Gå til innhold

I Norge kan det være diskriminering å kalle noen neger - med mindre du selv er mørkhudet


Anbefalte innlegg

Hvis ord ikke har mening lenger utover hva vi bestemmer at de betyr så la oss si at negro ikke er rasistisk lenger da? Siden du er så overbevist om at vi bestemmer over hva ord betyr og deres opprinnelige mening og historie ikke har noe å si overhode så velg å slutte å se på det som rasistisk da? Enten så betyr ord noe og har en mening og historie å ta hensyn til eller så betyr de mindre enn ingenting

Hvis de fleste mener et ord betyr X så betyr ordet X. Det kan godt skje at ordet Negro eller Nigger betyr noe helt annet senere, nigger allerede betyr noe annet blant mange afroamerikanere.

 

Napkin I USA er ikke napkin i UK

Fotball i USA er ikke fotball i UK

 

Bare fordi de fleste i USA mener det betyr noe annet enn hvordan deres forfedrene mente

 

Slik er lingvistisk

 

Language is always changing. We've seen that language changes across space and across social group. Language also varies across time https://www.ling.upenn.edu/courses/Fall_2003/ling001/language_change.html

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Napkin I USA er ikke napkin i UK

 

Du tar feil. Jeg trodde du var amerikansk? Dette burde du kunne. Jeg poster relevant ordbokdefinisjoner som beviser min påstand her:

 

 

 

napkin

noun C ]
 
UK 
 
 /ˈnæp.kɪn/ US 
 
 /ˈnæp.kɪn/
 
(UK also serviette)
 
B2
small square piece of cloth or paper, used while you are eating to protect your clothes or to clean your mouth or fingers

 

(Definition of napkin from the Cambridge Academic Content Dictionary © Cambridge University Press)

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/napkin

Lenke til kommentar

Ja, det spiller faktisk en stor rolle om man har rett eller feil.

Det burde være åpenbart og jeg burde ikke trenge å avklare det.

 

Det er ikke rart vi har mange fake news-medier hvis folk sitter med sånne holdninger.

Det spiller ikke en stor rolle hvis 1% av informasjonen som støtter en påstand er feil. Det finnes utallige eksempler av ord som har forandret sine meninger over tid. Det er grunnen til at faget etymologi eksisterer.

 

Det er ignorant å fordømme en påstand eller kilde fordi de tar feil 1% av tiden så lenge de innrømmer og retter deres feilene (ja, jeg tok feil)

 

Egentlig så faktumet at et ord som napkin har forskjellige meninger illustrerer poenget ganske utmerket.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...