Gå til innhold

Ødelegge harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er hensikten å ødelegge 1-ere og 0-er eller å ødelegge maskinvaren?

 

- Hvis enere og nuller og ingen statshemmeligheter, så holder det i lange baner med én overskriving. Maskinvaren kan gjenbrukes uten fare for at innhold kan hentes ut på noe enkelt vis. (Har man en million kroner kan man nok finne fragmenter av det som har vært der, men da skal man ha noe som er verd prisen for at noen skal gidde..)

 

- Hvis enere og nuller og topphemmelige statshemmeligheter så ville jeg helgardert med både overskriving og fysisk destruksjon, men hadde du hatt tilgang på sånne data så ville du neppe spurt her på forumet. PST, forsvaret og sånt har sikkert egne strenge rutiner som tar hånt om sånt.

 

- Hvis hensikten er å ødelegge maskinvaren, ikke enere og nuller, f.eks plukke ut magneter eller bruke skrapet til et omsmeltingsprosjekt i bakgården så er det bare å sette i gang å skru den fra hverandre og plukke ut det du trenger og kaste resten på elretur.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører overskriving, bruk en eller annen PRNG som lager en stream av random bits som overskrives med. Overskriving med kun 0-ere er naivt ettersom det åpner for analyse av ladingen på cellenivå som kan, ihvertfall hypotetisk, røpe hvilken data som har ligget der fra før - ettersom lading fluktuerer, men tolkes som data på en trinnskala.

 

Jeg bruker gjerne DBAN og kjører tre runder med Mersenne twister. Lykke til med å prøve å finne igjen noe av det som lå der før. Diskene gjenbruker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Oi, her ligger det en tilfeldig brukt harddisk i el-returen! Denne tar jeg med meg og bruker titusenvis av kroner og mange timers arbeid på for å se om det er noe gøy der. Kanskje jeg finner noen selfies eller kattebilder!"

 

For vanlige folk holder det å gi de et godt wack. Ingen gidder å bruke tid og penger på ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...