Gå til innhold

[Løst] Erfaring med Homenet fiber 1000/1000?


Anbefalte innlegg

Kona, jeg og minstemann skal flytte, og noe av det første jeg sjekker etter at tilstandsrapport på potensiell bolig er sjekket, er mulighet for nett via fiber eller kabel.

 

I området vi skal flytte ser jeg at trenden er Homenet fiber, og Telenor kabel.

 

Har noen her erfaring med Homenet og deres 1000/1000 abonnement? Får man det man betaler for? Hva kan man forvente av hastighet?

 

Jeg har vanskelig for å tro at man faktisk får 1000/1000, men det hadde vært både praktisk og moro, siden jeg sender og mottar endel store filer til tider gjennom jobb (her snakker vi flere TB på ett enkelt prosjekt.)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av opplevd nett mange steder faller tilbake på utstyr. Borettslaget mitt har homenet, jeg har 1000/1000 og ganske dyrt utstyr (Router, AP og switcher fra Ubiquiti). Jeg får som regel 800-900 opp og ned uansett når jeg måler, og har aldri hatt blipp i nettverket. Har tho flere naboer som klager på dårlig nett, men som regel er det pga utstyr og dårlige trådløse routere osv.

 

Så jeg er strålende fornøyd, men nå har vi super deal så betaler kun 299 ekstra (over det som kommer i felles utgifter) for 1000/1000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det høres lovende ut! Ordinær pris er 599,-/mnd (449,-/mnd det første året), ikke avskrekkende, spesielt med tanke på kabel fra Telenor som er 659,-/mnd for langt mindre hastighet.

 

Jeg er også der at jeg benytter meg av utstyr som gir full fres på hjemmenettverket, så det kan jeg ikke tro skulle bli et problem. :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Mye av opplevd nett mange steder faller tilbake på utstyr. Borettslaget mitt har homenet, jeg har 1000/1000 og ganske dyrt utstyr (Router, AP og switcher fra Ubiquiti). Jeg får som regel 800-900 opp og ned uansett når jeg måler, og har aldri hatt blipp i nettverket. Har tho flere naboer som klager på dårlig nett, men som regel er det pga utstyr og dårlige trådløse routere osv.

Hva med CDN? får du full hastighet på steam? For vet telenor og altibox har mulighens fordelen å sette opp flere CDN en homenet.

Nå har jeg lite erfaringer annet en broadnet men får vertfall intrykket generielt at homenet muligens ikke har like bra hastighet utenfor norge. Men kan være forskjellig fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Hva med CDN? får du full hastighet på steam? For vet telenor og altibox har mulighens fordelen å sette opp flere CDN en homenet.

Nå har jeg lite erfaringer annet en broadnet men får vertfall intrykket generielt at homenet muligens ikke har like bra hastighet utenfor norge. Men kan være forskjellig fra sted til sted.

Du vil aldri måle 1000/1000 i en speedtest med gigabit linje-hastighet da man ikke måler header informasjon i hastighetsjekker. Og leverandører pleier å gi kundene litt mer enn hva de reklamerer i andre hastigheter for å unngå å bli nedringt og klaget på av kunder som ikke forstår dette.

Lenke til kommentar

Hva med CDN? får du full hastighet på steam? For vet telenor og altibox har mulighens fordelen å sette opp flere CDN en homenet.

Nå har jeg lite erfaringer annet en broadnet men får vertfall intrykket generielt at homenet muligens ikke har like bra hastighet utenfor norge. Men kan være forskjellig fra sted til sted.

 

Mener jeg har sett 100-110MB/s mot steam. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor sitt 300/30 til 649,-/mnd blekner fort da ja..  :tease:

Nå må man jo se på helheten ikke prisen i seg selv.

Homenet i følge :

 

Gebyrer fiber  Veil. etablering

https://www.homenet.no/avtalevilkar-prisliste-og-angrerett

Engangsbeløp  Kr 8900,-

 

Månedspris  Kr 0,-

Avbestilling før levering av tjeneste, ordinær 5) Kr 2500,- Kr 0,- Avbestilling før levering av tjeneste, utbygging 6)

Kr 9000,- Kr 0,- Feilretting Kr 1900,- Kr 0,-

 

telenor:

https://www.telenor.no/privat/vilkar/prisliste_tv_bredband.jsp

Etableringspris Hybrid fiber - etablering av ny kabel inn i bolig hvor området er utbygget.  kr 1.990

Etableringspris FIBER - etablering av ny kabel inn i bolig.

kr 4.990

 

Men telenor tar vertfall linjeleie hvis man bare vil ha internett.

Og homenet har vel muligens ikke like god support sies det, riktignok kan jo etableringsprisen variere fra borettslag til enebolig. Da dette er prisen hvis fiberen er i gata antakelig maks 100 meter unna. Er det lang vei, må man betale høyere etablering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ser hva du peker til, men jeg synes ikke det er avskrekkende med tanke på den bruken jeg har for kjapp linje. :)

Ikke det at jeg vasser i penger, men jeg verdsetter å kunne levere det jeg lager kjapt, fremfor å være halvsvett og skjelven på om fila går gjennom på stusselige 30 ut.. Vi snakker mengder i TB med data her altså.  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Jeg går på nettsiden til Homenet og søker opp adressen. Dersom det står at man kan få fiber er det bare å grave og legge fiber. Om det står bredbånd, kan de ikke levere fiber på den aktuelle adressen.

 

Det samme gjelder Telenor igrunn. Du skriver adressen, søker, og får oversikt over hva de kan tilby på adressen. Om det ikke står noe om fiber er det nok ikke bygd ut i området.

 

 

 

Lenke til kommentar

Kan jeg bare spørre hvordan du finner ut hvilken leverandør av fiber det er mulighet på potensielle boliger?

Jeg er i samme situasjon, men syntes de adressesøkene er veldig dårlige.

Prøv å kontakt internetlevrandørene, men som regel blir du møtt med telefonselgere eller dørsalg om de tilbyr fiber.

Er enig at tilbudet funger dårlig, med monipol, kunne ønske telenor ble pålagt å leie fiberen, men funger dårlig ennå.

Selv om man betaler fiberen selv hjelper det lite fordi telenor vil ikke ha konkuranse, så kunne ønske hvis først ble langt fiber i området blir levrandøren pliktet å leie fiberen slik man slipper å legge ny fiber igjen. Betaler man for å legge fiberen selv, ved tjedjepart levrandør nekter telenor vist nok å la deg koble seg til dems nett.

Lenke til kommentar

Men nå er jo borettslag avtale anderledes, en privatavtale?

Vil du gå ut med priser? for utrolignok finnes det borettslag som klarer å forhandle priser ned mot 400-200 kr måneden for 1 Gigabit.

Men usikker hvordan de gjør det, om det må være svære borettslag med 10 års avtale?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at et borettslag også tar endel av kosten inn i fellesutgifter.

Der vi bor nå, og skal flytte fra, har de forhandlet 50Mbps som standard i hele borettslaget (opp fra 5..), som gjør at felleskost øker bittelitt over hele fjøla. Dermed koster oppgradert hastighet til 300 Mbps kun 199,- for den som trenger det.

 

Tidligere har jeg betalt i underkant av 500,- for det samme inntil de reforhandlet avtalen. Avtalen er kun 3 år frem i tid - hva som skjer etter det vet jeg ikke, og bryr meg egentlig ikke.

 

 

Nå har vi endelig fått kjøpt hus, og det ble i området der Homenet tilbyr, så nå skal jeg ta kontakt med dem og høre litt...  :wee:

Lenke til kommentar

En kombinasjon av forhandlinger, timing og flaks gjorde at vi endte på 299 i måneden for gigabit med 5 års avtale i stedet for 100 Mbit til 249 som var opprinnelig deal. Bedre stabilitet, høyere hastighet, lavere forsinkelse og lavere pris var en kombo som var relativt lett å selge inn i generalforsamling. Og så langt leverer Homenet alt dette.  For å dempe overgangsfrykten har vi beholdt Get som TV-leverandør en stund til - så koaksen lever fremdeles ved siden av fibernettet :)

Lenke til kommentar

Det er erfarne folk bak Homenet som er hjemmesatsningen i et større backbone og de har et bra spredenett. Bare husk at prisen etter første billig-året på gigabit er en helt annen og at de er ganske dyre på lavere hastigheter om du sitter på en bra coax-deal. Men for all del  det er et godt tilbud.

Lenke til kommentar

Det er erfarne folk bak Homenet som er hjemmesatsningen i et større backbone og de har et bra spredenett. Bare husk at prisen etter første billig-året på gigabit er en helt annen og at de er ganske dyre på lavere hastigheter om du sitter på en bra coax-deal. Men for all del  det er et godt tilbud.

 

Ja, GlobalConnect har mange flinke folk, og det er et poeng at lokketilbudsperioden ikke varer evig.  Men jeg tviler på at Homenet vil ha problemer med å gi konkurransedyktige priser på en ny fellesavtale med bindingstid når det er tid for reforhandling.

 

Pris var heller ikke hovedargumentet for å forlate Get. Folk ble lei av stadig nedetid grunnet periodisk ingress-støy, og nedetid har vi sluttet med etter overgangen til fibernett. 

 

Koaks er sårbart sammenlignet med et fiberoptisk stjernenett, selv om det er helt ålreit kapasitetsmessig. Det letter kanskje feilsøking at områdenettene segmenteres opp i stadig mindre deler, men det er og blir et delt medium som er relativt enkelt å jamme. 

 

Har ikke noe prinsipielt i mot Get, det er teknologien og ikke selskapet som er årsaken til problemene vi har opplevd, De er velkommen til å levere konkurrerende tilbud til Homenet hvis de vil forlenge fibernettet sitt hit og overta vårt lokale fiberspredenett fra neste kontraktsperiode. Samme gjelder Viken, Telenor og OBOS OpenNet.

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...