerer meg for tiden han må bruke på meg.

 

Dette handler ikke kun om et pengebeløp, likeledes om kundebehandling. Takker for svar.

 

Spørsmål:

Er et tilbud like gjeldende som en kontrakt?

Kan selger fakturere meg for medgått tid ved at han må behandle en klage?

Hvordan kan jeg stoppe dette kravet mot meg?

 

Takk

post-525159-527451_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et foreløpig svar fra meg:

 

I forhold til inkassoselskapet, kan du midlertidig stoppe inkassokravet ved å vise til at kravet, eller deler av dette, er bestridt. Inkassoselskapet skal da stoppe innkrevingen fram til dere har kommet til enighet, eller at det foreligger noe rettskraftig som tilsier at kravet kan inndrives, som for eksempel dom i forliksrådet.

 

I forhold til tilbud/kontrakt: Prisen på en tjeneste kan avvike noe fra tilbud. For at dette skal være gjeldende, må det være en saklig begrunnelse for hvorfor prisen avviker, som for eksempel at det hadde oppstått uventede problemer av noe slag, som gjør at kostnadene/medgått tid, har økt for leverandør. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men har hørt 15 prosent avvik uten at det foreligger en ny avtale (bransjestandard eller lignende), dvs er det avtalt 50000 for arbeidet, men entreprenøren møter uventede problemer som gjør at arbeidet blir fordyret, kan det være innenfor med tillegg på 6000.

 

Det er avtalefrihet i Norge, så avtalt pris på SMS er like bindende som et signert kontrakt.

Lenke til kommentar

Et par ting til. Er tillegget at entreprenør har glemt å regne inn moms, er det ikke en gyldig grunn til prisøkning på faktura. Alle tilbud til privatpersoner skal være med mva, tilbud til firma kan være uten mva.

 

I forhold til medgått tid, er det bare å avvise alle krav. Det kan oppstå saksomkostninger dersom saken skulle havne i rettssystemet, men firma kan ikke selge tid til behandling av reklamasjoner, og du har ikke bedt dem om å bruke tid på det. De trenger ikke bruke tid på det, fordi de kan velge mellom å akseptere dine krav, eller ta saken til forliksrådet. Siden det er du som avviser kravet, ligger ballen hos dem i forhold til å ta kravet videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter stor pris på svaret ditt. Det var ingen uventede problem under arbeidet. Men i sluttfasen på utførelsen fikk jeg høre at det var avvik i oppmålingen. 147 kvm i tilbudet og 175 på faktura. Oppmåling ble foretatt av to personer på befaring og utførelsen av noen andre.

 

Faktura har jeg betalt ihht tilbudet. I og for seg handler dette ikke bare om et beløp. Selger var svært hyggelig før arbeidet, men etter har han ikke svart på mine mange henvendelser, klage eller tlf. Det siste jeg hørte var at han skulle fakturerer meg for merarbeidet. Er det lov?

 

Samlet inn den informasjonen jeg får og vurderer. Tusen takk.

Lenke til kommentar

Når forbruker og tjenesteyter er uenige er det tjenesteyter som har bevisbyrden for om et tilbud er bindende fastpris, makspris, overslag, eller antydning, jf. håndverkertjenesteloven § 32.

 

 

Det er generelt sett ikke adgang til å fakturere noen andre for egentid medgått til tvist. Dette er en risiko ved det å drive næringsvirksomhet som samfunnet forventer at man tar selv og baker inn i sine alminnelige driftsmarginer. I visse tilfeller kan man gjøre det når tvisten er gått til domstolene.

 

Dersom Lindorff fortsetter å inndrive kravet mot deg utenrettslig er det i strid med god inkassoskikk. Et krav som er omtvistet skal bringes inn for domstolene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man har prisoverslag og prisantydning.

 

Prisantydning mener jeg innebærer at man som kjøper betaler hva det koster, men faktura skal selvfølgelig forsvare utgifter og det er vel god skikk å informere kjøper når man nærmer seg eller overskrider antydningen slik at kjøper får anledning til å stoppe arbeidet.

 

Prisoverslag har en grense på 15% over estimatet. Selger kan ikke overskride dette uten videre.

 

 

 

Hvis du ikke fikk annen beskjed enn å forholde deg til kostnaden i tilbudet så vil jeg tolke det som et overslag.

Lenke til kommentar

Men hva med at selger ikke besvarer henvendelser etter utført arbeid. Sendte mail om hvorfor faktura ble høyere, hvorfor jeg fikk purring. Vi avtalte møte som han ikke møtte til og heller ikke besvart mail eller tlf etter det. Så kom inkasso. Syns ikke det er riktig at jeg skal godta et prispåslag fordi en handverker kan det når jeg som kunde ikke blir hørt eller besvart. ?

Lenke til kommentar

Nå skulle jeg anta at det er den dokumenterbare dialogen mellom deg og utførende som er avgjørende for hvordan et konfliktråd avgjør saken.

 

Hvis summen er vesentlig høyere enn hva en burde forvente kan det være lurt å be om takstmann eller å be konkurrerende entreprenører gi overslag på samme jobben.

Hvis to entreprenører gir et betydelig lavere overslag enn hva nåværende fakturerer for så har du en god indikasjon på at utførende overfakturerer.

 

Som håndverker selv vet jeg at det er utførende bedrifts våte drøm når kunde driter seg ut og åpner for timebetaling utenom fastpris. Mange velger da å hensynsløst melke så godt de kan.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det avgjerande spørsmålet er kva som er avtalt, for å vurdere det så må ein sjå på detaljane.

 

Dersom du har fått ein avtale om pris på X kr for å utføre arbeidet, så kan eg ikkje sjå at det er rom for å tolke dette som anna enn ein avtalt fastpris.

Det er uansett tilbydaren som må bevise at den tolkninga er feil.

Dersom det viser seg at du har fått eit prisoverslag, så kan tilbydaren uansett ikkje fakturere meir enn 15% over prisoverslaget, jmf håndverkertjenesteloven § 32.

Dersom du har fått eit prisoverslag på 40 000 kr, så er det akkurat innanfor 15% regelen å fakturere deg 6000 kr ekstra, tilsaman 46 000 kr.

Slik som du legg fram problemstillinga så er det tydeleg at du har forstått tilbodet som ein fastpris og ikkje eit prisoverslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det avgjerande spørsmålet er kva som er avtalt, for å vurdere det så må ein sjå på detaljane.

 

Dersom du har fått ein avtale om pris på X kr for å utføre arbeidet, så kan eg ikkje sjå at det er rom for å tolke dette som anna enn ein avtalt fastpris.

Det er uansett tilbydaren som må bevise at den tolkninga er feil.

Dersom det viser seg at du har fått eit prisoverslag, så kan tilbydaren uansett ikkje fakturere meir enn 15% over prisoverslaget, jmf håndverkertjenesteloven § 32.

Dersom du har fått eit prisoverslag på 40 000 kr, så er det akkurat innanfor 15% regelen å fakturere deg 6000 kr ekstra, tilsaman 46 000 kr.

Slik som du legg fram problemstillinga så er det tydeleg at du har forstått tilbodet som ein fastpris og ikkje eit prisoverslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...