Gå til innhold

Kybernetikk og robotikk eller datateknologi?


Anbefalte innlegg

Hei, det begynner å nærme seg fristen for å ikke kunne gjøre om prioriteringen på søknaden hos samordna opptak. For min del er det Kybernetikk og Robotikk, eller Datateknologi (på NTNU), som er de to studiene jeg har kommet fram til at jeg har mest lyst å studere, men jeg vet ikke hvilket studie jeg bør velge.

 

Personlig er jeg veldig glad i programmering, både det å tenke ut hvordan man vil at «strukturen» til prosjektet skal være, og det å implementere det i praksis, og ikke minst se at det du kodet, faktisk fungerer. Siden jeg fikk min første datamaskin da jeg var rundt 10-11 år, har jeg vært veldig nysgjerrig på å finne ut mer og mer om hvordan datamaskinen fungerer, og jeg har programmert mye. I det siste har jeg f.eks. drevet å lage kode i C++, som skal kunne brukes til å lage neurale networks, og dette lærer jeg både C++ og matte av, og jeg synes dette er kjempegøy. Har altså hatt mange hobbyprosjekter innenfor programmering, og føler at det kanskje er her jeg har størst potensiale.

 

Samtidig er jeg dog interessert i det meste som har med matematikk, fysikk, programmering og teknologi å gjøre. Programmering har vært gøy når jeg har hatt det som en slags hobby, og drevet med det på fritiden, etter mine egne premisser. Det jeg frykter er dog at en arbeidshverdag som en slags type programvareutvikler (eller liknende), skal bli utmattende (noe jeg har hørt folk på diverse forum si), og at arbeidsoppgavene ikke skal bli så spennende som man kanskje hadde håpet på, og at man derfor kan bli lei av å tilbringe mye av dagen foran datamaskinen.

 

Derfor vurderer jeg sterkt å søke Kybernetikk og Robotikk, som jeg også tror vil passe meg godt. Her har jeg inntrykk av at man lærer en del programmering, men også utvikler/(jobber med) fysiske "gjenstander", i større grad enn på datateknologi? Har også inntrykk av at man får et sterkere grunnlag matematisk her?

 

Så spørsmålene mine blir egentlig:

 

  • Er det stor sannsynlighet at en arbeidshverdag etter endt studie på datateknologi kan bli utmattende og/eller kjedelig, og at man etterhvert blir lei av at man (kanskje) bare utvikler ting som finnes på en datamaskin? (Selv om jeg liker godt å programmere på hobbybasis)

 

  • Er det derfor bedre å gå Kyb, der man også lærer mer om utvikling av fysiske "gjenstander", slik at man har denne retningen mer åpen? Man lærer kanskje nok programmering på Kyb, til at man kan jobbe i typiske datateknologirettede jobber likevel?

 

  • Burde det ha betydning for valget mitt, at jeg føler at jeg kan mye programmering fra før, og at jeg derfor føler at jeg har et større potensiale her, eller har dette lite å si?

 

  • Hvordan tror dere arbeidsmulighetene i framtiden vil være for disse studiene?

 

  • Hva ville du valgt selv, og hvorfor?

 

Takker på forhånd for svar ? (du kan selvfølgelig svare på bare ett eller noen av spørsmålene (ikke alle nødvendigvis))

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er gode valg, personlig hadde jeg valgt kyb. jeg har dog valgt elektro med fordypning i automasjon på grunn av at jeg ikke bor i nærheten av ett kyb studie. 

 

Hos oss jobber det mange kyb'ere og "dataingeniører", og de aller fleste har mer enn nok kunnskaper til å programmere hele dagen om de ønsker det, men det er ikke alle som trives der. Noen vill gjerne kjøre en blanding, jobbe mer mot embedded osv. en kyb utdanning vill nok gi deg i snitt flere muligheter, men med en dataingeniørgrad er det ingenting som stopper deg fra å ha en variert hverdag der heller, handler mest om personlig preferanse og hvilket firma en jobber for vill jeg si.

 

Jeg jobber for Autostore, og hos oss tar vi inn kyb'ere om sommeren, også noen som går data.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har studert datateknologi ved NTNU og jobber nå som utvikler i et ganske stort konsulentselskap.

 

  • Er det stor sannsynlighet at en arbeidshverdag etter endt studie på datateknologi kan bli utmattende og/eller kjedelig, og at man etterhvert blir lei av at man (kanskje) bare utvikler ting som finnes på en datamaskin? (Selv om jeg liker godt å programmere på hobbybasis)
Om det blir kjedelig kommer veldig an på om du har programmerer-genet. Synes du det er gøy å utvikle, kommer du neppe til å kjede deg. Det er alltid nye problemer å løse og nye teknologier å prøve. Jeg er usikker på hva du legger i utmattende.

 

 

  • Er det derfor bedre å gå Kyb, der man også lærer mer om utvikling av fysiske "gjenstander", slik at man har denne retningen mer åpen? Man lærer kanskje nok programmering på Kyb, til at man kan jobbe i typiske datateknologirettede jobber likevel?

 

Om du skal bli «vanlig» utvikler er det ikke noe problem å ha gått kyb. Jeg har møtt mange kybere i rene utviklerstillinger oppgjennom årene. Kybernetikk og datateknologi har derimot vidt forskjellige spesialiseringer, så om du vil jobbe med noe veldig spisset har retningsvalget mer å si. Nå snakker jeg om felter som kunstig intelligens, robotikk og embeded-systemer.

 

 

  • Hvordan tror dere arbeidsmulighetene i framtiden vil være for disse studiene?

 

IT-markedet er svært godt for tiden (og det er noe av grunnen til at også kybere og folk fra andre teknologilinjer uten problemer kan få seg jobb som utvikler). Jeg har inntrykk av at det er færre jobber innen kybernetikk og robotikk her i Norge, men jeg vet for lite om saken til å uttale meg sikkert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takker for svarene :-) Tror jeg må ta tipset fra Vardark, og se mer på hvilke spesialiseringer de to linjene har, og prøve å finne ut hva som vil passe meg best. Det er likevel det jeg fortsatt synes er vanskelig å finne ut av, men synes nye teknologier er spennende, og synes det er gøy å utvikle, og føler jeg har programmeringsgenet som Vardark snakker om. Sånn sett vil nok datateknologi studiet passe meg bra. Samtidig vil nok Kyb gi flere muligheter, som Salvesen sier. Får vel ta noen runder med meg selv, og prøve finne ut hva jeg egentlig vil ;-)

Lenke til kommentar

Jeg går data, og slik jeg har forstått det har kyb definitivt mer matte og en jobber generelt tettere på maskinvaren enn det en gjør på data. Jeg har møtt flere som byttet fra kyb til data, hvor den vanligste klagen var at det var for mye matte eller noe i den duren. Likevel, er du glad i matte blir nok ikke det noe problem.

 

Hvis du ikke har gjort det allerede vil jeg anbefale deg å se litt på fagene og de tilhørende fagbeskrivelsene for de to studiene og se hva du synes virker interessant:

 

Data: https://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygning#year=2016&programmeCode=MTDT&dir=

 

Kyb: https://www.ntnu.no/studier/mttk/oppbygning

 

Her kan det sies at årets kull på data ser ut til å slippe de to proglab-fagene (TDT4112 og TDT4113), noe som er en god ting siden de ikke tilførte studiet noe særlig.

 

Merk at på data er det for tiden opptakskrav på de mest populære hovedretningene (AI og databaser). I år kom det dog 10 ekstra plasser på AI, så det er godt mulig situasjonen har endret seg innen årets kull må ta det valget. Tror kravet i år ligger på rundt C for de to nevnte retningene.

 

Er forresten ikke noe stort problem å bytte mellom studiene etter et år dersom du skulle ombestemme deg. Er mange fag som overlapper.

Endret av Relio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går kybb selv, så kan tilføre noe fra denne siden av verden. Når man går kybb har man veldig mange muligheter når man skal spesialisere seg. Man kan spesialisere seg mot embedded/sanntidsprogrammering (progging av fysiske ting som du kaller det da, aka kretskort, sensoravlesning etc), man kan også gå mer mot en elektroingeniørgrad, en ren kybb/automasjonsgrad etc.

 

Hovedpoenget er vel at når man går kybb så utdanner man seg ikke til å bli "programmerer", man har ingen fag som fokuserer på feks utvikle av software for desktop, brukergrensesnitt eller webteknologier. I stedenfor så har vi fag rettet mot fysiske ting, aka en del elektrofag, mye matte og teknikker for å styre systemer. Er da likevel en del progging på studiet, blant annet er det fag der man skal progge heissystemer, algoritmeteori samt C++ programmering. Men kort sagt så brukes progging i kybb sammenheng til å implementere styresystemer. Den store reklamen for studiet er jo typisk hvordan få droner til å stå i ro i vind, selvkjørende biler og segwayer, alt dette implementeres ved å programmere, men kybb fokuserer mer på fysikken og matten bak dette og ser på progging som et verktøy for å realisere denne fysikken og matten.

 

Selv så har jeg sommerjobb som software utvikler (går andre klasse), og er ikke noe problem å sette seg inn i dette etter å ha hatt flere proggefag de 2 årene jeg har vært her.

 

Begge retninger har gode jobbmuligheter, er i grunnen enklere å få sommerjobb tidlig på data, faktisk ikke uvanlig blant første klassinger i dag å jobbe med software. Men etter endt studie får du nok lett jobb. Skal da sies at det er få rene kybbjobber i Norge for tiden, men siden jeg begynte har det skjedd mye der da. Men likevel, veldig lett for kybbere å få jobb som utvikler endt studie (også veldig vanlig).

 

Det at du kan progging fra før burde egentlig ikke ha noe å si. Forskjellen mellom studiene er hva du ønsker å bruke progging til. Ønsker du å være godt rustet til å lage nettsider, AL, databasesystemer, apper etc, så gå data. Dersom du vil jobbe med mer fysiske ting, og ønsker å bruke proggeferdighetene dine på det. Så kan du gå kybb. Men som tidligere nevnt, så bør du ha en forkjærlighet matte før start.

 

En siste ting, de har sluttet med internovergang til kybb på lik linje med indøk, grunnet den store pågangen de siste årene for å komme inn på studiet. Er mulig å bytte andre veien. Bare så du vet om det :)

 

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med 4 år på studiet Kybernetikk og robotikk og ville absolutt ha valgt Kybernetikk igjen fremfor Datateknologi. Årsaken er så enkel som at Kybernetikk-studiet nok er hakket tyngre (kanskje ikke alle er enige men..).

Da jeg begynte var jeg ikke spesielt interessert i matematikk - og i så måte var Datateknologi vel så fristende (men karaktersnittet var kanskje høyere den gang?). Det skjedde vel ett eller annet i løpet av det første året på studiet - hvor jeg synes matematikk ble veldig gøy. Det er ikke det at jeg nødvendigvis kommer til å benytte meg av den ekstra matematikken i fremtiden - men hvis du først "tar" nivået på de mer kompliserte matematikk-emnene (Matematikk 4K, obligatorisk på kybernetikk og Lineære Metoder, valgbart emne) så drar du ufattelig stor nytte av dette senere i studiet. Det er ikke et ukjent fenomen at Kybernetikk-studenter ler av matematikken som gjennomgås i data-emner (fagkode TDT, IT) - og det koster deg svært lite å følge med når matematikken ansees som triviell.

Det stemmer at data-studenter nok får relevante sommerjobber raskere enn kyb-studenter, men når du kommer lengre i studiet vil ikke det være noe problem. Det er mulig det er viktigere med gode karakterer som Kyb-student (slik at du faktisk blir vurdert!).

Hvorvidt dette med intern overgang som nevnes stemmer, aner jeg rett og slett ikke - men jeg vet det var noen som byttet fra Kybernetikk til Datateknologi etter 1. Semester.

Kort oppsummert: Du sier du liker matematikk og teknologi - da burde valget være Kybernetikk. Skulle du brenne deg der - så kan du alltids bytte til Datateknologi uten at du har tapt noe særlig tid. Jobber er det mye av - og karakterer er viktige. Ønsker du å være sikret en jobb du faktisk synes er interessant så bør du stå på helt fra starten! Ikke gå i fella med "taktisk kont" og det å "ta opp emner" - det er en idiotisk strategi.

Ett siste moment: Ikke vær redd for å ta teoretiske emner som du ikke ser "nytten" av umiddelbart. Teoretiske emner drar du nytte av på lang sikt - "praktiske emner" med det hippeste rammeverket i Javascript er utdatert ved årsskiftet.

Edit: Typo

Endret av lfm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, takker for flere svar :-) Tror nok det blir kybernetikk og robotikk valget faller på. Tusen takk til Iverfix for å gi meg mer innsikt i forskjellene på studiene, og påpeke dette med interne overganger. Spesielt takk til Ifm for å være såpass klar på hva han ville gått. Trengte virkelig noen som kunne si litt klart hva jeg burde gå, ut ifra mine interesser, siden jeg ikke har klart å bestemme meg :-) (Men det er et selvstendig og gjennomtenkt valg, så ikke frykt for at dere har påvirket meg til å velge feil)

Endret av SunsetMafia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En siste ting, de har sluttet med internovergang til kybb på lik linje med indøk, grunnet den store pågangen de siste årene for å komme inn på studiet. Er mulig å bytte andre veien. Bare så du vet om det :)

 

Er uansett ikke noe problem å bytte begge veier gjennom Samordna opptak (såfremt du har gode nok karakterer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...