Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

forkjøpsrett på aksjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når man skal selge noen aksjer til en ikke aksjonær, hva har dei aksjonærere som kan utheve forkjøpsrett rett til å bli opplyst om?

 

Har dei rett til å bli opplyst om navn , sum ,hensikter for salg osv? vedrørende salg til den nye aksjonæren

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: eb8d1...3a6

 

 

Hva står det i aksjonæravtalen?

Lenke til kommentar

Aha.

 

Har dei rett til å bli opplyst om navn , sum ,hensikter for salg osv? vedrørende salg til den nye aksjonæren

Anonymous poster hash: eb8d1...3a6

 

Aksjeeier må selvsagt la seg identifisere for å stemme og få utbytte ..

 

Salgssum derimot kan holdes hemmelig.

 

Hva du legger i hensikt skjønner jeg ikke helt. Vanligvis vil denne være å tjene penger ..

 

EDIT: Mulig spørsmålet ditt gikk meg hus forbi her .. Og at du kun lurer på om man må oppgi navnet eller ikke på potensiell kjøper. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

(Jeg forutsetter at de vanlige reglene i aksjeloven gjelder.)

 

Forkjøpsretten utløses når en aksje har "skiftet eier", jf. §§ 4-19 (1) og 4-21 (1). Etter § 4-12 skal erververen (her kjøperen) "straks sende melding til selskapet om sitt aksjeerverv". Så det er vanskelig å holde erververens identitet hemmelig. I en sak fra Høyesterett (Rt-1960-1007) hadde "de øvrige aksjonærer ... rimelig krav på å få oppgitt byderens navn, før de tok stilling til om de skulle gjøre forkjøpsretten gjeldende". Så selv om man ser bort fra kravet om å "straks" melde fra om eierskiftet begynner ikke fristen i § 4-23 (1) jf. § 4-20 å løpe før de andre aksjonærene vet hvem som er kjøper. 

 

 

Etter asl. § 4-23 (2) skal "nnløsningssummen fastsettes etter reglene i § 4-17 femte og sjette ledd". Det vil si "aksjens virkelige verdi på det tidspunktet kravet er fremsatt". "Virkelige verdi" er ikke nødvendigvis det samme som å tre inn i avtalen. Så jeg kan ikke se noe uttrykkelig krav om å oppgi salgspris. En annen sak er at erververen må "godtgjøre" at ervervet har funnet sted, jf. §§ 4-2 og 4-7 før han kan utøve aksjonærrettigheter. En vanlig måte å godtgjøre eierskiftet er med en skriftlig salgskontrakt, som typisk vil inneholde prisen. Salgsprisen/avtalen kan også bli et bevis som må legges fram i forbindelse med fastsettelse av innløsningssummen ved skjønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...