Gå til innhold

Elon Musk sender atomur og et solseil basert på en 43 år gammel idé ut i verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan orienterer denne satellitten seg for å plassere seilet korrekt i forhold til sollyset? Ser ikke ut til å være særlig med raketter på denne, kan deler av solseilet vinkles for å skape et moment? Eller kanskje den setter strøm på 'noe' for å skape moment mot jordens magnetfelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan orienterer denne satellitten seg for å plassere seilet korrekt i forhold til sollyset? Ser ikke ut til å være særlig med raketter på denne, kan deler av solseilet vinkles for å skape et moment? Eller kanskje den setter strøm på 'noe' for å skape moment mot jordens magnetfelt?

 

An active attitude control system (ACS) is essential for a sail craft to achieve and maintain a desired orientation. The required sail orientation changes slowly (often less than 1 degree per day) in interplanetary space, but much more rapidly in a planetary orbit. The ACS must be capable of meeting these orientation requirements. Attitude control is achieved by a relative shift between the craft's center of pressure and its center of mass. This can be achieved with control vanes, movement of individual sails, movement of a control mass, or altering reflectivity. (kilde: Wikipedia)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis fotonene mister bevegelsesenergi når de treffer speilet, og det er denne energien som driver solseilet framover, endrer det reflekterte lyset bølgelengde mot rødt da ettersom lyshastigheten er konstant?

Fotonene endrer ikke noen energitilstand, de endrer moment, spesifikt momentets retning. Siden moment konserveres betyr det at seilet får en endring av momentvektor lik endringen av moment til fotonet som traff det men i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Driver dere med løgnaktig nyhetsformiddling TU? Musk sender for det første ikke ut en eneste ting, det er det hans firma Space X som gjør på bestilling fra Air Force Research Laboratory, dette er enten en bevisst provokasjon eller en synliggjøring av TUs ekstremt unyanserte forhold til Musk.

 

For det andre så er det vel Bill Nye og The Planetary Society's som har bygget og skal drifte Lightsail 2, samt Georgia Tech med hjelp fra Air Force Research Laboratory som har bygget fartøyet som heter Prox-1 som til syvende og sist,  etter at FH har gjort sitt, vil plasserer Lightsail 2 i bane før det folder ut seilet og drar sin kos . Ikke med ett j.... ord har dere klart å gi kreditt til de som kreditten skal ha men i pur persondyrkelse gir dere inntrykk av at dette er nok ett solo-prosjekt fra Musk. TUs blinde dekning av nyheten er ekstremt nedlatende for de mange mange studentene som står bak byggingen av prox-1 siden 2012. Jeg hadde forventet meg langt mer av dere, eller kanskje muligens  ikke.

 

Synes dere jeg var uretferdig nå? Vel det synes ikke jeg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Hvis fotonene mister bevegelsesenergi når de treffer speilet, og det er denne energien som driver solseilet framover, endrer det reflekterte lyset bølgelengde mot rødt da ettersom lyshastigheten er konstant?

Fotonene endrer ikke noen energitilstand, de endrer moment, spesifikt momentets retning. Siden moment konserveres betyr det at seilet får en endring av momentvektor lik endringen av moment til fotonet som traff det men i motsatt retning.

De må nok endre energitilstand. Ettersom solseilet akselererer, og dermed øker sin bevegelsesenergi, må lyset miste noe energi. Konsekvensen er, som sverreb korrekt foreslår, en rødforskyvning. .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

..pur persondyrkelse gir dere inntrykk av at dette er nok ett solo-prosjekt fra Musk.

 

Det er ikke pga persondyrkelse at de ordlegger seg på denne måten. Det er fordi ordet "Musk" automatisk trigger mennesker til å klikke seg inn på artikkelen - deg inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke pga persondyrkelse at de ordlegger seg på denne måten. Det er fordi ordet "Musk" automatisk trigger mennesker til å klikke seg inn på artikkelen - deg inkludert.

 

Nettopp. Klikkvinnere er tingen. Dessverre har det blitt sånn, selv i ingeniørenes høyborg Teknisk Ukeblad, som etterhvert ligner mer og mer på Se & Hør...både i kommentarfelt og i presisjonsnivået på artiklene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver dere med løgnaktig nyhetsformiddling TU? Musk sender for det første ikke ut en eneste ting, det er det hans firma Space X som gjør på bestilling fra Air Force Research Laboratory, dette er enten en bevisst provokasjon eller en synliggjøring av TUs ekstremt unyanserte forhold til Musk.

 

 

Musk er faktisk ikke nevnt i artikkelen engang...........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hvis solseilet begynner å snurre rundt sin egen akse, hvordan hindrer man det?

Jeg vil anta den benytter magnetorquere: https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetorquer

 

Det gir grei kontroll i et enkelt og lett format, men ulempen er at med en gang man forlater magnetfeltet til jorden, så har man ingen kontroll. Altså solseilet vil nok ikke kunne forlate jorden. Men for å bare bevise prinsippet så er det jo greit nok.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er ikke pga persondyrkelse at de ordlegger seg på denne måten. Det er fordi ordet "Musk" automatisk trigger mennesker til å klikke seg inn på artikkelen - deg inkludert.

 

Nope. Jeg klikket meg inn fordi jeg så bildet av ett solseil og fordi jeg har fulgt med på lightsail 1 og 2 planene og kjente igjen konstruksjonen. Det var det som trigget meg og gjorde at jeg ville lese artikkelen. Men med den bakgrunnen så ser jeg også hvor feil det blir,av TU å ordlegge seg på den måten som de gjør. Forsvarer man det så forsvarer man fake news. 

Lenke til kommentar

Musk er faktisk ikke nevnt i artikkelen engang...........

 

Sitat TU.: "Elon Musk sender atomur og et solseil basert på en 43 år gammel idé ut i verdensrommet "

 

Spør enhver Norsk lærer. Måten de ordlegger seg på levner ingen tvil om hvem som står bak innovasjonen. Det var bare det at hele utsagnet er en løgn.

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...