Gå til innhold

KOMMENTAR: Jeg kjørte bil ulovlig i et halvt år uten at jeg visste det!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Uforståelig dårlig samhandling

Det at et verksted kan glippe i rutinene kan selvfølgelig skje, men det at jeg ikke blir informert av Statens vegvesen, tollvesenet eller Skatteetaten om at bilen min var begjært avskiltet er ganske uforståelig. Nå er det vel slik at det er forsikringsselskapet som krever inn veiavgiften på vegne av myndighetene, så her burde det vel også gått opp et lys for dem om at bilen min var begjært avskiltet. Men jeg har altså ikke hørt en lyd og auto-trekkene er bare blitt betalt fortløpende.

Typisk staten og kommunene, gjør der saksbehandlingsfeil er det andre personer som får skylden.

Er jo tåpelig man kan ha forsikring på bil som er ikke EU godkjent.

Men når det først skjer ulykke blir automatisk den som ikke har ikke godkjent bil straffet fordi man ikke har godkjent bil.

Forsikriningselskapet burde nektet slike biler å kjøre på veien samme med statens veivesen.

Egentlig burde de som utfører eukontroller miste bevildning eller få bøter ved dårlig utført jobb, men slik det er i praksis er jo det bileieren sin feil som sparer noen kroner på billigst verksted, er jo ikke bilverkstedet feil.

 

Samme med bøter, hvis de blir borte i posten er jo mottakeren som får skylden.

Kun fordi staten er avsender, da gjelder ikke fornuft. Eneste som gjelder at ved regelbrudd skal privatpersoner og bedrifter straffes, mens stateide selskap skal ikke straffes ved feil.

Men er det privatperson er det den som får skylden hvis brev blir tapt. Og det gir følgekostnader på mottakeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Enkelt forklart så er du ikke kunden til Statens vegvesen. Selv om du betaler penger til dem så har de ingen kunder.

 

Når de ikke har kunder så har de inget behov for å informere deg om noe som helst eller å gjøre det som er best for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men seriøst, når verkstedet særlig bilverksteder ansetter lærlinger på praksisplass på eukontroll, sier det seg selv hvordan jobben blir utført, eller ansetter polakker kun for å spare penger.

 

Riktignok har staten veivesen liste over godkjente verksteder:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Men det betyr ikke selv om man velger fra den listen at problemer kan oppstå senere.

Det som er urettferdig er hvis feil blir oppdaget senere, er det bileieren som burde vite om bilen har eu godkjenning eller ikke, eller den som får bøter.

 

At staten veivesen er et kontrollorgan sammen med politiet og tollvesenet spiller liten rolle, da bileiere ikke kan stole på EU kontrollene.

Er jo en grunn man må ta naf test i steden for eu kontroll.

Men sies jo eu kontroll har blitt strengere:

 

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/nye-eu-krav-gir-bedre-likere-og-mer-trafikksikre-kontroller/

Lenke til kommentar

Men seriøst, når verkstedet særlig bilverksteder ansetter lærlinger på praksisplass på eukontroll, sier det seg selv hvordan jobben blir utført, eller ansetter polakker kun for å spare penger.

 

Riktignok har staten veivesen liste over godkjente verksteder:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Men det betyr ikke selv om man velger fra den listen at problemer kan oppstå senere.

Det som er urettferdig er hvis feil blir oppdaget senere, er det bileieren som burde vite om bilen har eu godkjenning eller ikke, eller den som får bøter.

 

At staten veivesen er et kontrollorgan sammen med politiet og tollvesenet spiller liten rolle, da bileiere ikke kan stole på EU kontrollene.

Er jo en grunn man må ta naf test i steden for eu kontroll.

Men sies jo eu kontroll har blitt strengere:

 

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/nye-eu-krav-gir-bedre-likere-og-mer-trafikksikre-kontroller/

 

Disse problemene finnes sikkert, men artikkelforfatterens problem er at Statens veivesen ikke har kunder, kun bileiere. Statens veivesen har/tar ikke ansvar for hvordan de oppleves fra bileierens side, for de har ingen kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunder eller ikke, tviler på verkstedet eller forsikringselskapet eller skattetaten ringer opp kundene sine å sier på grunn av feil av verkstedet så er ikke bilen eu godkjent, så dermed mister man skiltene.

Så fremdeles hjelper det lite hvis staten veivesen eller politiet tar skiltene uten forklaring, ta det med verkstedet.

Uten skilter får man heller ikke fikset problemet.

 

Tror du selv ville blitt forbannet og måtte løse det problemet særlig hvis du ikke får informasjon før dagen før. Men så vidt jeg vet har jo veivesenet lov å gjøre det slik. Men litt spesielt hvis det går halv år.

Det er jo god tid, antakelig fordi poltiet og veivesenet ikke har tid å følge opp saken.

Men et burde vel gå til bileieren fravør.

Selv om det kunne gått dårlig med forsikringen i verstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Enkelt forklart så er du ikke kunden til Statens vegvesen. Selv om du betaler penger til dem så har de ingen kunder.

Når de ikke har kunder så har de inget behov for å informere deg om noe som helst eller å gjøre det som er best for deg.

Det er et velkjent problem med offentlige etater og private selskap som har offentlige kontrakter. Som passasjer på kollektivtransport behandles man ofte som gods som skal transporteres, mens transportselskapet regner fylkeskommunen eller staten som kunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Dette var jo noe som ble varslet om før men for noen år siden besluttet man å slutte med dette. Årsaken er vel helt sikkert en kombinasjon av å skulle spare penger sånn at de kan brukes på "bedre prosjekter" og en totalt mangel for respekt for de som faktisk er de som betaler for det offentlige tyveriet, nemlig befolkningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her ville det ikke hjulpet med noen flere datasystemer eller samhandling mellom eksisterende systemer.

Hendelsen ville blitt nøyaktig lik om han aldri hadde fremstil bilen for PPK.

Nytt er jo også at man må selv passe på å får utført PPK på bilen. Da bør man jo sjekke at godkjent PPK blir registrert.

 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her det du selv som har gjort feilen, for du har da ikke fått gjenpart av EU kontrollen, noe du skal ha. Den bør også ligge i bilens servicehefte etterpå. De som har feilen er først og fremst verkstedet som ikke har meldt EU kontrollen inn riktig. Deretter er det bileiers feil som ikke logger inn på "min side" hos vegvesen.no og sjekker at alt er i orden.

Nå er jeg enig med at kanskje vegvesenet burde ha hatt en tjeneste med "status oppdatering" utover omregistrering, men til syvende og sist har vegvesenet gitt deg verktøyet du selv kan bruke for å sjekke status. Beste rådet til slutt er da å få med deg EU Kontrollens gjenpart, for den godtar utekontrollen om det er uenighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får en advarsel tilsendt som brev av biltilsynet når kontrollperioden er utgått og du fortsatt ikke har fått bilen godkjent i deres systemer, i det brevet står det at kjøretøyet har bruks-forbudt frem til den har blitt godkjent igjen.

 

Så han skal ha mottatt et brev fra biltilsynet, jeg fikk et brev for en drøy måned siden da bilen min ikke ble ferdig godkjent før fristen "etterkontroll".

 

I tillegg så kan du enkelt gå inn på "din side" biltilsynet og sjekke status. bla. finne ut når neste kontroll er.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her ville det ikke hjulpet med noen flere datasystemer eller samhandling mellom eksisterende systemer.

Hendelsen ville blitt nøyaktig lik om han aldri hadde fremstil bilen for PPK.

Nytt er jo også at man må selv passe på å får utført PPK på bilen. Da bør man jo sjekke at godkjent PPK blir registrert.

 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger

Nei det bør en ikke. Dette her skal være fullautomatisert og en skal få beskjeden at at «Nå mister, nå er ikke bilen din godkjent lenger».

 

Hva skal en ellers med et digitalt samfunn om ikke maskinene gjør jobben for oss?

 

Blir så oppgitt av sånn tafatthet som det her.

Lenke til kommentar

Nei det bør en ikke. Dette her skal være fullautomatisert og en skal få beskjeden at at «Nå mister, nå er ikke bilen din godkjent lenger».

 

Hva skal en ellers med et digitalt samfunn om ikke maskinene gjør jobben for oss?

 

Blir så oppgitt av sånn tafatthet som det her.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/om+organisasjonen/om-vegvesenno/mobilapp

 

 

I appen kan du:
  • sjekke frist for EU-kontroll
  • få varsel via mobilen når fristen for EU-kontroll nærmer seg (gjelder ikke Windows Phone)
  • sjekke hvilke tilhengere du kan trekke bak bilen, og hvor mye du kan laste bil og tilhenger
  • se kilometerstand avlest ved siste EU-kontroll eller ved tidspunkt for bruktimport (avlest ved førstegangs registrering i Norge). 
  • lagre informasjon om kjøretøy og gi dem egne navn
  • finne registreringsnummer ved å taste inn understellsnummer (for eksempel hvis kjøretøyet er avskiltet)
  • sjekke eier av kjøretøy, skyldig årsavgift osv via SMS-tjeneste til Statens vegvesen (2282) kr. 3,-  per søk
Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremdeles ingen varsel når noe mangler.

Man får et varselbrev hvis man ikke har tatt PKK innen tidsfristen og gidder man ikke å åpne brevet er det sin egen feil.

 

Du får også varsel om bruks-forbudt hvis man ikke har betalt ansvarsforsikring/trafikkforsikringsavgift.

 

Hvis du mener at biltilsynet skal gi deg en elektronisk varsel hvis det oppstår er vilkårlig feil/mangel på din bil så har vi ikke kommet så lang ennå i kontrollveldet.

 

Men mener du et elektronisk varsel burde det være en enkel sak og sende det via altinn.

 

Edit: du kan motta all informasjon fra biltilsynet via Digipost eller Eboks.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som Nautica skriver, får man brev om EU-kontrollen, samt om bruksforbud dersom man ikke har fått bilen kontrollert osv.

Det samme gjelder når førerkortet går ut, man får brev og SMS, slik at Statens Vegvesen har rutiner for varsling om alt mulig nå.

 

At en eller annen fjott i Atea, ett av selskapet som har levert IKT-systemene til Vegvesenet i en årrekke, ikke har fått det med seg, får være hans problem, men dette er kanskje et forsøk på å selge et eller annet nytt produkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får et varselbrev hvis man ikke har tatt PKK innen tidsfristen og gidder man ikke å åpne brevet er det sin egen feil.

 

Du får også varsel om bruks-forbudt hvis man ikke har betalt ansvarsforsikring/trafikkforsikringsavgift.

 

Hvis du mener at biltilsynet skal gi deg en elektronisk varsel hvis det oppstår er vilkårlig feil/mangel på din bil så har vi ikke kommet så lang ennå i kontrollveldet.

 

Men mener du et elektronisk varsel burde det være en enkel sak og sende det via altinn.

 

Edit: du kan motta all informasjon fra biltilsynet via Digipost eller Eboks.

Fikk ikke en tøddel den gangen min forrige bil gikk over grensen. Men rodde nå alt i land på egenhånd. Men OK, om staten aktivt varsler deg i relevante kanaler (brevpost og pushvarslinger på relevante apper) så er jeg fornøyd.

 

Digi-post kan forøvrig brenne i helvete, men det er en annen debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...