Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett gjennom coax kabel


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i en kjellerleilighet og har internett inkludert i leien. Siden det er kjeller er det veldig dårlig signal og styrke nede hos meg. I vegguttaket er det bare utgang for tv. Er det mulig å endre noe på uttaket slik at jeg kan få tv og internett på samme kabel? Det er en coax kabel så trodde dette var mulig, men er veldig usikker på hvordan og fremgangsmåte.

 

På forhånd takk for all hjelp :)

post-264770-0-43262800-1561493986_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neppe. Når du har internett inkludert i leien (les: utleier deler sin egen internett) bør du be om å få en bedre plassering på ruteren, evt nettverkskabel ned til deg..

Har du noen erfaring med kabelen og hvordan dette fungerer eller er det gjetning? Hvis vi skal dra kabel må det bores nytt hull da de slet med å få ned bare coax kabelen i hullet. Vi har pratet om å sjekke ut mesh-oppsett, men bare undersøker om jeg har noen andre muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Neppe. Når du har internett inkludert i leien (les: utleier deler sin egen internett) bør du be om å få en bedre plassering på ruteren, evt nettverkskabel ned til deg..

 

Fint om man ikke kommenterer med mindre man har peiling på hva man prater om ja. Dette her er dessverre helt feil. Har jobbet med Coax i rundt 1 år og vet godt hvordan denne kabelen fungerer. 

 

 

Viktig å huske på at vedkommende spurte om det er mulig å få Internett VIA coax. 

 

Hei. Jeg bor i en kjellerleilighet og har internett inkludert i leien. Siden det er kjeller er det veldig dårlig signal og styrke nede hos meg. I vegguttaket er det bare utgang for tv. Er det mulig å endre noe på uttaket slik at jeg kan få tv og internett på samme kabel? Det er en coax kabel så trodde dette var mulig, men er veldig usikker på hvordan og fremgangsmåte.

 

På forhånd takk for all hjelp :)

 

Hei.

 

Ja, det skal være mulig, men husk at jo lengre strekk, jo dårligere signal får du, dvs. jo mer støy på kabelen får du. 

 

Nå skal det sies at vedkommende kan ha rett dersom det stemmer at hvis dere har en såkalt hybrid coax så kan det stemme at du bare kan få tv ned med den. Hybrid får du som regel fiber og coax i en kabel, og da går TV alltid på dette. Har også vært borti at det kun er coax mellom sentralen og enheten så det kan også være det du har. 

 

Fremgangsmåten vil være slik: 

 

Huseieren / du tar kontakt med leverandøren deres. Dere får en time med en montør som kommer og ser på hvordan man kan løse dette. Det kan være han fikser det dagen han kommer eller så blir det befaring også kan han muligens komme tilbake om det er mulig. 

 

Håper dette gir litt mening. Jeg vil forøvrig fraråde å gjøre dette selv da det skal en del kunnskap når man jobber med Coax. Du må f.eks sette opp forsterkere om strekket er for langt og andre småting. Derfor er dette noe profesjonelle skal gjøre og ikke du som forbruker. 

 

Det kan også være direkte farlig dersom det er satt opp feil. Dette er lett strøm, men dersom det er montert feil så kan du skade deg skikkelig. 

 

OBS: Det kan være at du kan få Internett fra den boksen du har allerede, men da må du ha et modem fra leverandøren for å få det til å funke. Du kan jo høre med huseieren din? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Fint om man ikke kommenterer med mindre man har peiling på hva man prater om ja. Dette her er dessverre helt feil. Har jobbet med Coax i rundt 1 år og vet godt hvordan denne kabelen fungerer. 

 

Tøff dag? "Neppe" i samme gate som "Tviler". Alt er selvfølgelig mulig. Kan prøve en adapter også via Ebay. Ut i fra første post virker det som TS ønsker å ordne dette selv billigst mulig, derav svaret.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tøff dag? "Neppe" i samme gate som "Tviler". Alt er selvfølgelig mulig. Kan prøve en adapter også via Ebay. Ut i fra første post virker det som TS ønsker å ordne dette selv billigst mulig, derav svaret.

 

Nei han spør jo spesifikk om det er mulig å endre på uttaket. Om det stemmer at det går intetnettsignaler ned (dette har han ikke mulighet til å sjekke selv, det må en montør gjøre for han med mindre han har et modem som han kan sjekke med), eller om det er mulig å sette opp en boks så er det jo mulig. 

 

Hva som er best må jo TS selv få lov å velge. Enten kan han gjøre dette selv, ellers kan et montørfirma gjøre det for han og huseier. 

 

Hva gjelder andre ting enn det TS spør om er ikke relevant til denne tråden. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Håper dette gir litt mening. Jeg vil forøvrig fraråde å gjøre dette selv da det skal en del kunnskap når man jobber med Coax. Du må f.eks sette opp forsterkere om strekket er for langt og andre småting. Derfor er dette noe profesjonelle skal gjøre og ikke du som forbruker. 

 

Det kan også være direkte farlig dersom det er satt opp feil. Dette er lett strøm, men dersom det er montert feil så kan du skade deg skikkelig. 

 

OBS: Det kan være at du kan få Internett fra den boksen du har allerede, men da må du ha et modem fra leverandøren for å få det til å funke. Du kan jo høre med huseieren din? 

Coax er på vei ut, så hvorfor ikke å for fiber eller tp kabel?

Uansett overdriver du nok det er farlig å endre coax kabel selv, utstyret kan i verstefall gå i stykker, og gi problemer for andre kunder i området, samme med GPON. Men å sammenligne det med 230 volt blir bare rart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Coax er på vei ut, så hvorfor ikke å for fiber eller tp kabel?

Uansett overdriver du nok det er farlig å endre coax kabel selv, utstyret kan i verstefall gå i stykker, og gi problemer for andre kunder i området, samme med GPON. Men å sammenligne det med 230 volt blir bare rart.

 

Det stemmer at Coax er på vei ut, men det er ikke tilfellet for alle. I borettslag f.eks. er det ofte mye dyrere å bytte det ut enn å vedlikeholde det. Dermed vil det være en teknologi som kommer til å eksistere i en god tid framover uavhengig av hva vi mener om saken. 

 

Om alle hadde hatt fiber så hadde jo ikke det vært noe å diskutere her uansett, da hadde vedkommende hatt kategorikabel allerede.

 

Jeg kom som sagt med tilbakemeldinger til TS fra mine egne erfaringer innen telekom, jeg har som sagt jobbet innenfor feltet og vet at det fremdeles er en teknologi som brukes hyppig av bl.a. Get. Men vi skal huske på at det å erstatte Coax ikke er gratis og der ligger problemet som kommer til å gjøre at vi kommer til å ha det en god stund til. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Et alternativ kan være nettverk-over-strøm. Da kobler man en enhet med nettverk i en stikkontakt hos huseier, og en nede i leiligheten. 

 

Fordel: Det kan fungere veldig fint, tilogmed gjennom sikringsskap. Billig og enkelt om det fungerer. Fungerte helt stabilt for meg i 2 år.

 

Minus: Hastighet varierer fryktelig fra stikk til stikk. Gjennom 3 hus med samme pluggene, så har jeg i et ikke fått kontakt overhode, og de to andre husene ligget mellom 0 og 20mbit/s, selv om stikkene er på samme sikring. Jeg ville lånt eller kjøpt utstyret brukt for å teste om det fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Et alternativ kan være nettverk-over-strøm. Da kobler man en enhet med nettverk i en stikkontakt hos huseier, og en nede i leiligheten. 

 

Fordel: Det kan fungere veldig fint, tilogmed gjennom sikringsskap. Billig og enkelt om det fungerer. Fungerte helt stabilt for meg i 2 år.

 

Minus: Hastighet varierer fryktelig fra stikk til stikk. Gjennom 3 hus med samme pluggene, så har jeg i et ikke fått kontakt overhode, og de to andre husene ligget mellom 0 og 20mbit/s, selv om stikkene er på samme sikring. Jeg ville lånt eller kjøpt utstyret brukt for å teste om det fungerer for deg.

 

Homeplug er som du sier veldig variabelt. Jeg ville personlig gått for noe han kan være sikker på fungerer.. Om han har dårlig dekning nå så er det ikke langt nært så dårlig som det en dårlig homeplug kan være. 

Lenke til kommentar

Homeplug er som du sier veldig variabelt. Jeg ville personlig gått for noe han kan være sikker på fungerer.. Om han har dårlig dekning nå så er det ikke langt nært så dårlig som det en dårlig homeplug kan være. 

Eller så kan homeplug være bedre enn det han har nå... Vanskelig å vite når vi ikke vet hva han har eller hva homeplug kan få til.

 

En dårlig wifi-tilkobling vil variere veldig i hastighet/ping over tid, og kan enkelt miste kontakten. Homeplug er mye mer stabilt (når en har funnet et oppsett som fungerer). Hvis en spiller på nettet eller gjør andre ting som ikke kan buffres, så vil en 10mbit homeplug oppleves mye bedre enn en opptil-20mbit wifi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Eller så kan homeplug være bedre enn det han har nå... Vanskelig å vite når vi ikke vet hva han har eller hva homeplug kan få til.

 

En dårlig wifi-tilkobling vil variere veldig i hastighet/ping over tid, og kan enkelt miste kontakten. Homeplug er mye mer stabilt (når en har funnet et oppsett som fungerer). Hvis en spiller på nettet eller gjør andre ting som ikke kan buffres, så vil en 10mbit homeplug oppleves mye bedre enn en opptil-20mbit wifi.

 

Ja, jeg sier ikke at det ikke kan funke, bare at det er et sjansespill da det er veldig variabelt. Men absolutt verd å teste ut ja. :) 

Lenke til kommentar

Kom akkurat hjem fra jobb og ser alle svarene jeg har fått her. Jeg vil starte med å si at det var ikke meningen å virke ufin til førstemann som kommenterte. Jeg lurte rett og slett på om det var mulig å endre selv. Jeg har pratet med huseier og vi tenker å oppgradere til en mesh løsning. Inne i egen leilighet har jeg bare en tplink re450 som jeg anskaffet selv. Denne fungerer fint for pc da jeg strekker kabel, men dårlig til trådløs da den reduserer hastigheten til ingenting.

 

Originalt var vel tanken å sjekke om jeg kunne fikse dette selv. I og med at det ikke virker sånn slapper jeg bare av og avventer installering av mesh i stedet. Takk til alle som bidro så kjapt som dere gjorde :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...