Gå til innhold

BMW-sjef tror dieselmotoren har minst 20 år igjen


Anbefalte innlegg

Det mener nok Frølich som var med på å "kuppe" BMW tilbake i 2014 og skviset ut teamet bak BMW i3. I3 var første steg i en stor satsing på el biler, som fossilgjengen innad i BMW klarte å torpedere. Nå går det en nemesis i det hele, BMW er blitt en El bil sinke, resultatene faller og adm. direktør Krueger som ble frontmann da, går mot sparken....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW kan fort oppleve å bli sittende med skjegget i postkassen og se andre bilmerker suse forbi i salgsstatistikken, hvis de ikke tar elbiler og klimaendringene på alvor. Da må nok Frölich se seg om etter en annen jobb også.

 

Det er ikke bare det at mange ønsker å kjøpe elbil, når man sier slikt Frölich gjør her så sender man et signal til folk at BMW ikke bryr seg om CO2-utslipp og klimaendringer. Det er et feil budskap å sende, i en tid der andre selskaper konkurrerer om å være grønnest - nettopp fordi kundene liker at de har en grønn profil.

 

Så BMW bør være opptatt av imaget sitt, i tillegg til hva kundene vil ha når de kjøper bil.

 

Jeg har selv en dieselbil, som er over 12 år gammel nå, men det er fordi pris, rekkevidde, og type bil ikke har kommet til det nivået jeg ønsker. Så jeg kommer til å kjøre fossilbilen min til den ikke går lengre og håper at den riktige elbilen da er tilgjengelig for meg.

Endret av Prognatus
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og det du ser ned gjennom Europa, representerer the real world. Tiltakene som eventyrlandene Norge og Nederland har satt i verk, er hinsides hva andre kan drømme om.

Kva er "the real world"? I Kina, verdas desidert største bilmarknad, er snart 10% av nybilsalet elbilar. Samstundes rasar salet av bilar med eksosmotor nedover, akurat som i Noreg, Sverige, Island og andre land med stor del ladbare bilar. Ikkje narr deg sjølv til å tru at Europa representerer verda. I Europa er elbilsalet relativt dårleg samanlikna med resten av verda.

 

Eg er sjølv i Berlin om dagen. Her ser eg elbilar kvar dag, trass i at berre 0,2% av bilparken i Tyskland er elbilar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med tanke på at Kina nå KREVER en viss prosentandel elbiler for å få lov til å selge biler i det hele tatt i Kina (verdens største bilmarked). Videre at  bilprodusentene i Europa ligger an til å betale flerfoldige milliarder Euro i rene bøter fordi bilene har høyere CO2 utslipp enn 90g/km i løpet av de neste årene virker det som idioti å påstå at at elbiler ikke er fremtiden. Jeg tror det BMW sjefen har misforstått er at ingen vil ha BMW elbilene. Derimot ser det ut til at alle andre fint klarer å bli kvitt alle de lager, jmf Kia som ikke får laget nok.

 

Dette fremstår som en sånn type uttallelse som kommer til å aldres veldig dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viss man skal gå etter talla BMW legger til grunn, synast utskiftningsfarten å dabbe av framover grunna mangel på råstoff samt at di fleste land har forskjellig målsetning. Om det nå viser seg at kina vil ta i eit tak for sin egen lokale forureining kan det bety at mange andre land må sette sine grønne mål på vent, spesiellt fordi kina sitter på 95% av di sjeldnaste råstoffa. Kan ende med at måla om stopp av fossil-salg ikkje blir innført verken i eu(2030) eller norge(2025) inna satte frister.

Lenke til kommentar

Viss man skal gå etter talla BMW legger til grunn, synast utskiftningsfarten å dabbe av framover grunna mangel på råstoff samt at di fleste land har forskjellig målsetning. Om det nå viser seg at kina vil ta i eit tak for sin egen lokale forureining kan det bety at mange andre land må sette sine grønne mål på vent, spesiellt fordi kina sitter på 95% av di sjeldnaste råstoffa. Kan ende med at måla om stopp av fossil-salg ikkje blir innført verken i eu(2030) eller norge(2025) inna satte frister.

Kina sit ikkje på mykje av dei råstoffa som er viktig for elbilar. Neodym og andre sjeldne jordmetall til permanentmagnetar i motorar kanskje, men det går fint an å lage elbilar utan. Min Tesla har ingen slike permanentmagnetar i motoren. Kina sit på svært lite av dei grunnstoffa som er viktige for batteriproduksjon, som nikkel, kobolt og litium.

 

Utskiftingstakten dabbar slett ikkje av, og det er ingenting som tyder på råstoffmangel i dag. Tvert imot får elbilar stadig større batteri og salet av reine ikkje-hybride elbilar veks fortare enn salet av ladbare hybridar. Prisen på dei viktigaste råstoffa har gått ned det siste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina sit ikkje på mykje av dei råstoffa som er viktig for elbilar. Neodym og andre sjeldne jordmetall til permanentmagnetar i motorar kanskje, men det går fint an å lage elbilar utan. Min Tesla har ingen slike permanentmagnetar i motoren. Kina sit på svært lite av dei grunnstoffa som er viktige for batteriproduksjon, som nikkel, kobolt og litium.

 

Utskiftingstakten dabbar slett ikkje av, og det er ingenting som tyder på råstoffmangel i dag. Tvert imot får elbilar stadig større batteri og salet av reine ikkje-hybride elbilar veks fortare enn salet av ladbare hybridar. Prisen på dei viktigaste råstoffa har gått ned det siste året.

Jeg får det ikke til og stemme, Kina kontrollerer mye av mineralene man trenger til og lage batterier.

Råstoffprisene har falt hovedsakelig grunnet spekulanter som kjøpe opp enorme mengder med råstoffer siden de trodde at det skulle bli en kraftig etterspørsel med påfølgende høye priser.

 

Norsirk

 

Fra depotene selges det koboltrike mineralet hovedsakelig til kinesiske selskaper. Det meste av verdens litium-ion batterier produseres i Asia, og ifølge Washington Post kommer rundt 90 prosent av Kinas kobolt fra Kongo. De kinesiske selskapene selger kobolten til batteriprodusenter, som til sist selger batteriene til produsenter av mobiltelefoner, laptoper og elbiler. Disse aktørene vet ofte ikke hvor kobolten de kjøper kommer fra, ettersom sporing og kontroll av forsyningskjeden er mangelfull. Noen mener derfor at kobolt bør behandles som et konfliktmineral. I så tilfelle vil det måtte gjøres eksterne kontroller av kobolt-raffinerier samt iverksettes sporbarhet.

 Og fra TU.

 

 

I stedet er man avhengig av å importere fra Kina som både har rike forekomster selv, og jobber for å skaffe seg kontroll over mineralforekomster andre steder i verden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For en med innsikt er det innlysende at lett veitransport basert på et roterende magnetfelt, er uendelig mye enklere, billigere, mer effektivt og miljøvennlig, og langt mer pålitelig enn fremdrift basert på forbrenning av en begrenset ressurs som petroleum i en sylinder hvor krefter overføres via leamikk som veivaksling, tannhjul og klutch, og hvor mesteparten av energien i drivstoffet går tapt i form av varme og skadelig eksos. Om noen i ledelsen hos BMW ikke skjønner at en elmotor, frekvensomformer og regenerativ bremsing glatt utkonkurrerer de mekaniske systemene i en fossilbil, bør de finne seg en annen jobb. På litt sikt vil solpanel på taket, batteri i kjelleren og elbil i garasjen gjøre oss selvforsynt med strøm og gi oss "gratis" transport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du Tesla ikke bruker permanentmagneter, eller at de ikke bruker med neodym?

Frem til lanseringen av Model 3 benyttet ikke Tesla seg av motorer med permanentmagneter. De har brukt trefase induksjonsmotorer. Model 3 har et begrenset mengde permanentmagneter i bakre motor, og så har denne motoren også blitt innført på S/X som fremre motor for 2-3 måneder siden.

 

Det ville være ganske enkelt for Tesla å fjerne permanentmagnetene igjen. Spesielt på S/X, der det bare ville være snakk om å rulle tilbake til et tidligere design. Men også på Model 3 - da ville de bare benytte en av de fremre motorene til Model S/X som bakre motor på Model 3. Man ville riktignok tape noen mil rekkevidde, pga redusert virkningsgrad. Men på den andre siden ville Model 3 bli billigere å produsere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja , BMW skulle ikke ha blinklys i speilene , de skulle ikke ha turbo , men avansert ventil styringer . Å de skulle ikke ha forhjulstrekk . Men dær har de gitt etter . Vi får se om de klare å komme seg videre .

Tror at BMW sin økonomi er bedre enn teslaen. BMW har vel bevist at de fint klarer å lage el biler. Tror de laget el biler for snart 50-årene siden til OL i München. Siden har de laget eletrisk en serie og dagens i3. Problemet er at bilene blir dyre og selger dårlig. BMW er faktisk nødt til å lage biler som selger for å overleve.

Lenke til kommentar

Elbiler i Norge er et politisk spørsmål. Så lenge det er politisk vilje til å gi elbiler bruksfordeler og store avgiftslettelser relativt biler med forbrenningsmotor (faktisk lavere avgifter enn trå-sykler) så vil det være stor vilje til å kjøpe og bruke slike. Hvis denne politiske vilje forsvinner så vil folk antagelig styre bilbruken sin i retning av bensin og diesel.

 

Framveksten av høyre-populistiske partier/politikere (som vi ser i USA og Europa), bompenge-kritiske partier og realiseringen av at bilavgifter faktisk betyr noe for budsjetter er alle faktorer som kan påvirke den politiske viljen.

 

I prinsippet så kunne man tenke seg at andre stater (som mangler våre bilavgifter) gav elbileiere tilsvarende insentiver, dvs brukte regulær skatte-inngang til å sponse elbiler (slik at disse eit ble billigere i handelen enn hva produsenten tjener). Det er vanskelig å se for seg at særlig mange stater har kombinasjonen av økonomi og motivasjon til å gjøre noe slikt - man kunne fort finne eksempler hvor en firebarnsmor som kjører buss til jobb må betale mer i skatt for at en direktør skulle kjøpe seg Tesla til under produksjonskost?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Elbiler i Norge er et politisk spørsmål. Så lenge det er politisk vilje til å gi elbiler bruksfordeler og store avgiftslettelser relativt biler med forbrenningsmotor (faktisk lavere avgifter enn trå-sykler) så vil det være stor vilje til å kjøpe og bruke slike. Hvis denne politiske vilje forsvinner så vil folk antagelig styre bilbruken sin i retning av bensin og diesel.

 

Framveksten av høyre-populistiske partier/politikere (som vi ser i USA og Europa), bompenge-kritiske partier og realiseringen av at bilavgifter faktisk betyr noe for budsjetter er alle faktorer som kan påvirke den politiske viljen.

 

I prinsippet så kunne man tenke seg at andre stater (som mangler våre bilavgifter) gav elbileiere tilsvarende insentiver, dvs brukte regulær skatte-inngang til å sponse elbiler (slik at disse eit ble billigere i handelen enn hva produsenten tjener). Det er vanskelig å se for seg at særlig mange stater har kombinasjonen av økonomi og motivasjon til å gjøre noe slikt - man kunne fort finne eksempler hvor en firebarnsmor som kjører buss til jobb må betale mer i skatt for at en direktør skulle kjøpe seg Tesla til under produksjonskost?

 

-k

Helt riktig. Folk i Norge ser fremtiden med elbiler med helt feile øyne pga insentivene.

 

Dessuten tyder veldig mye på mangel på mineraler og batterier blir en stor hemsko. Produksjonen av dagens batterier er heller ikke lønnsomt på kort sikt og nye teknologier vil være ødeleggende for langtidsinnvestesteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

 

Vi er på ferie i Italia og har hittil ikke sett en eneste elbil.

Velkommen til den store verden, der elbiler knapt er et komma i historien.

Typisk nordmenn å tro at elbil er stort der Tesla X og S`er står ved hvert eneste hus bortover.

Vi er nok kraftig drevet av at her i landet er 50% avgifter på en ny bensinbil. dermed kan staten ta vekk dette og vips så er Tesla "lønnsomt" for forbrukeren. Denne logikken virker ikke i andre land der bil har vesentlig lavere avgiftsnivå.

Lenke til kommentar

Hvor mange elbilbatterier har gått i luften så langt?

Det brenner cirka 10 biler om dagen i Norge der ingen av dem er elbiler og dette sier DSB i 2017 om elbiler og brann.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvor-brannfarlig-er-en-elbil/

Nye tester av brannfaren i elbiler, gjennomført av SP Fire Research på oppdrag fra DSB, viser at batterier som knuses i en kollisjon kan føre til brann. Ytre varmekilder, derimot, vil vanskelig kunne starte brann i elbilenes batteri.

 

I første forsøk ble en elbil sluppet fra 20 meters høyde for å simulere en kraftig kollisjon der battericeller ble knust. Kollisjonstesten viser at når battericeller knuses vil det skje en elektrokjemisk reaksjon som utvikler varme. Etter om lag sju minutter begynte bilen å brenne med synlige flammer. Bilen fikk brenne fritt uten at det ble forsøkt å slukke brannen og var utbrent etter ca. 2,5 timer.

 

I det andre forsøket ble det forsøkt å tenne på elbilbatteriet med en ekstern varmekilde, for deretter å måle hvor mye vann og tid som gikk med på slokkearbeidet.

 

− Det begynte etter hvert å brenne i plasten i bilen, men ikke i batteriet. Det var rimelig enkelt å slå ned flammene med samme innsatsmetoder og tidsforbruk som en brann i en konvensjonell bensin- eller dieselbil, sier Grav.

Og til slutt om faren ved elbillading og brann.

Det er ingen grunn til å tro at elbiler som står til lading vil øke denne risikoen så lenge ladesystemet er utført og vedlikeholdt etter DSBs regelverk, sier Grav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...