Gå til innhold

Lanserer solcelle-elbil med 725 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke var den pen heller. Lurer på hva de tenkte på når de satte på et deksel foran bakhjula. Solceller på elbil er ikke noe nytt, og ikke kommer det til å være revolusjonerende heller. Mer en gimmick, men selvfølgelig ikke "skadelig" heller hvis den står utendørs mesteparten av tida.

Endret av U1ven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hva de tenkte på når de satte på et deksel foran bakhjula. 

Det burde da være åpenbart? Hva handler denne bilen om? Effektivisering. 

 

Solcellepaneler på elbiler er da ikke en gimmick? Skal love deg at flere og flere biler vil ta i bruk dette med tiden, når solcellepaneler blir billigere og billigere, samt når dette tar av i hjemmene til folk, så bidrar solcellene på bilen også til det totale i sine "smarte hjem". 

Endret av oophus3do
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Solcellepaneler på elbiler er da ikke en gimmick? Skal love deg at flere og flere biler vil ta i bruk dette med tiden, når solcellepaneler blir billigere og billigere, samt når dette tar av i hjemmene til folk, så bidrar solcellene på bilen også til det totale i sine "smarte hjem". 

 

Jeg tviler ikke at solceller er kommet for å bli på nye el-biler, men siden tidenes morgen har det blitt overdrevet i media med hvor mye disse kan generere mot hva bilen bruker. Tallene som brukes er alltid under optimale omstendigheter, og ikke et gjennomsnittlig, forventet utnyttelse.

 

Jeg ville tatt av de dekslene på dag 1 mot det lille jeg taper i rekkevidde hvis jeg fikk denne bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke at solceller er kommet for å bli på nye el-biler, men siden tidenes morgen har det blitt overdrevet i media med hvor mye disse kan generere mot hva bilen bruker. Tallene som brukes er alltid under optimale omstendigheter, og ikke et gjennomsnittlig, forventet utnyttelse.

 

Jeg ville tatt av de dekslene på dag 1 mot det lille jeg taper i rekkevidde hvis jeg fikk denne bilen.

Du glemmer at disse folkene faktisk har gjennomført  et prosjekt der de kjørte en elektrisk bil kun gående på kraft på solceller i 3,000 km. 

 

Om du tar av dekslene på denne bilen, så er du  litt av en skrue som bruker over 1,000,000 kr på en bil hvor nettopp dekslene er hele poenget med bilen. Den skal være så effektiv som overhodet mulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Solceller på bil blir vel bare en gimmick. Mye smartere å ha solcellene stasjonært kombinert med batteri og heller lade bilen fra disse.

Det er jo absolutt ikke praktisk å ha en bil parkert ute i hverken om vinteren eller sommeren. Denne bilen er dessuten håpløs som bybil med sin lengde og form. Greit nok som en kuriositet, men heller ikke mer....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Solcellepaneler på elbiler er da ikke en gimmick? Skal love deg at flere og flere biler vil ta i bruk dette med tiden, når solcellepaneler blir billigere og billigere, samt når dette tar av i hjemmene til folk, så bidrar solcellene på bilen også til det totale i sine "smarte hjem". 

 

En rask kikk på de tallene de oppgir viser at dette er og blir en gimmick. I et best case vil det ta to døgn å lade denne bilen, og det medfører et stygt utseende og trang bil. Når solforholdene ikke er like perfekte, og en reduserer arealet litt for å lage en bil som ser ut som noe praktisk er en raskt nede på 5km energi per time. Denne bilen er helt klart lagd for å få oppmerksomhet. Gimmick står det skrevet med store bokstaver på taket. For langkjøring skiller det 1 min ladetid. Eneste fordelen er ved parkering ved hytta uten strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En rask kikk på de tallene de oppgir viser at dette er og blir en gimmick. I et best case vil det ta to døgn å lade denne bilen, og det medfører et stygt utseende og trang bil. Når solforholdene ikke er like perfekte, og en reduserer arealet litt for å lage en bil som ser ut som noe praktisk er en raskt nede på 5km energi per time. Denne bilen er helt klart lagd for å få oppmerksomhet. Gimmick står det skrevet med store bokstaver på taket. For langkjøring skiller det 1 min ladetid. Eneste fordelen er ved parkering ved hytta uten strøm.

Poenget vil aldri være å lade bilen komplett opp med solcellepaneler? Du må jo se på hvor mange kilometre du faktisk trenger i din hverdag. I Norge så er det ca 36 km. Ifølge dem, så kan du få dette gratis på solfyltedager på sommersiden av årstidene. 

 

Poenget må da være, hvor ofte trenger du å lade bilen? Om du kan gå fra 1 gang i uka på store biler idag, til 1 gang i måneden, så har den jo allerede gitt sin hensikt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra med slike biler som presser grensene og gir folk forståelse for er oppnåelig.

 

Dette er viktig psykologisk sett.

 

Her skal det bli bevist at det er mulig å lage;

'A en fem seter sedan,

'B med god rekkevidde (800km),

'C og lavt energi forbruk (83Wh/km).

 

Per idag finnes ikke dette, som gjør det vanskelig for folk å oppfatte at dette går an.

 

 

Blir litt som når Tesla viste at det er mulig å lage batteri elektriske biler som har 'lengre-enn-typisk-elbil' rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så betyr ordet "lanserer" en faktisk lansering, eller betyr det luftige løfter og raytracede render samt hypotetiske ytelsetall? For mye har i såfall også blitt "lansert" før som flygende biler, hyperloop, og hva man ellers finner blandt kickstarter-kampanjer og clickbait-artikler.

Lenke til kommentar

Bakenden er en Kammback: https://en.wikipedia.org/wiki/Kammback

 

Kort fortalt er dråpedesign det beste siden det ikke gir en luftboble bak man drar med seg som skaper "drag". Å ha alt for lang hale er jo lite pratkisk på en bil så diverse slike design har vi den dag i dag blant annet på Prius, dog ikke så ekstremt. Minner meg også om en eldre Citroen og det er jo en grunn til det, nemling aerodynamikk. 

 

Deksler fremfor hulene er den andre løsningen enn å ha lukkede felger. De fleste elbiler kommer med disse lettmetallsfelgene som har minst mulig hull fordi hjulhusene vil starte å vibrere luft som igjen gir økt drag. Tesla kom med Aero-felgene som solgte dårlig og så har de kommet med disse ekstra hjulkapslene man kan sette uten på ene modellen av model 3 felgene.  

Deskler på model 3-felgene skal øke rekkevidden med 4%, det er signifikant spør du meg, spesielt på vinteren. Felgene uten deksler er også rimelig fine. 

Lenke til kommentar

Så betyr ordet "lanserer" en faktisk lansering, eller betyr det luftige løfter og raytracede render samt hypotetiske ytelsetall? For mye har i såfall også blitt "lansert" før som flygende biler, hyperloop, og hva man ellers finner blandt kickstarter-kampanjer og clickbait-artikler.

Render? Den finnes, og det finnes filmer på at den fungerer. 

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner med denne "hypen" er hvorfor *de* hele tiden skal produsere så dyre biler.

Ok, jeg kan forstå at det er (enn så lenge) dyrt å produsere både solcellepaneler og batterier.

Men, det må da være mulig å lage disse bilene uten all mulig luksus som de færreste har råd til.

Man trenger da ikke luksus interiør, eller all mulig annen teknologi som øker prisen betraktelig.

Eller hva ?

Lenke til kommentar

Solcelletak bør komme på flere biler, men er jo som nevnt, egentlig ingen nyhet. Synes ikke diskusjonen bør gå på hvor få km dette gir i løpet av en dag, men heller hvor fint det er med en bil som kan ta i mot lading uten hjelp fra andre. Teoretisk kan man kjøre jorden rundt med denne uten annet enn solen til hjelp. Det bør være en mulighet for å plugge inn flere paneler, så man kan ta med noen sammenleggbare i bilen for mer effekt. Tror allikevel ikke denne blir noen særlig suksess, til det er prisen alt for høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...