Gå til innhold

Sparebank 1 - ny runde med infoinnsamling


1J7HHBGW

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som reagerer på Sparebank 1's innsamling av opplysninger?

 

Det er ikke lenge siden de var omtalt i meda pga krav til identifikasjon for gamle kunder. Ut fra det offisielle Norges kommentarer mener jeg at de overdrev i betydelig grad - med krav godt utover det som er krevd av offentlige myndigheter, selv om de refererte til krav derfra som argument for skjerpingen.

 

Nå ber de informasjon om følgende:

 

- Amerikansk statsborgerskap
- Skatteplikt til andre land
- Om man er en politisk eksponert person
- Sannsynlighet for kontantinnskudd over 100K pr år
- Sannsynlighet for innbetaling fra utland over 100K pr år
- Sannsynlighet for utbetaling til utland over 100K pr år
- Anvendelse av kto til næring/frivillighet - med info om org/org nr
- Sannsynlighet for investering på vegne av andre over 100K pr år
- Forventet kjøp/salg av bitcoin over 50K med
- Hvilken form for inntekt annet enn bla bla bla
- Forventede innbet som f.eks husleieinntekt, hobbyinntekt mm

 

Synes de begynner å bli i overkant drøye - man skal altså ikke bare gi informasjon om faktiske hendelser, men også hva man TROR kanskje kan oppstå. Er det en avdeling i SPB1 med geeks som har fått lov til å grave seg alt for dypt ned i hva de nå enn leser til at de kan graves opp igjen?

 

Kanskje Skatteetaten også skal begynne å be om informasjon og skattelegge inntekter mm som borgerne KANSKJE vil få? Kanskje tollmyndighetene kan begynne å fakturere avgifter for noe man ønsker å importere?

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å unngå dette så lenge jeg kunne ved å starte å svare, for deretter å heller trykke på "min oversikt". Til slutt gikk ikke dette lenger, fikk brev i posten om at hvis jeg ikke svarte ville jeg ikke kunne bruke bankfunksjonene. Synes helt ærlig de spørsmålene tar det alt for langt - de har ingenting med det å gjøre. 

Så jeg svarte på spørsmålene - men litt tilfeldig. Det kan jo hende jeg får et innskudd fra utlandet over 100k, fortsatt lenge igjen av året. Ville primært også se hva som skjedde. Fikk deretter en telefon fra banken, som lurte litt på noen av svarene mine. Jeg fikk sagt mitt om hva jeg mente om spørsmålene, men forholdt meg hyggelig. Er jo ikke vedkommende som ringer sin feil. Allikevel bemerker jeg meg at Sbanken spør om mye mindre - da er det lettere å svare. 

Lenke til kommentar

Man slipper nok ikke unna, men det der ble i overkant drøyt synes jeg. De er jo bare en bank for svarte!

 

Eksempelvis bør jo frivillige org ha egen kto der det fremgår hvem som har disposisjonsfullmakt osv, og en bank skal ikke kartlegge om jeg har en sokkelleilighet for utleie med mindre det er en del av kredittvurdering ved lånefinansiering av boligen, det er en sak mellom huseier og skattemyndigheter + evt byggebyråkrati. De har heller ingenting med om jeg er politisk eksponert eller ei.

 

Det minner mer om bankens forretningsmessige side enn myndigheters krav og informasjonsplikt. Spørsmål som er basert på rene hypoteser/antagelser er i overkant spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...