Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ulikt pengesyn som går ut over meg


Anbefalte innlegg

Hvordan håndtere dette? Dama bruker opp rubbel og bit - og gir dårlig samvittighet når jeg setter ned foten. Hun forsøker å få meg til å virke som en martyr som nekter henne livets goder, fordi jeg sier nei til å bli med på aktiviteter. Når jeg sier nei til noe som f.eks koster 100kr, blir hun irritert og kaller meg smålig. Problemet er at hun vil noe som koster 100kr omtrent 20 ganger i mnd, så det blir fryktelig dyrt til slutt.

 

Vi har nylig vært på ferie og endt opp med å bruke mye mer penger enn vi hadde avtalt i forkant. Feriebudsjettet var makset omtrent før 2/3 av ferien var ferdig - bare pga hun ikke tenker over pris.

 

Hva kan man gjøre? Jeg ønsker heller å investere penger, enn å bruke dem opp på forrett og dyre drinker. Har et godt «kosebudsjett» bare så det er sagt. Ikke slik at jeg er gjerrig og ikke bruker noe.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun vet jo det ikke er helt tomt. Det er jo alltid penger på bufferkonto, regningskontoen osv - som hun regner som penger til bruks. Hun foreslår ofte å bare «låne litt penger» fra neste måned, andre konti osv, og blir oppgitt og mener jeg er smålig når jeg sier nei.

 

Jeg på min side er dritt lei av å måtte være den kjipe som sier nei, nei og atter nei.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Lenke til kommentar

Høres ut som du har funnet deg en gold digger.

Kanskje. Hun tjener mye mer enn meg, men er også en idiot med pengene sine. Det meste går med til lunsj med venninner på olivia, taxi, dyr vin o.l. Noe som for all del er greit det, men hun respekterer ikke at jeg ikke har, eller ønsker å ha samme forbruk. Føler jeg bruker nok penger på «dritt» hver mnd, ca 5000 kr i snitt.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Lenke til kommentar

Hun vet jo det ikke er helt tomt. Det er jo alltid penger på bufferkonto, regningskontoen osv - som hun regner som penger til bruks. Hun foreslår ofte å bare «låne litt penger» fra neste måned, andre konti osv, og blir oppgitt og mener jeg er smålig når jeg sier nei.

 

Jeg på min side er dritt lei av å måtte være den kjipe som sier nei, nei og atter nei.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Men da må du finne ut om det er så grusomt å bli kalt smålig av dama at fu skal fortsette å gi etter eller om du skal drite i det og si det som det er «du får spare dine egne penger»

 

Anonymous poster hash: f77c8...1af

Lenke til kommentar

Innfør delt økonomi.

 

Lag felles budsjett (om dere leier eller har lån og eier 50% hver), så deler dere det på 2.

 

Bruker dere 4k i mnd på mat, så deler dere til 2k hver. Om dere bruker felleskonto, så setter du IKKE innpå mer enn 2k her.

2k i strøm - del på 2.

 

Så får (hvis du har sett på luksusfellen) ALT som går på annet-posten, være noe den enkelte står for selv. Da blakker hun seg, og så sier du at, nå har du brukt opp dine penger, resten er mine penger, og de ønsker ikke jeg å gi vekk, jeg vil bruke dem på det jeg har lyst til (det være seg, forbruk, sparing, investering ol). Vær tydelig og prinsippfast. Hun får synes at du er så smålig som hun bare vil - hun er umoden og barnslig i sin holdning til penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Innfør delt økonomi.

 

Lag felles budsjett (om dere leier eller har lån og eier 50% hver), så deler dere det på 2.

 

Bruker dere 4k i mnd på mat, så deler dere til 2k hver. Om dere bruker felleskonto, så setter du IKKE innpå mer enn 2k her.

2k i strøm - del på 2.

 

Så får (hvis du har sett på luksusfellen) ALT som går på annet-posten, være noe den enkelte står for selv. Da blakker hun seg, og så sier du at, nå har du brukt opp dine penger, resten er mine penger, og de ønsker ikke jeg å gi vekk, jeg vil bruke dem på det jeg har lyst til (det være seg, forbruk, sparing, investering ol). Vær tydelig og prinsippfast. Hun får synes at du er så smålig som hun bare vil - hun er umoden og barnslig i sin holdning til penger.

Jeg har vært lur her, vi har 100% delt økonomi. Det eneste vi har er delt matkonto - hvor vi setter inn 2k hver. Hender hun setter inn mer, fordi hun handler mer dyre varer. Jeg betaler felleskostnader og strøm fra min konto, og hun overfører halvparten hver mnd.

 

Greia er at feks hun kan si «jeg syntes vi kan gå ut å spise i dag, jeg tjente litt ekstra denne mnd», og når vi er ute sier hun feks «betaler du? Jeg betalte sist». Noe som i og for seg stemmer - men hadde jeg «visst» det hadde gått fra min lommebok hadde vi aldri gått ut en ekstra gang den mnd. Og når vi er ute plukker hun både en halvdyr flaske vin, ekstra retter o.l. Da syntes jeg det er sjukt vanskelig å si «nei, det får du ikke lov til» - som om hun var er barn. Totalt sett bruker hun nok mer penger på meg enn jeg gjør på henne per år, men det er hennes valg. Jeg syntes det er tøysete og skulle ønske hun brukte sine penger bedre, men det får jeg gjort lite med.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes mange damer har et slikt forhold til penger... taxiturer, klær,sko, mote, ferieturer, og konsum av hverdagsluksus.

 

På den annen side, så har enkelte menn en tendens til å brenne av det dobbelte på kjøretøyer, og de som liker å mekke på og tror de skal tjene på mekke-hobbien sin er verst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med neonex, og det er slik vi har gjort det i 10 år - begge setter inn (prosentfordelt etter lønn) det samme på regningskto(inkluderer buffer) og matkto. Disse er 100% off limits til annet enn regninger og mat/husholdning, skal ikke brukes på takeaway og restaurant, men i dagligvaren.

 

Resten av pengene har vi altså på hver vår brukskonto, og gjør som vi vil med. Jeg sparer en del, hun bruker en del. Begge er fornøyde.

Lenke til kommentar

Synes mange damer har et slikt forhold til penger... taxiturer, klær,sko, mote, ferieturer, og konsum av hverdagsluksus.

 

På den annen side, så har enkelte menn en tendens til å brenne av det dobbelte på kjøretøyer, og de som liker å mekke på og tror de skal tjene på mekke-hobbien sin er verst.

Jeg har ingen slike vaner.. Kan unne meg noe dyrt hvis jeg ønsker meg det, men det skjer sjeldent. Kontoen går aldri i minus, men det gjør hennes. Hadde vi brukt slik hun gjør hadde vi hatt mye gjeld for å si det slik.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Lenke til kommentar

Greia er at feks hun kan si «jeg syntes vi kan gå ut å spise i dag, jeg tjente litt ekstra denne mnd», og når vi er ute sier hun feks «betaler du? Jeg betalte sist». Noe som i og for seg stemmer - men hadde jeg «visst» det hadde gått fra min lommebok hadde vi aldri gått ut en ekstra gang den mnd. Og når vi er ute plukker hun både en halvdyr flaske vin, ekstra retter o.l. Da syntes jeg det er sjukt vanskelig å si «nei, det får du ikke lov til» - som om hun var er barn. Totalt sett bruker hun nok mer penger på meg enn jeg gjør på henne per år, men det er hennes valg. Jeg syntes det er tøysete og skulle ønske hun brukte sine penger bedre, men det får jeg gjort lite med.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

 

Du får begynne å glemme lommeboka hjemme, hvis det er slik at du vil stå i det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært lur her, vi har 100% delt økonomi. Det eneste vi har er delt matkonto - hvor vi setter inn 2k hver. Hender hun setter inn mer, fordi hun handler mer dyre varer. Jeg betaler felleskostnader og strøm fra min konto, og hun overfører halvparten hver mnd.

 

Greia er at feks hun kan si «jeg syntes vi kan gå ut å spise i dag, jeg tjente litt ekstra denne mnd», og når vi er ute sier hun feks «betaler du? Jeg betalte sist». Noe som i og for seg stemmer - men hadde jeg «visst» det hadde gått fra min lommebok hadde vi aldri gått ut en ekstra gang den mnd. Og når vi er ute plukker hun både en halvdyr flaske vin, ekstra retter o.l. Da syntes jeg det er sjukt vanskelig å si «nei, det får du ikke lov til» - som om hun var er barn. Totalt sett bruker hun nok mer penger på meg enn jeg gjør på henne per år, men det er hennes valg. Jeg syntes det er tøysete og skulle ønske hun brukte sine penger bedre, men det får jeg gjort lite med.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Selv om hun inviterer, bør du ta utgangspunkt i at i snitt må du ta halvparten av restaurantregninger og lignende over tid. Si nei på forhånd hvis du ikke er ok med din andel.
Lenke til kommentar

Selv om hun inviterer, bør du ta utgangspunkt i at i snitt må du ta halvparten av restaurantregninger og lignende over tid. Si nei på forhånd hvis du ikke er ok med din andel.

 

Vi betaler annenhver gang, og det er helt ok. Men når hun sier at hun vil ut og spise fordi hun har tjent litt ekstra denne mnd (og hun allerede vet at jeg har satt foten ned på "morro"-budsjettet), for så å si "jeg betalte sist, nå betaler du" syntes jeg bare blir sjukt teit.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke fin lest alle kommentarene her, men jeg hadde aldri greid og vært sammen med en jente som var slik med penger.

Økonomi er veldig viktig, de si er at penger ikke er alt, men det er jaggu mye.

Nå vet jeg ikke om TS har barn, men dersom det så går spanderer vel hun i hytt og pine på ungene, og i tillegg kjøper til seg selv, og det er da veldig feil at TS skal være den eneste bremsen.

 

Hadde vurdert og hatt flere samtaler med henne, evnt. oppsøkt rådgivere.



Anonymous poster hash: 88762...18d
Lenke til kommentar

 

Har ikke fin lest alle kommentarene her, men jeg hadde aldri greid og vært sammen med en jente som var slik med penger.

Økonomi er veldig viktig, de si er at penger ikke er alt, men det er jaggu mye.

Nå vet jeg ikke om TS har barn, men dersom det så går spanderer vel hun i hytt og pine på ungene, og i tillegg kjøper til seg selv, og det er da veldig feil at TS skal være den eneste bremsen.

 

Hadde vurdert og hatt flere samtaler med henne, evnt. oppsøkt rådgivere.

 

Anonymous poster hash: 88762...18d

 

 

Nei, det er utfordrende. Det fører jo til at jeg tenker noe mindre om henne, og hadde jeg visst om dette den første tiden vi var sammen hadde jeg nok avsluttet forholdet. Nå har vi vært sammen noen år, og jeg elsker henne virkelig. Men penger er jo "livet og veien" - i den forstand at man trenger penger for å få til de tingene man vil. Og ønskene våre er de samme, men viljen til å gjøre det som må til er det bare jeg som har. 

 

Vi har for øyeblikket ingen barn, men jeg ser for meg at hvis vi hadde fått noen hadde den økonomiske belastningen med dem falt på meg, med mindre jeg "krevde inn penger" i forkant. Samboer spanderer på kreti og pleti, noe som forsåvidt også er et frustrasjonsmoment. Penger hun heller burde lagt i felles fremtid. 

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det er utfordrende. Det fører jo til at jeg tenker noe mindre om henne, og hadde jeg visst om dette den første tiden vi var sammen hadde jeg nok avsluttet forholdet. Nå har vi vært sammen noen år, og jeg elsker henne virkelig. Men penger er jo "livet og veien" - i den forstand at man trenger penger for å få til de tingene man vil. Og ønskene våre er de samme, men viljen til å gjøre det som må til er det bare jeg som har.

 

Vi har for øyeblikket ingen barn, men jeg ser for meg at hvis vi hadde fått noen hadde den økonomiske belastningen med dem falt på meg, med mindre jeg "krevde inn penger" i forkant. Samboer spanderer på kreti og pleti, noe som forsåvidt også er et frustrasjonsmoment. Penger hun heller burde lagt i felles fremtid.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Nei du får slå opp da

 

Anonymous poster hash: 74394...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, det er utfordrende. Det fører jo til at jeg tenker noe mindre om henne, og hadde jeg visst om dette den første tiden vi var sammen hadde jeg nok avsluttet forholdet. Nå har vi vært sammen noen år, og jeg elsker henne virkelig. Men penger er jo "livet og veien" - i den forstand at man trenger penger for å få til de tingene man vil. Og ønskene våre er de samme, men viljen til å gjøre det som må til er det bare jeg som har. 

 

Vi har for øyeblikket ingen barn, men jeg ser for meg at hvis vi hadde fått noen hadde den økonomiske belastningen med dem falt på meg, med mindre jeg "krevde inn penger" i forkant. Samboer spanderer på kreti og pleti, noe som forsåvidt også er et frustrasjonsmoment. Penger hun heller burde lagt i felles fremtid. 

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

 

Det virker jo som om hun vil dere skal ha det ekstra hyggelig sammen, mens du heller vil at dere skal spare for fremtiden deres.

 

Kan dere ikke sette dere ned og snakke om dette? Dere er jo glade i hverandre, så ta en litt tidskrevende, dyp samtale om dette her. Husk at dere er glade i hverandre. 

 

Jeg håper det løser seg for dere TS! 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Dette er ting man gjerne snakker om tidlig i forholdet, men bedre sent enn aldri. Sett det i perspektiv. Hvor er dere i livet og hvor er dere på vei? Du vil investere, men hvor langt frem og når er nok nok?

 

Skriv ned hvor mye hver av dere tjener per måned, og skriv opp et livsbudsjett. Finn ut hvilket år dere tenker at lån er nedbetalt og hvor mye dere kan tåle å bruke i dag.

 

Dette dreier seg kun om rasjonalisering, og din evne til å forberede, regne ut og til sist overtale partneren om å bli enige om en balanse i bruken.

 

Ellers er all inclusive cruise er alternativ. Da kan ho bestille så mye drinker ho vil uten at det koster noe, dog innen en viss enhetspris.

 

Men det er klart, hvis du går det i årevis og prøver å være fornuftig, og ho bare sløser, så er det jo en energi- og kjerneverdikonflikt som muligens ikke det er tid til å løse før alle parter er i graven. Og dét ville jo vært litt urettferdig mot begge og deg selv også.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er problemet? Fellesutgifter til bolig og hverdagsmat deles likt på. Alt annet betaler den som forbruker varen/tjenesten. Inviterer hun på restaurant og du velger å takke ja så betaler du for det du bestilte og hun for det hun bestilte. Hvis barn kommer inn i bildet så deles nødvendige utgifter som ransel, klær osv. Skal hun kjøpe det nyeste innen moteklær eller mobiltelefon til barnet får hun dekke mellomlegget.

 

Dette er beste løsningen. Du forteller ikke henne hva hun skal bruke overskuddsinntekten sin på, og hun forteller ikke hva du skal bruke din på. Hvis dere er gift må dere jo ha en særfordelingsavtale ved samlivsbrudd slik at hun ikke stikker av med sparepengene dine. Hvis dere er samboere trenger dere ikke det.

 

Kanskje damen din bare er dårlig til å finne på aktiviteter som er gratis og det hun egentlig vil er å gjøre noe gøy sammen med deg. Neste gang hun foreslår noe dyrt kan du heller foreslå en fjelltur. Eller et kurs innen porteføljeforvaltning :D



Anonymous poster hash: 86b20...d14
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...