Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fungerer sjekking(PUA)?  

23 stemmer

  1. 1. Tror du sjekking(PUA) fungerer?

    • Ja
      10
    • Nei
      13


Anbefalte innlegg

Jeg vil i denne tråden fortelle dere om sjekkebransjen slik jeg kjenner den. Jeg var med på bølgen som slo ann ca. 2007, som ble til på grunn av boka "The Game" av Neil Strauss. Hva som foregikk av fusk og lureri på den tiden.

 

Jeg har ikke noe med sjekkemiljøet i dag å gjøre, jeg har tatt avstand fra det og engasjert meg i en kristen menighet. Litt fordi at dette er den beste løsningen for å få en kone som er et par hakk over en selv i utseende, mindre vanskelig å leve med og god familie omringet av et godt miljø.

 

Det første er viktig fordi det kan hende at det er endringer i dagens sjekkemiljø som jeg ikke kjenner til. Det andre er viktig fordi at jeg er veldig for kristendom, det er bedre å være åpen om det innledningsvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kursholding:

 

Når en holder kurs i sjekking betaler deltagerne opp i 9000kr. Under 50% av dette går til jenter, som er plassert i lokalet. For eksempel, la oss si at en kar betaler 7000kr for et sjekkekurs, så har vi 3 jenter som alle får betalt 1000kr hver for å la han få kline med dem.

 

I grunn var det mye mer avansert enn dette. Få jenter går med på å kline med noen for 1000kr, men langt flere går med på å ha en hyggelig samtale med en kompis av deg som det er litt synd i for 500kr, særlig blant vanlige studenter som vil tjene lette penger. Eller en kan leie lokale av rumenere som også stiller opp med damer, dermed si at 3000kr går i leie til lokalet. Det viktige var å unngå at skatten spiste opp for mye av inntekten. Om du var med på sjekkekurs på denne tiden og samtlige jenter hadde svart hår og snakket engelsk, var det mest sannsynlig innleide rumenere.

 

Jentene som er innleide vet sånn ca. hva du kommer til å si til dem. Derfor legges det mye fokus på at selve åpneren må være original. Der andre sier "Hei, åssen står det til? Er du student du også?" Så blir deltagerne på PUA-seminar fortalt at dem må si "Hey, jeg må straks gå fordi jeg er med venner, men fikk dere med dere slosskampen utafor?" og det er viktig at dem gjør det med høy røst, fordi det er sjekkereplikken som gjør at de innleide jentene vet at du er en "kunde".

 

Resultatet er at deltageren betaler 9000kr for at noen jenter i et festlokale gir dem en illusjon av å ha blitt god i sjekking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer så når folk har vendt hjem i fra sjekkekurs, men ikke blir betydelig mye bedre med damer?

 

Som regel har faktisk sjekkekurset en god innvirkning i starten, fordi folk som sliter med damer fordi dem sitter i huset sitt og ikke møter damer, går ut av huset sitt og møter damer, pluss at dem forsøker å sjekke dem opp, der dem før var passive og harmløse.

 

Men det var absolutt tilfeller der folk klaget på forumet over at det var vanskeligere å sjekke opp jenter i hjembygda. Det nye djevelske påfunnet ble derfor at en laget et eget forum hvor bare folk som hadde vært på et sjekkekurs fikk være medlem, der dem kunne snakke med guruene som hadde kurset dem.

 

Ofte ble problemet forklart som et resultat på mangelen av inner-game. En eller annen følelse, som var meget vanskelig å forklare, eller oppnå, var grunnen til at en ikke fikk like mye suksess. For eksempel kunne en guru si at en mistet framen sin. Frame er essensielt magisk tenking, det er troen på at om en tror noe hardt nok så vil folk merke energien av at man tror dette og la seg overbevise.

 

Mange ganger kunne også guruen tillate seg å gi dem en kort day-game time(sjekking på dagen) for en tusenlapp svart. Bare for å diagnostisere problemet. Dette besto av at personen ble sendt bort for å prate med jenter ute i gata, i klesbutikker og i bibliotek. Sånn at en kunne forklare personens mangel på suksess med ting som feil kroppspråk at en gikk inn med feil energi, at en sendte ut for dårlige vibber osv.

 

Men det viktigste med inner game var dette:

 

Om du bruker våre teknikker for å sjekke noen opp og det fungerer beviser det at teknikkene fungerer.

Om du bruker våre teknikker for å sjekke noen opp og det ikke fungerer, beviser det at du ikke er flink nok til å få teknikkene å fungere. I begge tilfeller er løsningen å fortsette å bruke det du har lært uten å tenke kritiske tanker.

 

Folk som var skeptiske til PUA ble straks demonisert som sinte pripne jomfru-menn som aldri fikk seg noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er garantert til å forbli singel og ulykkelig om man ser på samliv som en taktisk minmax-lek der potensielle partnere er redusert til primitive dyr.

 

Tja... grunnen til at jeg etterhvert gled mer og mer inn i en søken mot religiøse fellesskap, var en skift i synet mitt på mennesket.

 

Sjekkingen lærer at samfunnet er skurken, det undertrykker kvinner og menn sin seksualitet, sånn at man ikke kan få all den sexen man har lyst på. Om vi hadde bare blitt litt mer chill og latt hverandre få gjøre som vi ville så hadde alle vært gla og deltatt i en diger orgy.

 

Men så møtte jeg en virkelighet der jeg kunne se at resultatet av et slikt miljø ble at de kuleste karene hadde sex med alle jentene. Så karene forble alltid single, jentene ble brukt som et harem. Helt greie gutter ble ikke godt nok for jentene på sitt eget nivå, fordi dem trodde alltid at dem potensielt kunne bli kjæresten til playeren og ble emosjonelle vrak av å gå mellom tro og tvil, mens de middels guttene ble ensomme og mistet respekten for potensielle kjærester som ga endeløse one night stands i håp om forhold, til noen som rett og slett tenkte på dem som uverdige. De stygge guttene og jentene som allerede hadde en dårlig situasjon var nå totalt fucked, fordi de okå guttene var stadig nødt til å senke standardene sine lavere. Dermed hadde pene gutter en drøss med sexpartnere, okå gutter hadde sex med dem som var for stygge for pene gutter, stygge gutter runket. Blandt jentene hadde alltid jentene langt flere sexpartnere enn guttene, med unntak av de aller peneste guttene. Dermed tenkte alle allltid at de burde ha noe bedre.

 

Da ble samfunnet viktig. Fordi når menneskene sin natur skaper sånt, så er det for flertallet sitt beste at en har et system der alle kan bli lykkelig, uten at det er medfødt. Det systemet er samfunnet vårt. Så det viste seg at Samfunnet var helten. Da søkte jeg til det mest tradisjonelle samfunnet jeg kunne orke, det ble et norskt kristent fellesskap. Jeg sier ikke at folkene der er perfekte, men de er milevis foran fellesskap uten et fokus på moral fordi de faktisk prøver. Og fremmover, med barn og familie så er det et langt tryggere og bedre miljø. Fordi du har kjernefamilie, pluss at du har en forlenget familie gjennom menigheten og sånt.

Endret av Fasiten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så møtte jeg en virkelighet der jeg kunne se at resultatet av et slikt miljø ble at de kuleste karene hadde sex med alle jentene. Så karene forble alltid single, jentene ble brukt som et harem. Helt greie gutter ble ikke godt nok for jentene på sitt eget nivå

Hvor gammel var du på dette tidspunkt?

Unge, uerfarne mennesker er svært overfladiske, men etterhvert får man øynene opp for andre verdier.

 

Noen menneskers personlige utvikling stagnerer i tenårene og de blir aldri modne mentalt. Jeg kjenner flere som idag er akkurat som de var når vi var unge, men det er de færreste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men så møtte jeg en virkelighet der jeg kunne se at resultatet av et slikt miljø ble at de kuleste karene hadde sex med alle jentene.

Ja det har vi vel alle sett. Det kalles stort sett "Videregående Skole". De fleste av oss fortsatte livet videre etter dette, mens noen nektet å vokse opp.

 

Da ble samfunnet viktig. Fordi når menneskene sin natur skaper sånt, så er det for flertallet sitt beste at en har et system der alle kan bli lykkelig, uten at det er medfødt. Det systemet er samfunnet vårt. Så det viste seg at Samfunnet var helten. Da søkte jeg til det mest tradisjonelle samfunnet jeg kunne orke, det ble et norskt kristent fellesskap. Jeg sier ikke at folkene der er perfekte, men de er milevis foran fellesskap uten et fokus på moral fordi de faktisk prøver. Og fremmover, med barn og familie så er det et langt tryggere og bedre miljø. Fordi du har kjernefamilie, pluss at du har en forlenget familie gjennom menigheten og sånt.

Som sagt lener jeg mot at de som ikke fulgte med videre oppover i voksenlivet nok sikkert kan ha opplevd livet slik. Vi snakker likevel om en minoritet her. Ikke en samfunnsdefinerende gruppe.

 

Hvor gammel var du på dette tidspunkt?

Unge, uerfarne mennesker er svært overfladiske, men etterhvert får man øynene opp for andre verdier.

 

Noen menneskers personlige utvikling stagnerer i tenårene og de blir aldri modne mentalt. Jeg kjenner flere som idag er akkurat som de var når vi var unge, men det er de færreste.

Akkurat slik.
Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som hørte om Neil Strauss og Erik von Markovik (Mystery) for over ti år siden, noen av oss har til og med sett det helt horrible TV-konseptet "The Pickup Artist", og lest den forferdelig boken om disse tullingene.
 
Alt dette er jo helt fullstendig irrelevant i dag, annet enn artige anekdoter er det ingen grunn til å fortelle oss om dette?
James Franco har forsøkt å lage film om Mystery i en årrekke, men interessen er dessverre fraværende, de færreste vet hvem gjøken er.
 
Det ser ut som du forsøker å forklare hvordan disse kursene fungerte for mange år siden?

 

Det er mulig det er noen som holder slike kurs i dag også, det fødes tross alt én hvert minutt, men de som betaler for et slikt kurs er neppe interessert i det du skriver, og de fleste andre er enda mindre interessert.

 

Hva dette koster, eller rettere sagt hva det kostet for over ti år siden, hvor mye penger jentene får, hvilke fantastiske sjekke-egenskaper man lærte osv. blir det samme som å skrive en ny brukerhåndbok til Windows 3.0, nobody cares.
 
Du påstår jo at du har funnet Jesus, hold deg til han i stedet !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kursholding:

 

Når en holder kurs i sjekking betaler deltagerne opp i 9000kr. Under 50% av dette går til jenter, som er plassert i lokalet. For eksempel, la oss si at en kar betaler 7000kr for et sjekkekurs, så har vi 3 jenter som alle får betalt 1000kr hver for å la han få kline med dem.

 

I grunn var det mye mer avansert enn dette. Få jenter går med på å kline med noen for 1000kr, men langt flere går med på å ha en hyggelig samtale med en kompis av deg som det er litt synd i for 500kr, særlig blant vanlige studenter som vil tjene lette penger. Eller en kan leie lokale av rumenere som også stiller opp med damer, dermed si at 3000kr går i leie til lokalet. Det viktige var å unngå at skatten spiste opp for mye av inntekten. Om du var med på sjekkekurs på denne tiden og samtlige jenter hadde svart hår og snakket engelsk, var det mest sannsynlig innleide rumenere.

 

Jentene som er innleide vet sånn ca. hva du kommer til å si til dem. Derfor legges det mye fokus på at selve åpneren må være original. Der andre sier "Hei, åssen står det til? Er du student du også?" Så blir deltagerne på PUA-seminar fortalt at dem må si "Hey, jeg må straks gå fordi jeg er med venner, men fikk dere med dere slosskampen utafor?" og det er viktig at dem gjør det med høy røst, fordi det er sjekkereplikken som gjør at de innleide jentene vet at du er en "kunde".

 

Resultatet er at deltageren betaler 9000kr for at noen jenter i et festlokale gir dem en illusjon av å ha blitt god i sjekking.

Kort sagt så er altså sjekkekurs en gigantisk svindel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor gammel var du på dette tidspunkt?

Unge, uerfarne mennesker er svært overfladiske, men etterhvert får man øynene opp for andre verdier.

 

Noen menneskers personlige utvikling stagnerer i tenårene og de blir aldri modne mentalt. Jeg kjenner flere som idag er akkurat som de var når vi var unge, men det er de færreste.

 

Dette er en lur måte å tenke på. Men det er desverre bare egoet ditt som lurer seg selv, men ikke ta mitt ord for det. Dette er en test jeg tar på meg selv og lurer venner av meg til å ta når jeg vil gi dem noen ubehagelige sannheter. Søk opp "taperne" fra vidergående(ikke invitert på fest, få venner, lite hobbier, lav av vekst, fattig familie, tjukk osv) og se hva dem driver med i dag. Sammenlign dette med "vinnerne". Så vil du se at vinnerne som var populære den gangen som regel har fortsatt i samme spor.

 

Ja, kanskje nerdene har en jobb i IT, hvor dem tjener en del penger, de har kanskje råd til ting. Men de er fortsatt alene. Kapteinen på fotball-laget er kanskje tømrer, men har en flott kjæreste, noen barn og sydenturferier. Jeg foretrekker helt klart å være familiefar, med stabil jobb, null studielån og vakker kone. Men for all del, det skyldes ikke PUA eller hva dem sier, de ble rett og slett født med et godt utseende, fikk deretter god respons som bar dem frem her i livet. Et godt utseende er langt mer sjeldent enn noen ord som kan komme ut av munnen din. Godt utseende over tid er en oppoverspiral som strekker seg bortenfor videregående skolegang.

 

Det er ikke sånn at hjemmefestene slutter etter videregående skjønner du. Selv om enkelte kanskje ikke ble invitert.

 

Så en har godt utseende, en blir likt av andre, en blir invitert, en har mange samtaler, en møter mange folk. Dette er en oppoverspiral. Men det er ikke sånn at du blir godt likt fordi du kan snakke med folk, du er godt likt så folk lar deg få snakke med dem.

 

Derfor synes jeg de kristne har funnet den beste løsningen. Der er alle velkommen og invitert til fellesskapet. Og alle snakker med alle. Horer og horebukker blir slått ned på. En blir sammen og holder sammen. Og på grunn av dette ser jentene mer etter personlige egenskaper, så en kan faktisk kompensere med god personlighet. Deres abort-kvinner kan når som helst ta seg en kveld med noen som har litt bedre utseende, dere har egentlig ikke kjærester, det er ikke noe ekte samhold.

Lenke til kommentar

Dette er en lur måte å tenke på. Men det er desverre bare egoet ditt som lurer seg selv, men ikke ta mitt ord for det. Dette er en test jeg tar på meg selv og lurer venner av meg til å ta når jeg vil gi dem noen ubehagelige sannheter. Søk opp "taperne" fra vidergående(ikke invitert på fest, få venner, lite hobbier, lav av vekst, fattig familie, tjukk osv) og se hva dem driver med i dag. Sammenlign dette med "vinnerne". Så vil du se at vinnerne som var populære den gangen som regel har fortsatt i samme spor.

 

Ja, kanskje nerdene har en jobb i IT, hvor dem tjener en del penger, de har kanskje råd til ting. Men de er fortsatt alene. Kapteinen på fotball-laget er kanskje tømrer, men har en flott kjæreste, noen barn og sydenturferier. Jeg foretrekker helt klart å være familiefar, med stabil jobb, null studielån og vakker kone. Men for all del, det skyldes ikke PUA eller hva dem sier, de ble rett og slett født med et godt utseende, fikk deretter god respons som bar dem frem her i livet. Et godt utseende er langt mer sjeldent enn noen ord som kan komme ut av munnen din. Godt utseende over tid er en oppoverspiral som strekker seg bortenfor videregående skolegang.

 

Det er ikke sånn at hjemmefestene slutter etter videregående skjønner du. Selv om enkelte kanskje ikke ble invitert.

 

Så en har godt utseende, en blir likt av andre, en blir invitert, en har mange samtaler, en møter mange folk. Dette er en oppoverspiral. Men det er ikke sånn at du blir godt likt fordi du kan snakke med folk, du er godt likt så folk lar deg få snakke med dem.

 

Derfor synes jeg de kristne har funnet den beste løsningen. Der er alle velkommen og invitert til fellesskapet. Og alle snakker med alle. Horer og horebukker blir slått ned på. En blir sammen og holder sammen. Og på grunn av dette ser jentene mer etter personlige egenskaper, så en kan faktisk kompensere med god personlighet. Deres abort-kvinner kan når som helst ta seg en kveld med noen som har litt bedre utseende, dere har egentlig ikke kjærester, det er ikke noe ekte samhold.

Jeg har ikke samme opplevelse.

Mitt inntrykk er at du har et uheldig fokus på en gruppe mennesker som ikke en god representasjon av helheten.

 

Ditt fokus gjør kanskje at du har vanskelig for å forstå at de som sitter på andre siden av gjerdet har akkurat samme tanker som du har.

 

Jeg var nok en av de "populære". Jeg var med i de "rette" gjengene, mener jeg har utseende med meg, var alltid populær hos jentene og, ja - jeg har ei flott jente - men det har også "taperne" fra ungdomstiden.

 

Jenta jeg kapret er flott og utdannet, og med utdanning er hennes nettverk et helt annet enn mitt. Hvor de fleste av mine venner er lavt utdannet og jobber på gulvet så er hennes venner høyere utdannet og mitt inntrykk er at utdannelse og økonomi er langt viktigere for partner valg enn barnefaktene du sikter til.

 

Typene til hennes venner er i stor grad hva jeg vil kalle spinkle og feminine, men de har økonomi og utdannelse til å veie opp for hva de evt skulle mangle av fysiske attributter.

Jeg er fortsatt bekjent med en av de største "nerdene" jeg kjente i ungdomstiden og han har idag høy utdannelse, høy inntekt og omgir seg med flotte damer som han selv velger å bytte når han ønsker.

 

Men viktigst av alle faktorer, i min mening, er jo sosiale antenner. En hyggelig og selvsikker type kan score damer langt over sin sosiale status. Og hvis selvtilliten og utstrålingen er reell så kan de forholdene vare like lenge som et kunstig forhold basert på religion (eller pua som (slik jeg forstår det) vel handler om å utstråle en falsk fasade som da stort sett bare sørger for at man tiltrekker feil type partner ifht sin egen personlighet) og iallefall ha stor sannsynlighet for å være lykkeligere for begge parter.

 

Religion, tvang, frykt og shaming går hånd i hånd, som du stadig poengterer - men det er ikke en positiv ting.

 

Prøv heller å være positiv og forståelsesfull ovenfor andre mennesker og andre holdninger så vil du antagelig oppleve at ikke hele verden utenfor din menighet er så svart som dere liker å tro.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en lur måte å tenke på. Men det er desverre bare egoet ditt som lurer seg selv, men ikke ta mitt ord for det. Dette er en test jeg tar på meg selv og lurer venner av meg til å ta når jeg vil gi dem noen ubehagelige sannheter. Søk opp "taperne" fra vidergående(ikke invitert på fest, få venner, lite hobbier, lav av vekst, fattig familie, tjukk osv) og se hva dem driver med i dag. Sammenlign dette med "vinnerne". Så vil du se at vinnerne som var populære den gangen som regel har fortsatt i samme spor.

Det er ikke en eksklusiv klubb. Bare fordi de skolepopulære er populære blant de samme skolepopulære når de blir voksne, betyr ikke det at de skoleupopulære fortsetter i voksenlivet som upopulære.

Folk, inkludert du, måler suksess etter hva som er viktig for dem. For deg virker det viktig å være populær så du måler etter det.

For andre kan suksess være fremgang i familieliv, jobb, sosial status, inntekt, antall barn, eller en hva som helst.

 

Så en tanke til deg til slutt. Dersom du prøver å lure vennene dine, da er de ikke vennene dine. De er verktøy for deg for å føle deg bedre enn dem. Du omgir deg med folk du føler deg bedre enn og så kaller du deg populær fordi du har funnet mange nok av disse du kan heve deg over.

 

Ja, kanskje nerdene har en jobb i IT, hvor dem tjener en del penger, de har kanskje råd til ting. Men de er fortsatt alene.

Dette er rett og slett ikke sant. Du virker ikke til å kjenne slike folk.

 

Kapteinen på fotball-laget er kanskje tømrer, men har en flott kjæreste, noen barn og sydenturferier.

Så du kjenner ingen tømrere heller. Ok.

 

Jeg foretrekker helt klart å være familiefar, med stabil jobb, null studielån og vakker kone.

Samme her så lenge jeg slipper å ha noen kone.

 

Men for all del, det skyldes ikke PUA eller hva dem sier, de ble rett og slett født med et godt utseende, fikk deretter god respons som bar dem frem her i livet. Et godt utseende er langt mer sjeldent enn noen ord som kan komme ut av munnen din. Godt utseende over tid er en oppoverspiral som strekker seg bortenfor videregående skolegang.

Så du har aldri søkt på en eneste jobb som krever utdannelse i hele ditt liv.

Man begynner jo å ane tegninga på hvor lista ligger på "suksess".

 

Det er ikke sånn at hjemmefestene slutter etter videregående skjønner du. Selv om enkelte kanskje ikke ble invitert.

Men et tegn på at man har blitt voksen er at hjemmefester ikke appellerer lengre. Man vokser og med det kommer andre ting i livet som blir viktig.

Dersom du fortsatt setter ting fra ungdomstida som mål, da har du vel strengt tatt bare forblitt i ungdomstida.

 

Så en har godt utseende, en blir likt av andre,

Jeg er helt sikker på at de "vennene" du har som du lurer sikkert innerst inne liker deg veldig godt.

 

en blir invitert,

I dag sier jeg nei takk til rølpefester om noen skulle be meg.

 

en har mange samtaler, en møter mange folk.

To av tingene som følger med å melde seg inn i et avgrenset miljø slik du har gjort.

 

Dette er en oppoverspiral.

Hvis resultatet av hva du gjør ikke gir noe nytt men bare mer av det samme (slik du virker til å ha helt siden ungdomsskolen), da er det ikke noen oppoverspiral. Du går bare i sirkel.

 

Men det er ikke sånn at du blir godt likt fordi du kan snakke med folk, du er godt likt så folk lar deg få snakke med dem.

Ah. Du er en av de. I de fleste samfunn eller grupper finnes noen som er ansett som et samlingspunkt. Du snakker som om dette er deg. For alle andre enn denne personen blir samlingspersonen brukt som noe en kan stå på for å bli sett av andre. Samlingspersonen er som regel mer enn godt fornøyd med oppmerksomheten og lar det fortsette slik. For de andre er denne personen et verktøy for andre mål.

Der du leser at folk er dine venner selv når du lurer dem så ser de at dersom de godtar litt røten behandling fra én person så kan de oppnå andre ting ved å ha dette verktøyet tilgjengelig.

 

Om det ble for tungt: De er som kantina på jobben. Alle møtes der, men om kantina blir byttet ut vil ikke en eneste av de som bruker den reagere på mer enn at det ser litt anderledes ut.

 

Derfor synes jeg de kristne har funnet den beste løsningen. Der er alle velkommen og invitert til fellesskapet. Og alle snakker med alle. Horer og horebukker blir slått ned på. En blir sammen og holder sammen. Og på grunn av dette ser jentene mer etter personlige egenskaper, så en kan faktisk kompensere med god personlighet.

Så du har endelig funnet et sted hvor du føler din personlighet også blir sett på, og da roser du det mindre pene mennesker alltid har hatt i samhold med andre mennesker.

Hmm...

 

Deres abort-kvinner kan når som helst ta seg en kveld med noen som har litt bedre utseende, dere har egentlig ikke kjærester, det er ikke noe ekte samhold.

Aner ikke hva det betyr.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kanskje nerdene har en jobb i IT, hvor dem tjener en del penger, de har kanskje råd til ting. Men de er fortsatt alene.

La meg bare legge til noe om akkurat dette som viser at du absolutt ikke aner hva du snakker om.

De du kaller "nerder" var ikke alene på skolen. De var, akkurat som deg, venner med likesinnede. At de ikke var venner med deg betyr ikke at de var alene. Det kan virke slik for selvsentrerte folk at de som ikke er ens venner er alene, men det er altså ikke tilfelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...