Gå til innhold

Weight/mass gainer uten å trene?


Anbefalte innlegg

Jeg er spikertynn, altså er bikka 190cm og veier 67kg. Jeg har sett noen poster men de er ganske gamle og ikke akkurat det samme de spør om. Så jeg spiser egentlig ganske mye føler jeg selv, iallefall noen dager. Men vekten står fast og jeg føler jeg ikke kommer meg noen vei. Så jeg lurer egentlig på om jeg bare kan legge til noe slags weight/mass gainer og om det hjelper. Jeg trener ikke styrke noe særlig men jeg er aktiv og ung så er ute og gjør noe ofte. Er det verdt det og vil det funke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hva vil funke? Ja, du vil sikkert gå opp i vekt dersom du spiser det samme + du legger til en gainershake. Ikke noe i veien å teste ut dette. @Sydvest man har ikke kontroll over hvor fettet legger seg uansett, det er genetisk bestemt.

Veier han 67 kg er det ikke så farlig om han legger på seg litt fett, som han sier selv så er han tynn. 

 

Legger du ikke på deg så spiser du for lite, rett og slett, slik at en gainer kan hjelpe til dersom vektoppgang er ønskelig.

Endret av ræss93
Lenke til kommentar

Utan trening så legg du på deg feitt av eit overskot. Med trening så blir i alle fall delar av det til musklar.

 

Uansett ville eg mykje heller ete meir mat enn å drikke på gainer. Det er ikkje spesielt godt samanlikna med alt anna du finn på butikken.

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha kontroll over hvor fettet legger seg, eller om det er fett du legger på deg. 

Skriver under på denne. Høres ut som OP ønsker en "biffere" kropp dvs. brede skuldre og større ramme/volum, men kjører du gainer uten å trene risikerer du å holde samme kroppsform med mye uønsket fett rundt magen. Og det er et helsikke å bli kvitt.. 

Lenke til kommentar

De gainerne man får kjøpt i pulverform der ute består jo omtrent bare av sukker. Hvorfor ikke lage en hjemmelaget gainer hvor du har kontroll på hva du faktisk får i deg?

 

Du kan for eksempel blande havregryn, proteinpulver, en banan, melk og litt peanøttsmør i en blender. Vips så har du en shake som ikke bare er mer næringsrik men som også smaker bedre enn de typiske mass gainerne der ute. 

Lenke til kommentar

De gainerne man får kjøpt i pulverform der ute består jo omtrent bare av sukker. Hvorfor ikke lage en hjemmelaget gainer hvor du har kontroll på hva du faktisk får i deg?

 

Du kan for eksempel blande havregryn, proteinpulver, en banan, melk og litt peanøttsmør i en blender. Vips så har du en shake som ikke bare er mer næringsrik men som også smaker bedre enn de typiske mass gainerne der ute. 

 

Ikke min tråd, men bruker du det selv? Har du en oppskrift? Er en del på nettet, så finner jo fint frem til en der, men om du har en oppskrift som fungerer så tenkte jeg kanskje å prøve den?

Lenke til kommentar

Her har jeg erfaring å komme med. Når jeg var 20 år, veide jeg 58-60 kg og var 180 cm. Jeg skulle ta en utvekslingsår i Australia, og ville gjøre noe for at jeg skulle få et bedre selvbilde. Jeg og følte at "jeg spiste mye, men gikk aldri opp". Jeg spiste rett og slett ikke nok.

 

Jeg fant en veldig god metode som fungerte strålende for meg.

 

Jeg begynte å bruker gainer, nøyaktig denne:

https://www.proteinfabrikken.no/storkjop-gainers/storkjop/big-mass-sjokolade-12kg-storkjop.html

 

Jeg drakk en gainer hver eneste morgen, samt etter trening. Min morgenrutine var slik:

3 scoops gainer

1 egg

1 SS kokosfett

1 SS tran

H-melk eller kokosmelk

Havregryn

 

Kjør i blender, drikk. Dette er fort 700-900 kcal bare til frokost. Her har du et godt utgangspunkt videre. For til syvende og sist, handler det egentlig om å spise mer enn du forbrenner.

 

Jeg sørget for å spise så mye jeg kunne i alle måltider. Jeg la vekt på karbohydrater, så mye ris, poteter, pasta og havregryn.

 

Jeg anbefaler deg sterkt å trene ved siden av. Du får bedre matlyst, bedre mage- og tarmfunksjon, mer energi, og resultatet blir bedre. Du trenger ikke kjøre kardio tre dager i uken, men kjør gjerne en 2-dagers split hvor du trener hele kroppen to ganger ila. en uke. Tren hele kroppen, og ikke bare overkropp og biceps. Dersom du er nybegynner, så vil musklene dine vil restituere fort. Ha fokus på baseøvelser, jeg anbefaler å benytte en PT for å komme i gang, for å sørge for at du løfter riktig og ikke ødelegger deg.

 

Jeg trente seks dager per uke. Da delte jeg kroppen opp i tre dager, en dag hvile, så nye tre dager. Har aldri vært frelst av trening, men når jeg startet på dette opplegget, merket jeg såpass raskt resultater, at motivasjonen kom naturlig og bare økte. Etter 6 måneder, veide jeg 68 kg. En del bygde muskler, og en del fett. Etter ca et år veide jeg 72 kg. og var da veldig fornøyd. Ikke bare hadde jeg gått opp i vekt, men jeg følte meg sterkere enn noen gang.

 

Lykke til.

Endret av Kaffekong1
Lenke til kommentar

Ikke min tråd, men bruker du det selv? Har du en oppskrift? Er en del på nettet, så finner jo fint frem til en der, men om du har en oppskrift som fungerer så tenkte jeg kanskje å prøve den?

Har testet det forslaget jeg la ut selv, ja! Funker bra og gir en god metthetsfølelse :) Bruker å skjære bananen opp i små biter og legge den i frysa over natta, da får du en mye mer kremete konsistens, omtrent som en milkshake.

 

Når det gjelder oppskrifter så er det jo tonnevis der ute. Hvis du tar proteinpulver, havregryn og melk som en base kan du jo putte i omtrent hva som helst. Ulike typer bær, frukter, yoghurt, litt iskrem og nutella hvis du vil være litt crazy haha. Er bare fantasien som setter grenser!

 

edit: Legger du til et egg og litt bakepulver kan du også lage proteinpannekaker ut av miksen :)

Endret av Roger Roger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...