Gå til innhold

Elbilforeningen slakter regjeringens plan for utslippskutt i transportsektoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Blant tiltakene for kollektivtransporten er at regjeringen vurderer forsøk med hydrogentog for å teste ut om de etter hvert kan settes inn på togstrekningene hvor det brukes dieselfremdrift i dag.

De øvrige punktene i kollektiv-rapportens oppsummering er følgende:

2. Regjeringen vil videreføre satsingen på Enova for utvikling av lav- og nullutslippsteknologi innenfor busser, ferjer og hurtigbåter.

3. Regjeringen vil vurdere krav til fossilfri kollektivtrafikk.

4. Regjeringen vil legge til rette for effektive anskaffelser av fossilfri kollektivtrafikk.

5. Regjeringen vil sørge for statistikk om fossilfri kollektivtrafikk.

6. Regjeringen vil være pådriver for et strengere utslippsregelverk for tyngre kjøretøy i EU.

 

1. De burde vurdere kjøreledninger i kombinasjon med små batterier også. Batteri for regenerering og passasjer der kjøreledninger er dyrt, uestetisk eller uegnet.

2. Bra!

3-5. De burde bytte ut ordet fossilfri med eksosfri. "Bio"-grønnvasket diesel, aka palmeolje, frityrolje etc slipper også ut både CO2, NOx og partiker.

6. Bra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør noe med effekttariffene! De forhindrer effektivt all lønnsomhet på hurtigladere med et foreløpig lavt antall besøkende. Dette er et tiltak staten gjennom NVE med letthet kunne klare.

 

Effekt av tilfeldig kraft (vind, sol) må også kunne komme sluttbrukerne til gode ved å kunne ta ut høy effekt når kraften oppstår. Da blir det feil å straffe forbrukerne med tariffer som skal flytte forbruket til tider på døgnet kraften kanskje ikke finnes engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ElbilForeningen burde ta en tur til Rogaland og stille bremseklossen Fylkessamferdselssjef Gottfried Heinzerling til veggs. En mer destruktiv person for fornuftig kollektivsatsing finnes knapt. Han har i flere år påstått at det ikke er mulig å bruke elektriske busser og er fantastisk opptatt av at en skal ha høyspentlinjer og pantograf over helle Nord-Jæren.

Lenke til kommentar

Gjør noe med effekttariffene! De forhindrer effektivt all lønnsomhet på hurtigladere med et foreløpig lavt antall besøkende. Dette er et tiltak staten gjennom NVE med letthet kunne klare.

 

Effekt av tilfeldig kraft (vind, sol) må også kunne komme sluttbrukerne til gode ved å kunne ta ut høy effekt når kraften oppstår. Da blir det feil å straffe forbrukerne med tariffer som skal flytte forbruket til tider på døgnet kraften kanskje ikke finnes engang.

Norges Vassdrags og Energidirektorat gjelder bare Norge. Vi har så mye regulerbarhet at vi eksporterer den for milliarder. Det er helt bak mål å tro at krafta kanskje ikke finnes på natta, hvis det blåser lite og sola naturlig nok er nede. Selv med storstilt utbygging av sol og vind er det fortsatt bare en brøkdel av det vannkrafta gir oss.

 

Jeg synes effekttariffer er helt greit. Det er ikke noe mål å subsidiere hurtiglading (høyeffekt strøm). Tvert i mot. Folk bør helst lade mest mulig hjemme med lav effekt. Effekten og energien bør altså ha markedspris + det nødvendige påslaget for at operatørene skal kunne ha lønnsomhet. Helt greit å subsidiere bygging av hurtigladere der mangelen hindrer folk i å kjøpe elbil.

Lenke til kommentar

 

Haugneland er kritisk til at statsrådene ikke tallfester hvor mange hurtigladere som trengs, og mener de heller ikke svarer ikke på kjente utfordringer som hindrer nok utbygging av ladere.

Ville gjerne fått tallfestet hva disse forslagene som elbilforeningen fremlegger vil koste staten/kommunene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gjør noe med effekttariffene! De forhindrer effektivt all lønnsomhet på hurtigladere med et foreløpig lavt antall besøkende. Dette er et tiltak staten gjennom NVE med letthet kunne klare.

 

Effekt av tilfeldig kraft (vind, sol) må også kunne komme sluttbrukerne til gode ved å kunne ta ut høy effekt når kraften oppstår. Da blir det feil å straffe forbrukerne med tariffer som skal flytte forbruket til tider på døgnet kraften kanskje ikke finnes engang.

Norges Vassdrags og Energidirektorat gjelder bare Norge. Vi har så mye regulerbarhet at vi eksporterer den for milliarder. Det er helt bak mål å tro at krafta kanskje ikke finnes på natta, hvis det blåser lite og sola naturlig nok er nede. Selv med storstilt utbygging av sol og vind er det fortsatt bare en brøkdel av det vannkrafta gir oss.

 

Jeg synes effekttariffer er helt greit. Det er ikke noe mål å subsidiere hurtiglading (høyeffekt strøm). Tvert i mot. Folk bør helst lade mest mulig hjemme med lav effekt. Effekten og energien bør altså ha markedspris + det nødvendige påslaget for at operatørene skal kunne ha lønnsomhet. Helt greit å subsidiere bygging av hurtigladere der mangelen hindrer folk i å kjøpe elbil.

Det er et faktum, sågar omtalt her på TU, at hurtigladere med lite besøk blir helt latterlig ulønnsomme på grunn av effektleddet. Man kan subsidere bygging så mye man vil, men man får ikke noen til å drifte og vedlikeholde med slike innkjøpspriser. Velte det over på stakkaren som kommer en kveld og skal lade bilen sin en litt avsides plass?

 

Og ja vi i Norge kan regulere på samkjøringa og spare på vannet, men vi kommer også til å få innslag av mer dynamisk prising fremover pga innslag av solkraft, vind og de berømte utenlandskablene. Det kan bety veldig lave priser i enkelt-timer. Men det får man jo ikke utnyttet hvis effektleddet slår inn for at forbrukerne skal utjevne strømtrekket utover hele døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3-5. De burde bytte ut ordet fossilfri med eksosfri. "Bio"-grønnvasket diesel, aka palmeolje, frityrolje etc slipper også ut både CO2, NOx og partiker.

 

Absolutt. Jobber selv på en tankbåt som fraktet gammel frityrolje fra Kina til Europa for at den skulle renses og blandes inn i Diesel. Hvor store utslipp av Heavy Fuel CST380 tror du det er ved å frakte en 15.000tonn med frityrolje rundt verden?

 

Det hadde vært bedre å brenne oljen i Kina. Frakter også Ethyl Alcohol (Ethanol) fra USA til Europa for å blande den inn i bensinen. Hele greia er et spill for galleriet!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Haugneland er kritisk til at statsrådene ikke tallfester hvor mange hurtigladere som trengs, og mener de heller ikke svarer ikke på kjente utfordringer som hindrer nok utbygging av ladere.

Ville gjerne fått tallfestet hva disse forslagene som elbilforeningen fremlegger vil koste staten/kommunene.

Vil nok spare AS Norge milliarder i helseutgifter i årene som kommer. Med tanke på nedgangen i lungesyke og krefttilfeller

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når elbiler blir mer vanlig kommer regjeringen til å gi elbilene en ekstra tariff som gjør det nesten like dyrt å kjøre el bil som fossil bil.

Litt vel fantasifull i dag? Litt vondt i sjela etter at hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte?

 

Ingen (uten om NEL-ekkokammeret) ønsker å snu den gode elektrifiseringstrenden, hverken nå eller når klimamålene i 2025 og 2030 nærmer seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt vel fantasifull i dag? Litt vondt i sjela etter at hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte?

 

Ingen (uten om NEL-ekkokammeret) ønsker å snu den gode elektrifiseringstrenden, hverken nå eller når klimamålene i 2025 og 2030 nærmer seg.

Prøver å tenke som en politiker. Regjeringen ønsker nok el biler. Det er nok årsak til at de ønsker å forby fossil biler.

 

Når flertallet har skaffet seg el bil så vil nok avgiftskroner strammes.

 

Ladestasjoner er enkle å avgiftsbelegge. Privat forbruk gjør man nok enklest ved at alle får en energimengde billig og forbruk over feks 4kwh PR time får en høyere tariff. Målerne er på plass alt nå. Fellen er satt. Nå trenger de kun å vente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når elbiler blir mer vanlig kommer regjeringen til å gi elbilene en ekstra tariff som gjør det nesten like dyrt å kjøre el bil som fossil bil. Disse pengene kan brukes til å subsidiere hav vind. Vinn vinn(vind)

Litt vel fantasifull i dag? Litt vondt i sjela etter at hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte?

 

Ingen (uten om NEL-ekkokammeret) ønsker å snu den gode elektrifiseringstrenden, hverken nå eller når klimamålene i 2025 og 2030 nærmer seg.

Dette trur du ikke på selv, selvfølgelig må staten tjene penger og så fort det blir for lite inntjening på fossilbiler vil avgiftnivået på elbiler stige radikalt og husk at der er lagt føringer for at privatbilismen skal reduseres så det vil også få en kraftig innvirkning på bil-relaterte avgifter.

 

Mye god skadefryd du har her, bruke det for alt det er verdt. Får bare håpe du ikke venter på en mer alvorlig ulykke med hydrogen så du virkelig kan velte deg i skadefryd.

Lenke til kommentar

Trestein tror manglende inntekter fra bilhold vil kompenseres med noen nye "tariffer" på elbiler og lading. Begge disse forslagene er veldig lite gjennomførbare og reverserer den gode elektrifiseringstrenden vi har. Hva hadde vel vært mer skandale enn at verdens utstillingsvindu for elbilisme hadde økt eksosbilandelen i kjølvannet av slike baklengs forslag?

 

Tapte inntekter vil tas inn på helt andre områder, som inntektskatt, mva, flyskatter, kjøttskatter (nå som kjøttskam også har blitt et begrep) osv.

 

Ladestasjoner er ikke lette å avgiftsbelegge uten at det rammer minstepensjonister, alenemødre osv i like stor grad. Det samme gjelder energibruk ut over 4 kWh (var forslaget pr døgn?)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Trestein tror manglende inntekter fra bilhold vil kompenseres med noen nye "tariffer" på elbiler og lading. Begge disse forslagene er veldig lite gjennomførbare og reverserer den gode elektrifiseringstrenden vi har. Hva hadde vel vært mer skandale enn at verdens utstillingsvindu for elbilisme hadde økt eksosbilandelen i kjølvannet av slike baklengs forslag?Tapte inntekter vil tas inn på helt andre områder, som inntektskatt, mva, flyskatter, kjøttskatter (nå som kjøttskam også har blitt et begrep) osv.Ladestasjoner er ikke lette å avgiftsbelegge uten at det rammer minstepensjonister, alenemødre osv i like stor grad. Det samme gjelder energibruk ut over 4 kWh (var forslaget pr døgn?)

Det var PR time. Som sagt naivitet er enkelt. Når staten mister milliarder i inntekter fra bensin og diesel avgifter og trafikken øker dramatisk fordi folk kan kjøre bil nesten gratis vil presset på veibygging øke og inntektene må komme fra et sted.

 

Når vi vet at en el bil bruker energi for to kroner mila og betalingsvilje i dag er langt over 10kr mila så er dette en meget potensiell kilde for å skru opp avgiftene. Alle husker vel biodrivstoff skandalen når politikerene skrudde opp avgiftene før forbruket hadde "satt" seg. Den går de nok ikke på igjen.

 

At de finne metoder for å gjøre dette er soleklart. Enten ved å differensiere strømpriser utifra effekt og energiforbruk eller ved å forlange målere på hjemme ladere.

 

At det er kun trygdede og pensjonister som lader på ladestasjoner har jeg aldri hørt. En slik avgift vil ramme proporsjonalt med bruken. De som kjører lite betaler minst. Akkurat som i dag

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var PR time. Som sagt naivitet er enkelt. Når staten mister milliarder i inntekter fra bensin og diesel avgifter og trafikken øker dramatisk fordi folk kan kjøre bil nesten gratis vil presset på veibygging øke og inntektene må komme fra et sted.

 

Når vi vet at en el bil bruker energi for to kroner mila og betalingsvilje i dag er langt over 10kr mila så er dette en meget potensiell kilde for å skru opp avgiftene. Alle husker vel biodrivstoff skandalen når politikerene skrudde opp avgiftene før forbruket hadde "satt" seg. Den går de nok ikke på igjen.

 

At de finne metoder for å gjøre dette er soleklart. Enten ved å differensiere strømpriser utifra effekt og energiforbruk eller ved å forlange målere på hjemme ladere.

 

At det er kun trygdede og pensjonister som lader på ladestasjoner har jeg aldri hørt. En slik avgift vil ramme proporsjonalt med bruken. De som kjører lite betaler minst. Akkurat som i dag

Så kilowatt-timer per time altså. Da er det mye enklere å stryke t-en i både teller og nevner.

 

Ja, staten mister inntekter fra forurensende aktiviteter. Det betyr ikke at de vil kompensere med å avgiftsbelegge det miljøvennlige alternativet og med det snu elektrifiseringstrenden. Det er jo like meningsløst som å først jage folk fra bensin til diesel og så tilbake fra diesel til bensin. Løsningen er å hente inntekter fra andre steder. Mva, inntektskatter, kjøttforbruk, fly osv.

 

Hvordan har du så tenkt til å avgiftsbelegge disse milene uten å få få håpløse bieffekter?

 

Målere på hjemmeladere er så håpløs logikk at det trenger ingen forklaring.

 

Greit, det var egentlig Snowleopard som skjøv minstepensjonister foran seg i mangel på bedre argumenter her i en annen tråd. Det var bare et forsøk på harselering med det, men i feil tråd.

Lenke til kommentar

Så kilowatt-timer per time altså. Da er det mye enklere å stryke t-en i både teller og nevner.

 

Ja, staten mister inntekter fra forurensende aktiviteter. Det betyr ikke at de vil kompensere med å avgiftsbelegge det miljøvennlige alternativet og med det snu elektrifiseringstrenden. Det er jo like meningsløst som å først jage folk fra bensin til diesel og så tilbake fra diesel til bensin. Løsningen er å hente inntekter fra andre steder. Mva, inntektskatter, kjøttforbruk, fly osv.

 

Hvordan har du så tenkt til å avgiftsbelegge disse milene uten å få få håpløse bieffekter?

 

Målere på hjemmeladere er så håpløs logikk at det trenger ingen forklaring.

 

Greit, det var egentlig Snowleopard som skjøv minstepensjonister foran seg i mangel på bedre argumenter her i en annen tråd. Det var bare et forsøk på harselering med det, men i feil tråd.

 

Sier du at folk vil tilbake til dinosaurbiler om de må betale litt mer. Trodde el biler var så bra at ingen ønsket seg tilbake til fossilt brennstoff?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kilowatt-timer per time altså. Da er det mye enklere å stryke t-en i både teller og nevner.

 

Ja, staten mister inntekter fra forurensende aktiviteter. Det betyr ikke at de vil kompensere med å avgiftsbelegge det miljøvennlige alternativet og med det snu elektrifiseringstrenden. Det er jo like meningsløst som å først jage folk fra bensin til diesel og så tilbake fra diesel til bensin. Løsningen er å hente inntekter fra andre steder. Mva, inntektskatter, kjøttforbruk, fly osv.

 

Hvordan har du så tenkt til å avgiftsbelegge disse milene uten å få få håpløse bieffekter?

 

Målere på hjemmeladere er så håpløs logikk at det trenger ingen forklaring.

 

Greit, det var egentlig Snowleopard som skjøv minstepensjonister foran seg i mangel på bedre argumenter her i en annen tråd. Det var bare et forsøk på harselering med det, men i feil tråd.

Jeg trur han snakker om en tid hvor fossilt ikke lengre er alternativer. For den tiden vil jo komme før eller siden. Når man ikke har andre biler i butikken å få tak i enn biler som går på elektrisk kraft, så er det jo ingen vei tilbake. 

 

Er en selvfølge at hurtiglading først og fremst vil bli dyrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...