Gå til innhold

Yngve vil at Microsoft skal ligge unna tastaturet hans


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et lignende problem, siden jeg liker å programmere med engelsk (internasjonal layout) tastatur, men må jo iblant skrive norsk også så jeg har norsk tastaturinnstillinger som jeg raskt skifter til når det trengs.

 

Problemet er at hver gang jeg starter opp maskina så mener Windows at jeg enten bruker britisk tastatur (noe som har helt feil layout), bare ENG (umulig å skifte fra), eller 4 forskjellige layouts (EN-UK, EN-internasjonal, ENG, norsk). Som oftest kan jeg bare velge mellom UK og Norsk. Dette fikser seg med en gang jeg bare får opp vinduet med språkinnstillinger, da husker Windows med en gang mine originale innstillinger med en engelsk-internasjonal og en norsk. Har ingen aning på hvor mange ganger jeg har måttet slettet EN-UK oppsett som har lasta seg ned automatisk også. Dette er på en Windows med Norsk installasjon. Ingenting som jeg har funnet på nettet med mine googleskills har hjulpet.

 

Utrolig irriterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring fra litt tilbake er at Windows legger til engelsk språk fordi man utløser et behov for det. F. Eks ved å bruke rdp fra en Mac/ipad. Siden rdp klienten på ipad/Mac ikke støttet språkvalg så ville rdp hosten ende opp med engelsk tastatur etter sesjonen fordi rdp klienten requester det.

 

Videre hvis du da ikke logget av men switchet rett over til console eller en annen rdp session, Så ville du fortsatt ha engelsk tastatur i Windows. Dette var replikerbart på terminalserver 2008r2 og helt tilbake til win7.

 

Jeg regner med at funksjonaliteten ikke er begrenset til rdp så jeg tipper alle som erfarer dette har en app installert som utløser samme trigger, eventuelt er det en eller annen win app som har behovet.

 

For rdp går det antagelig an å begrense noe ved å overstyre dette med gpo settings.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har svært liten tro på at noe skjer helt av seg selv og uten noen form for forklaring. Det ligger ikke i en datamaskins logiske natur å finne på å gjøre noe helt på egen hånd.

Du glemmer at det er en programvareutvikler eller 100 som først får fingrene på denne logiske maskinen, og de trenger ikke å programmere alle oppførsler helt logisk eller intuitivt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du glemmer at det er en programvareutvikler eller 100 som først får fingrene på denne logiske maskinen, og de trenger ikke å programmere alle oppførsler helt logisk eller intuitivt :)

Hjelper ikke. Min påstand er urokkelig så lenge maskinen benytter seg av digitalteknikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hjelper ikke. Min påstand er urokkelig så lenge maskinen benytter seg av digitalteknikk.

Men det er ingen som sier det er helt uten forklaring eller at det skjer 100% helt av seg selv, så da blir påstanden en stråmann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Men det er ingen som sier det er helt uten forklaring eller at det skjer 100% helt av seg selv, så da blir påstanden en stråmann.

Er ikke noen stråmann.

 

88c7d722d5202855076499c06bdaf45d.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du bør kanskje lese hele setningen. Spesielt delen med "under ukjente vilkår" er relevant i sammenhengen.

 

Edit: Det er forøvrig ingen som har påstått at dette skjer på magisk vis.

Eller du kunne latt være å skrive at det skjer av seg selv. 2 feile blir ikke en rett.

 

Utrolig mange som påstår at maskinen deres har gjort noe de ikke har bedt den om å gjøre. De aller fleste har faktisk gjort noe, men prøver å legge skylden på en forsvarsløs maskin.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Eller du kunne latt være å skrive at det skjer av seg selv. 2 feile blir ikke en rett.

 

Utrolig mange som påstår at maskinen deres har gjort noe de ikke har bedt den om å gjøre. De aller fleste har faktisk gjort noe, men prøver å legge skylden på en forsvarsløs maskin.

 

Poenget er ikke at maskinen får det for godt at "nei nå skal vi bytte språk her", men det er helt mulig at språk blir satt tilbake eller lagt til under Windows Update. Hvert år er det en eller annen oppdatering til Windows som ødelegger noe eller skaper problemer. Nå sist var det vel at folk mistet filer. Det er ikke utenkelig at den oppdatering kan endre språkvalg også. Det er komplekse systemer der ting kan gå galt. Så klart er jo det mest sannsynlige at noen kommer borti snarveien (Hos meg har det vært windows+spacebar som bytter språk), men det går ikke å utelukke at det kan endre seg selv.

 

Løsningen er jo utrolig enkel, bare å velge Norsk som default og så fjerne de andre språkene. Da fungerer ikke snarveien lenger og systemet må faktisk legge til språket i OS igjen, noe som er mindre sannsynlig enn at det bytter med et uhell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Poenget er ikke at maskinen får det for godt at "nei nå skal vi bytte språk her", men det er helt mulig at språk blir satt tilbake eller lagt til under Windows Update. Hvert år er det en eller annen oppdatering til Windows som ødelegger noe eller skaper problemer. Nå sist var det vel at folk mistet filer. Det er ikke utenkelig at den oppdatering kan endre språkvalg også. Det er komplekse systemer der ting kan gå galt. Så klart er jo det mest sannsynlige at noen kommer borti snarveien (Hos meg har det vært windows+spacebar som bytter språk), men det går ikke å utelukke at det kan endre seg selv.

 

Løsningen er jo utrolig enkel, bare å velge Norsk som default og så fjerne de andre språkene. Da fungerer ikke snarveien lenger og systemet må faktisk legge til språket i OS igjen, noe som er mindre sannsynlig enn at det bytter med et uhell.

En ting som ikke skjer med absolutt alle, er ikke en regel, men et unntak.

 

Det er gjerne de samme folka som bestandig har problemer. Rart egentlig. Nesten så man skulle tro de gikk inn for å kjøre bilen i grøfta, for så å legge skylden på produsenten, men det er jo bare spekulasjon.

Lenke til kommentar

En ting som ikke skjer med absolutt alle, er ikke en regel, men et unntak.

 

Det er gjerne de samme folka som bestandig har problemer. Rart egentlig. Nesten så man skulle tro de gikk inn for å kjøre bilen i grøfta, for så å legge skylden på produsenten, men det er jo bare spekulasjon.

Såvidt jeg leser så er det vel ingen som påstår at "Windows byttet språk uten meg" er normalen, men at det kan være et av unntakene. Jeg sa jo selv at de fleste bytter språk selv med et uhell. Men å utelukke helt at Windows kan ha byttet av seg selv blir fortsatt feil, all den tid Windows gjør mye rart til tider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Såvidt jeg leser så er det vel ingen som påstår at "Windows byttet språk uten meg" er normalen, men at det kan være et av unntakene. Jeg sa jo selv at de fleste bytter språk selv med et uhell. Men å utelukke helt at Windows kan ha byttet av seg selv blir fortsatt feil, all den tid Windows gjør mye rart til tider.

Ikke språket, men tastaturoppsettet.

Lenke til kommentar

Eller du kunne latt være å skrive at det skjer av seg selv. 2 feile blir ikke en rett.

 

Utrolig mange som påstår at maskinen deres har gjort noe de ikke har bedt den om å gjøre. De aller fleste har faktisk gjort noe, men prøver å legge skylden på en forsvarsløs maskin.

Nei, jeg kunne ikke latt være å skrive at windows gjør det av seg selv når windows gjør det av seg selv...

Det er selvsagt en grunn til at windows gjør det av seg selv, enten en bug eller en feature. Problemet som er grunnlaget for artikkelen og diskusjonen er at årsaken til at windows gjør det av seg selv er ukjent.

 

Vi har heller ikke lagt skylden på maskinen, men på operativsystemet som kjører på maskinen.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært plaget med dette lenge og har ikke funnet noen annen løsning enn å lage et Powershell skript som kjører hver gang jeg restarter eller vekker maskina.

Hvis noen skulle være interessert(Britisk windows med norsk tastatur):

#region legg til alle språk som vanligvis legges inn automatisk
$langList = New-WinUserLanguageList -Language "en-US"
$langList.Add("en-GB")
foreach ($lang in $langList) {
$lang.InputMethodTips.Add($lang.InputMethodTips[0].ToString().Split(':')[0] + ':00000414') # Norsk tastatur
}
$langList.Add("nb")
set-WinUserLanguageList $langList -Force
#endregion legg til alle språk som vanligvis legges inn automatisk
#region legg til bare britisk med norsk tastatur
$langList = Get-WinUserLanguageList
$langList = $langList | Where-Object { $_.LanguageTag -eq "en-GB" }
$langList.InputMethodTips.Clear()
$langList.InputMethodTips.Add($lang.InputMethodTips[0].ToString().Split(':')[0] + ':00000414') # Norsk tastatur
set-WinUserLanguageList $langList -Force
#endregion legg til bare britisk med norsk tastatur
Endret av noenmoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...