Gå til innhold

Selv om bussene kun kjørte i 34 kilometer i timen, omkom den ene sjåføren i kollisjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med bruk av bilbelte? Mulig jeg tar feil, men dette er ikke nevnt.

 

Står i rapporten. Begge førarane brukte bilbelte. Den eine omkom momentant av knusningsskade, den andre hadde kraniebrudd, indre skader og måtte amputere eine beinet.

I den eine bussen var det to passasjerar, begge blei lettare skada. Berre den eine passasjeren brukte bilbelte, den andre var usikra og blei kasta inn i setet foran med slik kraft at setet knakk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Eg tenker av og til på sånt når eg tar bussen i byane. Dei kjem fort opp i 30-40 km/t. Ingen har sikkerhetsbelte, mange står, gamle og born, gravide og spedborn. Det går bra fordi det er så sjeldan ulykker, men skulle du få ein buss i 30-40 km/t som kolliderer med ein bygning eller større kjøretøy som får deakselerasjonen til å gå fort, så er alle ombord i ein farleg situasjon som kan kreve liv.

 

I trafikken er dei største tiltaka ved ei ulykke sikkerhetsbelte, airbag osv., samt bilens design for å reduserer deakselerasjon og minimere skaden for dei i køyretøyet. I mange bussar er alt dette fjerna. Risiko er sannsyn*konsekvens. I busstilfellet er konsekvensen veldig høg sidan det manglar sikkerheitsutstyr, så dei set sin lit til sannsynet pga. det skjer sjeldan. Grunnen til at sikkerhetstiltaka manglar i utgangspunktet er sjølvsagt at bussane normalt køyrer i låg hastigheit, men enkelte ruter går innom motorveien.

 

At det er tillate med ståande i ein buss som går på motorveien forstår eg lite av, uansett kor kortvarig turen er. På motorveien er konsekvensen endå høgare, så dei baserer seg igjen på flaks og at den type ulykker ikkje skal oppstå.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er det jeg alltid har sagt her på forumet. Busser er ganske utrygge. Ikke bare sjåførplassen, men også passasjerer er utsatt. Det vanlige motargumentet om at bussen er så tung at vekta spiller på lag og gjør risikoen minimal gjelder ikke ved møteulykker mot andre tunge kjøretøy eller utforkjøringer. Taket i bussene er ikke konstruert for å tåle at bussen ruller rundt. Ramler den utfor en skrent, som er ganske lett ettersom bussens tyngde lett ødelegger autovern, så klapper taket sammen. Da hjelper det lite om man bruker belte. Det samme med løse gjenstander. Det hjelper lite med belte om passasjeren bak ikke gjør det, eller ryggsekker, barnevogner, osv suser framover.

 

Hvis ikke det er nok så er busser nokså uoversiktlige å kjøre i trange smågater. De fleste bussruter legges bevisst til smågater fordi det er der folk bor. Myke trafikkanter mye mer utsatt når det kommer en buss enn når det kommer en bil. Både på grunn av dette og at fronten på bussen er flat. I møte med biler treffer myke trafikkanter på en annen og mindre risikabel måte. Myke trafikkanter får en hardere smell mot hodet og har lettere for å havne under bussen enn i møte med en bil.

 

I en del bussbranner har folk omkommet fordi det er for kraftig røykutvikling kombinert med for langt til utgangen. I en bil er man aldri langt unna døra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er synd å si det. Trist for de involverte i ulykken. Men vi behøvde virkelig denne ulykkesnyheten for framtidsforbedringene. Bra arbeid og etterarbeid med å få fram en rekke svakheter i det å være busspassasjer og bussjåfør både i artikkel og i diskusjonstråd.

 

Jeg er glad jeg er bilsjåfør. Mange bussjåfører kjører svinfort. Da er jeg bare veldig heldig som aldri kom i noe ulykke i min ungdomstid og tidlig voksen alder. Var flittig busspassasjer til langt over de 30 år jeg, før første bil ble anskaffet. Aldri tilbake frivillig i et bussete. Det har ikke noe å gjøre med denne ulykke, men mer fordi jeg ble drittlei av å busse. Spesiellt når det tok 1,5 timer busspendling til og fra jobb hver bidige dag. Noe som hadde tatt 25 min i tur-retur biltur (pga. 4 busser måtte jeg ta til og fra jobb). Det var motorvei anledning på dette pendlerstrekket for bil, mens bussen skulle kjøre sin melkerute og ha riktig tidsoverlapping med neste buss og greier.

 

La oss ta et rundt tall. 250 arbeidsdager eller helst flere i året. Der gir 1,5 timer da hele 15,625 nonstop dager i pendling pr. år. Helt horribelt når man sammenlikner bilturen på 25 min, som hadde gitt kun 4,34 nonstop dager som bilpendler. Vi snakker om en 11 dagers ferie man kunne ha tatt ut  :confused: her..

 

Er ikke antall feriedager en sosialists kampsak, spør jeg bare? Det er vel Arbeiderpartiet som har hjulpet til at vi har fått så mange ferieuker. Så hvorfor ikke utvide dette litt til transportetappene til og i fra jobb. Uten å få opp østblokkhøyhus og samlebåndfabrikker et steinkast unna boligstedet.

 

De fleste norske bussjåførene i Stavanger-regionen er uansett byttet ut med polakker, forstå det den som kan. Det er vinden å gi arbeidsplassene til andre nasjonaliteter. Det ser man jo også på support-tjenester hvor man havner til en gebrokkent engelsktalende inder før man vet ordet av det!

 

Jeg husker når jeg var ungdom. Så var det en pliktoppfyllende helnorsk bussjåfør som hadde en av de rutene som jeg tok flittig. Han holdt også uregjerlig ungdom "etter ørene". Han ba dem komme seg av bussen dersom de lagde for mye bråk ombord (ikke oppførte seg). Det var tider det.

 

Jeg tror de fleste bussjåfører raskt tilpasser seg rutene, enten de er presset på tid i fra sin arbeidsgiver, eller at de vil ha sin røykepause og gir på litt ekstra av slike årsaker. Politiet burde ha flere kontroller på bussjåføropptreden i trafikken. Spesiellt i rundkjøringer og kryss så er en del bussjåfører og taxisjåfører veldig offensive i trafikkbildet.

 

Jeg gruer meg til å bli gammel, grå og vaklevoren busspassasjer (når bilsertifikatet ikke lenger kan fornyes pga. helse) når disse travle bussjåførene skal akselerere og bremse opp. Stakkars oldinger i dag ombord på bussene sier jeg bare !!

 

Jeg er for all del for litt mer kollektivtrafikk, men det må forbedres på kollektivtrafikken.

 

Bare det med bussholdeplasspredningen i en by er jo helt feil tankegang, når de ikke kan komme med en gratis (noe som ville effektivisert av og påstigning ytterligere) ringbussrute som frakter deg fra buss til buss, eller i fra bussholdeplass til et annet knutepunkt innad samme bykjerne. Servicenivået i byene er dårlig på det å frakte en nedregnet, forblåst eller dårlig til beins, eller tungt opplesset med kofferter, ryggsekk eller liknende passasjer på de korte få hundre meters avstander. Dette MÅ det gjøres noe med snarest. Altså få på plass gratis korte ringbussruter.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å vente på tilsvar fra produsenter og andre involverte før jeg publiserer en artikkel basert på en undersøkelse fra SHT. Men jeg er enig i at det er interessant å få Volvos betraktninger rundt kollisjonssikkerhet i denne typen busser, noe jeg også har bedt om å få. Vil i så fall supplere artikkelen med dette når jeg får svar.
Mvh Per ED, TU

Et tilsvar fra Volvo eller de andre bussprodusentene var ikke så nøye, fordi?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står at piggfrie vinterdekk uten kompenserende tiltak var en medvirkende årsak. Hvilke kompenserende tiltak finnes det på bussmarkedet for tiden?

 

Jeg har jo lurt på om det går an å lage en strøanordning på tyngre kjøretøyer som blåser ut sand foran hjulene ved aktivering av abs/esp slik som man har på tog. Eller tenker man på pisk-kjetting slik som på ambulanser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har jo lurt på om det går an å lage en strøanordning på tyngre kjøretøyer som blåser ut sand foran hjulene ved aktivering av abs/esp slik som man har på tog.

Noe liknende fantes på større kjøretøyer i gamle dager, men da snakker vi om over 30 år siden. Og jeg er enig, noe slikt hadde vært praktisk i våre dager også.

 

For et par år siden var det en ulykke ved Eidsfoss, veien var speilglatt, men ishinnen var knapt synlig. Det så ut som svart asfalt. Av en eller annen grunn kom det på nyhetene, og en gruppe hadde vært på befaring og uttalet seg til media. Neste dag kjørte jeg samme strekning, og det var samme uhyggelige glatte og lumske forhold. De kunne umulig ha strødd. Da er det greit å strø selv etter behovet.

Lenke til kommentar

Og siden de møttes er det som å kjøre I fjellveggen I 66 KM/T.

Litt ironisk å lese brukernavnet ditt.. :p

 

Når bussene møtes så endres hver buss sin hastighet fra 33 km/t framover til 0 km/t framover.

Når en buss møter en mye lettere motstander, f.eks syklist, så fortsetter bussen i tilnærmet samme hastighet framover, mens syklistens hastighet endres fra 33 km/t framover til -33 km/t framover. Altså en hastighetsendring på 66 km/t.

 

Dette står under kapittelet dynamikk i den klassiske mekanikken, i fysikkfaget (om det ikke er eget mekanikkfag). Biljardkule-analogier, vektorer osv er mye brukt for å illustrere og regne på kollisjoner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

men det er også fordelt på 2 busser så da er du tilbake til 33 km/t

 

Og siden de møttes er det som å kjøre I fjellveggen I 66 KM/T.

E = (mv²)/2 hvor m=masse og v=fart

Det man ser her er at siden energien baserer seg på kvadratet av farten, så vil du få fire ganger så mye energi av å kjøre dobbelt så fort. Om den ene bussen sto i ro og den andre krasjet inn i den, så måtte farten vært ganget med kvadratroten av 2 for å få en tilsvarende krasj, dvs. 46.7 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...