Jump to content
daubyj

SAMLETEST: Elsykler 2019

Recommended Posts

Tråsykkel er best, el-sykkel og sparkesykkel gjør bare folk late, de kan bare tråkke uten motgang og få full fart uten å yte noe som helst, mens på tråsykkel må man faktisk yte noe for å komme seg fremover som igjen gir oss utbytte i form av fysisk aktivitet som igjen holder oss friskere og sparer staten penger i helseutgifter.

 

Elsykkel er veldig bra til sykt feite folk som bør komme seg ut, eller de som har vondt til beins, men her i Fredrikstad ser jeg 12-åringer på elsykkel, da begynner jeg å lure på hva som bor i hodet til foreldrene.. Ingenting smart i hvert fall.

Kommer helt an på bruken. Jeg tenker å bruke elsykkel til jobb, der jeg helst ikke vil komme frem svett. Dette fordi det faktisk går fortere å sykle enn å ta kollektiv en del steder. :) 

Share this post


Link to post

Tråsykkel er best, el-sykkel og sparkesykkel gjør bare folk late, de kan bare tråkke uten motgang og få full fart uten å yte noe som helst, mens på tråsykkel må man faktisk yte noe for å komme seg fremover som igjen gir oss utbytte i form av fysisk aktivitet som igjen holder oss friskere og sparer staten penger i helseutgifter.

 

Elsykkel er veldig bra til sykt feite folk som bør komme seg ut, eller de som har vondt til beins, men her i Fredrikstad ser jeg 12-åringer på elsykkel, da begynner jeg å lure på hva som bor i hodet til foreldrene.. Ingenting smart i hvert fall.

 

Jeg er litt feit og vil ha elsykkel da jeg har vanlig sykkel, men gir opp i bakkene

Motoren skal kun hjelpe meg opp bakkene

 

Min bror sykler til arbeid, kun fordi han kjøpte seg elsykkel  (Omtrent 16 km)

Han syklet til jobb med vanlig sykkel også, men sykler mye oftere nå, og den dyre bilen står i garasjen

Share this post


Link to post

Tråsykkel er best, el-sykkel og sparkesykkel gjør bare folk late, de kan bare tråkke uten motgang og få full fart uten å yte noe som helst, mens på tråsykkel må man faktisk yte noe for å komme seg fremover som igjen gir oss utbytte i form av fysisk aktivitet som igjen holder oss friskere og sparer staten penger i helseutgifter.

 

Elsykkel er veldig bra til sykt feite folk som bør komme seg ut, eller de som har vondt til beins, men her i Fredrikstad ser jeg 12-åringer på elsykkel, da begynner jeg å lure på hva som bor i hodet til foreldrene.. Ingenting smart i hvert fall.

 

Dette er et så bullshit argument.

 

Mange er overvektige på grunn av psykologiske problemer.

 

Da kan elektriske produkter som du nevner gjør dørstokkterskelen ekstremt lav, det blir mer inspirérende å komme seg ut. Og i dét å være ute, så vil man være i bevegelse. Det er ikke energikostnadsfritt å bruke elsparkesykkel. Man bruker litt balansemuskler, man må gå av og over fortauskanter, opp bratte bakker og så videre.

 

En annen psykologisk faktor er dét at man kan planlegge lengre turer. Man kan bruke den én etappe, så bære den med seg i neste etappe, bruke den igjen osv. Dette tilgjengeliggjør for flere muligheter enn å bare sykle på fortau og kanskje skogsstier. En sykkel veier gjerne mer enn en elsparkesykkel, det spørs selvsagt på alt mulig, men en lett elsparkesykkel (11-12 kg) er enkel å bære med seg, også i vesker og spesiallagde sekker.

 

Så jeg mener at disse produktene vil senke dørstokkterskelen for veldig mange, de vil kjenne på friheten av å komme seg ut i frisk luft uten at det skal koste så mye energi hver gang, og dette vil uforvarende føre til at mange flere kommer i mer aktivitet.

 

Når man er i aktivitet, så bygger man vaner også, og man vil kanskje bli inspirért til å begynne med andre utendørsaktiviteter.

 

Det dreier seg om -psykologi-! Folk er ikke selvdestruktive av natur! Dét er noe vi blir lullet inn i av den helsikes reklamebransjen! Og staten som liker at vi er lette å dominere og kontrollére, for de vil ikke ha noe motstand av noen.

 

 

Enda et argument, for min del, er at jeg har ikke hatt økonomi til å ha bil, så jeg har måtte sykle over alt. Dette har vært en last på mange måter. Nå som jeg har fått elsparkesykkel, så har jeg MER overskudd i hverdagen til å trene til det jeg har LYST til! Ergo ellipsetrener og vekter, begynner å tenke på svømming igjen også. Jeg slipper å tenke på bussruter og betale for det, i hvert fall så lenge det er mildt. Så nå er jeg faktisk i bedre form enn jeg har vært på ganske lenge, og en annen faktor, er at jeg har lyst til å trene mer -regelmessig-. Det kommer ikke i perioder som før. 3-4 ganger i uka over mange år gir bedre effekt enn å trene 4-6 dager i uka i 2-3 måneder, for så å gi opp fordi man blir demotivért.

 

Det er med på å balansére ut mye av de tvungne oppgavene vi har. Hva skal man kalle det, tvang vs motivasjon vs last. Og den totale nytteeffekten av disse tre begrepene.

Edited by Taurean
  • Like 2

Share this post


Link to post

Kommer det til å bli gjort en samletest av sykler i en høyere prisklasse også. Tenker da spesielt på sykler fra Haibike, Winora, Merida, osv, i prisklassen 25-40 tusen.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+5132

Til 20.000kr synes jeg karbon ramme burde vaere forventet.

 

Dette er sykler på 25kg, en karbonramme fra eller til kommer ikke til å utgjøre en stor relativ forskjell. 

Share this post


Link to post

Tråsykkel er best, el-sykkel og sparkesykkel gjør bare folk late, de kan bare tråkke uten motgang og få full fart uten å yte noe som helst, mens på tråsykkel må man faktisk yte noe for å komme seg fremover som igjen gir oss utbytte i form av fysisk aktivitet som igjen holder oss friskere og sparer staten penger i helseutgifter.

 

Elsykkel er veldig bra til sykt feite folk som bør komme seg ut, eller de som har vondt til beins, men her i Fredrikstad ser jeg 12-åringer på elsykkel, da begynner jeg å lure på hva som bor i hodet til foreldrene.. Ingenting smart i hvert fall.

 

Jeg har en lunge sykdom som gjør at jeg blir andpusten og sliten etter ca 100 meter maks hvis jeg må gå, men jeg kjøpte elsykkel og tar en tur med den hver dag og det hjelper på kondisjonen og jeg blir sliten av å sykle med den men jeg for beveget kroppen 90% mer pga sykkelen så at den er for late og feite folk er jo bare tull og tøys!

Jeg sykler nå til butikken i stede for å ta bilen det er ca 3 km vær vei så jeg syntes dette gir meg en bedre livskvalitet en jeg hadde før jeg kjøpte den!

  • Like 3

Share this post


Link to post

La oss for all del henge oss opp i slikt flisespikkeri, framfor å gi kudos for en bra test!  :tease:

 

Merker jeg kunne ønsket meg en White SC-E Comp. Spesielt siden XXL av og til har kampanjer med diverse kredittkort. Men selv til nedsatt pris, synes jeg det er mye for en sykkel med mindre det er hoved-fremkomstmiddel. Gleder meg derfor til de skal teste årets sykler til under 10 000 kr. Håper det dukker opp en juvel som er et godt kjøp og ikke ofrer all verden. Og at XXL stiller med kandidat, ikke minst! :)

 

Ellers tar jeg gjerne imot gode sykkelråd, for de som har peiling på slikt, og mener at det finnes en lett, god vanlig sykkel inntil 10 000 kr som gir vel så mye glede som disse. :)

 

Håper at de ved neste samle test tar å tester sykler som er billigere enn 15 000, hvis ikke så blir det er gap ifra 10 000 til 15 000 som de ikke har testet. Dessuten så tror jeg at det hadde vært spennende å sett hva som befinner seg der, virker som at man kan få sykler ifra større/bedre merker i den kategorien uten at det står Biltema på siden.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg har en lunge sykdom som gjør at jeg blir andpusten og sliten etter ca 100 meter maks hvis jeg må gå, men jeg kjøpte elsykkel og tar en tur med den hver dag og det hjelper på kondisjonen og jeg blir sliten av å sykle med den men jeg for beveget kroppen 90% mer pga sykkelen så at den er for late og feite folk er jo bare tull og tøys!

Jeg sykler nå til butikken i stede for å ta bilen det er ca 3 km vær vei så jeg syntes dette gir meg en bedre livskvalitet en jeg hadde før jeg kjøpte den!

 

Jeg erfarer at mye av skepsisen til folk ligger i at de tror man sitter kun og vrir på en "gass-pedal" og ikke faktisk må tråkke selv. Sant det du sier, man får faktisk rørt seg. Også det at det er så deilig å sykle slik så gir det ekstra økt bruk og lengre turer i tillegg. Fantastisk verktøy.

Share this post


Link to post

Savner oversikt over dreiemoment på motorene, samt maksfart i den bratteste bakken i tabellen, ellers bra test.

 

Som en kuriositet kan det nevnes at Bafang motorer relativt enkelt kan kobles til PC og programmeres til å yte bedre. Ikke for å øke maksfart (og dermed bryte loven), men for å gi mer kraft og kunne nå 25 km/t også i motbakker. De trekker da noe mer strøm fra batteriet, men opplevelsen er verdt det for de som ferdes i områder med tunge motbakker.

Share this post


Link to post

Tråsykkel er best, el-sykkel og sparkesykkel gjør bare folk late, de kan bare tråkke uten motgang og få full fart uten å yte noe som helst, mens på tråsykkel må man faktisk yte noe for å komme seg fremover som igjen gir oss utbytte i form av fysisk aktivitet som igjen holder oss friskere og sparer staten penger i helseutgifter.

 

Elsykkel er veldig bra til sykt feite folk som bør komme seg ut, eller de som har vondt til beins, men her i Fredrikstad ser jeg 12-åringer på elsykkel, da begynner jeg å lure på hva som bor i hodet til foreldrene.. Ingenting smart i hvert fall.

Elsykkel er bedre en ingen sykling eller sitte på kollektiv hver dag.

Lange bakker blir ofte avskrekkende og tidsklemma gjør at kollektiv eller bil ofte lønner seg. Jeg har ikke noe mindre puls en de i kondomdress jeg sykler kjapt forbi i oppover bakkene på min EMTB. Jeg bare kommer meg kjappere hjem eller kan leke meg litt på noen omveier i skogen. Den spiser det meste av både oppover bakker , trapper opp og ned og stein og røtter i skogen. Selv om den har feite dekk, høy vekt og mye demping føles den som en superlett roadbike opp bakkene (og litt til)

 

I en travel hverdag med mye jobb og styrketrening kan en e-mtb være det ekstra kicket en trenger for å få inn litt kjapp cardio og moro i skauen.

Selv proffe terrengsyklister har begynt å fått øynene opp el sykkel. En får rett og slett syklet lengre og trent mer teknisk

 

 

Edited by dodger86
  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132

Bra test, men som andre savner jeg noen modeller i "high-end" (f.eks. Haibike).

Argumentet om at "feite" og "late" som ikke vil trene er jo litt morsomt da :)

Har en (dyr) Haibke bygget om til 2wd, pluss to andre DIY bygg som er utrolig morsomme å sykle/trene med. På vei og terreng.

 

Får bra trening + det går å sykle fortere enn sakte gang-fart i bratte (og lange) oppoverbakker. Kudos til "kondomdressgutta" som tråkker i 5km/t oppover på karbonsyklene sine til 50k+++.  Litt som de som liker å pine seg maksimalt. :D

 

Ligger vanligvis på 150-160 i snittpuls (30-40km/t snittfart) når jeg er ute og "koser meg" på elsyklene.

 

Går fint å sykle uten assistanse, men det er jo ikke noe gøy. :)

Share this post


Link to post

Helseaspektet er litt tema i tråden her.

Jeg sier meg enig i at i hvert fall foreldre bør tenke seg om med å gi elektriske fremkomstmidler til barn og ungdom. I hvert fall om dem ikke er aktive på andre måter.

Share this post


Link to post

Tja... ja til barn bør en nok styre unna elsykkel , men heller elsykkel en hoverboard eller el sparkesykkel :)

 

Om det er for å få ungen lettere ut på tur i marka når faren sykler emtb så ser jeg absolutt en fordel med det. Alternativet er å ha en unge som griner i oppoverbakken og vil hjem.

post-47543-175471_thumb.jpeg

Share this post


Link to post

Helseaspektet er litt tema i tråden her.

Jeg sier meg enig i at i hvert fall foreldre bør tenke seg om med å gi elektriske fremkomstmidler til barn og ungdom. I hvert fall om dem ikke er aktive på andre måter.

Ja, du mener foreldre bør tenke seg om med å -gi- elektriske fremkomstmidler til barn og ungdom, særlig hvis de ikke er aktive på andre måter? Altså de bør få et insentiv til å bli mer aktive ved å bruke elektriske fremkomstmidler? For dét bli jo nettopp resultatet. Man blir mer aktiv, det blir morsommere å komme seg ut.

Share this post


Link to post

Ja, du mener foreldre bør tenke seg om med å -gi- elektriske fremkomstmidler til barn og ungdom, særlig hvis de ikke er aktive på andre måter? Altså de bør få et insentiv til å bli mer aktive ved å bruke elektriske fremkomstmidler? For dét bli jo nettopp resultatet. Man blir mer aktiv, det blir morsommere å komme seg ut.

Ganske enig her. Etter jeg fikk elsykkel har turområdet mitt blitt adskillig mye større. Tipper jeg bruker ca like mye krefter på sykle på elsykkel en som å gå. Hvis jeg skal ta en times tur da, sykler jeg to mil. Nærområdet er blitt ganske mye større.

Eneste tingen jeg ikke liker med elsykkel er at 25km i timen er for sakte. Skulle likt å hatt 30-32. Å event 16 -18 årsgrense.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hm, rart at Gekko-sykkelen kommer såpass dårlig ut, den har jo 50% mer moment enn White-sykkelen (40nm vs 60nm) Nesten så jeg mistenker at det har vært en feil på testeksemplaret?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...