Gå til innhold

10 strategier for mediekontroll ifølge Noam Chomsky


Lizette

Anbefalte innlegg

I min verden er mainstream media den største formidleren av falske nyheter, men ikke bare det. Vi får knapt nyheter. Sex, Alkohol, brød og sirkus florerer, mens de viktige nyhetene om utviklingen uteblir. Et stadig mer monopolisert media får journalistene til å gå i takt og oppkjøpene fortsetter. Folket er hva de eter og det er derfor viktig å eie foringsplattformene. Bort har man gått fra viktigheten om en fri og uavhengi presse. Media er blitt en plattform for manipulasjon.

 

Noam Chomsky er en av de mest respekterte intellektuelle i verden. New York Times sa at han er den viktigste tenkeren i vår nåværende epoke. En av de store tingene han har gjort, er å bringe ut i lyset og analysere ulike strategier for mediekontroll som brukes i dag i verden.

 

Noam Chomsky fikk først oppmerksomhet for sitt arbeid som lingvist, men han er også en filosof og politiker. Han har også blitt en stor stemme i verdenen av politisk aktivisme. Folk deler det han skriver over hele verden, og hver dag får han nye lesere.

 

«Hvordan kan det ha seg at vi har så mye informasjon, men vet så lite?» -Noam Chomsky-

 

Chomsky skrev et pedagogisk stykke som oppsummerte strategiene for mediekontroll. Mens hans tanker om temaet er dype og komplekse, oppsummerte han det i enkle, tilgjengelige vilkår med det formålet å utdanne og opplyse folk.

 

1. Distraksjon – Den første formen for mediekontroll

Ifølge Chomsky er den mest vanlige av alle strategier for mediekontroll distraksjon. Det innebærer i utgangspunktet å flytte offentlig oppmerksomhet over til meningsløse eller irrelevante ting. Det er slik de holder våre sinn okkuperte.

 

De overbelaster også folk med informasjon eller understreker sportsbegivenheter, kjendiser og trivielle ting. Målet er å få folk til å miste fokuset på de virkelige problemene.

 

2. Problem-Reaksjon-Løsning

Noen ganger kan vi se at de som sitter med makten med vilje forsømmer, eller i det minste ikke egentlig tar opp, visse realiteter. De får sine borgere til å tro at det er et problem som trenger en utvendig løsning. For deretter å legge frem løsningen selv.

 

Dette er en strategi for mediekontroll som brukes ved upopulære beslutninger. For eksempel kan de med vilje fremstille en offentlig industri som å være verre enn den egentlig er fordi de vil privatisere den. Tanken er å rettferdiggjøre å selge den.

 

3. Den gradvise strategien

Målet her er å få publikum til å tillate ting som de normalt ikke ville akseptert. Hvordan? Ved å introdusere dem veldig gradvis, slik at folket ikke en gang vil legge merke til det før det er for sent.

 

Det er for eksempel det som har skjedd med reduksjonen i arbeidstakerrettighetene. I noen samfunn har de implementert regler eller arbeidsformer som gjør at folk til slutt synes det er normalt at en arbeidstaker ikke har noen garanti for trygd.

 

4. Utsettelse

Denne strategien får borgerne til å tro at de tar skritt som kan være dårlige på kort sikt, men kan lønne seg for hele samfunnet i fremtiden. «Hensikten rettferdiggjør midlene.»

 

Målet er at folk skal bli vant til de «dårlige» tingene og ikke avvise dem. Hvordan? Å få dem til å tenke på hvor bra det blir senere. Når tiden kommer, har «normaliseringseffekten» allerede gjort jobben sin. Folket protesterer ikke når de ikke får det de ble lovet.

 

5. Å behandle folk som barn

Mange tv-meldinger, spesielt reklamer or annonser, snakker til folk som om de er barn. De bruker meget strategiske uttrykk, ord og holdninger toppet med en glorie av uskyldighet.

Poenget er å bryte gjennom folks forsvar. Det er en form for mediekontroll som prøver å drepe folks kapasitet for kritisk tenkning. Politikere bruker også disse taktikkene, ved at de utgir seg for å være faderlige figurer.

 

6. Å velge den emosjonelle veien

Dukkemesterne vil ikke aktivere folks logiske og tenkende sider. De ønsker å røre opp emosjoner og nå folks underbevissthet. Derfor er så mange av disse meldingene fulle av emosjonelt innhold.

Poenget er å forårsake en slags «kortslutning» i rasjonelle tankeprosesser. De bruker emosjoner for å fange den generelle betydningen av meldingen, men ikke detaljene. Dette er en annen måte de dreper folks evne til kritisk tenkning på.

 

7. Å holde offentligheten uvitende

Å holde folk uvitende er et av hovedmålene til de som sitter med makten. Uvitenhet betyr å ikke gi folk verktøyene de trenger for å analysere ting for seg selv. Det betyr å fortelle dem de interessante delene, men aldri å avsløre hva som foregår bak scenen.

 

Å holde offentligheten uvitende betyr også å ta fokus vekk fra utdanning. Det resulterer i et stort gap mellom kvaliteten på privat og offentlig utdanning. De hysjer ned folkets tørst etter kunnskap og gjør intelligens ubetydelig.

 

8. Å gjøre offentligheten selvtilfreds

De fleste trender og moter kommer ikke bare ut av ingensteds. Det er nesten alltid noen som setter dem i bevegelse og fremmer dem. De gjør det for å skape homogeniserte smaker, interesser og meninger.

 

Mediene fremmer konstant visse moter og trender. De fleste av disse trendene har å gjøre med en lettsindig, unødvendig, til og med latterlig livsstil. De overbeviser folk om at det å oppføre seg på denne måten, bare er det som er i stil.

 

9. Forsterking av selvbebreidelse

En annen strategi for mediekontroll er å få folk til å tro at det er dem, og kun dem, de har å skylde på for sine problemer. Enhver dårlig ting som skjer er helt og holdent på grunn av dem. Det er slik de får folk til å tro at deres miljø er perfekt, og hvis det er noe galt, er det deres egen feil.

 

På grunn av dette, forsøker folk å passe inn i sitt miljø for så deretter å føle skyld når de ikke klarer å passe inn perfekt. De feilplasserer alt det sinnet systemet forårsaker, og skylder uendelig på seg selv i stedet.

 

10. Å kjenne folk bedre enn man kjenner seg selv

I løpet av de siste tiårene har vitenskapen gitt oss tilgang til rikelig kunnskap om menneskelig biologi og psykologi. Men denne informasjonen er, dessverre, fortsatt ikke tilgjengelig for de fleste av oss.

 

Bare en liten bit av den informasjon når ut til offentligheten. I mellomtiden har eliten all denne informasjonen og bruker den som de selv vil. Igjen kan vi se hvordan uvitenhet gjør det lettere for de med makten å styre samfunnet i den retningen som er best for dem selv.

 

Målet med alle disse strategiene for mediekontroll er å gjøre verden til det som de mektigste menneskene vil ha den til å være. De blokkerer alles evner til kritisk tenkning og frihet. Men det er vårt ansvar å stoppe denne passive kontrollen de vil utøve over oss. Vi må kjempe mot denne kontrollen, disse strategiene for å dempe oss og holde oss føyelige, med alle de midlene vi kan oppdrive. (Kilde)

 

Noen tanker om dette? Og har du andre eksempler på mediekontroll?

Endret av Lizette
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Latterliggjøring av folk som er kritiske. Gjør de til en gruppe i samfunnet som ingen vil assosieres med.

"Kommentarfeltkrigere" er vel et eksempel på dette. Alt som har med høyresiden å gjøre er blitt en eneste stor spøk, fordi det virker som disse står i front.

 

- Få det til å virke som folket blir hørt ved å utbedre helt uvesentlige ting, og bruke dette i media for alt det er verdt.

Endret av Edgelord
  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Latterliggjøring av folk som er kritiske. Gjør de til en gruppe i samfunnet som ingen vil assosieres med.

"Kommentarfeltkrigere" er vel et eksempel på dette. Alt som har med høyresiden å gjøre er blitt en eneste stor spøk, fordi det virker som disse står i front.

 

- Få det til å virke som folket blir hørt ved å utbedre helt uvesentlige ting, og bruke dette i media for alt det er verdt.

 

Ja det har du rett i. Det finnes mange såkalt linvistiske feller, naming and shaming. Man er nettroll, rasister, hatere, etc, og det er mange eksempler hvor sunn og fornuftig kritikk blir stemplet som farlig og bør forbys. Vaksinekritikk, klima, etc

 

Jeg vil tro at motstand mot EU og Globalisering likeså. Erna hadde en tale for en tid siden hvor EU og globaliseringsmotstandere og kritikere samles under en paraply... radikale antifolk

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

Relevant.

Manufactoring consent, en animert 'Noam Chomsky':

 

 

Takk for video:) Her er teksten

 

Noam Chomsky - The five filters of the mass media

According to Chomsky, media operate through five filters: ownership, advertising, the media elite, flak and the common enemy.

 

1 OWNERSHIP

The first has to do with ownership. Mass media firms are big corporations. Often, they are part of even bigger conglomerates. Their end game? Profit. And so it’s in their interests to push for whatever guarantees that profit. Naturally, critical journalism must take second place to the needs and interests of the corporation.

 

2 ADVERTISING

The second filter exposes the real role of advertising. Media costs a lot more than consumers will ever pay. So who fills the gap? Advertisers. And what are the advertisers paying for? Audiences. And so it isn’t so much that the media are selling you a product — their output. They are also selling advertisers a product — YOU.”

 

3 THE MEDIA ELITE

The establishment manages the media through the third filter. Journalism cannot be a check on power because the very system encourages complicity. Governments, corporations, big institutions know how to play the media game. They know how to influence the news narrative. They feed media scoops, official accounts, interviews with the ‘experts’. They make themselves crucial to the process of journalism. So, those in power and those who report on them are in bed with each other.

 

4 FLAK

If you want to challenge power, you’ll be pushed to the margins. When the media – journalists, whistleblowers, sources – stray away from the consensus, they get ‘flak’. This is the fourth filter. When the story is inconvenient for the powers that be, you’ll see the flak machine in action discrediting sources, trashing stories and diverting the conversation.

 

5 THE COMMON ENEMY

To manufacture consent, you need an enemy — a target. That common enemy is the fifth filter. Communism. Terrorists. Immigrants. A common enemy, a bogeyman to fear, helps corral public opinion.

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

Tenk om en vennlig sjel med gode engelskkunnskaper, energi og god tid hadde oversatt det her til norsk? Så vidt jeg kan se finnes det ikke på norsk, ei heller gode engelsk norsk oversettelses-program.

 

 

Noam Chomsky - The five filters of the mass media

 

According to Chomsky, media operate through five filters: ownership, advertising, the media elite, flak and the common enemy.

 

1 OWNERSHIP

The first has to do with ownership. Mass media firms are big corporations. Often, they are part of even bigger conglomerates. Their end game? Profit. And so it’s in their interests to push for whatever guarantees that profit. Naturally, critical journalism must take second place to the needs and interests of the corporation.

 

2 ADVERTISING

The second filter exposes the real role of advertising. Media costs a lot more than consumers will ever pay. So who fills the gap? Advertisers. And what are the advertisers paying for? Audiences. And so it isn’t so much that the media are selling you a product — their output. They are also selling advertisers a product — YOU.”

 

3 THE MEDIA ELITE

The establishment manages the media through the third filter. Journalism cannot be a check on power because the very system encourages complicity. Governments, corporations, big institutions know how to play the media game. They know how to influence the news narrative. They feed media scoops, official accounts, interviews with the ‘experts’. They make themselves crucial to the process of journalism. So, those in power and those who report on them are in bed with each other.

 

4 FLAK

If you want to challenge power, you’ll be pushed to the margins. When the media – journalists, whistleblowers, sources – stray away from the consensus, they get ‘flak’. This is the fourth filter. When the story is inconvenient for the powers that be, you’ll see the flak machine in action discrediting sources, trashing stories and diverting the conversation.

 

5 THE COMMON ENEMY

To manufacture consent, you need an enemy — a target. That common enemy is the fifth filter. Communism. Terrorists. Immigrants. A common enemy, a bogeyman to fear, helps corral public opinion.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+2534

Noen tanker om dette? Og har du andre eksempler på mediekontroll?

Veldig bra post, dette setter ord på mye av det jeg tenker om emnet. Har lest et par bøker av Noam Chomsky, og det er virkelig oksygen for hjernen.

Lenke til kommentar

Veldig bra post, dette setter ord på mye av det jeg tenker om emnet. Har lest et par bøker av Noam Chomsky, og det er virkelig oksygen for hjernen.

 

Takk for det!

 

Det er mange som ikke skjønner medienes formidable makt og påvirkningskraft, men noen gjør det og disse kjøper opp mediene (foringsplattformene) for alt det er verdt, og det er viktigere enn noensinne og ikke ta alt som blir servert for god fisk.

 

I følge amerikanske undersøkelser var det i 1983 ca 50 selskaper som eide 90% av mediene i landet. I 2011 var det seks selskaper som kontrollerte 90% av mediene.

 

Og det blir stadig færre

 

Det heter seg at vi i Norge har et stort mediemangfold. Men i virkelighetens verden ligger kontrollen over mediene i Norge i svært få hender. Norske dagsaviser og medier kontrolleres av noen få store eiere. De største er Schibsted, NHST media group og Sparebankstiftelsen DNB som kjøpte opp hele Amedia med sine 72 aviser. Egmontkonsernet har eierskap i mer enn femti norske selskaper.

 

Schibsted Media Group, som blant annet eier VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger aftenblad, var det nest største mediekonsernet i Norge i 2017, etter Egmont, og er blant de fire største i Norden. På 1990-tallet kjøpte Schibsted også film- og TV-produksjonsselskaper i Norge, Sverige og Danmark. Schibsted er også største eier i Polaris Media, som eier en masse lokalaviser.

 

Ved utgangen av 2017 ble det utgitt 223 betalte papiraviser i Norge. Det samlede opplaget var 2 026 000.

 

De fleste avisene i Norge er organisert i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) eller Landslaget for lokalaviser (LLA). I tillegg har vi Norsk Redaktørforening (NR) som er en interesse-organisasjon for redaktører og mellomledere i norske mediebedrifter.

 

Om Norsk Redaktørforening heter det seg at formålet er; Å verne om ytringsfriheten og trykkefriheten som rettsstatens og demokratiets grunnpillarer.

 

Demokrati handler om å la alle stemmer slippe til og så gjøres det en vurdering. Slik er det ikke og vi har vel aldri hatt et egentlig demokrati. Det var en god ide som aldri slapp til. Alle viktige avgjørelser tas i lukkede rom, alle viktige stillinger er besatt før de utlyses, etc

 

Vi får valget mellom pest og kolera og tror derfor vi har påvirkning gjennom «demokratiske valg». EU medlemskapet er et godt eksempel. Både høyre og venstresiden banker igjennom 13.000 direktiver og vi har ikke noe valg. Meningsmålinger er skapt for å lede stemmekveget, de som er i tvil hva de skal stemme, og legg merke til uttrykket de bruker, «stemmekveg»: Vi er dyr, flokkdyr som melkes, klippes og sendes ut på fellesbeite tre uker om sommeren. Fellesferie, heter det visstnok.

 

Frie og uavhengie medier er i dag blitt et skjellsord og det er politikerne, våre folkevalgte, som legger til rette for storoppkjøp. Viktigheten av frie og uavhengie medier er i dag historie. En yngre generasjon skjønner ikke poenget med det...

Endret av Lizette
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noen sitater om media som jeg fant på forumet her:

 

- "Tidlig i livet la jeg merke til at ingen hendelser blir noensinne gjengitt riktig i en avis." - George Orwell, profet for vår tid.

 

- "Hvis du ikke leser avisen, er du uinformert. Hvis du leser avisen, er du feilinformert." - Mark Twain (1835-1910)

 

- "Den som ikke leser i det hele tatt, er bedre utdannet enn den som bare leser aviser." - Thomas Jefferson (1743-1826)

 

- "Aviser skrives for mennesker som er enda dummere enn de menneskene som skriver dem." - Frejlif Møller Olsen (1868-1936), dansk journalist og sjefredaktør

 

- "Alt du leser i avisen er sant, bortsett fra de få sakene du har førstehånds kjennskap til." - Erwin Knoll (1931–1994), amerikansk journalist

 

- "Så fort en avis får tak i en historie, går fakta tapt for alltid, selv for hovedpersonene." - Norman Kingsley Mailer (1923-2007)

 

- "Tro aldri på speil og aviser." - John Osborne (1929-)

 

- "Utsikten over verden kan man stenge for med en avis." - Stanislaw Jerzy Lec (1909-1966)

 

- "90 % av alle mennesker går rundt med fastlagte meninger de ikke kan gjøre rede for, men som bare er arvet eller overtatt fra vår tids aller største pest: pressen, radioen, filmen og TV." - Om formyndermennesket (1975), Jens Bjørneboe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Takk for fine sitat, de låner jeg. :D

 

 

Ellers har du helt rett i at folk må bli mer kritiske til det som media "forteller". Jeg skriver da "forteller" fordi at det i mange tilfeller er ren og skjær løgn og propaganda. Men dessverre ser det ikke lyst ut: evnen til kritisk tankegang er noe som ser ut til å være helt fraværende i den norske enhetsskolen.

Lenke til kommentar

Takk for fine sitat, de låner jeg. :D

 

 

Ellers har du helt rett i at folk må bli mer kritiske til det som media "forteller". Jeg skriver da "forteller" fordi at det i mange tilfeller er ren og skjær løgn og propaganda. Men dessverre ser det ikke lyst ut: evnen til kritisk tankegang er noe som ser ut til å være helt fraværende i den norske enhetsskolen.

 

Bare forsyn deg med det du vil du:)

 

Denne kommentaren gir meg også mulighet til å komme med en liten korreksjon. Jeg skrev feil da jeg sa at: Viktigheten av frie og uavhengie medier er i dag historie. En yngre generasjon skjønner ikke poenget med det...

 

Det skal stå «umoden generasjon». Dagens politikere snur alt på hodet og forstår ikke fortiden og hva man har lært av den. Alt som beskyttet vårt trygge demokrati forsvinner en etter en. Skandinavia er i dramatisk endring, og se bare på den kalde krigen som blomstrer opp igjen. Man gjør alt for å øke konfliktnivået, og det spørs om den vil være kald denne gang.

 

» De som ikke kan huske fortiden, blir dømt til å gjenta den. « – George Santayana

 

Russland trenges opp i et hjørne og på ett eller annet tidspunkt er de nødt til å slå tilbake eller miste sin possisjon for alltid-. Putin sier det selv. Når alt annet er prøvd er angrep beste forsvar.

 

Norge som burde være nøytral på grensen til Russland vil rammes av verdens mest avanserte våpen i krigens første fase. Jens vil sitte trygt i underjordiske bunkerser i Brussel og alle våre verdier er snart i utlandet. USA vil være rimelig trygt og de har atomforsvar og underjordiske byer. Dessverre tror mange i USA i dag at man kan vinne en atomkrig mot Russland om den foregår fra Nord Europa, Norge, Ukraina etc. Derfor flytter de soldater, utstyr og atomvåpen til Europa.

 

Vil nord-Europa være et akseptabelt offer om det resulterer i deres våte drøm; Verdensherredømme?

 

Mottoet synes å være at man må knuse noen egg om man skal lage omelett.

 

Russland er ikke feilfrie, men media er ikke ærlige og gir oss ikke sannheten. Det trengs en stor stygg ulv for å doble Nato budsjettet, og trollfabrikker finnes over alt. Steigan har en fin artikkel på det, uten at jeg deler hans politiske syn, men han og venner graver frem mye interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ville løst seg hvis det fantes store aktører på høyresiden. Men mediehusene er sosialistiske/sosialdemokratiske. Det medfører skjev, ubalansert dekning. Dette er uheldig. Et demokratisk problem. Til en viss grad er menneskers virkelighetsbilde formet av media.

 

Folk som mangler retning i livet er nok særlig utsatt. De er "svake". Deres tanker og følelser er i stor grad styrt av media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...