Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kombiskap har bulk. Hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Har et kombiskap som jeg kjøpte for 10000kr for drøye 2 uker siden som jeg fikk nå nettopp, men den har fått relativt dype bulk i seg. Hvilke rettigheter har jeg for f.eks kompensasjon for det siden det er snakk om ytre skader? Er kun bulk det er snakk om. Ingen innmat ser ut til å være skadet. Kan jeg f.eks kreve 1000kr som en slags refusjon, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send en normalt høflig mail bilder av skaden og ordrenummer til firmaet du har handlet med, så fikser de det.

 

Ok. Og de har svart med at de mener 1000kr er fair. Skal jeg godta det eller har jeg rett på mer avslag? Vil ïkke virke som noe grisk, men er uvitende om sånt, så jeg vet ikke om 1000kr er for lite eller om det høres fair ut i dette tilfellet. Tenker det høres fair ut siden bulkene er synlige, men ikke så voldsomme at det gjør noe. Har heller ikke skadet innmaten, virker det som.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ville nok krevet at de kom og dobbeltsjekket at ingenting var skadet inni. Hvis det ikke var det, så ville jeg heller bare hengt over noe dekorasjon og godtatt 1000 kr avslag. Kanskje pushet for 1500-2000 hvis jeg var i humør til det. Men så lenge de kom og sjekket at ingenting var skadet, og tilbudt 1000 kr avslag, så er det en ganske ok deal for min del.

 

Du skal ikke betale for frakt dit og de sjekke og du betale frakt hjem igjen.

 

Bare finne noe sånn hvit dekorasjonsplast som man limer over hadde sikkert funka helt greit.

Lenke til kommentar

Ok. Og de har svart med at de mener 1000kr er fair. Skal jeg godta det eller har jeg rett på mer avslag? Vil ïkke virke som noe grisk, men er uvitende om sånt, så jeg vet ikke om 1000kr er for lite eller om det høres fair ut i dette tilfellet. Tenker det høres fair ut siden bulkene er synlige, men ikke så voldsomme at det gjør noe. Har heller ikke skadet innmaten, virker det som.

Spørs hva du mener er greit. Kan forsøke å prute eller krever bytte. Det er vesentlig forskjell mellom en mindre bulk i siden som kanskje ikke synes til daglig enn en stygg bulk på døra som du vil irritere deg over hver dag.

Lenke til kommentar

Ok, takker for innspill. Ja, skadene er ikke så alvorlige annet enn at jeg kan ha noe dekorasjon over bulkene. Utover det, så er det bare snakk om avslag. Og jeg synes at 1100kr er fair avslag.

 

Var bare det jeg ville høre. Var bare litt usikker på om det var for lite eller ei som de tilbød.

Lenke til kommentar

På kjøle/fryseskap, så kan vel en bulk ha presset sammen isolasjonen, med påfølgende høyere effektforbruk/støy/ujevn temperatur. Eller ha skadet komponenter på innsiden, hvis bulken er bak skapet. Uansett er det skjemmende.

 

Du har i utgangspunktet rett på erstatning. Hvis feilen er "betydelig", så har du rett til at selskapet fikser det uten kostnad for deg, f.eks ved omlevering. Det skal ikke veldig mye til før en bulk i hvitevarer er betydelig, ihvertfall om den er frampå eller på sidene.

 

Jeg tror ikke du kan få et godt svar uten å definere nærmere størrelse og plassering av bulken.

For en svært liten bulk/ skramme som vender mot vegg/skap kunne jeg sagt meg fornøyd med 1000kr (10%). Men husk at hvis du selger det videre de nærmeste årene, vil den bulken redusere verdien på skapet med mer enn 1000kr.

For en medium bulk, som vender mot veggskap ville jeg krevd 25-30% pga potensielt redusert levetid og skjemmende utseende.

For en medium bulk som er synlig under bruk (som du må skjule med noe pynt), så ville jeg ikke godtatt mindre enn 35-40%.

 

Husk at hvis du reklamerer, så skal ikke du ha noen ulemper med reklamasjonen. Dvs butikken må hente/bringe inne på kjøkkenet ditt. Så det er egentlig ikke så mye stress for å slippe en bulk på kjøleskapet de neste 10 årene.

Lenke til kommentar

På kjøle/fryseskap, så kan vel en bulk ha presset sammen isolasjonen, med påfølgende høyere effektforbruk/støy/ujevn temperatur. Eller ha skadet komponenter på innsiden, hvis bulken er bak skapet. Uansett er det skjemmende.

 

Du har i utgangspunktet rett på erstatning. Hvis feilen er "betydelig", så har du rett til at selskapet fikser det uten kostnad for deg, f.eks ved omlevering. Det skal ikke veldig mye til før en bulk i hvitevarer er betydelig, ihvertfall om den er frampå eller på sidene.

 

Jeg tror ikke du kan få et godt svar uten å definere nærmere størrelse og plassering av bulken.

For en svært liten bulk/ skramme som vender mot vegg/skap kunne jeg sagt meg fornøyd med 1000kr (10%). Men husk at hvis du selger det videre de nærmeste årene, vil den bulken redusere verdien på skapet med mer enn 1000kr.

For en medium bulk, som vender mot veggskap ville jeg krevd 25-30% pga potensielt redusert levetid og skjemmende utseende.

For en medium bulk som er synlig under bruk (som du må skjule med noe pynt), så ville jeg ikke godtatt mindre enn 35-40%.

 

Husk at hvis du reklamerer, så skal ikke du ha noen ulemper med reklamasjonen. Dvs butikken må hente/bringe inne på kjøkkenet ditt. Så det er egentlig ikke så mye stress for å slippe en bulk på kjøleskapet de neste 10 årene.

 

Takker for utfyllende svar.

 

Er slik at bulkene (det er 3-4 småbulk ikke langt fra hverandre) som må ha forekommet under transport. Her er bilde av bulkene:

image.jpg

 

Det som er uheldig er at bulken er ikke mot veggen, men er slik at vi kan lett se den, med mindre vi dekker for bulkene.

Går disse bulkene under 10%-grensa som du nevner, eller?

Lenke til kommentar

Disse bulkene har ingenting å si for skapets funksjon, men er stygge å se på. Spørsmålet er om tilbudt kompensajon er verdt å se dette eller om man synes det er greit å henge noe foran. Tror ikke det er mulig å prute så mye mer på så små skader selv om de er stygge, men bare å prøve.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke vits for meg å kreve et nytt skap anyways. Litt tidkrevende å vente enda lengre + at man har behov for skapet nå + at jeg bor i ingenmannsland. Tar sin tid å komme seg hit bort...

 

Så dere mener at jeg bør kreve hele 25% avslag?! Har handlet der flere ganger tidligere uten problemer og har et godt forhold til de.

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært butikken hadde jeg nok bare bestilt levering/henting av nytt kjøleskap :p billigere enn opp mot 2500kr tap.

Ovenfor skriver du at kunder ville kjøpt skapet med 5-10% rabatt med de skadene? 

Det tror jeg er vilt optimistisk. Bare utslitt/manglende embalasje er 5-10%. Hadde bulkene vært mot en vegg kunne jeg kjøpt det for 20-30% rabatt, avhengig av om jeg måtte ha den modellen. Husk at hvitevarer er på tilbud hele tiden, 10% er ingenting. Jeg kjøpte nettopp innebygget stekeovn til 40% rabatt, uten at det var noe feil med den.

 

Realistisk tap for butikk i tilfelle omlevering:

Verdinedgang skap 25%: 2500kr

+levering/henting: 500kr

+papirarbeid/mikkmakk: 500kr

= 3500kr i tap hvis butikken må omlevere. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Ovenfor skriver du at kunder ville kjøpt skapet med 5-10% rabatt med de skadene? 

Det tror jeg er vilt optimistisk. 

Jobbet 5 år i en elektrokjede.

Nærmest daglig solgte selgerne enten utstillinger eller demovarer med mindre skader uten noe særlig nedsatt pris.

 

Veldig variabelt fra person til person. Noen bryr seg ikke om skaden, noen har feks siden inn mot en vegg osv. 

Så er det såklart noen som vil ha større rabatter igjen. veldig variabelt. :)

Lenke til kommentar

Jobbet 5 år i en elektrokjede.

Nærmest daglig solgte selgerne enten utstillinger eller demovarer med mindre skader uten noe særlig nedsatt pris.

 

Veldig variabelt fra person til person. Noen bryr seg ikke om skaden, noen har feks siden inn mot en vegg osv. 

Så er det såklart noen som vil ha større rabatter igjen. veldig variabelt. :)

Fair enough, da har du mer erfaring på området. Jeg er temmelig overrasket, men jeg blir ofte overrasket over forskjeller mellom mennesker...

 

Gitt at selgerne tenker likt som Merko, så ender regnestykket mitt på ca 1500-2000kr da. Mulig at selgerne har litt dødtid og ikke regner mikkmakk som kostnad, isåfall 1000-1500kr. Litt mer hvis det er lang vei å levere. Så 1500kr er kanskje realistisk å få i erstatning.

Lenke til kommentar

Visste ikke at det var så lett å forhandle så mye avslag bare på grunn av noen små skjemmende skader.

 

Nå har du jo fått temmelig sikker informasjon, så du kan tjene 2-3000 ekstra på veldig lite innsats, så jeg ville jo vurdert å gjøre det. Slike hvitevarekjeder tjener vel penger som gress likevel.

Lenke til kommentar

Fair enough, da har du mer erfaring på området. Jeg er temmelig overrasket, men jeg blir ofte overrasket over forskjeller mellom mennesker...

 

Gitt at selgerne tenker likt som Merko, så ender regnestykket mitt på ca 1500-2000kr da. Mulig at selgerne har litt dødtid og ikke regner mikkmakk som kostnad, isåfall 1000-1500kr. Litt mer hvis det er lang vei å levere. Så 1500kr er kanskje realistisk å få i erstatning.

Det er nok uansett veldig varierende fra butikk til butikk i sånne tilfeller.

 

Tar feks ikke mange sekundene å kreditere noe, deretter sette opp en ny levering/henting.

Når skadet skap kommer tilbake blir det gjerne trillet ut i butikk til utstilling.

 

Litt overrasket selv over hvor enkelt enkelte selgere kan selge skapene uten særlig tap :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...