Gå til innhold

Har lyst å investere i Ultrawide/Superwide, men er godt vant med 240Hz - Tips?


Anbefalte innlegg

Hola!

 

(En liten digresjon i starten, hopp over denne første bolken med tekst om du synes det er irrelevant)

Jeg starter denne tråden før et eventuelt kjøp hovedsakelig fordi jeg er på leting etter betryggelse i å konvertere fra 25" 240Hz til Ultrawide/Superwide" 144Hz/120Hz, men har samtidig også lyst til å investere i en ny skjerm pga et stort ønske om å øke produktiviteten i musikk og videoproduksjon (som er mine to hovedfelt). Jeg vet det allerede eksisterer en tråd dedikert til 34" Ultrawide 3440x1440p skjermer, men føler denne er litt mer generell. 
Jeg har i mange år spilt spill som CS, Rocket League, COD, og mer nylig BR-spill på høyt nivå. Har vel og merke også hatt en fot innenfor eSport-arenaen i et par av disse, så oppdateringsfrekvens, forsinkelse (input lag) og responstid er, i det minste for meg, viktige egenskaper å se etter ved kjøp av monitorer.

 

--

 

Jeg har eid to stk 240Hz monitorer i et par år nå, og må ærlig innrømme at det er vanskelig å gå tilbake til en betydelig lavere oppdateringsfrekvens - f.eks konsoll (60Hz). Stakkars Xboxen blir ikke brukt til noe annet enn Netflix og Youtube i disse dager. Samtidig begynner jeg en alder av 30 å se meg litt lei av konstant konkurransespilling. Jeg har alltid vært en tilhenger av enspiller-spill som f.eks The Witcher, Arkham-spillene, GTA m.m. VR er også av stor interesse, jeg liker følelsen av å være i spillet. Derfor har jeg i det siste begynt å se meg rundt etter skjermer som kan gi en lignende oppslukende følelse. Helst med høyere oppløsning enn 1080p.

 

Problemet med Ultrawides annet enn pris er forsinkelser i form av responstid osv. Denne fra Samsung har 120Hz og 4ms responstid, men er usikker på reelle tall. Jeg er også usikker på om 120Hz kommer til å tilfredstille mine behov... 

Jeg har også sett litt på ASUS PG35VQ (200Hz), men med en kriminell pris på kr 29 000,- er det rett og slett ikke et forsvarlig kjøp i mine øyne. - Kanskje jeg bare må seg meg nødt til å vente noen år ved å være så kravstor på både spesifikasjoner og pris?  ;) 

 

Har noen her erfaring med denne spesifikke monitoren (Samsung CRG9) eller tilsvarende som kan anbefales, tatt i betraktning at jeg kommer fra 240Hz?

 

Alle tilbakemeldinger og tips settes stor pris på!

Endret av Sisto90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermer er kompromiss av ulike slag alt etter hva som er hoved-målet/målene. Veldig vanskelig å få i både pose og sekk sånn du spør om. Beste rådet for å maksimere er vel egentlig å bruke skjermtypen som er best til det du skal gjøre og hoppe mellom dem.

 

Personlig har jeg heldigvis ikke "skjemt" meg selv bort med 240 Hz så jeg klarer meg med 60 Hz noe som gjør skjermvalget mye enklere.

Virker som det er en god del variasjon i hvor kjappe skjermene er i praksis så det lønner seg som regel å sjekke det de påstår dem er gode for.

 

Når alt kommer til alt er det kanskje verdt å gå for et kompromiss og ta tiden til hjelp for å venne seg til det ?

Lenke til kommentar

Hei Sisto90.

 

Har prøvd ut CRG9, meget bra skjerm med tanke på bildekvalitet.

Den funker ikke til skytespill, føles for treig, høy input lag.

Skjermen ble levert tilbake etter 5 dager.

 

Selv venter jeg på LG38GL950G eller F.

IPS med 1ms GTG, 144Hz- 175Hz OC.

Hvis den har like lav input lag som 34GK950G eller F, blir det kjøp

https://www.lg.com/us/monitors/lg-38GL950G-B-gaming-monitor

Lenke til kommentar

Hei Sisto90.

 

Har prøvd ut CRG9, meget bra skjerm med tanke på bildekvalitet.

Den funker ikke til skytespill, føles for treig, høy input lag.

Skjermen ble levert tilbake etter 5 dager.

 

Selv venter jeg på LG38GL950G eller F.

IPS med 1ms GTG, 144Hz- 175Hz OC.

Hvis den har like lav input lag som 34GK950G eller F, blir det kjøp

https://www.lg.com/us/monitors/lg-38GL950G-B-gaming-monitor

 

 

Synd å høre om input lag! Som sagt i ot så har dette nå blitt et høyt krav for min del også. CRG9 virket som et veldig godt kjøp til den prisen, men som med all teknologi så var det vel for godt til å være sant. Skulle ønske jeg kunne ta meg råa til en monitor til over 20 lapper selv. Da kunne jeg fått det beste fra begge verdener.  ;)

Lenke til kommentar

Skjermer er kompromiss av ulike slag alt etter hva som er hoved-målet/målene. Veldig vanskelig å få i både pose og sekk sånn du spør om. Beste rådet for å maksimere er vel egentlig å bruke skjermtypen som er best til det du skal gjøre og hoppe mellom dem.

 

Personlig har jeg heldigvis ikke "skjemt" meg selv bort med 240 Hz så jeg klarer meg med 60 Hz noe som gjør skjermvalget mye enklere.

Virker som det er en god del variasjon i hvor kjappe skjermene er i praksis så det lønner seg som regel å sjekke det de påstår dem er gode for.

 

Når alt kommer til alt er det kanskje verdt å gå for et kompromiss og ta tiden til hjelp for å venne seg til det ?

 

Må nok belage meg på at det ikke blir ultrawide med det første... PG35VQ har jo forsåvidt alt jeg trenger, men lommeboka er uenig.

Lenke til kommentar

Må nok belage meg på at det ikke blir ultrawide med det første... PG35VQ har jo forsåvidt alt jeg trenger, men lommeboka er uenig.

 

Mitt råd til deg er å vente med kjøp i år, spar opp penger i stedet.

 

Skjermer med DP 2.0 er vel snart på vei, neste år kanskje?

post-210502-0-75033100-1562264412_thumb.png

https://www.tftcentral.co.uk/blog/displayport-2-0-announced-with-3x-bandwidth-increase-and-potential-support-for-1000hz-refresh-rates-in-the-future/

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

LG 950-f er jeg iallefall sykt fornøyd med. Spiller igrunn bare battlefield, men inputlag er veldig lav samt fargene er digg.

 

Ultrawide i spill er og blir konge!

 

 

Ser Elkjøp selger denne for kr 11 995,- nå om flere er interesserte !

Vurderes sterkt her iallefall!  :)

Endret av Sisto90
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...