Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier sier nei til hund - hva gjør jeg?


Party99

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg flytter inn i en kjellerleilighet på 50 kvm.

Utleier har en samboer som er allergisk mot dyr.

Utleier har akseptert en rolig, allergifri katt.

Men vi ønsker virkelig en hund, mer enn alt!!

 

Utleier virker å være bestemt på et nei.

Vi har spurt han to ganger om hund.

 

Finnes det noen som helst måte å kunne få til en hund på i leiligheten til tross for hans nei? Noe vi kan overtale ham med eller sier husleieloven noe?

Har vokst opp med to hunder selv hvorav den ene nylig ble avlivet - føler sårt at jeg trenger en hund!

 

Takker for alle innslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste er vel å finne en leilighet der hundehold er tillatt.

 

Det finnes muligheter for å få legeerklæring om at du må ha hund av helsemessige årsaker (f.eks. mot depresjon, førerhund, etc), men jeg vil tippe at de helsemessige årsakene til utleiers samboers allergi veier tyngre enn hva nå enn du hadde kommet opp med.

 

Om det er så viktig med hund, hvorfor har dere sa valgt denne leiligheten?

 

Kan forøvrig nevne at det er utrolig mye selskap i katter også :)

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det letteste er vel å finne en leilighet der hundehold er tillatt.

 

Det finnes muligheter for å få legeerklæring om at du må ha hund av helsemessige årsaker (f.eks. mot depresjon, førerhund, etc), men jeg vil tippe at de helsemessige årsakene til utleiers samboers allergi veier tyngre enn hva nå enn du hadde kommet opp med.

 

Om det er så viktig med hund, hvorfor har dere sa valgt denne leiligheten?

 

Kan forøvrig nevne at det er utrolig mye selskap i katter også :)

I Norge er det kun førerhund for blinde som er annerkjent som servicedyr.

 

Ontopic:

Finn ny bolig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Eneste mulighet til å "slå i bordet" med lover og regler er vel evt "sosialvektige" grunner, men det høres ikke ut til å være aktuelt her.

 

Så høres det også ut som at utleier her ikke er urimelig, men har vært imøtekommende med katten, og at dette nå forsøkes brukt som et argument for å motarbeide ham. (Gir en hånd og mister armen?)

 

Jeg antar dette er god tennved for et dårlig leieforhold.

 

Var jeg deg ville jeg heller sett etter en ny leilighet som andre allerede har foreslått.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å informere utleier om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan tvinge utleiger til å godta hundehold dersom du kan vinne fram rettsleg med at ditt behov for hund er langt større enn huseigers ulempe.

 

Men spørsmålet er om det er hensiktsmessig å legge seg ut med utleiger på den måten, ved å tvinge huseiger så må du rekne med at huseiger blir særdeles streng på husordensreglane, og særleg ved utflytting vil du måtte rekne med at huseiger skal ha reparert kvar einaste merke på golv og veggae som kan sporast tilbake til hunden.

 

Finn heller ein ny plass å bu.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Husleieloven § 5-2 sier følgende "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.".

I slike tilfeller må man da veie opp gode grunner for leietaker og ulemper for utleier. Du har sagt at samboer til utleier er allergisk, dette kan gjøre at dyrehold vil være til en stor ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

Dere burde her være fornøyd med at utleier gir dere mulighet til å anskaffe en allergifri katt. Ønsker dere virkelig å ha hund, burde dere vurdere en annen leilighet.



Anonymous poster hash: 4122f...f71
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanligvis er er imot forbud for husdyr og kan gjerne ta en runde for å trosse dette, men når det gjelder kjellerleilighet og lignende føler jeg man burde ha en grei tone med utleier.

 

Selv har jeg leid OBOS leilighet før ser det var dyreforbud, men de hadde ingenting å si på det mtp egen hage og egen inngang mm., og de sa heller aldri noe på det, til tross for 50kg rottweiler. Forøvrig heller en stille og rolig svær vaktbikkje som aldri bjeffer enn ei lita puddel på 2kg som bjeffer dagen lang...

Lenke til kommentar

Vanligvis er er imot forbud for husdyr og kan gjerne ta en runde for å trosse dette, men når det gjelder kjellerleilighet og lignende føler jeg man burde ha en grei tone med utleier.

 

Selv har jeg leid OBOS leilighet før ser det var dyreforbud, men de hadde ingenting å si på det mtp egen hage og egen inngang mm., og de sa heller aldri noe på det, til tross for 50kg rottweiler. Forøvrig heller en stille og rolig svær vaktbikkje som aldri bjeffer enn ei lita puddel på 2kg som bjeffer dagen lang...

Så hvis du har en snill Rottweiler på 50 Kg så burde det være greit? Eller hva var poenget ditt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...