Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lage stor luke i campingvogn


ools

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bygge om en gammel campingvogn til skaphenger. Dette fordi jeg trenger en henger med innvendig lengde på noe over 5 meter, og så store hengere koster litt vel mye. Finner ikke  brukt heller. Derfor tenker jeg på å kjøpe en gammel, billig campingvogn, og bygge den om. Det jeg tenker å gjøre, er å fjerne det meste av interiøret, og lage en stor luke i bakveggen på vogna (fjerner vindu). Montere surrekroker i gulvet. Stive opp kontruksjonen der jeg eventuelt fjerner innvendige vegger.

 

Jeg vet at nyttelasten på en slik henger ikke blir så mye, men det gjør ikke noe. Det jeg skal bruke den til, er ikke tungt. Bare langt og ikke delbart.

 

Det jeg lurer på, er hvordan jeg kan konstruere luka i bakveggen. Finnes slikt å få kjøpt ferdig? Eller har noen gjort noe lignende før? hvor får jeg eventuelt kjøpt passende hengsler, pakning, etc?

 

Jeg har en 80-talls Kabe Safir 590 XL på hånden. Denne har helt flat bakvegg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er lov til å gjere slike endringar på ei campingvogn.

Det viktigaste å passe på er at ein bygger forsvarleg.

Det er viktig at konstruksjonen ikkje blir vesentleg svekka av ombygginga.

 

Deretter er det litt forskjellige framgangsmåter alt etter om ein skal omregistrere frå campingvogn til tilhenger, eller om ein berre skal sette inn dør i campingvogna og fortsatt ha den registrert som campingvogn.

Lenke til kommentar

Problemet du støter på er at du vil få kjøreforbud ved en kontroll

 

Det var da veldig hvor negativ og bombastisk man skulle være. Jeg har snakket med teknisk avdeling hos vegvesenet om dette. Svaret var at vogna må vises etter ombygging, men han så ikke noen grunn til at dette ikke skulle kunne godkjennes.

 

Ja det er lov til å gjere slike endringar på ei campingvogn.

Det viktigaste å passe på er at ein bygger forsvarleg.

Det er viktig at konstruksjonen ikkje blir vesentleg svekka av ombygginga.

 

Deretter er det litt forskjellige framgangsmåter alt etter om ein skal omregistrere frå campingvogn til tilhenger, eller om ein berre skal sette inn dør i campingvogna og fortsatt ha den registrert som campingvogn.

 

Ja, jeg vet at det er lov, det var ikke det jeg spurte om :) Har allerede snakket med vegvesenet om det. Det jeg prøver å få tak i, er tips og gode råd om hvordan dette kan utføres rent praktisk. Må sikkert ta Google til hjelp, og se om noen i det store utland kanskje har en blogg der de har gjort noe lignende  :) 

 

Campingvogner er ganske skrale i utgangspunktet for å holde vekten nede så jeg vil tro at å skjære ei diger luke bak vil gjøre den veldig svak.

 

Ja, det regner jeg med. Men da bygger jeg jo bare en passelig ramme for å forsterke bakveggen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er interiøret i en campingvogn som sørger for det meste av stivheten, skap, benker og lignende er skrudd fast både i gulv og vegger. Jeg har dratt vogn uten interiør og det var mildt sagt interessant.

 

Godt poeng. Jeg hadde ikke tenkt mer på det, enn at jeg må stive opp der jeg fjerner innvendige vegger. Men jeg ser for meg at det er enkelt å skru sammen noen innvendige hjelperammer som stiver vogna opp der jeg fjerner benker og skap. Så dette tror jeg er et fullt løsbart problem. Har uansett ikke tenkt å fjerne riktig alt. Tenker å beholde kjøkkenbenk, overskap der det måtte finnes i hele vogna, og benker fremst. Kanskje også toalettrommet, hvis det er på samme side som kjøkkenbenken.

 

Dessverre var Kabe-vogna jeg hadde på hånden for dårlig. Stor fuktskade. Så da er jeg på utkikk etter vogn til dette.

Endret av ools
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...