Gå til innhold

Slik startet lekkasjen som førte til hydrogen-eksplosjonen i Sandvika


Anbefalte innlegg

Riktig moment er viktig. Da bør momentnøkkel være kalibrert, brukes riktig og lagres riktig. Lagrer du momentnøkkelen med innstilt moment, vil nøkkelen endre seg over tid. Momentet skal skrues av mellom hver bruk, men ikke helt av. Skrur du helt av kan det komme en offset. Mange fullfører bevegelsen av nøkkel og får ofte ett høyere moment enn innstilt. En skal også holde i nøkkel på ett bestemt punkt (avmerket). Jeg ser mange momentnøkler som ikke holder fabrikantens spesifikasjoner ved kalibrering. Kvalitet lønner seg.

 

,

jeg var også momentfrik før, helt til jeg skrudde i stykker flere gjenger til bla. bunnpanne til girkasse. om det var feil i servicehåndbok eller nøkkel vet jeg ikke. brukte også momentnøkkel til hjulmuttere på en Nissan, da jeg skulle legge om til sommeren var en av mutterne borte og resten løse (på ett hjul). siden har jeg bare brukt sunn fornuft, det fungerer best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye visvass her. "To bolter ble skrudd på feil"?

Noen bolter ble skrudd til for lite(?), så enkelt som det.

Edit: for "vanlige" gassflasker jeg har sett er alltid ventilen skrudd inn i flaska og ikke boltet på, som her. Det er kanskje en grunn til det.

 

Enig, som gammal dykker ser denne løsningen svært sårbar ut... elendig...
Lenke til kommentar

,

jeg var også momentfrik før, helt til jeg skrudde i stykker flere gjenger til bla. bunnpanne til girkasse. om det var feil i servicehåndbok eller nøkkel vet jeg ikke. brukte også momentnøkkel til hjulmuttere på en Nissan, da jeg skulle legge om til sommeren var en av mutterne borte og resten løse (på ett hjul). siden har jeg bare brukt sunn fornuft, det fungerer best.

Der er forskjel på Nm og Kilometer

Lenke til kommentar

Enig, som gammal dykker ser denne løsningen svært sårbar ut... elendig...

Den ble nå i ettertid testet på nytt, selv om den har fått sertifiserte godkjenninger fra tidligere tester med 1,000,000 sykluser. Nok til å fylle og tømme tankene i en stasjon for 50 års drift, uten problemer. 

 

Så tja... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enig, som gammal dykker ser denne løsningen svært sårbar ut... elendig...

Den ble nå i ettertid testet på nytt, selv om den har fått sertifiserte godkjenninger fra tidligere tester med 1,000,000 sykluser. Nok til å fylle og tømme tankene i en stasjon for 50 års drift, uten problemer. 

 

Så tja... 

Det nyttar jo lite at han er testa mykje i perfekt utført stand, når NEL er so slumsete med produksjonen. Det verste er korleis NEL har vore ute med desperate bortforklaringar om at det ikkje var feil på deira "kjerneteknologi" osb, og so viser det seg at det nettopp var NEL som hadde montert pluggen feil på sin eigen fabrikk. Heile dette selskapet står fram som eit komplett useriøst marknadsføringsfirma som drit i tryggleiken til produkta sine og kundane sine. Kva andre komponentar har desse amatørane skrudd akkurat godt nok saman til at det fungerte før det vart sendt ut døra på fabrikken? Hadde eg vore DSB, hadde eg kravd fullstendig inspeksjon av samtlege komponentar og ferdige anlegg dette selskapet har levert.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det nyttar jo lite at han er testa mykje i perfekt utført stand, når NEL er so slumsete med produksjonen. Det verste er korleis NEL har vore ute med desperate bortforklaringar om at det ikkje var feil på deira "kjerneteknologi" osb, og so viser det seg at det nettopp var NEL som hadde montert pluggen feil på sin eigen fabrikk. Heile dette selskapet står fram som eit komplett useriøst marknadsføringsfirma som drit i tryggleiken til produkta sine og kundane sine. Kva andre komponentar har desse amatørane skrudd akkurat godt nok saman til at det fungerte før det vart sendt ut døra på fabrikken? Hadde eg vore DSB, hadde eg kravd fullstendig inspeksjon av samtlege komponentar og ferdige anlegg dette selskapet har levert.

Stikkprøver er værtfall påkrevet, øyeblikklig !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

Det er mer enn en feil.

1 Selve lekasjen

2 Noe som antenner gasse

3 Systemet som skulle detektere lekasje

4 Et sikkrehetssystem som

5..

Lekkasjen er problemet og utfordringen her. Hydrogen går gjennom stål og ut, men da i små mengder.

Ingenting trengs for å antenne hydrogen. det er autoignitable i luft. Det vil si at med rett konsentrasjon så spontant selvantenner det. opplevde det når jeg jobbet på ett raffineri i Texas. Vi bestilte noen truckloads med hydrogen for å starte opp en prosess etter shutdown arbeider. truckførererene, som var vant til å kjøre nitrogen, kom fram og stoppet motoren og dermed kjøleanlegget i porten. Etter fem minutter begynte sikkerhetsventilen å slippe ut små mengder som da selvantente i små eksplosjoner.

etter mye om og men, ble det til at truckfører sprang bort og åpnet kabinen rett etter en smell. så ventet han og glødet motoren rett etter neste smell...

 

Deteksjon av Hydrogen er vanskelig. Det eksploderer før det detekteres. derfor er der en run off kanal fra flensen med en kon. Denne skal lage små eksplosjoner ved liten lekkasje. en akustisk sensor var det vi brukte for å detektere smålekkasjer i ren hydrogen uten forurensing av f eks H2S. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

Det går på størrelsen på flensen. Bolteflenser er har vært industristandard for større dimensjoner til gasstransport i flere titalls år.

Nei dette går på elendig design. her er det mulighet for at en feil (tilskruing av indre krans) setter begge barriærene samt tell-tale hullet ut av spill. En eneste barriære ved lagring av hydrogen...... I tillegg lar de designet være slik at presskreftene virker utover på pluggen. dvs at bolten tar hele presset.... i det amreikanske systemet, så er avtaks og inspeksjons kanalene tverrstilt i forhold til kreftene som skal tas opp.  hva er det denne gjengen tenker med eller på... OG har de aldri hørt om autoignition av hydrogen på avveie. Der trengs ingen ekstern tennkilde for å sprenge noe. Knallgassen sprenger av seg selv den. Og da tar den med seg alt.

Dette er IKKE siste ulykke med dette designet. Uansett hvor mange papirinspeksjoner de måtte slenge etter det...

 

Lurer på om de også har oversett at hydrogen under trykk påvirker boltenes egenskaper ove tid. bolter blir sprø, og kan knuses som glass. Da vi stoppet en hydrogenkompressor som hadde gått siden 1933 (motoren fra 1.gen motorbåt med ekstra tjukt gods) så knakk alle boltene rett av når vi skulle åpne sylinderen. vi skrudde på en, og så knuste de alle på plassen som om de var skåret med laser.  Dette fordi hydrogen hadde svekket akkurat i kontakt punktet under en lekkasje fra 1982 til 1986...

Her har nok og boltene vært i kontakt med hydrogen.....

Endret av Slettet+891348974
Lenke til kommentar

Nei dette går på elendig design. her er det mulighet for at en feil (tilskruing av indre krans) setter begge barriærene samt tell-tale hullet ut av spill. En eneste barriære ved lagring av hydrogen...... I tillegg lar de designet være slik at presskreftene virker utover på pluggen. dvs at bolten tar hele presset.... i det amreikanske systemet, så er avtaks og inspeksjons kanalene tverrstilt i forhold til kreftene som skal tas opp.  hva er det denne gjengen tenker med eller på... OG har de aldri hørt om autoignition av hydrogen på avveie. Der trengs ingen ekstern tennkilde for å sprenge noe. Knallgassen sprenger av seg selv den. Og da tar den med seg alt.

Dette er IKKE siste ulykke med dette designet. Uansett hvor mange papirinspeksjoner de måtte slenge etter det...

 

Lurer på om de også har oversett at hydrogen under trykk påvirker boltenes egenskaper ove tid. bolter blir sprø, og kan knuses som glass. Da vi stoppet en hydrogenkompressor som hadde gått siden 1933 (motoren fra 1.gen motorbåt med ekstra tjukt gods) så knakk alle boltene rett av når vi skulle åpne sylinderen. vi skrudde på en, og så knuste de alle på plassen som om de var skåret med laser.  Dette fordi hydrogen hadde svekket akkurat i kontakt punktet under en lekkasje fra 1982 til 1986...

Her har nok og boltene vært i kontakt med hydrogen.....

 

Nå snakker vi vel om to helt forskjellige ting. Jeg diskuterte flensen på en propanflaske og rørtransport av hydrokarboner. Angående designet på hydrogen flasken er jeg enig, her bør det være full redundans. Det bør også være redundans på installasjonen, dvs. at jobben må kontrolleres av 3. part med tilstrekkelig kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...